sportbilsentusiasten skrev:RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Kort sagt: då det låter som " live" är det vanebildande.
Det är inte alltid det låter bra "live"! Många musiker är heller inte bra "live". Det hänger till en del ihop med musiktypen, lågmäld musik har svårt med stor publik i stor lokal osv.

Tycker du ska försöka förstå vad Richard menar istället.
Så klart live inte alltid är bra men det är ju inte det han skriver...
Själv tycker jag trovärdig dynamik och "smäll" (främst i mellanbasen) är egenskaper jag saknar om det inte finns tillräckligt av. SLAM som de säger i UK.
Saknar det hemma i mitt system.
Det ger en direkthet i ljudet - man kan kalla det "livekänsla".

Håller med om detta. 
För att få SLAM så krävs det att systemet har en god artikulation i detta område. Det kräver, enligt min erfarenhet , stor mekanisk kvalitet i högtalarna från allt från elementkorgar till monteringen av elementen samt lådans kvalitet, direktlödda förbindelser och delningsfiltrets kvalitet.
Är signalkällan hyfsat pitch ackurate, eller återger musiken så den upplevs ha " en samtidighet" i tonerna, med artikulerad återgivning så blir det samma effekt som mekaniskt stabila högtalare.
Kombineras en sådan signalkälla med dylika högtalare så blir ljudet ofta väldigt mycket bättre än " konventionella" grejor, dvs stereodelar där pitch ackurate och mekanisk kvalitet inte tänkts speciellt på. 

Beskrivet på ett annat sätt: det är ganska svårt ( attention to detail ) och inte helt billigt att åstadkomma SLAM.