Att vända stickproppen har väl "alltid" varit ett knep, förr togs det till om man hörde nätbrum när man lyssnade på vinylskivor, speciellt med enklare vinylspelare som kanske inte var så värst optimalt konstruerade.
Jag har inte jämfört vilka olika mätmetoder/provmetoder som faktiskt funkar bra/dåligt, men jag skulle nog rekomendera att köra varje apparat, en i taget, i ett ojordat uttag och helt enkelt voltmäta mellan något jordat och apparaten. Vänd kontakten och mät igen.
Om anläggningen ansluts ojordat och det dessutom inte finns någon "yttre" jord (d.v.s. ingen jordad antennkabel, jordad signaljord från en dator eller liknande) så välj sedan den kombination av "kontaktvändning" som ger så liten skillnad i spänning mellan alla inblandade apparater.
Om anläggningen ansluts jordat (jordat uttag och/eller annan jordning) så vänd åt det håll som ger lägst spänning.
Voltmetern kan givetvis användas för att avgöra vilket "hål" i uttaget som är fas och vilket som är nolla.
Det finns för övrigt ingen standard för åt vilket håll uttag ska vara vända. Förvisso är moderna uttag oftast märkta med fas (L) och nolla (N) men det finns ingen standard för åt vilket håll själva uttaget ska monteras och locken går normalt att vända åt två håll.
Vad gäller franska kontakter så undrar jag om fas/nolla verkligen är rättvänt på
en sånhär?
P.S. Va, ska man lyssna med samma musik före/efter?
http://www.youtube.com/watch?v=PwniRvmK5PU