Nå, hur låter (minskat) jitter då'ra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-23 20:41

Piotr skrev:
petersteindl skrev:
Jag kunde därmed ställa in tidskonstanter på flera timmar. Det betyder att man får vänta till dagen efter med att lyssna :lol: :) Det kunde ta ett halvt dygn för PLL:en att låsa. Inte speciellt säljbart.

Då man går upp i tidskonstant blir det som att fokusera objektivet på objektet då man tar bilder. Det är som att rensa upp det diffusa. Först blir det renare i diskanten, sedan i mellanregistret och därefter i basen och därefter kommer fokus på hela ljudbilden. Det är egentligen då det händer saker som är intressanta, som jag ser det.

Din beskrivning av det hörbara problemen med jitter stämmer väl överens med det jag erfarit när jag bytt klocka i diverse CD-spelare i budgetklass. Inga blindtester naturligtvis men det har varit fråga om stora skillnader.

Runt år 2000 satte jag i LC Audios klocka med tillhörande dedikerad nätdel i två st Sony CDP och en Marantz CD63 KI signature. Har skrivit om det tidigare. Har också bytt analogdelar i dessa maskiner men det gav inte så stora skillnader/förbättringar som byte av klocka.

/Peter

:D Att du skriver naturligtvis kan feltolkas 8) beroende lite på hur du menar. Snart kommer Svante :) och undrar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-24 10:06

petersteindl skrev:
Piotr skrev:
petersteindl skrev:
Jag kunde därmed ställa in tidskonstanter på flera timmar. Det betyder att man får vänta till dagen efter med att lyssna :lol: :) Det kunde ta ett halvt dygn för PLL:en att låsa. Inte speciellt säljbart.

Då man går upp i tidskonstant blir det som att fokusera objektivet på objektet då man tar bilder. Det är som att rensa upp det diffusa. Först blir det renare i diskanten, sedan i mellanregistret och därefter i basen och därefter kommer fokus på hela ljudbilden. Det är egentligen då det händer saker som är intressanta, som jag ser det.

Din beskrivning av det hörbara problemen med jitter stämmer väl överens med det jag erfarit när jag bytt klocka i diverse CD-spelare i budgetklass. Inga blindtester naturligtvis men det har varit fråga om stora skillnader.

Runt år 2000 satte jag i LC Audios klocka med tillhörande dedikerad nätdel i två st Sony CDP och en Marantz CD63 KI signature. Har skrivit om det tidigare. Har också bytt analogdelar i dessa maskiner men det gav inte så stora skillnader/förbättringar som byte av klocka.

/Peter

:D Att du skriver naturligtvis kan feltolkas 8) beroende lite på hur du menar. Snart kommer Svante :) och undrar.

Mvh
Peter

Åkej,

Så i Peters fall gack det tydligen att ge en beskrivning av hur gitter kan inverka på musikupplevelsen.
Ingvar var dock inne på att det inte så lätt låter sig svaras på.

Kanske inget jättekonstigt i det, förvisso. Enär Peter relaterar till en enskild situation och Ingvar förmodligen relaterar till en massa olika omständigheter.

För att återgå till Peters svar, så tyder ju det svaret på att det är just tonområdena som påverkas, och inte någon annan (skum) aspekt på musiken.
Fast - hur förklarar man lämpligen att ett tonområde blir klarare? Egentligen.
Det verkar ju inte hänga samman med en tonkurveförändring.
Ty, om ett efter ett av tonområdena upplevdes som klarare och tydligare, så skulle ju till sist hela tonpaketet ha lyfts.

Och då vore man väl liksom tillbaks på "Gå", fast med högre ljudtryck.
8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-11-24 11:33

Det jag har hört är ung. det som Peter S beskriver. Högre grad av renhet i hela tonområdet mer högupplöst men samtidigt mjukare och mer lättlyssnat samt mer dynamiskt. Tydlig känsla av ökad klarhet i ljudbilden med mer utmejslad närvaro och tydligare/mer definierad placering av röster och instrument.. ung. som att vrida på fokusringen på ett objektiv. Bättre djup och återgivning av reverbsvansar.

Att jag skrev naturligtvis ang. blindtester beror naturligtvis på det uppenbara problemet med att slita ut klocka och nätdel upprepade ggr. för att säkerställa hörbarhet statistiskt. Svante har redan kommenterat detta med blindtest vs icke blindtest.. ;)

Man hade iofs kunnat haft två nätdelar och två klockor att skifta mellan via en switch men syftet vid tillfället var inte att övertyga världen utan att för eget intresse testa vad Lars Claussen, Guido Tent och andra "klockmakare" hade att komma med.

Jag antar att dagens apparater och digitalkomponenter i regel är så bra att ett byte av klocka inte skulle ge så mycket. Jag lyssnar sällan själv på CD-spelare numera.. antingen är det iPhone eller direkt från datorns inbyggda ljudkort eller utrustning för professionellt ljudarbete.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-25 15:59

Jag vill än en gång peka på att jitter kan låta på många olika sätt.

De beskrivningar som Peter och Peter kommer med låter som det jag mest
känner igen som jitter orsakat av reflexioner i överföringen, och i någon mån
kan även internt skapade datarelaterade störningar låta på det viset. Värst
blir det när man överför en signal med galvanisk koppling OCH med både HP
och LP-filtrering i överföringen.

Sådant jitter ger en distorsion som är upplevelsemässigt inkonsekvent (och
därför mycket illa ljudande*) men ändå inte stokatisk eller brusliknande.

Det är som jag ser det värsta sortens jitter, den med störst hörbarhet och
även fulast karaktär. Som väl är är det också den som är lättaste att "trolla
bort" med enkla jitterundertryckande åtgärder.

Det finns även metoder att ta bort jitter av alla slag, fullständigt - utan att det
behöver ta ett helt dygn innan systemet svänger in. Någon sekund räcker. Jag
berättade om dessa metoder för Peter innan han hade börjat sätta sig in jitter-
problematiken själv. Och jag redogjorde för hur de kunde realiseras. Han ville
att jag skulle ta mig an jobbet men jag hade inte varken tid eller lust, så jag
satta honom i kontakt med en god vän som jag tänkte kunde hjälpa honom.

Vet inte hur det gick med det hela.

Vh, iö

- - - - -

*Det värsta jag hört i jitterväg var en körinspelning som spelades i ett av de
tidiga förstegen med digitalingång, via en för ändamålet väldigt illa lämpad
kabel.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-25 17:39

IngOehman skrev:...
*Det värsta jag hört i jitterväg var en körinspelning som spelades i ett av de
tidiga förstegen med digitalingång, via en för ändamålet väldigt illa lämpad
kabel.

Lät det illa dessutom?

Ibland funderar jag lite över om komplex-akustisk-musik-med-autentisk-rumsklang-spisare löper större risk att hamna i distraktionsstatus än elekrisk-musik-diggare.
Alltså vad jitter-orsakade fel beträffar.

Du nämner en körinspelning här ovan. Körer och K-a-m-m-a-r-musik borde väl drabbas hårt just pga dess komplexa uppbyggnad, inbillar jag mig.

PS
Lustigt att komplex-akustisk-musik-med-autentisk-rumsklang-musik bidde just K-a-m-m-a-r-musik.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi