Moderator: Redaktörer
Jo, har kommit på att det är nog både en kombination av bakväggsreflexen och golvreflexen. Gångvägsskillnaden mellan direktljud och golvreflex är ca. 1m. Samma sak gäller reflexen i väggen bakom högtalaren 1m ungefär. Därför borde utsläckningen hamna där. Har provat att vända fasen på basen: ingen större skillnad. Har även provat att ta bort 100u från basfiltret för att fylla i lite underifrån. Ska lyssna så ett tag och se hur det låter.Nattlorden skrev:Du borde väl ha motfas på (framväggs-)reflexen vid 165-170Hz ungefär... känns väl som i det området...
Martin skrev:Det är redan dämpat på väggen bakom högtalarna.Komorok skrev:Testa att dämpa FRAMväggen och se vad som händer då.
Komorok skrev:Martin skrev:Det är redan dämpat på väggen bakom högtalarna.Komorok skrev:Testa att dämpa FRAMväggen och se vad som händer då.
Ta bort det då. Tanken är ju att de vad som påverkar dippen. Då är det ju lätt att ändra mätförutsättningarna genom att ändra dämpningen. Annars kan du ju dämpa golvreflexen.
Bra idé, fast å andra sidan är ju golvet kvar då. Vill ha lite ekonomi i vilka mätningar jag gör för det låter ju en del... Kanske lägga högtalaren ner platt mitt på golvet och mäta, vad tror du om det?Kraniet skrev:ja jag skulle kanske börjat med att mäta högtalaren mitt i rummet (bort från väggen) för att vara säker på att det är avståndet till väggen som är problemet.
Martin skrev:Bra idé, fast å andra sidan är ju golvet kvar då. Vill ha lite ekonomi i vilka mätningar jag gör för det låter ju en del... Kanske lägga högtalaren ner platt mitt på golvet och mäta, vad tror du om det?Kraniet skrev:ja jag skulle kanske börjat med att mäta högtalaren mitt i rummet (bort från väggen) för att vara säker på att det är avståndet till väggen som är problemet.
Martin skrev:
Vänster
Höger
Så, ping alla mätexperter. Vad beror svackan mellan 100-200Hz på? Högtalarna står med baffeln 50cm från bakväggen (börja inte märka ord nu. Mätningen är gjord på 1m avstånd från baffeln och på 90cm höjd från golvet rakt uppockner i mitt lyssningsrum. Har lagt en mindre hög med kuddar på golvet mellan högtalaren och miken.
Martin skrev:Så frågan är nu då, ska man kompensera eller inte och i så fall, hur mycket? Man vill ju inte ha en efterhängsen baston runt 170Hz som ligger kvar som en dimma i rummet när allting annat tystnat typ.
Martin skrev:Så frågan är nu då, ska man kompensera eller inte och i så fall, hur mycket? Man vill ju inte ha en efterhängsen baston runt 170Hz som ligger kvar som en dimma i rummet när allting annat tystnat typ.
Eri skrev:Den där svackan känner jag igen från mina egna tre-vägare. Den hade sitt centrum strax ovanför 200 Hz. Alla högtalare som står på ett golv i närheten av en vägg drabbas ju av det här. Jag vet inte om det går att påverka i någon större utsträckning med denna typ av högtalare. Jag gav upp och bryr mig inte längre. Det är inget jag tänker på vid lyssning.
För övrigt tycker jag kurvorna ser fina ut. Hur dom exakt skall se ut finns det väl olika åsikter om. Min erfarenhet från mitt eget bygge var att lyssna mycket och justera tills man känner sig nöjd. Och låta det få ta sin tid.
Det ska jag göra. Ska på kul prova vad som händer med eq också, att jag inte tänkte på det. Tack chrisss!Nattlorden skrev:Martin skrev:Så frågan är nu då, ska man kompensera eller inte och i så fall, hur mycket? Man vill ju inte ha en efterhängsen baston runt 170Hz som ligger kvar som en dimma i rummet när allting annat tystnat typ.
Inte. Lita på dina öron att integrera ihop det. Tokdämpa hellre bakom.
chrisss skrev:
Enligt IÖ (gammalt nummer av MOLT) så låter det inte lika fult som det mäter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster