Hur använder jag mitt väggdämp på bästa sätt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Hur använder jag mitt väggdämp på bästa sätt?

Inläggav BPM » 2013-11-05 12:48

Jag har kommit över ett antal (10st..men har tillgång till betydligt fler) skivor av något dämpmaterial. Verkar vara skum av något slag, måtten per skiva är 1150x750mm (ca), tjockleken på själva skumbotten är ca 30mm och totala tjockleken är ca 55-60mm. Utseéndet är ungefär som denna:
Bild

..där formen på ovansidan alltså har en massa toppar och dalar. Äggkartongsmönster kallas det väl..

Jag har utmed högtalarväggen rätt tjockt tyg som täcker hela väggen och ca 100mm ut ifrån väggen. Det är ganska ogenomsläppligt så frågan är hur mycket nytta jag har av att dämpa bakom tyget men jag skulle i princip kunna täcka hela väggen då det ändå inte syns.
Jag har i alla fall planerat att sätta en skiva i främre hörnen utmed sidoväggen för att kanske klippa någon sidoreflex..

Jag varvar mellan ett par piP som ska stå väggnära och ett par golvare som vill ha en halvmeter till väggen så frågan är om jag på något vis kan förbättra rummet generellt med dessa skivor och inte specifikt till en viss högtalare. Skivorna är ju inte extremt tjocka men eftersom de finns tillgängliga i antal så kan jag utan vidare sätta dubbla på varandra där det behövs.

Rummet är knappt 7x4m, högtalarväggen är en kortvägg med lyssningssoffan placerad så att jag har knappt 70% av rumslängden till högtalarväggen och alltså drygt 30% till bakväggen. Parkettgolv med en del mattor, gipsväggar och tak.

Tycker rummet låter rätt bra som det är, men kan det bli bättre är det ju knappast en nackdel..

Tips?

*edit*
Hittade en bättre bild.. De ser ut exakt som den här, men alltså med måtten 1150x750 per skiva.

Bild
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-05 13:19

För Ino piP finns det en minimirekommendation:

Bild

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-05 13:28

Jag har redan nu dämp (50mm skummadrass) bakom piP..med högtalaren så nära väggen att det inre av bakhörnen har kontakt med madrassen.

En stor fundering jag har är mitt jäkla tyg (Ikea Merete efter tips här på faktiskt).. Jag tycker att den ensamt förbättrar ljudet en del, den lugnar liksom ner de övre registren och gör ljudet "klarare" trots en lite lägre nivå, och ska jag få dämpa på väggen behöver tyget vara där så att det döljer det "fula" dämpet. Min fundering är om tyget gör dämp på väggen bakom mindre verksamt i.o.m att det inte är så genomsläppligt. Jag kan blåsa igenom det, men med viss möda..
Mycket trevlig!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2013-11-05 16:01

Det där är lika bra att slänga....bara skräp.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-05 17:26

beyond skrev:Det där är lika bra att slänga....bara skräp.

Njae..det tror jag inte. Bilden ovan är tagen ifrån en länk där det diskuteras alternativ till Inos Aco-paneler och den sägs vara ganska verksam..
Att det finns bättre alternativ betvivlas dock inte..men inte tillgängligt gratis..och något borde väl gå att göra med dem?
Mycket trevlig!

Återgå till Generellt om hifi