[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 12:58

Mätning med 7db sänkning @ 55hz Q-värde 6 samt UTAN EQ.
Bild

Blå med EQ, röd EQ avstängt.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 13:10

Mätning med 16db boost @ 10hz Q-värde 0.5.
Bild

Nu tycker jag det ser betydligt bättre ut i botten men det finns ju en tråkig dipp vid 35-50hz som man kanske skulle åtgärda?
Senast redigerad av Illuminatus 2013-10-12 13:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 13:10

Se där ja ser bra ut. Nu tycker jag att nästa steg är att höja lågbasen.

Ett enkelt sätt är att sätta en PEQ vid 10Hz och sedan mha q-värdet(någonstans 0-2) styra lutningen på kurvan.

Du kommer ju ändå ha ett HPfilter vid 15-20Hz så oroa dig inte för lyftet under.

Det finns "bättre" sätt att göra lyftet på. Tex Linkwitz Transform men jag har inte riktigt tid att räkna på det just nu.
PEQ varianten kan du själv enkelt leka med.

EDIT: Jaha verkar som att du kom på den lösningen själv ^^

16dB är dock väldigt mycket. Jag tror inte att det är en bra lösning om jag skall vara ärlig.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-12 13:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 13:13

adzer skrev:Se där ja ser bra ut. Nu tycker jag att nästa steg är att höja lågbasen.

Ett enkelt sätt är att sätta en PEQ vid 10Hz och sedan mha q-värdet(någonstans 0-2) styra lutningen på kurvan.

Du kommer ju ändå ha ett HPfilter vid 15-20Hz så oroa dig inte för lyftet under.

Det finns "bättre" sätt att göra lyftet på. Tex Linkwitz Transform men jag har inte riktigt tid att räkna på det just nu.
PEQ varianten kan du själv enkelt leka med.

EDIT: Jaha verkar som att du kom på den lösningen själv ^^

16dB är dock väldigt mycket. Jag tror inte att det är en bra lösning om jag skall vara ärlig.

Skall jag sänka till 10db boost istället och sedan ratta upp gainet på steget, för där har jag väldigt lite uppskruvat just nu.

10db boost istället för 16db.
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 13:16

Illuminatus skrev:Skall jag sänka till 10db boost istället och sedan ratta upp gainet på steget, för där har jag väldigt lite uppskruvat just nu.

Vad stegets gain står på spelar ingen större roll. Problemet är att när du spelar på en nivå så att 100Hz ligger i lagom nivå så matar du nästan 40ggr mer effekt i de lägsta frekvenserna. Det kommer i bästa fall ge dist och i värsta få elementet att bottna.
Men du kan ju avgöra det själv. Var försiktig med volymen i början bara är mitt tips.

Föresten. Hur ser +10dB vid 20Hz med Q på 1.0 ut?
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-12 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 13:21

adzer skrev:
Illuminatus skrev:Skall jag sänka till 10db boost istället och sedan ratta upp gainet på steget, för där har jag väldigt lite uppskruvat just nu.

Vad stegets gain står på spelar ingen större roll. Problemet är att när du spelar på en nivå så att 100Hz ligger i lagom nivå så matar du nästan 40ggr mer effekt i de lägsta frekvenserna. Det kommer i bästa fall ge dist och i värsta få elementet att bottna.
Men du kan ju avgöra det själv. Var försiktig med volymen i början bara är mitt tips.

Föresten. Hur ser +10dB vid 20Hz med Q på 1.0 ut?

Oj då där ser man. Jag är ny på det där med hur mycket extra effekt som matas vid specifik ökning (db) men jag förstår hur du menar.

Ny mätning med 10db boost @ 20hz Q-värde 1.0
Bild

Zoomad.
Bild

Wow säger jag bara. Den ser likadan ut som den med 16db @ 10hz men med 6db lägre boost, häftigt.
Senast redigerad av Illuminatus 2013-10-12 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-12 13:22

Det kan nog hända att du behöver 12-15dB boost med det elementet, frågan är nog istället om du kan spela starkt nog som du vill nu?

Kan du det är det inga problem. Om inte får du kanske offra lite i lågbasen.

Det brukar inte vara bra med ett så starkt knä i tonkurvan heller för hur toner skapas. Det är ju inget naturligt ljud som dör så snabbt, så det påverkar hur ljudet upplevs uppåt i frekvens med. Kan du inte prova med att inte lyfta så mycket hela vägen ner, utan gradvis sänka boosten ju lägre ner i frekvens du kommer - det minskar dessutom slaglängdsbehovet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 13:26

Illuminatus skrev:Oj då där ser man. Jag är ny på det där med hur mycket extra effekt som matas vid specifik ökning (db) men jag förstår hur du menar.

[BILD]

Wow säger jag bara. Den ser likadan ut som den med 16db @ 10hz men med 6db lägre boost, häftigt.

Några enkla regler kan vara att +3dB är en fördubbling av effekten och +10dB är en tiodubbleringav effekten.

Ja det är för att 16dB var vid 10Hz. Vid 20Hz var det faktiskt inte ens halva det. Genom att flytta PEQ till det register du faktiskt kommer spela så får du en bättre uppfattning om hur mycket du faktiskt ökar i det registret.
Lite flummigt att förklara känner jag. Kanske borde ta detta via telefon om du vill?

Föresten har du ett högpassfilter vid 20Hz på nu?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 13:29

adzer skrev:
Illuminatus skrev:Oj då där ser man. Jag är ny på det där med hur mycket extra effekt som matas vid specifik ökning (db) men jag förstår hur du menar.

[BILD]

Några enkla regler kan vara att +3dB är en fördubbling av effekten och +10dB är en tiodubbleringav effekten.

Ja det är för att 16dB var vid 10Hz. Vid 20Hz var det faktiskt inte ens halva det. Genom att flytta PEQ till det register du faktiskt kommer spela så får du en bättre uppfattning om hur mycket du faktiskt ökar i det registret.
Lite flummigt att förklara känner jag. Kanske borde ta detta via telefon om du vill?

Föresten har du ett högpassfilter vid 20Hz på nu?

Jag hänger med adzer :) Jag fick det förklarat av bakerman för några månader sedan men blivit lite ringrostig kring det men jag förstår grunden i det :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 13:30

Japp jag har ett HP på 20hz för basarna när jag tänker efter. Det kanske förklarar kurvan vid 16db boosten vid 10hz?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 13:32

Det förklarar en del ja. Denna tycker jag du skall ta bort under mätandet så vi får se hur basarna faktiskt beter sig.
Eller så sätt den på 10Hz för säkerhets skull.

Ett annat förslag. Sätt skalan på mätningar till 50dB på yaxeln(tex 50-100dB) och sedan upp till 1kHz på X-axeln.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 13:36

Mätning med 10db boost @ 10db Q-värde 0.5 (HP vid 10hz)
Bild

Nya Limits (samma mätning)
Bild

Vad jag tycker och tror.

Sänka boosten vid 10hz en aning, runt 7-9db. Därefter höja outputen på steget tills kurvan är i nivå med resten.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 13:51

MagnusÖstberg skrev:Det kan nog hända att du behöver 12-15dB boost med det elementet, frågan är nog istället om du kan spela starkt nog som du vill nu?

Kan du det är det inga problem. Om inte får du kanske offra lite i lågbasen.

Det brukar inte vara bra med ett så starkt knä i tonkurvan heller för hur toner skapas. Det är ju inget naturligt ljud som dör så snabbt, så det påverkar hur ljudet upplevs uppåt i frekvens med. Kan du inte prova med att inte lyfta så mycket hela vägen ner, utan gradvis sänka boosten ju lägre ner i frekvens du kommer - det minskar dessutom slaglängdsbehovet.

Jag kan testa sänka boosten ju lägre jag kommer i frekvens. Du menar att jag istället delar upp boosten låt säga på de 6st EQ jag har att tillgå?

Det kanske ordnar till dippen vid 35-50hz?

Hur som helst tycker jag det börjar låta riktigt bra. Är hur nöjd som helst faktiskt :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 13:55

Den gröna här ser bra ut enligt mig:
Vad är det för inställningar på den?

Bild

Jag skulle inte sänka boosten för jag personligen vill ha de lägre frekvenserna starkare än de högre. Så att 20Hz och 55Hz ligger i samma nivå är bra.

Nivån på basarna relativt topparna justerar du sedan mha hörseln genom att ändra nivån på bassteget. Antingen via miniDSP putput eller stegets kontroller.

HPfiltret vid 10Hz kan du sedan flytta upp i frekvens till du hittar en nivå som du tycker ser bra ut. 15Hz kanske eller något sådant.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:02

adzer skrev:Den gröna här ser bra ut enligt mig:
Vad är det för inställningar på den?

Bild

Jag skulle inte sänka boosten för jag personligen vill ha de lägre frekvenserna starkare än de högre. Så att 20Hz och 55Hz ligger i samma nivå är bra.

Nivån på basarna relativt topparna justerar du sedan mha hörseln genom att ändra nivån på bassteget. Antingen via miniDSP putput eller stegets kontroller.

HPfiltret vid 10Hz kan du sedan flytta upp i frekvens till du hittar en nivå som du tycker ser bra ut. 15Hz kanske eller något sådant.

Den gröna var när jag flyttade boosten 10db @ 20hz. Kanske är den man ska köra på och sedan flytta HP-filtret till 15hz som du skriver.

Okok, då gör jag så sedan när jag har det andra rätt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 14:05

Jag tror det blir bra iaf. Sen är det upp till din hörsel att bestämma, men på mätningarna så börjar det ser bra ut nu :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:08

Ny mätning med 10db boost @ 20hz Q-värde 1.0 (HP-filter 15hz & lite gainad output på steget)
Bild

Ska jag ge mig på dippen vid 35-50hz och höja upp denna så att jag får en rakt stigande kurva från 50hz all the way till 20hz?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:12

adzer skrev:Jag tror det blir bra iaf. Sen är det upp till din hörsel att bestämma, men på mätningarna så börjar det ser bra ut nu :)

Det låter väldigt bra också men jag tycker det saknas en del vid 30-50hz vid lyssning. Kurvan visar ju starkt detta också.

Annars tycker jag nivån på basmodulerna känns rätt lagom. Beror ju lite på vad man lyssnar på tycker jag.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 14:15

Illuminatus skrev:Det låter väldigt bra också men jag tycker det saknas en del vid 30-50hz vid lyssning. Kurvan visar ju starkt detta också.

Annars tycker jag nivån på basmodulerna känns rätt lagom. Beror ju lite på vad man lyssnar på tycker jag.

Ok försök få upp denna då, men se upp så du inte lyfter för mycket bara för det ger som sagt mer dist. Det är en avvägning man får göra.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:19

adzer skrev:
Illuminatus skrev:Det låter väldigt bra också men jag tycker det saknas en del vid 30-50hz vid lyssning. Kurvan visar ju starkt detta också.

Ok försök få upp denna då, men se upp så du inte lyfter för mycket bara för det ger som sagt mer dist. Det är en avvägning man får göra.

Vad är det som genererar mer dist? Är det behovet av mer effekt som ökar detta?
Om det nu är så så borde det enda sättet att kunna spela starkare vara att bygga ut bassystemet med fler moduler. Tänker jag rätt?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 14:21

Illuminatus skrev:Vad är det som genererar mer dist? Är det behovet av mer effekt som ökar detta?
Om det nu är så så borde det enda sättet att kunna spela starkare vara att bygga ut bassystemet med fler moduler. Tänker jag rätt?

Slutsteget behöver lämna mer effekt. Talspolen i elementet får mer effekt vilket gör så att elementet slår längre.
Belastningen på alla delar i bassystemet ökar.

Ja vill du kunna spela starkare alternativt spela lika starkt med lägre dist som är det oftast fler basar som är alternativet.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:25

adzer skrev:
Slutsteget behöver lämna mer effekt. Talspolen i elementet får mer effekt vilket gör så att elementet slår längre.
Belastningen på alla delar i bassystemet ökar.

Ja vill du kunna spela starkare alternativt spela lika starkt med lägre dist som är det oftast fler basar som är alternativet.

Okej :) Då får jag vara sparsam med mina "boostar" men man vill ju ha mer. Får köpa fler basar snart då...

:D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:26

Vad tror du om denna höjningen vid 40hz? 5db höjning.

Bild

Ser det bättre eller sämre ut?

Edit: Det låter fantastiskt bra nu i alla fall. Ruskigt rapp & fast bas som inte gör bort sig vid de lägre frekvenserna. Måste provspela någon filmrulle och testa lite.

Tusen tack ska du ha adzer och självklart i andra också. Otroligt tacksam för den fina hjälpen och alla tips. Länge leve Faktiskt.se!

8)
Senast redigerad av Illuminatus 2013-10-12 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 14:29

Ser väl vettigt ut.

Tänk bara på att de två EQ ingreppen tillsammans ger mer boost vid den frekvensen.

Eller menar du att det totalt är 5dB?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:33

adzer skrev:Ser väl vettigt ut.

Tänk bara på att de två EQ ingreppen tillsammans ger mer boost vid den frekvensen.

5db på ena kanalen och sedan kopierad till den andra kanalen vilket borde bli 10db? Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 14:38

Illuminatus skrev:

5db på ena kanalen och sedan kopierad till den andra kanalen vilket borde bli 10db? Eller tänker jag fel?

Nej så fungerar det inte. 5dB ökning elektriskt per kanal blir en ökning med 5dB akustiskt.

Jag menar att din 10dB peq vid 20Hz också påverkar vid 30-40Hz. Inte jättemycket kanske, men det är värt att observera att det är den totala påverkan som är viktigt.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:40

adzer skrev:
Illuminatus skrev:

Nej så fungerar det inte. 5dB ökning elektriskt per kanal blir en ökning med 5dB akustiskt.

Jag menar att din 10dB peq vid 20Hz också påverkar vid 30-40Hz. Inte jättemycket kanske, men det är värt att observera att det är den totala påverkan som är viktigt.

Aha okej. Så jag kanske borde minska boosten vid 40hz en gnutta eftersom den också påverkar den vid 20hz?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 14:42

Illuminatus skrev:Aha okej. Så jag kanske borde minska boosten vid 40hz en gnutta eftersom den också påverkar den vid 20hz?

Det beror ju på vilket resultat du vill ha. Mätningen visar ju resultatet av alla dsp förändringar. Så upp till dig hur du vill ha det sas.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-10-12 14:46

adzer skrev:
Illuminatus skrev:Aha okej. Så jag kanske borde minska boosten vid 40hz en gnutta eftersom den också påverkar den vid 20hz?

Det beror ju på vilket resultat du vill ha. Mätningen visar ju resultatet av alla dsp förändringar. Så upp till dig hur du vill ha det sas.

Det är sant. Så nu är man egentligen inne mer på personliga tycken än "så här skall det vara". I så fall är jag väldigt nöjd som det är nu med 5db boosten vid 40hz.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 14:52

Ja det är ju du som skall lyssna så det viktiga är ju att du är nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum