Oyaide Tunami GPXe strömkabel, någon som har denna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Oyaide Tunami GPXe strömkabel, någon som har denna?

Inläggav majjen04 » 2013-10-23 23:02

Hej!

Behöver några strömkablar och köpte en ovanstående från Hifi-Punkten idag får den i morgon! länk: http://hifi-punkten.se/info.asp?ID=6814
Någon som har den på forumet redan.
Priset verkar okey ialla fall. 8)
Med vänlig hälsning
Kenth

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-23 23:26

Namnet Tunami får mig att tänka på ett annat namn på en produkt med hifi-anknytning; Gunsinger.
Lite grann irriterande namn tycker jag allt, när känslan att det är felstavat är starkare än känslan att det är fyndigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-24 00:15

Det var mig en tunn en, blir det inte kortslutning med en sån? Tacka vet jag White Knight, https://www.youtube.com/watch?v=TSKEBkESnAs

Bild

Sorry... ska ju inte vara elak mot kabeltroende, jag e ju halvvägs inne i träsket själv. Brrr...

Fast lite garvar jag ändå när jag läser "Det Oyaide hävdar är att materialvalet på ytorna (pläteringen) skapar kontaktens ljudkaraktär, men kvaliteten på poleringen avgör ljudkvaliteten!" och ser priset på 4000 spänn...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-10-24 02:13

Det är bara att inse...coconuts kablar saknar motstycke.

Har en likadan, t.o.m min forna transparent ultra såg löjlig ut i jämnförelse....det är f*n pondus!

:lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-24 07:14

robert293 skrev:Det är bara att inse...coconuts kablar saknar motstycke.

Har en likadan, t.o.m min forna transparent ultra såg löjlig ut i jämnförelse....det är f*n pondus!

:lol:

Och visst ger Coconut minst lika bra ljud? Högst troligt exakt lika.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-24 07:29

Kontaktytorna är ju grymt viktiga när det gäller anslutning till ett vägguttag....

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-10-24 07:33

hifikg skrev:Det var mig en tunn en, blir det inte kortslutning med en sån? Tacka vet jag White Knight, https://www.youtube.com/watch?v=TSKEBkESnAs

Bild

Sorry... ska ju inte vara elak mot kabeltroende, jag e ju halvvägs inne i träsket själv. Brrr...

Fast lite garvar jag ändå när jag läser "Det Oyaide hävdar är att materialvalet på ytorna (pläteringen) skapar kontaktens ljudkaraktär, men kvaliteten på poleringen avgör ljudkvaliteten!" och ser priset på 4000 spänn...

Hmm ser grymma ut! Tyvärr så är Waf faktorn nog låg på dessa :oops:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-24 07:50

majjen04 skrev:
hifikg skrev:Det var mig en tunn en, blir det inte kortslutning med en sån? Tacka vet jag White Knight, https://www.youtube.com/watch?v=TSKEBkESnAs

Bild

Hmm ser grymma ut! Tyvärr så är Waf faktorn nog låg på dessa :oops:

Det går lika bra med selleri, hoppas du köper kablarna på öppet köp.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-10-24 21:55

Här har du beggade för bra pris annars!
http://www.hifisentralen.no/forumet/tor ... -nr-45453/
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-10-25 10:18

Rydberg skrev:Här har du beggade för bra pris annars!
http://www.hifisentralen.no/forumet/tor ... -nr-45453/

Tack för länken!

Plötslig rea gillar jag :o
Senast redigerad av majjen04 2013-10-25 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-25 10:20

Du är på fel forum och ställer dessa frågor,kika med gubbarna på euphonia vad dom har testat och tror skulle fungera hos dig.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-10-25 10:36

Jag trodde alla redan hade bytt till Coconut audio...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-10-25 10:39

NiklasF skrev:Du är på fel forum och ställer dessa frågor,kika med gubbarna på euphonia vad dom har testat och tror skulle fungera hos dig.

Hmm!

Jag vet att kabelfrågor är infekterade här och tror mig veta vilka produkter som gäller här. Jag undrade bara om någon hade dessa kablar och om de gillade dem? Påstår inte att de är bäst i världen. Euphonia är lite väl entusiastiska ibland. På Hififorum är jag sedan länge livstidsportad då jag ifrågasatt "makten" bakom forumet allt för många ggr. :oops:

Är inte så ofta inne på detta forum då det finns en del "begränsningar" i tyckande här också, det är dock oftast en trevlig stämning här.
Har träffat en del "kroniker" live på detta forum också.

Tillhör gruppen som kallas prylbög och är stolt över detta :)

Det gör inget om det låter bra/neutralt/mäter fint bara det är snyggt och gärna exklusivt.
Senast redigerad av majjen04 2013-10-25 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-25 10:44

Ingen idé här, om du inte vill köra igång faktisktmobben och det är det enda du gör, trist men sant.

Det är därför jag tipsar om euphonia om du är en kabeltroende, dom som är det håller tyst här för dom orkar inte med allt tjöt om ormolja och lurerier och att dom inte kan tänka klart osv.

Så mitt tips är alltså i all välmening...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-10-25 10:52

NiklasF skrev:Ingen idé här, om du inte vill köra igång faktisktmobben och det är det enda du gör, trist men sant.

Det är därför jag tipsar om euphonia om du är en kabeltroende, dom som är det håller tyst här för dom orkar inte med allt tjöt om ormolja och lurerier och att dom inte kan tänka klart osv.

Okey! Du menar uppenbarligen allvar!
Får väl försöka ligga lite lågt då, vill ej starta oroshärdar i onödan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-25 11:08

Äh, vi mobbar ingen, men många menar, i all välmening, att det är bortkastade pengar att köpa dyra strömsnokar. Köp en anständigt bra så får du ro i själen. Jag bytte från standardkablar till Supra. Det ser snyggt och trevligt ut, men den hörbara skillnaden är noll. Jag kan mäta med elfixen att de "läcker" mindre och det kan väl inte vara dåligt. Coconutkabeln blir jag inte riktigt klok på. Om du kikar i min medlemspresentation så ser du vilka våndor jag går igenom angående den (klicka på hemsida nedan). Samma med signalkablar, jag har inget emot att de ser ut och känns kvalitet, men att kasta ut många tusen kronor på en kabel känns inte friskt. Vill du att de ska bli snyggare kan du alltid köpa kabelstrumpor från t ex Svalander. Icke förty så har jag ganska exklusiva kablar i förhållande till vad jag tycker nu, men det är sviter efter min förra audiofilperiod. Ingen människa hör skillnad på min dyr-USB och min Biltema-USB kabel t ex. Ingen hör skillnad mellan mina RCA-kablar från Kjell & Co för någon hundring och den vackra röda från VdH, men visst är den sistnämnda ett litet smycke som kan ge en del feelgood. Feelgood är väl okej om den kostar några hundra, men när det ramlar upp i fyr- och femsiffriga belopp ger det nog bara begränsat mycket mer feelgood ändå. Å andra sidan kanske du just dragit in 152 miljoner på Lotto och då kan det väl kvitta *s*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-10-25 11:12

majjen04 skrev:
NiklasF skrev:Ingen idé här, om du inte vill köra igång faktisktmobben och det är det enda du gör, trist men sant.

Okey! Du menar uppenbarligen allvar!
Får väl försöka ligga lite lågt då, vill ej starta oroshärdar i onödan.

Tycker inte alls att du ska ligga lågt utan tycker du ska skriva om de saker du känner för. Tror forumet bara kan utvecklas positivt av det.

Vad är det för mening att ha ett forum om bara vissa synsätt får framföras?! Personligen skiter jag högaktningsfullt i vad man "ska" tycka eller höra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-25 12:02

Här finns en bra tråd om saken. Ingen blir arg på någon och alla diskuterar mycket vänligt. Det hänvisas även till "vetenskapliga tester" och en artikel i H&M som hävdar att det är bevisat att flätade nätkablar ger bättre ljud än icke flätade. Ska sätta mig o fläta storsnoken i helgen. Eller inte.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=28794

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2013-10-25 12:54

majjen04 skrev:
NiklasF skrev:Du är på fel forum och ställer dessa frågor,kika med gubbarna på euphonia vad dom har testat och tror skulle fungera hos dig.

Hmm!

Jag vet att kabelfrågor är infekterade här och tror mig veta vilka produkter som gäller här. Jag undrade bara om någon hade dessa kablar och om de gillade dem? Påstår inte att de är bäst i världen. Euphonia är lite väl entusiastiska ibland. På Hififorum är jag sedan länge livstidsportad då jag ifrågasatt "makten" bakom forumet allt för många ggr. :oops:

Är inte så ofta inne på detta forum då det finns en del "begränsningar" i tyckande här också, det är dock oftast en trevlig stämning här.
Har träffat en del "kroniker" live på detta forum också.

Tillhör gruppen som kallas prylbög och är stolt över detta :)

Det gör inget om det låter bra/neutralt/mäter fint bara det är snyggt och gärna exklusivt.

Då är vi två som någon gång blivit portade från det andra forumet. Kan dock säga att faktiskt var bättre förr. Har blivit så mesigt med alla moderatorer som tar sig själva på för stort allvar. :P

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2013-10-25 12:56

hifikg skrev:Här finns en bra tråd om saken. Ingen blir arg på någon och alla diskuterar mycket vänligt. Det hänvisas även till "vetenskapliga tester" och en artikel i H&M som hävdar att det är bevisat att flätade nätkablar ger bättre ljud än icke flätade. Ska sätta mig o fläta storsnoken i helgen. Eller inte.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=28794

Är du medveten om att du är jävligt lik Lars Ohly?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-10-25 13:23

Bara det att köra med nätkablar direkt från det svajiga elnätet visar att man är väldigt audiofil-fel ute, kompomisslöst är batteridirft på allt!
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-25 13:28

xeizo skrev:Bara det att köra med nätkablar direkt från det svajiga elnätet visar att man är väldigt audiofil-fel ute, kompomisslöst är batteridirft på allt!

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-10-25 13:31

xeizo skrev:Bara det att köra med nätkablar direkt från det svajiga elnätet visar att man är väldigt audiofil-fel ute, kompomisslöst är batteridirft på allt!

Problemet är att det bara är klockradion som har batterilucka. :cry:

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-10-25 13:43

Dieselgenerator :?: För mycket dist :roll:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-10-25 14:06

Hörapparat och pacemaker så blir det nirvana! ;-)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-10-25 14:09

Eller också får man köpa en elbil och bara lyssna när man sitter i den 8)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-10-25 14:11

Fast rent allvarligt, egentligen är dyr-kablar inte ett dugg värre än dyr-klocka, och det är det ju många som har så go for it om finishen motsvarar 4 lök!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-10-25 14:50

xeizo skrev:Fast rent allvarligt, egentligen är dyr-kablar inte ett dugg värre än dyr-klocka, och det är det ju många som har så go for it om finishen motsvarar 4 lök!

Tror inte Morello håller med om det! :wink:

adagio

Inläggav adagio » 2013-10-25 17:51

Jag har provat nämnda kabel, jag har en kompis som bara har Oyaide rakt igenom systemet. Riktigt fina nätkablar, dock väldigt stela rackare. Jag använder endast Oyades kontakter till mina produkter, av alla dyra high end kontakter är de enl mig de bästa framför allt ljudmässigt men kvaliteten överglänser allt med råge. Har jämfört med andra märken och kopior och det är löjligt stor skilnad i funktion. Vill inte svartmåla något märke men det är åtskilliga exemplar från en konkurrent som fått gängpaj och andra svagheter. Oyaide is tha best! Använder som sagt deras grejer.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-10-25 17:56

Jag kan vara med på att det kan göra skillnad i ljud med t.ex olika högtalarkablar, om man jämför en dåligt konstruerad med en bra konstruerad, men vad gör egentligen en strömkabel för skillnad?
Om vi helt bortser ifrån att det är vanlig kass installationskabel i väggarna, vad skulle den sista metern mellan väggen och apparaten göra för skillnad?

Det är en ärligt ställd fråga. Vet inte ens vad teorin bakom det är.

Att en del vill ha snygga kablar förstår jag mycket väl.
Att dom flesta inte vill ha EKK förstår jag mycket väl..

Nästa

Återgå till Generellt om hifi