Moderator: Redaktörer
Jag satte ett stag bakom den också, så jag hoppas/eller tror inte det. Men det kan ju vara någon pipresonans av hela lådans längd eller något?Mr_Ekan skrev:Våglängden blir 1060mm vid 325 Hz. Hur långt är det där diagonalstaget ovanför basen, 500mm typ? Kan det vara det som sätts i svängning?
Martin skrev:Jag satte ett stag bakom den också, så jag hoppas/eller tror inte det. Men det kan ju vara någon pipresonans av hela lådans längd eller något?Mr_Ekan skrev:Våglängden blir 1060mm vid 325 Hz. Hur långt är det där diagonalstaget ovanför basen, 500mm typ? Kan det vara det som sätts i svängning?
Staget sitter ju iofs nästan på mitten längs med den diagonalväggen...
rotel2 skrev:Vilken smoothing kör du med?
Martin skrev:rotel2 skrev:Vilken smoothing kör du med?
På närfältsmätningarna körde jag med 1/3-dels oktav, men det blev ingen större skillnad i det området som visas.
Det är riktigt svårt att få till några vettiga basmätningar där man får med bakvägg och golv...
+1Allram skrev:Ut och mät med dig!
Det är pga närfältsmätningen. Så det är lite missvisande.Nattlorden skrev:Går mellanregistrets dipp att åtgärda, eller är det en del av dess naturliga respons?
Martin skrev:rotel2: det blir inte konstigt med fasen då? Det är vad jag märkt att fasen också blir rundad även när den ska byta tecken så att summeringen inte blir rätt.