Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Jag tycker att en del spolar verkar ligga oroväckande nära varandra, dessutom utan att vara vertikalt vinklade mot varandra...
Martin skrev:Bas med Jysktäcke. Nu blev det skillnad. Ca. 16ohm i toppen och 44Hz avstämning.
Spolarna till filtret borde komma nästa vecka.
Nattlorden skrev:Kalejdokom skrev:Jag tycker att en del spolar verkar ligga oroväckande nära varandra, dessutom utan att vara vertikalt vinklade mot varandra...
Jag tycker det är mer oroväckande hur dåliga lödningarna är, iofs...
Martin skrev:Nattlorden skrev:Kalejdokom skrev:Jag tycker att en del spolar verkar ligga oroväckande nära varandra, dessutom utan att vara vertikalt vinklade mot varandra...
Jag tycker det är mer oroväckande hur dåliga lödningarna är, iofs...
Håller på och ska bättringslöda snart.Sedan blir det premiärlyssning...
Jag använder datorns ljudkort och speakerworkshop vid impedansmätningarna. Det är MLS som körs genom högtalaren direkt från lågnivåutgången med ett 10ohms referensmotstånd i serie. Sedan plockas signalen in på lågnivåingångarna.Johannes skrev:Martin skrev:Bas med Jysktäcke. Nu blev det skillnad. Ca. 16ohm i toppen och 44Hz avstämning.
hur mkt kan du uppskatta att du dämpa för att få den skillnaden?. intressant att det gjorde sån skillnad?. hur lät det före och efter`?
är det nån risk att man förstör steget när man gör testet?
var hittar hittade du frekvens svep som går långsamt ?
många fråger
Martin skrev:Fortfarande kallödningar men det börjar närma sig.
Martin skrev:Bas med Jysktäcke. Nu blev det skillnad. Ca. 16ohm i toppen och 44Hz avstämning.
Spolarna till filtret borde komma nästa vecka.
Tack för tipset, satt igår kväll och funderade på den där. Det har du helt rätt i att minstingen (som står snett) kopplar lite till storspolen. Kul att du såg hur jag "tänkte".IngOehman skrev:PS. Bra placering av alla komponentena på korten, men spolen längst ned
till vänster på det undre kortet bör du nog vrida lite således att den inte
kommunicerar magnetiskt med den största spolen på samma kort.
De liggande spelarna behöver du inte bekymmra dig över, men just den
spolen bör du rikta så att dess axel pekar vinkelrätt från ritningen till den
andra stående spolen.
Komorok skrev:Mycket glädjande att läsa att de spelar nu.
30Hz ungefär, sedan svag avrullning. Diskanten är bara där, precis som den ska vara.Johannes skrev:Kul med dessa .. hur är diskanten ? Hur djupt går basen?
Martin skrev:
Budget ligger nog på (om man räknar listpriser på allt, vissa saker är ju begagnade osv):
Filter: 3300kr
Basar: 1600kr
Midbasar: 1600kr
Mellanregister: 1600kr
Diskanter: 900kr
Lådmaterial: 400kr
Dämpmaterial och övrigt: 400kr
Totalt: 9800kr![]()
![]()
Martin skrev:Tack, det blir halvblank grå penselmålat med vattenbaserad färg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster