[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 21:31

Illuminatus skrev:Jag sitter på OS X och jag antar att programvaran är Windows-baserat?

Japp.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-20 21:43

Nattlorden skrev:
Japp.

Attans!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 21:47

Illuminatus skrev:
Nattlorden skrev:
Japp.

Attans!

Du måste ju ändå skaffa en ny dator när Win 8.1 kommit. :wink:

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-20 21:52

Nattlorden skrev:
Du måste ju ändå skaffa en ny dator när Win 8.1 kommit. :wink:

Du menar när OS X Mavericks kommer ;)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-20 21:59

Jag känner att jag har gjort vad jag kunnat göra i form av mätningar och akustikförbättringar.

Jag skulle behöva få in tips vad jag kan tänkas göra för ytterligare förbättringar så som delning, eq osv osv (jag har knappt gjort någonting i DSPn) Känns som man kan göra så mycket mer med den lilla apparaten.

Hur kollar jag så att basmodulerna och topparna spelar i fas? Att de spelar korrekt tillsammans, och kanske förbättra överlappet?

Jag är mottaglig för alla möjliga tips, börjar ju bli rastlös av att bara sitta och lyssna... :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 22:03

Illuminatus skrev:Du menar när OS X Mavericks kommer ;)

Huh? Aldrig hört talas om. Ny version av OS/2?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-20 23:36

Nattlorden skrev:

Äsch, jag trodde du hade koll på Apples prylar :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-21 10:25

Nattlorden skrev:
Illuminatus skrev:Du menar när OS X Mavericks kommer ;)

Nä. Ny version av OSX.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-21 10:53

Illuminatus skrev:
Nattlorden skrev:

Äsch, jag trodde du hade koll på Apples prylar :)

De som kör iOs, ja.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-09-21 12:07

Jag är inte jättebevandrad i miniDSPns värld men har ändå haft en ett tag, hojta till i PM om du vill ha besök!

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-21 16:06

HK430 skrev:Jag är inte jättebevandrad i miniDSPns värld men har ändå haft en ett tag, hojta till i PM om du vill ha besök!

:)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-21 16:14

Färska bilder denna lördag.

Det var bara skruva bort elementet igen och TÄTA denna gången. Gör om & gör rätt har jag hört :D
Bild

Köpte hem Hifikits tätningslist, den var kanon. Tack Magnus :)
Bild

Och så i med elementet igen.
Bild

Återigen allt återställt till det normala men nu med täta lådor :)
Bild

Lite översikt just nu.
Bild

Bild på den lilla rackaren. Oj vad nöjd jag är med den. Nu är också de flesta skivor rippade och lagrade på datorns hårddisk. Så sjukt skönt att bara kunna ställa in cd-skivorna i skåpet och istället bläddra genom mina skivor på Unitiquten. Ett av mina bästa köp, utan tvekan!
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-21 16:17

Det blev bra med listen?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-21 16:19

Det där blir kanon. Läckande luft från basar är hemskt så täta ordentligt och använd träskruv så blir allt bra :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-21 16:24

Nattlorden skrev:Det blev bra med listen?

Det blev kanon ;)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-21 16:25

adzer skrev:Det där blir kanon. Läckande luft från basar är hemskt så täta ordentligt och använd träskruv så blir allt bra :)

Nej det är aldrig skoj, nu är båda helt täta (i alla fall vad jag kan höra, trycka och känna) :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-21 16:57

En liten fråga :)

När jag sitter ca 50cm på huk framför en av basmodulerna så är det ett sjukligt tryck i bröstet känsla. Nu tänker jag stort, håll i er.

Hur åstadkommer jag detta tryck vid lyssningsposition? Vad krävs? Är det möjligt tro?

Som sagt, jag tänkte bara högt :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-21 18:19

Illuminatus skrev:En liten fråga :)

När jag sitter ca 50cm på huk framför en av basmodulerna så är det ett sjukligt tryck i bröstet känsla. Nu tänker jag stort, håll i er.

Hur åstadkommer jag detta tryck vid lyssningsposition? Vad krävs? Är det möjligt tro?

Det går inte utan flera basar och mera effekt eller så större basar som orkar pumpa mera volym/liter prova avaratz och se om du får det jag får det med 2 basar.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-21 20:30

Illuminatus: Du har egentligen lagt tätningslisten fel. För att vara säker på att lådan ska bli helt tät ska listen ligga innanför hålcirkeln för skruven. Som det är nu har du ingen tätning mellan lådans tryck - plana ytan vid hålet på lådan - och spalten mellan skruven och hålet i korgen => risk för visst läckage. (Jag reserverar mig för att korgen i sig har en tätning som tätar av, framgår inte på bilderna om så är fallet.)

Närmast lådan har du givetvis högre ljudtryck, så precis som Boom skrev behöver du ytterligare element för samma ljudtryck några meter bort. Du kan dock kolla så att du inte sitter på ett ställe som är (nära) minima för någon frekvens mot rumslängden / bredden, i så fall kan det räcka med att flytta på soffan någon halvmeter eller så för att det ska bli bättre schwung. Gratis dessutom.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-09-21 21:06

Är skruvhålen genomgående är det ju helrätt placering skulle jag vilja säga.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-21 21:08

Jo då, jag tar mig en "stänkare" ibland jag också. Ikväll i form av fin mörk rom men Plantation Rum (barbados) är snäppet godare :)

Bild

.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-21 21:52

Glebster skrev:Är skruvhålen genomgående är det ju helrätt placering skulle jag vilja säga.

Jag håller helt med.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-21 21:58

Glebster skrev:Är skruvhålen genomgående är det ju helrätt placering skulle jag vilja säga.

Nej. Listen ska ligga vid den plats där läckage först kan uppstå och den platsen är direkt innanför hålcirkeln för hålen i korgen. Förutom den platsen skulle jag klippa till cm-långa bitar, köra en syl igenom och lägga stumparna direkt över genomgående skruvhål i baffeln för att täta av spalten mellan skruvens YD och hålet när det är gängade skruv som används. En ytterligare list utanför skruvhålen på korgen ger fördelen att fungera som mothåll så att korgen inte dras skev men den har ingen direkt tätande funktion om det finns läckagevägar dessförrinnan. Läckakeget kommer följa minsta motståndets väg ...
Senast redigerad av Adhoc 2013-09-21 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-21 22:00

Fast lägger du tätningslisten innanför skruvhålen så har du ju inget som stoppar luft från att ta sig innifrån lådan och ut genom skruvhålen. Varför skulle man vilja göra så?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-21 22:10

adzer skrev:Fast lägger du tätningslisten innanför skruvhålen så har du ju inget som stoppar luft från att ta sig innifrån lådan och ut genom skruvhålen. Varför skulle man vilja göra så?

(Du var snabb, svarade medans jag redigerade lite om minsta motståndets väg.)

Dom cm-långa liststumparna med pryhål = mindre än skruvens YD, tätar av själva hålet, normalt får du expansion i sidled när materialet komprimeras så avtätningen kommer gå även mot skruvkroppen. Man kan även använda små o-ringar men deras hårdhet får inte vara större än listens om inte sektionsdiametern för dom är något mindre än vad listen är tjock.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-09-21 22:19

Jag ångrar mig faktiskt, du har helt rätt även om din förklaring lämnar lite att önska.

Att placera den utanför hålen hjälper ju föga för då finns risken kvar att luftan kan läcka ut i korgens skruvhål. Dina falukorvar med extra tätning hjälper ju inte mot detta.

Optimalt borde alltså vara att täta så nära tryckcentra som möjligt samt att täta skruvhålen själva (alternativt inte ha genomgående skruv). Nu inbillar jag mig att mängden luft som läcker "skruvhålsvägen" är i det närmaste försumbar men om man ska göra helt rätt så...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-21 22:34

Glebster skrev:Jag ångrar mig faktiskt, du har helt rätt även om din förklaring lämnar lite att önska.

Att placera den utanför hålen hjälper ju föga för då finns risken kvar att luftan kan läcka ut i korgens skruvhål. Dina falukorvar med extra tätning hjälper ju inte mot detta.

Optimalt borde alltså vara att täta så nära tryckcentra som möjligt samt att täta skruvhålen själva (alternativt inte ha genomgående skruv). Nu inbillar jag mig att mängden luft som läcker "skruvhålsvägen" är i det närmaste försumbar men om man ska göra helt rätt så...

Jodå, falukorvarna (= o-ringarna) tätar av skruvhålen om innerdiametern på dom är sådan att o-ringarna måste rullas på skruven (alltså inte bara kan träs över utan motstånd). Vid åtdragning kommer dom då komprimeras och expandera i sidled mot skruven samt avtäta spalten hål-skruv.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-21 23:12

Adhoc skrev:(Du var snabb, svarade medans jag redigerade lite om minsta motståndets väg.)

Nu är jag med på vad du menade :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-21 23:44

Då var man på hemmaplan igen.

Jag har genomgående skruvhål så jag tänkte att set var bäst att montera tätningslisten utanför dessa men jag kanske gjorde fel.
Det blev ju en förbättring oavsett så sämre än innan blev det inte :)

Det var en skön feelgood att sätta dit tätningslisten :)
Undra vad nästa feelgood projekt blir? Sakta men säkert byta ut alla rca interconnects till dyrare sådant, vad vet jag.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-21 23:50

boom skrev:
Illuminatus skrev:En liten fråga :)

Det går inte utan flera basar och mera effekt eller så större basar som orkar pumpa mera volym/liter prova avaratz och se om du får det jag får det med 2 basar.

En ökning av antalet basar förväntade jag mig som svar. Jag tror det är få 12" (bara två stycken dessutom) som ger det tryck jag snackar om på över 40kvm stort rum.
Komiskt att du nämner Avratz, det var just den låt jag spelade när jag gjorde mitt lilla uttalande om trycket. Jag känner bra med tryck men inte som runt metern från elementet, det hade varit coolt. Men jag hade nästan öronbedövande högt så det är inget man vill ha längre stunder men att veta att man KAN ha är ju aldrig fel :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum