Morello skrev:Det betyder att den inte är samplad, dvs kontinuerlig i tiden.
Inte ett intervall med andra ord?
Ursäkta dumfrågorna, men jag är rätt dålig på detta
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Tidskontinuerlig? Betyder det att det är en signal som upprepar sig? Typ som en sinus?
Komorok skrev:Morello skrev:Det betyder att den inte är samplad, dvs kontinuerlig i tiden.
Ursäkta dumfrågorna, men jag är rätt dålig på detta.
Morello skrev:Komorok skrev:Morello skrev:Det betyder att den inte är samplad, dvs kontinuerlig i tiden.
Ursäkta dumfrågorna, men jag är rätt dålig på detta.
http://mathworld.wolfram.com/ContinuousFunction.html
Mathworld är för vörigt en mycket bra sida
Morello skrev:petersteindl skrev:Vilken sjuhelvetiskt djävla bra tråd!![]()
![]()
Mvh
Peter
Jag tycker tråden är ganska kass och bluddrig på klassiskt faktiskt-vis. Ytterst få orkar öppna matematikboken och studera, men väljer istället att bluddra samt behandla ämnet anekdotiskt.
Morello skrev:Det var ju en uppgift för Ingvar som hävdade att det går att göra en FFT på en tidskontinuerlig signal.
Komorok skrev:Nope, det gick inte in tror jag.
Det enda jag får ut är att funktionen måste få ett värde när x=0 om den ska vara tidskontinuerlig. Men det kan ju vara felförstått.

IngOehman skrev:Morello skrev:Det var ju en uppgift för Ingvar som hävdade att det går att göra en FFT på en tidskontinuerlig signal.
Jag skrev att man kan omvandla en tidskontinuerlig signal till en tidsdiskret och
sen låta samplingsfrekvensen för att göra det gå mot oändligheten.
Gör man det så finner man att en fyrkantvåg består av grundton plus alla udda
deltoner, med en amplitud om Fd/Fg gånger grundtonens amplitud för respektive
delton.
Men trots det så ger en summering av grundton + oändligt många deltoner av
just dessa amplituder inte en fyrkantvåg - utan det blir under- och överslängar
(vars utsträckning i tiden och därmed ävenden proportionella felarean går mot
1/oändligheten) och detta fenomen kallas Gibbs fenomen.
Skall detta vara så svårt?
Vh, iö
Komorok skrev:Morello skrev:Det var ju en uppgift för Ingvar som hävdade att det går att göra en FFT på en tidskontinuerlig signal.
Och det går alltså inte? Jag vet inte, det är därför jag frågar.
Tidskontinuerlig? Betyder det att det är en signal som upprepar sig? Typ som en sinus?
Ja det gjorde han ja. Missade det.Naqref skrev:Morello nämnde detta tidigare.
Svante skrev:Mhmm... Fast om man tittar på vad fourierserien konvergerar emot vid diskontinuiteten vid t=0 så är det 0. Så om man accepterar att fyrkantvågen har värdet 0 vid t=0 (och t=n*T) så konvergerar den ju mot fyrkantsvågens värde överallt.
Man kan förstås välja att säga att fyrkantvågen har värdet 1 vid t=0 och då konvergerar inte fourierserien mot fyrkantvågen.
petersteindl skrev:Komorok skrev:Morello skrev:Det var ju en uppgift för Ingvar som hävdade att det går att göra en FFT på en tidskontinuerlig signal.
Och det går alltså inte? Jag vet inte, det är därför jag frågar.
Tidskontinuerlig? Betyder det att det är en signal som upprepar sig? Typ som en sinus?
Jag ser tidskontinuitet så här, en sinus i den analoga domänen är tidskontinuerlig. För varje tidpunkt finns det ett och endast ett värde på amplituden.
Hur är det då med en fyrkantvåg? I själva språnget, vilket värde har amplituden där? Om amplituden t.ex. kan anta två värden så är den inte tidskontinuerlig, lika lite som om det t.ex. inte finns något definierat värde på amplituden eller om det saknas värde.
Då man samplar en tidskontinuerlig funktion som ändock gör ett språng så tror jag att man måste se upp. Vad händer i språnget? Vilket värde skall samplingen t.ex. representera i språnget? Den enklaste lösningen är att filtrera. Man får då ett klart definierat språng under förutsättning att filtreringen gör så att språnget blir definierat med den sampling man tänkt använda sig av.
Ja, det är mina egna tankar utan att egentligen ha läst på. Frågeställningen går med största säkerhet att ge ett korrekt och entydigt matematiskt svar på, men matematiska svar har åtminstone jag enklare att förstå om jag tänkt till lite innan facit ges oavsett om jag tänkt rätt eller fel.
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Vilken sjuhelvetiskt djävla bra tråd!![]()
![]()
Mvh
Peter
Jag tycker tråden är ganska kass och bluddrig på klassiskt faktiskt-vis. Ytterst få orkar öppna matematikboken och studera, men väljer istället att bluddra samt behandla ämnet anekdotiskt.
IngOehman skrev:Jadå, det kan den visst vara.
I form av vad den representerar. (Läs på om samplingsteoremet om du
har lust.)
En tidsdiskret representation av t ex en musiksignal gör det i allra högsta
grad är väldefinerat hur musiksignalen ser ut i varje ögonblick i tiden.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Jag tycker att ni blandar ihop två närliggande begrepp.
En kontinuerlig funktion (oavsett vad den oberoende variabeln kallas) har en tydlig matematisk definition, som enkelt uttryck innebär att funktionen inte har några språng i y-led.
En tidskontinuerlig signal är till skillnad från en tidsdiskret, en signal som har definierade värden för alla tidpunkter, oavsett hur tätt man tittar. En tiddiskret signal finns bara i "samplade" tidpunkter (oftast med jämna mellanrum), och är inte definierad utanför dessa.
Komorok skrev:IngOehman skrev:Jadå, det kan den visst vara.
I form av vad den representerar. (Läs på om samplingsteoremet om du
har lust.)
En tidsdiskret representation av t ex en musiksignal gör det i allra högsta
grad är väldefinerat hur musiksignalen ser ut i varje ögonblick i tiden.
Vh, iö
Fast bara upp till en viss frekvens om jag förstått det hela rätt?
Morello skrev:En kontinuerlig funktion har den egenskapen att om man närmar sig en godtycklig punkt A där A ingår i funktionens definitonsmängd, så är funktionerns gränsvärde lika med funktionsvärdet i A (f(A)).
Detta var den anekdotiska framställningen.
En mer matematisk framsätllning skulle kunna se ut så här
lim (z->A)f(z)=f(A)
Svante skrev:DQ-20 skrev:Det låter som du just avskaffade Gibbs fenomen?
Nja, Gibbs fenomen är ju vägen till avskaffandet.
Alltså, jag kanske kämpar mot bättre vetande här, men det vore roligt med en förklaring till hur en funktion som bara kan anta värdena -1, 0 och 1 kan ha värdet 1,19.
Komorok skrev:Morello skrev:En kontinuerlig funktion har den egenskapen att om man närmar sig en godtycklig punkt A där A ingår i funktionens definitonsmängd, så är funktionerns gränsvärde lika med funktionsvärdet i A (f(A)).
Detta var den anekdotiska framställningen.
En mer matematisk framsätllning skulle kunna se ut så här
lim (z->A)f(z)=f(A)
Jag förstod nu!
DQ-20 skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:Det låter som du just avskaffade Gibbs fenomen?
Nja, Gibbs fenomen är ju vägen till avskaffandet.
Alltså, jag kanske kämpar mot bättre vetande här, men det vore roligt med en förklaring till hur en funktion som bara kan anta värdena -1, 0 och 1 kan ha värdet 1,19.
Jag har inget annat förslag än att du läser det matematiska beviset som Bôcher skrev 1906 och som bl.a. Carslaw refererar till. Eller någon modern text om fenomenet. Länk till Bôcher finns i ett tidigare inlägg. Vad Bôcher hävdar EXPLICIT är att fram till Gibbs publicerade sina artiklar i Nature 1898 och 1899 trodde alla att det blir som du verkar tro.
För mig är det här ytterligare en trist IÖ och Svante-tråd som började med att IÖ inkompetensförklarade Svante som hade skrivit att ringningarna som som syns i bilderna i MoLt benämns Gibbs fenomen. Det var lite som när Love idiotförklarade Michelson i Nature - inget nytt under solen. Detta gjorde IÖ med hänvisning till en egendomligt strikt tolkning av begreppet, trots att Svantes användning ligger i linje med hur det används inom bl.a. MR-litteraturen där fenomenet (overshootet) är ett verkligt problem. Det ligger också i linje med den ursprungliga frågan som var ungefär "Mina ringningar försvinner inte när jag adderar fler termer i min mekaniska Harmonic Analyzer. Jag är uppe i 50 termer och det ringer fortfarande. Vad göra? Svar till, Undrande." Sedan skrev IÖ FFT när det tydligen var fel i sammanhanget och självklart fick han det dängt i skallen som betalt för gammal ost. Här skall avkrävas svar trots att inget svar finns! Lilltroll to the rescue. Sedan började Svante sin vana trogen tänka högt i klassisk empirisk stil och gjorde ett fulhack och simulerade något, fan vet vad.
Det enda jag har lärt mig från tråden är det som IÖ skriver när han nämner att DA-tillverkarna är åtminstone delvis medvetna om problemet men att a) tillverkarna vill inte "ta höjd" för detta eftersom det försämrar prestanda på pappret och b) det är en förbättring av tveksamt empiriskt värde eftersom problemet sällan uppstår med musiksignaler. Jag har lärt mig en hel del annat också som en konsekvens av den här tråden, men inte från den.
/DQ-20
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att ni blandar ihop två närliggande begrepp.
En kontinuerlig funktion (oavsett vad den oberoende variabeln kallas) har en tydlig matematisk definition, som enkelt uttryck innebär att funktionen inte har några språng i y-led.
En tidskontinuerlig signal är till skillnad från en tidsdiskret, en signal som har definierade värden för alla tidpunkter, oavsett hur tätt man tittar. En tiddiskret signal finns bara i "samplade" tidpunkter (oftast med jämna mellanrum), och är inte definierad utanför dessa.
Blanda inte in fysikaliska storheter i detta. De har itne med saken att slaffa öht.
PerStromgren skrev:Jag tyckte att du nämnde "tidskontinuerlig" någonstans där i ett inlägg. Tid är ju en fysikalisk storhet.
Jag försöker se till att skilja på det matematiska och det fysikaliska.
"A continuous signal or a continuous-time signal is a varying quantity (a signal) whose domain, which is often time, is a continuum (e.g., a connected interval of the reals)." / Wickan.
Jag hävdar fortfarande att vi talar om två begrepp.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Jag tyckte att du nämnde "tidskontinuerlig" någonstans där i ett inlägg. Tid är ju en fysikalisk storhet.
Jag försöker se till att skilja på det matematiska och det fysikaliska.
"A continuous signal or a continuous-time signal is a varying quantity (a signal) whose domain, which is often time, is a continuum (e.g., a connected interval of the reals)." / Wickan.
Jag hävdar fortfarande att vi talar om två begrepp.
tidskontinuerlig är ju enbart markering för att det är tid vi har på den axeln som signalen/funktionen skall vara kontinuerlig längs.
Hade det varit en x-axel i diagrammet så hade den alltså varit xkontinuerlig.

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Nattlorden skrev:
Nej, så kan man inte säga.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:
Nej, så kan man inte säga.
Se ovan, det gick precis hur bra som helst.
Morello skrev:Men det är gallimatias.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster