Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:När min grabb spelar akustisk gitarr hemma har jag aldrig reflekterat över att det låter "fel" rent ljudmässigt.
Detta oavsett om det spelas i mitt dämpade rum, på gräsmattan eller i det kala köket med många fönster.
Kopplar hjärna om efter de yttre förutsättningarna då eller?
Typ nu vet jag att jag är ute och då borde det låta så här.
Det borde (i min värld) även gälla vid återgivning via högtalare. Jag ser/hör ju var jag befinner mig då också.
2-ch skrev:IngOehman skrev:Sanningen är att rummet i livemusiksammanhang är till och med viktigare än
lyssningsrummet därhemma (som kanske kan i snitt sägas vara lika viktigt
som högtalarna) för resultatet. Live-musikrum har helt enkelt KOLOSSALT
stor betydelse för det upplevda resultatet.
Kan du utveckla det där lite?
När min grabb spelar akustisk gitarr hemma har jag aldrig reflekterat över att det låter "fel" rent ljudmässigt.
Detta oavsett om det spelas i mitt dämpade rum, på gräsmattan eller i det kala köket med många fönster.
Det borde (i min värld) även gälla vid återgivning via högtalare. Jag ser/hör ju var jag befinner mig då också.
IngOehman skrev:2-ch skrev:IngOehman skrev:Sanningen är att rummet i livemusiksammanhang är till och med viktigare än
lyssningsrummet därhemma (som kanske kan i snitt sägas vara lika viktigt
som högtalarna) för resultatet. Live-musikrum har helt enkelt KOLOSSALT
stor betydelse för det upplevda resultatet.
Kan du utveckla det där lite?
När min grabb spelar akustisk gitarr hemma har jag aldrig reflekterat över att det låter "fel" rent ljudmässigt.
Ja, i miljöer där man är van att höra instrument så är man också bra på att
förutsäga hur de kommer att låta, ibland så bra på det att man inte ens re-
flekterar över att det låter olika.
Jag håller fullständigt med och delar din syn här. Väldigt bra skrivet. Har egentligen inget att tillägga. Känner bara igen mig väldigt mycket.Bill50x skrev:Den här diskussionen, som är ganska OT, är mycket intressant. Enligt mitt förmenande kan man här ha lite olika åsikter om hur mycket lyssningsrummet ska "spela med". Det är naturligtvis mycket trevligt om rummet tillåter en att höra skillnad på olika rum, dvs rum där musiken en gång framfördes. Eller att det är tänkt att låta som om musiken framfördes/spelades in i en tänkt lokal (som iofs kan vara helt fiktiv och skapad i studion).
Det finns de, har jag märkt här, som önskar lyssningsrummet så neutralt och dämpat att det inspelade rummet (återigen om sådant finns) dominerar och sätter sin distinkta prägel på återgivningen. Och jag köper det, när en inspelning är så välgjord är det en lisa att sjunka ner i soffan och lyssna.
Men (det finns alltid ett men, eller hur?) när man kommer till inspelningar som inte har något rum utan bara lite ditslängda ekon och andra effekter, då blir det på något sätt dött och tomt med ett (väl-)dämpat rum. Jag talar nu inte alls för någon annan utan detta är helt min egen åsikt/upplevelse, kanske är bäst att tillägga
Mycken musik, i alla fall av den sort som jag lyssnar på, verkar helt producerad för att spelas upp i rum som redan finns. Dvs det rum där musiken återges. Så jag önskar ett mer levande rum än vad som kanske föredras normalt. Det hindrar inte akustisk behandling för att tex ta bort basbumlighet eller att slippa fladder-ekon men i övrigt föredrar jag diffuserande behandling snarare än dämpning.
Det kanske ska tilläggas att jag oftast lyssnar på relativt låg volym, bland annat pga klena resurser i form av litet slutsteg. Jag kanske skulle se annorlunda på saken om jag önskade kräma på rejält. För ökar jag nivån över normalt så låter det inte alltid så kul men än så länge skyller jag det på slutsteget - och de taskiga mixarna såklart
Så vart vill jag komma med detta resonemang? Jo, att det som i normalfallet verkar vara en sund och logisk inställning som "Så om anläggningen är riktigt bra så gör den inte ljud i vårt rum, utan den gör ljud OCH ett rum, därframme i ljudbilden.
Därför kan vi lyssna på denna, med öppna öron, utan några undermedvetna förutfattade meningar. Är allt gott så kommer olika inspelningar att låta väldigt olika varandra och visa dig DET rummet, och inte ditt rum." så kan det för mig och kanske andra finnas andra bevekelsegrunder hur ett lyssningsrum ska se ut.
/ B
matså skrev:Hm synd att akustik förbättrarna kostar 6000kr per timme.
Så om farbror Ingvar kommer hem till mig o ger mig tips o råd , mäter o har. Sig odåga kostar det 6000kr i timmen. Självklart bjuder jag på kaffe o så får du träffa Pelle o Celesta.AndreasArvidsson skrev:matså skrev:Hm synd att akustik förbättrarna kostar 6000kr per timme.
Konsultation om akustikförbättringar kanske. Att skaffa kunskapen själv kan vara gratis
Kostar bara tid, massor och massor med tid.
AndreasArvidsson skrev:matså skrev:Hm synd att akustik förbättrarna kostar 6000kr per timme.
Konsultation om akustikförbättringar kanske.
Objektivisten skrev:AndreasArvidsson skrev:matså skrev:Hm synd att akustik förbättrarna kostar 6000kr per timme.
Konsultation om akustikförbättringar kanske.
Snacka om ormolja.
Martin skrev:Hörni! Alla som kan läsa mellan raderna vet vad ni snackar om. Nu tar vi det lite lugnt med hetsjakten tycker jag innan någon trampar ordentligt i det blå (och skräniga) klaveret.
Martin skrev:Nej du kan vara lugn, inte från din sida strmbrg. Jag känner med dig att folk hela tiden går från ämnet i tråden.
MichaelG skrev:sportbilsentusiasten skrev:Min poäng är att det inte har med dig att göra. oavsett humör mm kommer du till sist (timar dagar veckor) att aningen störas eller inte störas av "fel". Om du inte störs utan istället bara njuter av musiken, ja DÅ är det ett bra system.
Jag ser det på samma sätt. Med en brasklapp. Och det är att ett "bra system" är något relativt. Dvs för att det är ett bra system för den ene så måste det inte nödvändigtvis vara bra för den andre. ETT litet exempel är personen som sitter lyckligt nöjd med sina QUAD ELS 2905. För honom/henne är detta ett ultimat system. Och så kommer då basnarkomanen som vill kunna spela åtminstone 130 dB i topparna...![]()
Hälsn. Michael
Precis o jag o Ingvar har inte bråkat.Strmbrg skrev:Martin skrev:Nej du kan vara lugn, inte från din sida strmbrg. Jag känner med dig att folk hela tiden går från ämnet i tråden.
Jess, Sire, jag är lugn. Men, jag såg inte att det var nåt på gång alls.
Burgar väl bli immun....
Conan skrev:sportbilsentusiasten skrev:förstår inte vad du vill säga, var i ovanstående snackar jag om A o B?
reser oss igen, vad menar du?
Du skrev tidigare i tråden (sid 3 tror jag):sportbilsentusiasten skrev:Dock inser jag fördearna att jämföra med inre refeens om man vill fokusera på ljudet, men om man som jag är mer intresserad av musikens budskap anser jag att man visst kan jämföra direkt.
Jag tycker det står att du anser att man med fördel kan använda jämförande lyssning (A/B) om man fokuserar på "musikens budskap"; ett sätt att lyssna som du också föredrar. Om detta är fel tolkning så kanske du kan berätta hur du menar?
"Å vi reser oss igen" är ju såklart Thorsten Flinck & Revolutionsorkerstern, och syftade till att diskussionen om A/B kontra A...B...-lyssning kunde börja om. Diskussionen hade tagit en annan vändning långt innan mitt inlägg.
matså skrev:Hm synd att akustik förbättrarna kostar 6000kr per timme.
Strmbrg skrev:Jag kan tycka att det låter "ganska sjysst" om nyårskonserten från Wien.
Detta trots att TVns ljudutrustnng inte är någon jättehöjdare direkt.
Kan tillåme' tycka att det nästan känns mer realistiskt än motsvarande musik på stereon.
Kan det vara så att min "bra-upplevelse" av nyårskonsertsljudet gynnas av att jag faktiskt ser framförandet?
Om det nu finns ett samband, så kanske det kan kopplas till min idé om att även lyssnaren är en kvalitetspåverkande länk i kedjan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster