HDMI vs S/PDIF

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

HDMI vs S/PDIF

Inläggav MichaelG » 2013-11-15 15:27

Jag har "i alla år" spelat den musik jag har på datorn/nätet via S/PDIF-kabel till min receiver. Och varit ganska nöjd med detta. Fast jag har noterat att det oftare låter bra via CD-spelaren än via datorn.

För några veckor sedan lärde jag mig att jag kan överföra musiken via den HDMI-kabel som går från grafikkortet i stället. Jag hade inte trott att detta var möjligt eftersom grafikkortsutgången är DVI. Men eftersom jag har en DVI/HDMI-konverter, fungerar detta alltså alldeles utmärkt.

Förutom att jag nu kan föra över äkta 7.1, tycker jag att ljudet är snäppet bättre. Kan det vara så? Att HDMI låter bättre än S/PDIF? Och i så fall varför? Eller är det bara placebo?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-11-15 15:38

HMDI har ju stöd för högre upplösning, som de nya ljudformaten har, typ DTS HD Master m.fl. Men om det är det du hör är väl tveksamt. Borde inte vara någon skillnad om det inte passerar olika AD/DA-kretsar som färgar ljudet på vägen.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-15 23:54

Kalejdokom skrev:HMDI har ju stöd för högre upplösning, som de nya ljudformaten har, typ DTS HD Master m.fl. Men om det är det du hör är väl tveksamt. Borde inte vara någon skillnad om det inte passerar olika AD/DA-kretsar som färgar ljudet på vägen.

Den högre upplösningen i HDMI gör det ju bland annat möjligt med 7.1 i stället för bara 5.1 som med S/PDIF. Musikformaten på det jag lyssnar på via datorn är typ CD eller bättre MP3-filer. Dvs inga problem via S/PDIF. Och ändå tycker det känns som om musiken låter aningens mer tight via HDMI. Nåja, jag håller det inte för otroligt att det är inbillning. :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-16 00:07

Det handlar om bitkorrekt dataöverföring, ettor och nollar, det kan inte bli fel. Är du svagbegåvad eller? Inbillning!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-16 00:19

Lyssna in dig ordentligt på det som du tycket låter bäst, en vecka eller två. Byt sedan tillbaka. Hör du tydlig skillnad då kan du ju ta hjälp och blindtesta, om du behöver det för att vara övertygad om vad du hör, och om det är viktigt för dig.
Annars kan det kvitta vilket och du fortsätter lyssna på det du finner bäst, vilket är absolut enklast, tycker jag. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-11-16 06:30

Nu håller vi oss borta ifrån personpåhopp.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-16 12:49

Objektivisten skrev:Är du svagbegåvad eller?

Ja. Annars hade jag inte behövt fråga andra om allt möjligt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-16 12:52

En teori kan väl vara att via SPDIF går signalen till en krets med DAC för tvåkanal, och genom HDMI går den till flerkanalsdekodrarna.

Fast det finns inga stöd för den teorin överhuvudtaget. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-16 12:53

sprudel skrev:Lyssna in dig ordentligt på det som du tycket låter bäst, en vecka eller två. Byt sedan tillbaka. Hör du tydlig skillnad då kan du ju ta hjälp och blindtesta, om du behöver det för att vara övertygad om vad du hör, och om det är viktigt för dig.
Annars kan det kvitta vilket och du fortsätter lyssna på det du finner bäst, vilket är absolut enklast, tycker jag. :)

Du menar att jag på detta sätt inte bara får reda på om det är skillnad mellan S/PDIF och HDMI utan också varför det är skillnad? Kan inte du förklara för mig hur det går till, för det förstår jag inte? Eller raljerar du bara?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-16 12:56

KarlXII skrev:En teori kan väl vara att via SPDIF går signalen till en krets med DAC för tvåkanal, och genom HDMI går den till flerkanalsdekodrarna.

Att jag bara får 5.1 med S/PDIF medan jag får 7.1 med HDMI beror på olika bandbredd. Man får helt enkelt plats med mer information (=fler kanaler) i HDMI-formatet. Men min undring är nog om formaten ger olika förutsättningar för jitter, eller andra störningar som kan tänkas påverka ljudet.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-16 12:57

Objektivisten skrev:Det handlar om bitkorrekt dataöverföring, ettor och nollar, det kan inte bli fel.

Tolkar jag dig rätt om du menar att överföring via S/PDIF och HDMI är helt identisk (bortsett från bandbredden)?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-16 15:17

MichaelG skrev:
Objektivisten skrev:Det handlar om bitkorrekt dataöverföring, ettor och nollar, det kan inte bli fel.

Tolkar jag dig rätt om du menar att överföring via S/PDIF och HDMI är helt identisk (bortsett från bandbredden)?

Hälsn. Michael

Michael! Objektivisten är ironisk när han skriver så.
Jag är inte det i mitt svar. Enligt mitt förslag så är det en väg att ta fram om det är skillnad, varför det är skillnad får någon annan spekulera i. :)
Min erfarenhet är att en förändring tar tid att uppfatta, att bli klar över hur den ter sig. När du väl observerat den över tid, och massa olika album kan du byta tillbaka till tidigare konfiguration och bevaka om förändringen finns där. Nästa steg kan vara att blindtesta om du tycker att det är intressant.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-16 15:53

MichaelG skrev:
KarlXII skrev:En teori kan väl vara att via SPDIF går signalen till en krets med DAC för tvåkanal, och genom HDMI går den till flerkanalsdekodrarna.

Att jag bara får 5.1 med S/PDIF medan jag får 7.1 med HDMI beror på olika bandbredd. Man får helt enkelt plats med mer information (=fler kanaler) i HDMI-formatet. Men min undring är nog om formaten ger olika förutsättningar för jitter, eller andra störningar som kan tänkas påverka ljudet.

Hälsn. Michael

Aha. Jag läste inte ordentligt och fick för mig att det var tvåkanal vs flerkanal. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-16 17:46

sprudel skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Michael! Objektivisten är ironisk när han skriver så.
[...]

Menar han då att det inte är bitkorrekt dataöverföring? Eller menar han att det kan bli fel i en bitkorrekt dataöverföring? Var uppstår felen i så fall? Eller menar han att S/PDIF och HDMI inte är identiska? Eller menar han överhuvudtaget ingenting, men vill ändå göra sig lustig över min fråga? Jag förstår inte.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-16 17:51

Bitkorrekt är rätt antal nollor och ettor, men säger inget om när dom i tid kommer. Har pratat med 2 dackonstuktörer som båda tyckte att bitkorrekt är basalt. Sen börjar jobbet för att få till en bra återgivning.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-16 20:33

Michael, här är en tråd som berör ämnet. http://www.avsforum.com/t/1315890/hdmi-vs-s-pdif-audio-faceoff Det skulle kanske t ex kunna bero på olika jitternivåer.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-11-16 22:23

Enlig mätningar jag har sett så har HDMI ofta mycket högre jitternivåer så det borde låta sämre av de två så jag skulle satsa mina slantar på placebo

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-17 07:27

Objektivisten skrev:Michael, här är en tråd som berör ämnet. http://www.avsforum.com/t/1315890/hdmi-vs-s-pdif-audio-faceoff Det skulle kanske t ex kunna bero på olika jitternivåer.

Tack för tråden. Fast den bestod mest av tyckande. Däremot inspirerade den mig att googla runt litet. Jag blev väl inte så mycket klokare direkt. Mycket "tyck" och "litet" veta.

Vad jag ändå tycks ha fått fram är dock att HDMI generellt ger större jitter än S/PDIF, men att detta ändå i allmänhet ligger en bra bit under den nivå som är konstaterat hörbar. Dvs ett icke-problem.

Jag bytte till HDMI för den större bandbredden (fler kanaler) så det var ju tur att jag tyckte det lät bättre och inte sämre. Då kan jag ju vila tryggt i detta, även om det bara handlar om placebo. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-17 10:03

MichaelG skrev:
Objektivisten skrev:Michael, här är en tråd som berör ämnet. http://www.avsforum.com/t/1315890/hdmi-vs-s-pdif-audio-faceoff Det skulle kanske t ex kunna bero på olika jitternivåer.

Tack för tråden. Fast den bestod mest av tyckande. Däremot inspirerade den mig att googla runt litet. Jag blev väl inte så mycket klokare direkt. Mycket "tyck" och "litet" veta.

Vad jag ändå tycks ha fått fram är dock att HDMI generellt ger större jitter än S/PDIF, men att detta ändå i allmänhet ligger en bra bit under den nivå som är konstaterat hörbar. Dvs ett icke-problem.

Jag bytte till HDMI för den större bandbredden (fler kanaler) så det var ju tur att jag tyckte det lät bättre och inte sämre. Då kan jag ju vila tryggt i detta, även om det bara handlar om placebo. :)

Hälsn. Michael

Det är ju det viktigaste. Placebo är ett mycket mer komplicerat ämne än hur det beskrivs på faktiskt om man rotar i det. Jag tycker du hanterar det det fint.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-17 11:21

För att fortsätta om min konversation så ansågs det inte att det gick att jämföra jittersiffror. Säger inget om hur jittret är spridit i frekven bl..a så lägre siffra är inte säkert det är bättre ur hörbarhetssynpunkt. Sen tyvärr är ju HDMI-kablar inte så bra i kvalite' alla gånger och de kan vara för gamla och för långa. Så entydigt att det ena är bättre finns inte.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-17 12:56

sprudel skrev:Det är ju det viktigaste. Placebo är ett mycket mer komplicerat ämne än hur det beskrivs på faktiskt om man rotar i det. Jag tycker du hanterar det det fint.

Placebo är ett komplicerat ämne. Jag tycker dock att faktiskt är ett forum där placebo uppmärksammas mycket mer än på andra ställen, men visst finns det säkerligen mer att säga i ämnet.

EDIT: Vill förtydliga att jag verkligen inte är någon expert på ämnet och gärna lär mig mer.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-11-17 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-17 12:56

Harryup skrev:För att fortsätta om min konversation så ansågs det inte att det gick att jämföra jittersiffror. Säger inget om hur jittret är spridit i frekven bl..a så lägre siffra är inte säkert det är bättre ur hörbarhetssynpunkt. Sen tyvärr är ju HDMI-kablar inte så bra i kvalite' alla gånger och de kan vara för gamla och för långa. Så entydigt att det ena är bättre finns inte.

Mvh/Harryup

Kan du beskriva vad du menar med jittrets spridning i frekvens?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 13:45

Objektivisten skrev:Det handlar om bitkorrekt dataöverföring, ettor och nollar, det kan inte bli fel. Är du svagbegåvad eller? Inbillning!

Bitkorrekt överföring betyder inte identisk analog signal. Skälet är att det bara
är amplituder som är entydigt kodande därvidlag, men själva tiden är en möjlig
osäkethetsfaktor, och den kan faktiskt sladda snett mer än vissa tror, då dessa
system har en sådan uppbyggnad att den måste rekonstrueras från själva data-
strömmen.

Det kan beskrivas som en sorts miss i systemuppbyggnaden, men oavsett vad
man ser det som så är det ett potentiellt problem att återskapa en klocka som är
perfekt synkroniserad med dataströmmen - ut själva dataströmmen.

Värst blir problemet om man vill ha som kort fördröjning som möjligt och om man
vill koppla ihop apparaterna galvaniskt, för då inkluderas ytterligare problem med
störningar och annat. Att kombinera AC-koppling och LF-filter kan ytterligare spä
på svårigheten att återskapa musiksignalen med extrem tidsnoggrannhet.

Vh, iö

- - - - -

PS. Trist attityd, och då talar jag inte om det du skrev (som uppenbart är en
misslyckad travesti) utan det du, med det, försöker påstå att andra skriver.
Senast redigerad av IngOehman 2013-11-17 14:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 13:51

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Jag skrev en artikel om detta tidigt 90-tal. Möjligen den första i världen, jag
vet inte.

Och jag lägger gärna ut den här, men jag har den inte. Kanske någon annan
har den MoLt där den publicerades och kan skanna in den? Det var i slutet av
1990 eller möjligen 1991, tror jag.

- - -

Jag tror att du om något får den bättre återgivningen via S/PDIF, speciellt om
du kör toslink, men det finns många tänkbara variabler så säker kan man inte
vara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 14:00

sprudel skrev:Placebo är ett mycket mer komplicerat ämne än hur det beskrivs på faktiskt om man rotar i det. Jag tycker du hanterar det det fint.

Menar du att placebo (något som saknar verkliga aktiva substanser men som
ändå kan behaga med sin blotta uppenbarelse och via förväntanseffekter på-
verka den som tar det) brukar beskrivas på förenklat sätt här? :o

Av vem då?

Jag tycker nog att både placebo och effekter som placebon kan ge upphov till
har beskrivits rätt så omfattande här på faktiskt. Det är som du säger inte så
helt enkla mekanismer, men jag har inte sett några påståenden om att det är
så heller, här på faktiskt.

Men kom gärna med några exempel på hur det "beskrivs på faktiskt".

Vh, iö

- - - - -

PS, Själva placebot som sådant är som regel inte särskilt komplicerat. Det är
normalt ett piller bara, som inte har några medicinskt aktiva substanser.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-17 14:02

Men HDMI kom väl 2002 eller 2003?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 14:07

Javisst.

Men jag talar ju bara om ljudkvalitetspåverkan på grund av t ex överföring
av digitala signaler (eller skillnader mellan en CD och en kopia på samma CD)
orsakat av skillnader som uppstått i tidsdomänen, alltså trots bitidentiskhet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-17 14:21

Var det en separat artikel, text infällt i någon en test eller i "frågor och svar"?
Låg artikeln i någon av dom små tjocka A5-tidningarna?
Jag har alla tidningar från hösten 1989 och framåt, men kan inte hitta vilken artikel det skulle vara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-17 15:16

AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:För att fortsätta om min konversation så ansågs det inte att det gick att jämföra jittersiffror. Säger inget om hur jittret är spridit i frekven bl..a så lägre siffra är inte säkert det är bättre ur hörbarhetssynpunkt. Sen tyvärr är ju HDMI-kablar inte så bra i kvalite' alla gånger och de kan vara för gamla och för långa. Så entydigt att det ena är bättre finns inte.

Mvh/Harryup

Kan du beskriva vad du menar med jittrets spridning i frekvens?

Jitter är en kombination av short term instability och fasbrus. Fasbrus varierar med frekvens. På oscillatorer ökar fasbruset mot lägre frekvens. Det finns några knäpunkter mot låga frekvenser.

Förutom jitter från oscillatorer finns det bl a signalrelaterat jitter.

De ger olika påverkan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-17 15:52

IngOehman skrev:
sprudel skrev:Placebo är ett mycket mer komplicerat ämne än hur det beskrivs på faktiskt om man rotar i det. Jag tycker du hanterar det det fint.

Menar du att placebo (något som saknar verkliga aktiva substanser men som
ändå kan behaga med sin blotta uppenbarelse och via förväntanseffekter på-
verka den som tar det) brukar beskrivas på förenklat sätt här? :o

Av vem då?

Jag tycker nog att både placebo och effekter som placebon kan ge upphov till
har beskrivits rätt så omfattande här på faktiskt. Det är som du säger inte så
helt enkla mekanismer, men jag har inte sett några påståenden om att det är
så heller, här på faktiskt.

Men kom gärna med några exempel på hur det "beskrivs på faktiskt".

Vh, iö

- - - - -

PS, Själva placebot som sådant är som regel inte särskilt komplicerat. Det är
normalt ett piller bara, som inte har några medicinskt aktiva substanser.

Jag menar precis det jag skrev, du frågar om jag menar något annat.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Generellt om hifi