Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-10-23 15:25

Ja tänk er ett fint vardagsrum o fina högtalare o förstöra med fula skumfulvägg. Nej
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-10-23 15:35

Nattlorden skrev:Roligt att Guru generellt klassas som högtalare med fokus på musik snarare än på ljud när de testas utomlands... det stämmer ju inte alls med nidbilden av inoiter som florerar. :)

Grattis till de fina recensionerna.

Tack för grattis!

Och det stämmer nog väldigt bra med den verkliga (icke-nidbilden) av dem
som valt Ino-högtalare.

Men jag är lite förbryllad över kommentaren om fokus på musik "snarare än
ljud".

Jag kommer ju från musikvärlden och har alltid fokuserat på musik, men för
mig är musikåtergivning bara ett specialfall av ljudåtergivning, så att sära på
dem blir som jag ser det helt vansinnigt.

Däremot kan (och bör) man med fördel sära på begrepp som återgivning (av
musik eller andra ljud) och det vanliga apparatimponetor-hifi-snacket.

Kort sagt - jag gillar ljud, speciellt musik, men många ljud av icke-musiktyp
kan jag gilla och därför gillar jag återgivning. Alltså iden att ge åter det som
var snarare än att anläggningen skall färga och skapa ett sound.

Apparater som imponerar på något annat sätt än att ta lyssnaren närmare
musiken är för mig helt enkelt väldigt främmande.

Att "imponera men apparaterna", handlar ju om att skapa en påverkan, ett
sound, för att uppnå medvetenhet om apparaterna hos lyssnarna. Det, mer
än någonting annat, vill jag undvika.

- - -

Det senare tycker jag är ett vanligt förekommande problem, varseblivning av
apparaterna är musikens största fiende - men det är vad apparat-människor
tycks gilla. :? De verkar VILJA bli påminda om sina apparater för de gillar dem
ju så mycket. (Eller?)

Dessa människor skall inte skaffa Ino.

Ja har i alla tider BARA haft fokus på de ljud som skall återges (vanligtvis är
det musik, ja) och INGEN tanke överhuvudtaget på att skapa apparater som
pockar på uppmärksamhet och "imponerar" med sina bidrag. Jag är nöjd om
de som lyssnar glömmer bort anläggningen och istället lyssnar på musiken.

Ino eller GURU, det är sak samma, exakt samma filosofi.

Och med sunda hifi-skribenter så resulterar det i att de, när de bekantar sig
med högtalarna uppfattar att musiken är i centrum - för det ÄR den ju, och
det har den alltid varit.

- - -

Min filosofi är oändligt avlägsen från alla de där avarterna där lyssnaren skall
lära sig att lyssna på apparaterna på rätt sätt (endera med hjälp av instruktioner
eller genom att apparaterna helt enkelt pockar på uppmärksahet med sitt sound),
man skall stampa takten, sjunga med, imponeras av slagkraften, det klara mellan-
registret, diskantens lyster, föreställa sig hur inspelningen gjordes, vilka avstånd
det är mellan musikerna eller till mickarna, lyssna på attacken/tonstarten...

Listan på återgivningsfrämmande ideer för förmedling av musik kan göras mycket
lång.

Allt sådant är sett från mitt perspektiv bara fel, fel fel.

Behöver man instruera lyssnarna så är något fel, att lyssna på musik är något
alla redan kan, vi har det medfött. Och OM det är så att man utan instruktioner
ändå börjar lyssna efter apparatkaraktärer så är det ännu mera fel.

Det enda sådan lyssning säger mig är att de som sysslar med det, måste på
vägen ha tappat bort varför de från början ville ha en musikanläggning. Glömt
bortvad en musikanläggning från början avsåg vara för något. De har tappat
bort musiken.

När jag sätter på en skiva och inte tänker på någonting annat än på musiken
som spelas - då är jag nöjd, och det är jag varje gång som ett välinspelat
fonogram spelas! :)

Det betyder dagligen. Ibland hela dagar i streck.

Och för det mesta blir det faktiskt så även när mindre välinspelade fonogram
spelas.

Det är en av bonuseffekterna av att göra högtalare som verkligen är anpas-
sade för rummet, för stereosystemet och för människan - att fel från fono-
grammen inte överdrivs. :)

Med konventionell syn på återgivning (kantigt teknisk, sådan där man tror
att en mikrofon hör som människan, att mono och stereo är en skalnings-
fråga och att rummet bara är ett problem) slumpar det så så, att felen på
grund av bristen på anpassning till rum och stereosystem, samverkar med
hur vår hörsel fungerar och de brister som finns på många fonogram blir än
värre att höra än de är i verkligheten. :(

Kort sagt - fonogram med fel blir typiskt upplevda som värre än de är när
man lyssnar via en anläggning som är skapad av någon som tänker sig att
återgivningens kvalitet går att definiera med en enkel mätning där hänsyn till
allt det nämnda inte har tagits, eller när det bara skett delvis. :?

