Harryup skrev:Och varför skall man välja bort dom som färgar hörbart om man inte kan avgöra vilka det är. Jag tror du väljer bort dom som du uppfattar som färgande i den anläggningen. Inte dom som du vet färgar.
Fast nu pratar du om AB, inte FE, eller hur? Iofs var trådämnet blindtest, inte FE-test. Man måste vara smart när man gör blindtest och att välja FE om man kan underlättar om man vill dra riktiga slutsatser.
Och om man ska närma sig trådämnet ytterligare så var frågan om det finns något i själva blindtestandet som stör lyssnaren så att man inte lyssnar som vanligt. Alltså att det blinda i sig tar bort förmåga att höra väsentligheter.
Räknar man placebo som väsentligheter så är det definitivt så, men det finns även "möjligheter" att störa lyssnaren med själva testmetodiken. Det gör det i vilket test som helst, öppet eller blint.
Och jag skulle säga att möjligheten är störst i det öppna testet. "Nu byter jag till finfina apparaten, hör vad bra det låter!" Jämför det med "Nu byter jag apparat, vilken lät bäst?". I vilket av testen tror du att man får flest lika svar i rad om det inte finns någon verklig skillnad?