Svante skrev:Ja, vad skulle hända om alla dyra hifiapparater var jättebilliga?
För mig finns det redan.
Jag bytte min $5000 Krell förstärkare till en $39 T-Amp och fick bättre ljud.
Min dCS Elgar Plus DAC och dCS Verdi Encore SACD ($31,000) bytte jag till EMU 0404 USB DAC ($200) och fick bättre ljud.
Jag har haft många strömrengörare, 2 stycken PS Audio Premier Power Plant, 2 stycken P300 Power Plant, Quintet Power Center, High Current Ultimate Outlet. Till slut fick jag bättre ljud när jag kopplade sladdarna direkt i väggen.
Jag har haft 3 stycken PS Audio Statement strömkablar, 2 Nordost Vishnu, 6 Nordost Valhalla, 20+ stycken ElectraGlide, 4 stycken Virtual Dynamics Genesis och 1 Judge. Till slut fick jag bättre ljud med vanliga strömkablar. Mikrodetaljer var jag ute efter, och dessa dyra kablar gav bara mjukt och långsamt ljud.
När öronen vänjer sig, vill man ha snabbare och snabbare ljud. De billigaste elektroniken har redan detta, för att de är ofärgade. Nu ser jag dyr high-end som bara träningsutrustning för öronen som saktar ned ljudet.
Om ljudet är för snabbt hänger man inte med, då blir man spänd och får huvudvärk. Jag hade stora problem med detta när jag var nybörjare inom Hi-Fi. Jag satte olika "bandage" på min anläggning som hjälpte tona ned ljusheten, t.ex QuickSilver Contact Enhancer, men efter ett år lät det mycket mörkt och suddigt.
Nu när jag jämför EMU 0404 USB med Benchmark DAC1 är skillnaden stor. Benchmark är som att lyssna framför ett täcke, EMU är klart och transparent som ett öppet fönster.