- - -

Men - anläggningen är inte ensamrådande, fonogrammet kan absolut ha fel
som pockar på varseblivning av artefakter i samma grad som en dålig anlägg-
ning gör det. Att dessa sen ofta förvärras av en dålig anläggning är i sig en
intressant sak, men ändå menar jag att det är viktigt att inte glömma bort
att fonogrammens problem ändå är ett separat problem. Ett som i varje fall
i debatten bör hanteras delvis för sig - om det skall kunna bli bättre.

Att tro att man kan ignorera fonogramproblemen och lösa allt med en annor-
lunda anläggning (optimerad för ALLA fonogram...) är ett sätt att se till så att
det inte kommer att bli bättre med fonogrammen.

Det önskar jag inte.

KarlXII skrev:Har den där Gurumodellen så mycket med Ino att göra då?
Junior, sägs ju i testet iaf, vara gjord för vanliga rum - och jag antar att det då innebär att det inte ska till skum på väggarna?

Då antar du fel.

Guru-högtalarna är praktiskt taget utan undantag gjorda efter exakt samma
kriterier som Ino. De är till och med formgivna i två steg - en där formen är
fastlagd - på helt akustiska grunder, och sedan ett steg till då vår industri-
designer fixar till looken, således att de blir tjusiga utan att själva grundfor-
men ändras.

Och iden att Ino inte skulle vara gjorda för vanliga rum är också fel. De är
definitivt gjorda för vanliga rum, och vanliga rum är för övrigt inte något en-
tydigt och med nödvändighet statiskt. De är utvecklingsbara för dem som
bryr sig om ljudkvalitet.

Just detta att de var gjorda för rummet och anpassade för att rummet ju
alltid finns runt högtalarna var ju en av de sakerna som folk lyfte på ögon-
brynen över redan på 70-talet.

Min uppfattning är att rummet ÄR en del av högtalaren vare sig man vill det
eller inte, och att det därför är helt snurrigt att göra högtalare utan hänsyn
till rummet. Jag har dessutom mig veterligt det enda tekniska mätrummet i
hela världen som gör att man med stor noggrannhet kan mäta upp hur hög-
talaren + de delar av rummet som psykoakustiskt är en del av högtalaren,
samverkar.

Så de är helt och hållet konstruerade för att användas i rum. Och det har de
varit sedan begynnelsen, redan min första modell från 1974 var det, alltså
långt, långt innan det var allmänt accepterat att rummet har en mycket stor
betydelse för slutresultatet. (Det är det väl i och för sig inte ens idag.)

- - -

Och detta att rummet har en mycket stor betydelse för slutresultatet säger
inte bara en sak, utan minst två. Det enda det säger är att man måste göra
högtalarkonstruktioner med hänsyn till rummet och det skall bli bra. Men det
säger också att rummet inte man vara hur som helst. Iden att det finns något
som kan definieras som "vanliga rum" och att det är lätt att optimera för ett
sådant, är helt enkelt dumheter.

Att OPTIMERA en högtalare för "vanliga rum" är svårdefinierat. "Vanliga rum"
kan vara väldigt olika varandra, och därför är den optimering, den enda opti-
mering som jag gör med avseende på högtalarna till rummet, är av de saker
som är entydiga, samma i alla rum. Närmare bestämt betyder det att de är:

1. Optimerade för att samverka med de nära delarna av rummet (golv och
väggen bakom högtalarna), och,

2. Att det ljud högtalarna strålar ut i alla riktningar (inte bara framåt) är med
avsikt skulpterat för att passa den kompletta situationen med direktljud och
reflekterat ljud som kommer via rummet.

- - -

Men olika rum är olika, och att optimera för ett dåligt rum är samma sak som
att se till så att det inte kan låta riktigt bra i något rum. Därför optimerar jag
för ett idealiskt rum, således att det blir bättre och bättre ju mera man kan
närma sig det idealiska rummet.

Optimeringen består av själva dimensioneringarna av högtalaren, men även
instruktioner med avseende på hur de bör placeras i rummet. Därför så går
det att få veta t ex hur högt ett stativ skall vara till en Ino-högtalare. Det är
just på grund av att de är gjorde för att användas i rum.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-10-23 15:44

Bill50x skrev:
KarlXII skrev:Okej. :)
Läste bara andra testet.

Tänkte om man ändrat lite fokus för privatmarknaden.

Men är det så smart att sälja högtalare som kräver att man bygger om vardagsrummet?

/ B

Det är ingen som krävt något sådant.

Men vi tycker att kunder bör informeras om att det är en möjlighet om man
vill förbättra återgivningen ytterligare. Detsamma gäller andra aspekter på
det rum man lyssnar i. Det finns många saker som kan väljas på flera olika
sätt och mattor är bättre än kala stengolv, gardiner och tavlor är bättre än
kala stenväggar, låg störnivå är bättre än hög... Jag tycker att det är bättre
att man berättar hur det är än att låtsas som om ingenting betyder något,
för det är inte sant.

Det är inte ens sant att olika "normala rum" låter som varandra. Vissa kan
vara utmärkt bra medan andra är förfärligt dåliga.

- - -

Det är dock inte så att varken dämpskivas vara eller icke vara, eller rummens
grundegeskaper på andra sätt i sig renderat en ny dimensionering. Högtal-
aren är dimensionerad för att användas i ett rum, med eller utan dämpskiva,
men med blir bättre. Många saker än bättre än att göra på andra sätt. Bättre
är bättre. Och dämpskivor kan för övrigt ges många olika utseenden.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28097
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-10-23 16:08

IngOehman skrev:Det är dock inte så att varken dämpskivas vara eller icke vara, eller rummens
grundegeskaper på andra sätt i sig renderat en ny dimensionering. Högtal-
aren är dimensionerad för att användas i ett rum, med eller utan dämpskiva,
men med blir bättre. Många saker än bättre än att göra på andra sätt. Bättre
är bättre. Och dämpskivor kan för övrigt ges många olika utseenden.


Det låter ändå som dämpskivan ingår i högtalarsystemet, åtminstone här på faktiskt. Det kanske borde säljas tillsammans, ung som med OA 51?

Ingvar, har du något exempel på ett rum hos en kund där du inte föreslog något ytterligare för att passa återgivning med Guru resp Ino? Hur såg det ut?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Inläggav BORIS » 2013-10-23 16:51

Fina recensioner där.
Undrar över en detalj som som kanske inte har direkt med de ljudliga intrycken av Guru att göra men iaf.
I den ena texten sägs att Gurus kabinett tillverkas i fjärran östern medan i den andra påstås det att tillverkningen sker i Europa. Detta kommenteras på olika sätt där det ena anses borga för en viss standard medan det andra ska vara billigare och därmed sämre. Hur ligger det till?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-10-23 17:49

Bra skrivit Ingvar. Undras hur tex skulle placeras där det är snedtak. Rak gipsvägg 1 meter upp rakt, sedan kommer dentaler i träpanel, taket är av trä o golvet. Bakom gipsväggen finns en inspektstionsutrymme. I sådant rum hade nog inte Ingvar tillåtit hans högtalare skulle vara. Även om jag fick upp en bild hur jag krångla till det med skummet.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-10-23 17:51

BORIS skrev:Fina recensioner där.
Undrar över en detalj som som kanske inte har direkt med de ljudliga intrycken av Guru att göra men iaf.
I den ena texten sägs att Gurus kabinett tillverkas i fjärran östern medan i den andra påstås det att tillverkningen sker i Europa. Detta kommenteras på olika sätt där det ena anses borga för en viss standard medan det andra ska vara billigare och därmed sämre. Hur ligger det till?
om jag känner maestro rätt, så inte väljer Ingvar ett sämre kabinett.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-10-23 18:03

Då gjorde jag tydligen rätt då. Förr försökte jag höra var musikerna satt exakt. Det var jobbigt. Jag struntade i det, tog en kopp kaffe o satte mig o njöt av musiken istället.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2013-10-23 18:06

Det där med borgar för en viss standard kan jag inte hålla med om.


Idag skulle jag säga att om man hittar rätt tillverkare i Asien inom det man behöver få tillverkat och övervakar tillverkningsprocessen så är det antagligen få svenska bolag (oavsett produkt som ska tillverkas) som hänger med kvalitetsmässigt. Tar man dessutom in tillverkningskostnad så är det godnatt på riktigt :)

Som om inte en möbelfabrik i Kina med exakt samma CNC maskiner och lackboxar som i Europa skulle kunna tillverka en så "simpel"" sak som en högtalare :)

Däremot är det som sagt inte fel att övervaka processen så det blir så många lager lack som man kommit överens om osv.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-10-23 18:09

Lazyworm skrev:Det där med borgar för en viss standard kan jag inte hålla med om.


Idag skulle jag säga att om man hittar rätt tillverkare i Asien inom det man behöver få tillverkat och övervakar tillverkningsprocessen så är det antagligen få svenska bolag (oavsett produkt som ska tillverkas) som hänger med kvalitetsmässigt. Tar man dessutom in tillverkningskostnad så är det godnatt på riktigt :)

Som om inte en möbelfabrik i Kina med exakt samma CNC maskiner och lackboxar som i Europa skulle kunna tillverka en så "simpel"" sak som en högtalare :)

Däremot är det som sagt inte fel att övervaka processen så det blir så många lager lack som man kommit överens om osv.
tack för infon
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Inläggav BORIS » 2013-10-23 18:16

@ lazyworm
Nä, men du kanske kan hålla med om att det står så i recensionen som diskuteras?

Och jag är ganska säker på att Guru hellre kommunicerar att man tillverkar i Europa eller Sverige för den delen om det är där tillverkningen sker. Att det i recensioner påstås att man tillverkar kabinett i fjärran östern har jag svårt att se som ett positivt värde idag.

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2013-10-23 18:30

Jag har inte läst recensionerna så noga att jag jmf.

Vi tillverkar våra högtalare och chassie för O&G Engineering i Syd Korea.

Tidigare tillverkades högtalarkabinetten i Kina och jag är supernöjd med hur kvaliten var på de lådorna också.

Det finns säkert många som tänker på rutin att det måste vara sämre kvalite eftersom produkterna kommer från asien då man blivit indoktrinerad till det av lokala tillverkningsindustrin sen Kina öppnade upp portarna och började konkurrera.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Inläggav BORIS » 2013-10-23 18:38

haha, jaså ni tillverkar själv i asien, jag fattar

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2013-10-23 18:48

BORIS skrev:haha, jaså ni tillverkar själv i asien, jag fattar


Ja precis, om jag inte hade kunskap och erfarenhet om flera olika världssdelars tillverkningsindustri skulle jag inte komma mig för att kommentera.


Om du känner dig riktigt manad skulle du t.om få ta med skjutmått och jmf måtten med det som står på ritningarna, det är hör och häpna samma... :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Inläggav BORIS » 2013-10-23 19:04

jo men nu handlade det inte om måtten stämmer eller inte.Frågan är snarare vad man som företag kommunicerar genom att framhäva var ens produkter tillverkas.

Men ni talar säkert klart och tydligt om att ni har lagt er tillverkning i asien? Eller förresten behöver inte fråga utan konstaterar bara att ni talar om tillverkningen i svepande ordalag, avancerad CNC här, custum built där osv.

Frågar istället varför ni inte talar om var ni tillverkar era prylar?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Inläggav BORIS » 2013-10-23 19:08

Eller förresten skit i det. Vore intressantare att höra var Guru tillverkas och varför olika uppgifter florerar. Klantigt journalistik eller dålig kommunikation hos Guru?

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2013-10-23 20:04

Funktion/prestanda och finnish är attributen som jag tycker ä viktiga på en produkt, inte var och varför.

Såg nu att du redan varit inne och tjaffsat med personer som gillar Ino så du verkar ha en agenda för din ursprungsfråga?
Tyvärr orkar jag inte föda Troll så lev vidare i din okunskap eller försök lära dig något, helt ditt val som jag inte engagerar mig i.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Xiro » 2013-10-23 20:05

Max_Headroom skrev:Efterom den tidigar Guru-tråden urartade startar jag en ny. Och här jävlar ska det inte vara något rundsnack.

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Inläggav Xiro » 2013-10-23 20:10

vill också gratulera ingvar och tacka för alla klokheter du bjussar oss på

+3E333 på dina inlägg

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-10-23 20:33

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Det är dock inte så att varken dämpskivas vara eller icke vara, eller rummens
grundegeskaper på andra sätt i sig renderat en ny dimensionering. Högtal-
aren är dimensionerad för att användas i ett rum, med eller utan dämpskiva,
men med blir bättre. Många saker än bättre än att göra på andra sätt. Bättre
är bättre. Och dämpskivor kan för övrigt ges många olika utseenden.


Det låter ändå som dämpskivan ingår i högtalarsystemet, åtminstone här på faktiskt. Det kanske borde säljas tillsammans, ung som med OA 51?

Att du skriver att det låter som om dämpskivan ingår i högtalaresystemet för-
står jag inte när jag just skrev motsatsen till det - den ingår INTE.

Det är en option att akustikreglera rummet med olika medel, t ex med hjälp
av möbler, rummets form, akustikskivor och annat


Och att de borde säljas tillsammans håller jag inte alls med om. Dels är det
fel om man vill att det skall finnas valfrihet och dessutom finns det ingen en-
tydigt svar på hur man skall dämpa. Det beror på rummet.

Det är bättre att se till så att dämpningen är rätt i det enskilda fallet om man
alls skall bry sig om att dämpa. Och då är det en väldigt dålig ide att sälja
med en sorts generell dämpning som kan vara helt fel för det enskilda fallet.


Dämpningen till OA-51 är i det närmaste verkningslös och Stig övervägde att
sälja dem utan den - eftersom en verksam och meningsfull dämpning enligt
honom behövda vara väldigt mycket större (och jag håller med). Men enligt
de marknadskunniga som Stig pratade med så var den goda dämppanelen på
grund av sin storlek inte säljbar till normala människor, och den lilla och mer
eller mindre verkningslösa fick dessutom högtalaren att se mera avancerad
och intressant ut. Så den fick det bli.

Jag behöver inte bry mig om marknadsfaktorer, så därför gör jag inte det.

PerStromgren skrev:Ingvar, har du något exempel på ett rum hos en kund där du inte föreslog något ytterligare för att passa återgivning med Guru resp Ino? Hur såg det ut?

Något ytterligare vaddå? Utöver vad för något?

Ytterligare mattor, bättre fonotek, nya väggar, en annan möblering, flytta en
bokhylla, tände lite sterarinljus, något bättre att dricka till musiken, ändra på
en gardin, så av något som susar eller brummar...

Jag vet inte vad du menar med "ytterligare" om du inte berättar vad det var
som du utgår fanns redan, och tar spjärn ifrån när du definierar ytterligare.

Tror väl att jag inte föreslagit något ytterligare i >99% av fallen när det gäller
Guru.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-10-23 20:37

matså skrev:Då gjorde jag tydligen rätt då. Förr försökte jag höra var musikerna satt exakt. Det var jobbigt. Jag struntade i det, tog en kopp kaffe o satte mig o njöt av musiken istället.

Underbart att höra!

Jag har hopp om dig!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-10-23 20:47

IngOehman skrev:
matså skrev:Då gjorde jag tydligen rätt då. Förr försökte jag höra var musikerna satt exakt. Det var jobbigt. Jag struntade i det, tog en kopp kaffe o satte mig o njöt av musiken istället.

Underbart att höra!

Jag har hopp om dig!


Vh, iö
ja även blind höna osv :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2013-10-24 08:22

Jag vill även grattulera till framgångarna och tacka för att det nu går att göpa ett par små högtalare som är så pass snygga att dom förgyller rummet med sin närvaro.
SAMTIDIGT som dom ger en musikupplevelse som är underbar :D

Jag talar naturligtvis om QM10Two.

Bra jobbat :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-10-24 09:47

IngOehman skrev:
matså skrev:Då gjorde jag tydligen rätt då. Förr försökte jag höra var musikerna satt exakt. Det var jobbigt. Jag struntade i det, tog en kopp kaffe o satte mig o njöt av musiken istället.

Underbart att höra!

Jag har hopp om dig!


Vh, iö


Ja grattis, och jättekul att det går bra för ett svenskt företag. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-02 11:13


Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-11-02 14:30

Emanuelgbg skrev:Är jag trea på bollen?

http://www.whathifi.com/review/guru-junior


Rätt uppenbart att recesenterna blivit mutade att säga vissa saker..



























Dom är ju skitsnygga :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57302
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-11-02 15:23

Utseendet verkar väldigt viktigt för vissa...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2013-11-02 15:33

PappaBas skrev:Jag tycker det helt klart ser ut som bilden med fronttyget är photoshoppad? Det stämmer inte med kanternas skuggning t.ex.

Du verkar förutsätta att det bara var en blixt med vid fotograferingen?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-11-02 19:45

Emanuelgbg skrev:Är jag trea på bollen?

http://www.whathifi.com/review/guru-junior


trea på vilken boll??

bra artikel för övrigt, jag har alltid gillat what hifi för sina korta/snabba/effektiva artiklar/köpråd

vem orkar läsa smörjet i hifi+ som exempel
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2013-11-02 19:55

Nattlorden skrev:Utseendet verkar väldigt viktigt för vissa...


+1

Jag är en sådan å skäms inte för det :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster