Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Mät du dina 2.4 ohmare.
Ett stående lekablock är inte dyrt annars.
Tony skrev:Gar det inte att rolla pa nan farg pa lekablocken? Det kan ju rentutav bli snyggt!
sky_eye skrev:Jag tycker mig känna igen de lådorna.
Har du märkt att något är lite speciellt med dem?
Tony skrev:Det dar ser bra ut det! kul att fa se bilder pa hur det fortskrider.
Fran svart till vitt med bara tre lager, det ar inte illa. Hade latt kunnat ta tio lager...
Trist med oturliga bostadsaffarer, men samtidigt tur att du fick gratis lador. Lite karma kanske?
Skor for 1500 spann? FINNS det sa dyra skor?? Maste vara arbetsskor med spiktrampningsskydd och stalhatta da...Men jag haller med, bast att inte saga nat just nu. Bara ha det som motargument nasta gang du [s]vill[/s] behover kopa nat mer HiFi relaterat.
(Har hemma ar det aldrig nan diskussion av hogre grad. Frun sager bara att det dar vet jag bast sjalv¹. Och sa later jag henne fa vara med i designprocessen sa mycket det bara gar. Men vi har aldrig nagra gral om det, vi kommer overens utan storre diskussion. Mest for att hon forstar att det ar ett stort intresse for mig och respekterar det och litar pa att det blir bra i slutanden. Vart vardagsrum har sett ut som en byggarbetsplats sen forra sommaren, men man vanjer sig. Och snart javlar ar det klart!)
----
¹) Det ar en av manga anledningar till att jag gifte mig med henne. Min fru ar underbar och av en mycket sallsynt sort som inte vill forandra mig.
BPM skrev:sky_eye skrev:Jag tycker mig känna igen de lådorna.
Har du märkt att något är lite speciellt med dem?
Jodå, det finns mycket speciellt med dem...![]()
piP-lådorna är byggda av Ingvars snickare men måste ha varit lackade en gång innan och sedan nerslipade till ren (hyfsat) MDF igen. Lila verkar de ha varit en gång i tiden.. Även dämp-blocket sitter i. Inga tecken på att ha haft element i sig dock, inga igenspacklade skruvhål eller liknande.
Bra skick över lag, även om de krävde lite spacklande.
iP-lådorna är inte byggda av Ingvars snickare men de visades för Ingvar när jag var där och fick godkänt. Identiska med orginalen..bortsett ifrån en spännande avfasning på höger respektive vänster bakkant.. Kanske för att göra det lätt att mäta in den vinkel man använt framför t.ex en dator om man plockar bort dem frekvent.. Inget som går att använda vid normala lyssningsavstånd dock, då blir det för vindögt..
Det finns inte heller något hål för terminaler på dem än, så i dem sätter jag för enkelhetens skull bara polskruv för 6mm-hål och ingen brunn.
Ingvar hade inte rätt tjocklek på dämp för iP hemma, men i en sluten låda funkar glasull fint och jag har fått instruktioner för hur det ska dämpas så det blir alltså sådan i iP (inslaget i högtalartyg för att hålla fibrer ifrån elementen).
Inte heller dessa lådor verkar ha spelat musik innan. Inga terminalhål, alltså och inga skruvhål.
Min "mecenat" berättade bara att iP-lådorna tillverkats av en kompis till honom.. Känner du igen dem (inte så svårt med avfasningarna) kanske du kan berätta mer?
sky_eye skrev:Hehe.
Det är jag som gjort dem.
BPM skrev:sky_eye skrev:Hehe.
Det är jag som gjort dem.
Då bugar jag sådär lite imponerat...![]()
Ny slogan: Faktiskt.se .."and the wheels on the bus go round and round"..
sky_eye skrev:
Äsch. Jag hade lite lugnt på jobbet en dag. Snodde ihop dem på lunchen.
Nattlorden skrev:Är den inte bara bra att kablarna hålls på plats?
niclas skrev:BPM skrev:Nån som vet hur Ino och inspelningstid brukar se ut?
Först låter det bra, sen låter det bättre. Upplevde ingen direkt inspelningsperiod på mina piP faktiskt.
BPM skrev:Nattlorden skrev:Är den inte bara bra att kablarna hålls på plats?
Jo, men jag misstänker att jag får mäta lite.. Jag vill inte ha onödigt långa kablar som skramlar runt så jag snålade..och eftersom basen sitter så högt i piP så kan det bli tight om kabeln måste ner under dämpblocket och sedan upp igen.. OM så är fallet så behöver jag skära en liten skåra i dämpet.
Kanske blir det inget problem. Räcker kabeln utan att sitta i spänn så får det såklart vara som det är.
Komorok skrev:Jag hoppas verkligen du kan leva länge med dem. Själv bottnade jag piP första kvällen. Pi60s bottnade jag också första kvällen. Sedan bottnade jag dem när de var delade mot basar. De jag har nu har jag iaf inte lyckats bottna tack och lov.
Så, som sagt, jag hoppas innerligt att de räcker för dig.
denim44demon skrev:Grattis och bra jobbat! Det ser riktigt bra ut och roligt att det låter lika bra!
Komorok skrev:Jag hoppas verkligen du kan leva länge med dem. Själv bottnade jag piP första kvällen. Pi60s bottnade jag också första kvällen. Sedan bottnade jag dem när de var delade mot basar. De jag har nu har jag iaf inte lyckats bottna tack och lov.
Komorok skrev:Lät bra hos Blixten va?
--
Sjukdom!?! Förstår inte vad du pratar om!
Användare som besöker denna kategori: Tjo och 8 gäster