Px 17 Lts

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-17 21:31

IngOehman skrev:Ja, det kan man, förutsatt att man har tillräckligt många sektioner för att illustrera de distribuerade parametrarna, och förutsatt att modellen inte förenklats utan hänsyn till att pipan skall kunna matas med andra impedanser än de i basreflexlådan ...
...
...
...
...
... med säg talspoleresistansen 6,6 ohm, betyder det att 2,83 volt ligger över elementet, vilket är prexis exakt en watt i den nominella impedansen! :o

Ren slump förstås. 8)

Nu återstår gör att lista ut hur mycket ljudtryck +/-1 dl peak pump (= 0,707 dl RMS) ger på en meters avstånd.

Något skall ni ju räkna själv!

Säg att avstämningen ligger på 25 Hz och lådan har stöd av vägg bakom och av golv... Vad blir det då? :wink:

Jag tolkar det som att följande fråga fortfarande är obesvarad, stämmer det?

När phon ökar resistansen så stiger den lägsta resonansfrekvensen något. Varför?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-17 23:13

IngOehman skrev:Säg att avstämningen ligger på 25 Hz och lådan har stöd av vägg bakom och av golv... Vad blir det då? :wink:

Oj, här har det hänt saker som jag har missat.

Har jag förstått problemet rätt om det bara handlar om en punktkälla i kvartsrymd? då är ju flödet Q=jwV (V=RMS-pumpvolymen) och formeln för punktkällans tryck i kvartsrymd p=jwQ*rho0/pi/r=-w^2*V*rho0/pi/r=6,7 Pa <=> 110 dB. Eller missade jag nåt?

Men vad handlar tråden om nu, ni har visst börjat missbruka Basta! som TL-simulant, ser jag :D . Resonansfrekvens som stigr av resistans... Hmm, måste prova.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-17 23:26

Kan nån posta en Basta!-fil att utgå ifrån? Jag fattar inte om ni har använt en BP-låda eller en BR-låda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-20 02:07

Svante skrev:
IngOehman skrev:Säg att avstämningen ligger på 25 Hz och lådan har stöd av vägg bakom och av golv... Vad blir det då? :wink:

Oj, här har det hänt saker som jag har missat.

Har jag förstått problemet rätt om det bara handlar om en punktkälla i kvartsrymd? då är ju flödet Q=jwV (V=RMS-pumpvolymen) och formeln för punktkällans tryck i kvartsrymd p=jwQ*rho0/pi/r=-w^2*V*rho0/pi/r=6,7 Pa <=> 110 dB. Eller missade jag nåt?

Jag tror nästan det.

110 dB från en pumpning om under 1 dl peak vid 25 Hz borde få dig att reagera på att något är fel. Sådana ljudtryck snyter man ju inte ur näsan så lätt.

Jag är van vid att w vid 25 Hz blir drygt 157 rad/s, att 1 dl peak blir i runda slängar 0,00007 m^3 och att rho0 är sisådär 1,2 kg/m^3. Avståndet en meter är väl inte mycket att diskutera, så frågan är: Hur 17 fick du det till 6,7 Pa, d v s 110 dB? 8O

Jag skulle ha sagt i storleksordningen drygt 84 dB i halvfält, och drygt 90 dB i kvartsfält.

Är det jag som räknar fel, eller är det du? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-20 08:51

Då räknar ju basta! rätt och jag fel 8O

Gärna en räkneövning, men först en rejäl simulering! :D

Här är 0,7dl vid 25hz i en plan (stor) baffel, svart kurva.
Röd kurva är slaget 0,307mm. Cirkus 84,5 dB i halvfält.

Bild

Jag fick 84,5 db i kvartsfält så jag tappade uppenbarligen bort 6db nånstans :(
Då gäller det att revidera ... äh.. nu vet vi ju svaret redan. 8)
Senast redigerad av phon 2012-03-27 09:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-20 12:56

Hmmm...

Betyder detta att Svantes program räknar prima!

Men att Svante själv inte kan räkna? 8O

:wink:

Ser framför mig ett scenario där Svantes program genom sin överlägsna intelligens utvecklar ett ondskefullt medvetande och till sist tar över världen helt... Svante hamnar på museum, och dyrkas av alla datamanicker i hela världen, som "den store skaparen".

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-21 00:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-20 13:30

IngOehman skrev:Är det jag som räknar fel, eller är det du? :?

Eh... D... ja ok då : JAG. :D

phon skrev:Då räknar ju basta! rätt och jag fel 8O
Gärna en räkneövning, men först en rejäl simulering! :D

Fel håll, först räkna, sen simulera. Fast man kan ju kolla svaret innan man postar det. :oops:

IngOehman skrev:Hmmm...

Betyder detta att Svantes program räknar prima!

Men att Svante själv inte kan räkna? 8O

Ser framför mig ett scenario där Svantes program genom sin överlägsna intelligens utvecklar ett ondskefullt medvetande och till sist tar över världen helt... Svante hamnar på museum, och dyrkas som "den store skaparen" av alla datamanicker i hela världen.

:lol: :lol: Hoho... Det är klart att en deciliter vid 25 Hz inte ger några 110 dB ens i kvartsrymd. Så går det när man inte inser att 1 dl inte är 0,001 kubikmeter. :lol: :lol: Då blir det ju 20 dB för mycket.

Nu får jag bara hoppas att inte någon av mina elever ser det här. :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-20 13:53

Svante skrev:Nu får jag bara hoppas att inte någon av mina elever ser det här. :oops:

Det sitter säkert utprintat över halva skolan imorgon. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-20 13:55

Svante skrev:Fel håll, först räkna, sen simulera. Fast man kan ju kolla svaret innan man postar det. :oops:

Det var ju de jag gjorde, utom det sista alltså, kolla med en simulering :oops:
real cowboys skjuter alltid från höften* ... 8O

Hur går det med den halvvågssvängande kvartsvågspipan?

*Nog tyckte jag cyklisten liknade en älg ....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-21 00:25

Svante skrev:Det är klart att en deciliter vid 25 Hz inte ger några 110 dB ens i kvartsrymd. Så går det när man inte inser att 1 dl inte är 0,001 kubikmeter. :lol: :lol: Då blir det ju 20 dB för mycket.

Deras uppgift är att lära sig, och alla vet ju att man lär sig bäst av misstag!

Du kanske inte tycker de gör tillräckligt många sådana själv helt enkelt? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-21 16:33

IngOehman skrev:
Svante skrev:Det är klart att en deciliter vid 25 Hz inte ger några 110 dB ens i kvartsrymd. Så går det när man inte inser att 1 dl inte är 0,001 kubikmeter. :lol: :lol: Då blir det ju 20 dB för mycket.

Deras uppgift är att lära sig, och alla vet ju att man lär sig bäst av misstag!

Du kanske inte tycker de gör tillräckligt många sådana själv helt enkelt? :wink:

Vh, iö

Jo, visst är det så, JAG lär mig bäst av MINA misstag, men knappast eleverna (av mina, alltså). Om jag gör för många misstag blir det lätt virrigt framme vid tavlan. Tro mig, jag vet. :oops: :lol:

Nåja, man måste ju visa att man är mänsklig ibland också. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-22 01:43

Jag brukar säga:

Man lär sig av misstag, men man behöver inte ha ambitionen att göra dem alla själv. :wink:

Vh, iö

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-10-22 09:06

Såg en film härromdagen, Stealth, om handlade om ett självflygande jetplan som hade en överlägsen intelligens, och som bleg tokigt och tog över allting; Jag ser Svante framför mig som den smått excentriska programeraren :wink: :wink:

//Peder Gotland

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-22 11:47

IngOehman skrev:Jag brukar säga:

Man lär sig av misstag, men man behöver inte ha ambitionen att göra dem alla själv. :wink:

Hoho, sant, men påfallande ofta verkar det som om folk måste göra dem själva. Men som ambition är det förstås ingen höjdare. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 01:48

En ljudledningsfråga då:

Jag har observerat att väldigt många som byggt ljudledningar hävdat att de går djupare i basen än basreflexhögtalare, men hur jag än räknar och hur jag än bygger prototyper och hur JAG än lyssnar(!) så finner jag det motsatta.

Vad kan det komma sig att ljudledningsförespråkare tycks ha en avvikande uppfattning?

Beror det på att de helt avstått från att bygga en lika stor basreflexversion för jämförelsen?

Kanske beror det på att de jämför med undermåligt konstruerade basreflexlådor?

Eller beror det på att de byggt sin ljudledning tillräckligt mycket större för att den faktiskt skall prestera likvärdigt eller till och med bättre än br-högtalaren? (Alltså att storleken inte varit en faktor vid bedömningen.)

Eller beror det på att den mekaniska/akustiska dämpningen är så mycket större, och denna är oberoende av membranposition således att man (med mindre optimala högtalarelement) faktiskt kan nå en klart bättre artikulation med tl-lådor än med br-lådor?

Eller beror det på något annat?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-23 10:50

En fråga, sjunker inte elementets Fs om det används i en tl?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-23 10:51

Trout skrev:En fråga, sjunker inte elementets Fs om det används i en tl?

Varför skulle ett elements friluftsresonans sjunka om det används i en låda av en viss typ?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-23 10:58

Alltså, parametrarna på elementet ändras ju inte... :wink:
Men det blir ju en massa luft som ska flyttas fram och tillbaka,
vilket borde betyda att konen "får det slitsammare", och resonerar
långsammare, eller är det jag som gör det???

edit: måste korrigera lite, luften i en tl komprimeras väl på nåt vis,
dvs lufthastigheten sjunker, därav lägre resonansfrekvens?
Är ingen matematiksnubbe, försöker bara föreställa mig hur det funkar...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 12:08

I basreflexhögtalare kan man med lätthet identifiera tre disparata resonansfenomen/resonanser:

1. Den där elementets upphängningsfjädring parallellt med lådans luftfjädring resonerar med membranmassan, vilket ger ett rörelsemaximum (i integrationsdimensionen v), och därför också ett impedansmaximum (eftersom E = Blv).

2. Den där lådans luftfjäder resonerar med basreflexportens lufmassa, vilket ger ett membranrörelseminima, och därför även ett impedansminima.

3. Den där elementets upphängningsfjädring resonerar med membranmassan + transformerad portmassa [Mp*(Sd/Sp)^2], vilket ger ett nytt rörelsemaximum och alltså ett impedansmaximum.

I en ljudledningshögtalare finns ungefärligen motsvarande resonanser, plus en flera ytterligare (som är problemtiska och alltid bekämpas) som beror på överfundamentala mekanismer.

Elementets friluftresonans är elementets friluftresonans, och ingenting annat. När man sätter det i en låda eller en baffel finns inte friluftresonansen längre, eftersom alla sådana här resonanssystem bygger på kombinatoriska effekter, vilket ger glidningar. Skall man vara riktigt noga är fs (eller f0 eller vad man vill kalla den) en ganska ointressant egenskap, och dessutom en som inte i verkligheten är en äkta småsignalparameter, eftersom den inte blir alltmer linjär mot lägre nivåer. Striktion och närbesläktade egenskaper för fs till en i princip odefinierbar egenskap.

Mycket bättre att skippa funderingarna kring fs, och koncentrera sig på grundparametrarna, och även inse att nivåer måste finnas med i ekvationen. Sant linjära beteenden finns inte. I synnerhet i högtalarvärlden är det extra viktigt att minnas detta, så man kan undvika att stirra sig blind på resultat från simuleringar, och bibehålla hanteringen av analysen i huvudet, där den kan göras i alla dimensioner samtidigt.

Vh, iö

- - - - -

Den som tror att småsignalegenskaper verkligen är linjära vid små signalnivåer kan roa sig med att mäta just fs med pseudoströmmatning (seriemotstånd). Koppla en signalgenerator före motståndet, en som ger t ex 10 V RMS, och titta på signalen över elemmentet med ett oscilloskop.

Välj 500 ohm respektive 50 000 ohm. Notera vilken resonansfrekvens du finner i respektive fall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-23 12:14

IngOehman skrev:1. Den där elementets upphängningsfjädring parallellt med lådans luftfjädring resonerar med membranmassan, vilket ger ett rörelsemaximum (i integrationsdimensionen v), och därför också ett impedansmaximum.

...vilket bör förtydligas med att du pratar om admittansanalogier, väl? Om man använder impedansanalogier, som övriga världen gör, så ligger de i serie. Eller du kanska inte tänkte analogt, alls?

IngOehman skrev:Den som tror att småsignalegenskaper verkligen är linjära vid små signalnivåer kan roa sig med att mäta just fs med pseudoströmmatning (seriemotstånd). Koppla en signalgenerator före motståndet, en som ger t ex 10 V RMS, och titta på signalen över elemmentet med ett oscilloskop.

Välj 500 ohm respektive 50 000 ohm. Notera vilken resonansfrekvens du finner i respektive fall.

Intressant, menar du att de skulle bli olika? Inte så mycket, väl?

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-23 12:43

Ingvar> jag formulerade mig rätt klantigt, menade inte småsignal-
parametrarna på elementet, utan om samma element "resonerar" långsammare
i en tl jämfört med en br. Nu är ju allting relativt storlek på lådan, som
du var inne på tidigare i tråden men det "känns som" om det var nårga
fler förluster/trögheter inblandade i en tl.

En annan skillnad är väl att man får en impedanstopp i en tl jmf två i
en br, eller har jag fått det om bakfoten?

Inte för att jag kommer att bygga nån tl-högtalare, tror jag är mera
"sluten-låda-med-eq-kille".... fast man lurar ju på hur dom funkar egentligen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-25 13:11

Trout!

Nej, man får två toppar med TL (i varje fall om det är en öppen TL) precis som för en basreflexhögtalare.

Jag förstod precis vad du skrev, och det du skriver nu är faktiskt samma sak. Fortfarande gäller att Fs är Fs och intenting annat, och att man i en låda inte längre man tala om vid vilken frekvens som själva elementet resonerar. Det har ingen "egen" resonans längre, och tillsammans med kabinettet finns tre resonanser (oräknat orgelpipsresonanser) i en basrefelexlåda, och hur många som helst i en TL-låda, även om man försöker dämpa bort alla - utom tre! Huruvida de tre resonanserna kommer att hamna på exakt samma ställe i BR- respektive TL-fallet är en dimensioneringsfråga.

Svante skrev:
IngOehman skrev:1. Den där elementets upphängningsfjädring parallellt med lådans luftfjädring resonerar med membranmassan, vilket ger ett rörelsemaximum (i integrationsdimensionen v), och därför också ett impedansmaximum.

...vilket bör förtydligas med att du pratar om admittansanalogier, väl? Om man använder impedansanalogier, som övriga världen gör, så ligger de i serie. Eller du kanska inte tänkte analogt, alls?

Jag tänkte inte analogier alls, men visst, i en admittansanalogi (som är den bild jag föredrar ja, helt klart - oavsett om övriga världen förstått hur mycket bättre en sådan analogi är eller inte :wink: ).

Jag tänkte dock inte i analogier alls, utan var kvar helt i den mekaniska världen. I denna är det i regel lätt för de flesta att förstå vad två parallelkopplade fjädrar är för något. :wink:

För tydlighetsskull (för den som trots allt missförstod) två parallellkopplade identiska fjädrar är tillsammans dubbelt så styva som en av dem.

IngOehman skrev:Den som tror att småsignalegenskaper verkligen är linjära vid små signalnivåer kan roa sig med att mäta just fs med pseudoströmmatning (seriemotstånd). Koppla en signalgenerator före motståndet, en som ger t ex 10 V RMS, och titta på signalen över elemmentet med ett oscilloskop.

Intressant, menar du att de skulle bli olika? Inte så mycket, väl?

Jodå. Rätt så olika blir de oftast. Vill man ha ett riktigt relevant (för hur dimensioneringen man till slut gör runt elementet kommer att uppfattas med musiksignal) värde bör man tillåme minska motståndet till 100 ohm. 8O Med 50 kohm kommer man att få en alldeles för hög resonansfrekvens på grund av en massa mikrostriktioner i de fjädrande materialen.

Så mycket för de förmodat linjära småsignalparametrarna... :o
Det här är väldigt viktiga saker att känna till för högtalarkonstruktörer, i synnerhet för de "moderna konstruktörer" som inte kan varken mäta eller räkna manuellt, utan som förlitar sig till simuleringsprogram och datorstödda-kartläggningar av elementparametrar.

Gör gärna experimentet Svante (på några olika element). Det är ju kul om folk slipper lita på mitt ord.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-25 13:45

IngOehman skrev:Så mycket för de förmodat linjära småsignalparametrarna... :o
Det här är väldigt viktiga saker att känna till för högtalarkonstruktörer, i synnerhet för de "moderna konstruktörer" som inte kan varken mäta eller räkna manuellt, utan som förlitar sig till simuleringsprogram och datorstödda-kartläggningar av elementparametrar.

Betyder detta egentligen att basen som "all" högtalarkonstruktion vilar på egentligen inte är korrekt? Eller är det inom felmarginalerna så att det överskuggas av betydligt större konstruktionsproblem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-25 13:53

jag har länge funderat över detta med småsignalparametrar. lite konstigt kan jag tycka att man använder småsignal trots att högtalarna aldrig används i småsignalförhållande. de flesta människor vill ju gärna spela lite högre än så :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

TL?

Inläggav Jocke » 2005-10-25 15:09

Mycket av era formler och resonemang går över min horisont. Jag blev ju aldrig tekniker. Men, i alla fall...

Var det inte TL det handlade om? Som jag har fattat TL så är väl själva grejen med 1/4-vågsröret att konen trycker iväg luften och undertrycket kommer tillbaka 2x1/4 (1/2) våglängd senare vilket dämpar konens rörelse när den är på väg åt andra hållet. Kan man tänka sig att konutslagen minskar lite? Dessutom innehåller vanligtvis en TL dämpmaterial i mängd vilket kanske till viss del adderas till konvikten och ljudtrycket sjunker.

Min fundering är om TL är överspelad som princip för nog gör kortslutningsringar (typ Seas DD) och andra specialare i magnetsystemen ungefär samma sak, eller...?

Om man bygger en öppen TL där porten består av en basreflextunnel - vad får man då?

Regards

/Jocke

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-25 15:35

IngOehman> kommer inte på var jag fått det där med impedanstopparna
ifrån, men jag har bästämt för mej jag sett det nånstans...
Kan ju vart nån tl som var dämpad på nåt vis med nån "glädjegfraf"
som illustrerade det hela. Finns mycket konstiga högtalare på internet, ju.

På tal om det hittade jag ett "recept" på tl Här

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-25 22:37

Kraniet skrev:jag har länge funderat över detta med småsignalparametrar. lite konstigt kan jag tycka att man använder småsignal trots att högtalarna aldrig används i småsignalförhållande. de flesta människor vill ju gärna spela lite högre än så :wink:

Det tycker jag inte alls är konstigt. Om man har musik som är någorlunda okomprimerad så har man väl en toppfaktor på 10 kanske, dvs topparna är 10 ggr högre än medelvärdet. Större delen av tiden är det små signaler.

Begreppet "småsignal" kommer från att signalen ska vara så liten att olinjäriteterna kan försummas. Det betyder att signalen egentligen inte behöver vara vad en vanlig människa skulle kalla liten, utan bara så liten att det inte distar.

Så de här mekanismerna som IÖ pratar om gör mig lite förbryllad, om det inte är linjärt, så borde det vara olinjärt, och då borde det bli dist. Men haär var det fåga om att fs skiftade pga serieresistans. Hmm, jag behöver nog fundera lite till. Kritikern i mig just nu tänker mätfel, kapacitiv last osv, men jag ska nog inte säga nåt än. :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-25 22:53

IngOehman skrev:Jodå. Rätt så olika blir de oftast. Vill man ha ett riktigt relevant (för hur dimensioneringen man till slut gör runt elementet kommer att uppfattas med musiksignal) värde bör man tillåme minska motståndet till 100 ohm. 8O Med 50 kohm kommer man att få en alldeles för hög resonansfrekvens på grund av en massa mikrostriktioner i de fjädrande materialen.

Hmm, mikrostriktion, vad är det för nåt?

...och hur mycket är "rätt så olika"? Från 30 till 31 Hz? 30 till 40? Eller kanske 30 till 30,1? Ähh, jag får väl lov att prova :? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-25 23:45

IngOehman skrev:Gör gärna experimentet Svante (på några olika element). Det är ju kul om folk slipper lita på mitt ord.

Vh, iö

Ja, nu har jag det inte uppkopplat såhär på kvällskvisten, men IRC och en mätglad Morello med Tombstone och ett SEAS CA18RLY
gav de här kurvorna. Röd=50 ohm, Blå=59kohm. Inte så stor skillnad tycker iaf jag.

Bild

Är det inte så att du med 50 ohm får större utslag på elementet och därmed kanske en styvare fjädring om den är lite progressiv?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-26 01:05

Svante skrev:Så de här mekanismerna som IÖ pratar om gör mig lite förbryllad, om det inte är linjärt, så borde det vara olinjärt, och då borde det bli dist. Men haär var det fåga om att fs skiftade pga serieresistans.

Nejdu, det har jag inte påstått. Jag brukar skriva väldigt noga, men då måste, om det inte skall vara bortkastat, de som läser det jag skriver läsa lika noga som jag skrivit också. :twisted:

Vad jag skrivit är att man får olika resonansfrekvens beroende på vilken signalnivå man mäter vid, och denna signalnivå kan man variera exempelvis genom att ändra seriemotståndet. Jag förmodar att du inte framfört denna viktiga info till Morello, för han skulle näppeligen göra en så dum mätning om han vetat syftet med experimentet.

Hmm, jag behöver nog fundera lite till. Kritikern i mig just nu tänker mätfel, kapacitiv last osv, men jag ska nog inte säga nåt än. :roll:

Mät igen (och enligt instruktionen!) och gärna på lite olika element, alla har ju inte lika stora olinjäriteter vid ultrasmå nivåer. Denna olinjäritet ger för övrigt utslag som distorsion mest långt under avstämningsfrekvensen i basreflexkonstruktioner. Vid högre frekvenser är det ju andra parametrar än elementfjädringen som dominerar rörelsekontrollen. Massan, luftfjädern och portresonanskretsen närmare bestämt.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum