sprudel skrev:IngOehman skrev:Det räcker med en begränsningsyta för att det skall uppstå ståendevågor.
Du tänker nog på resonanser*.
Vh, iö
- - - - -
*En resonans är en ståendevåg som har vikts in över sig själv så att den
matar sig själv med energi.
Stående vågor kan man skapa med hjälp av en ljudkälla och EN reflekter-
ande yta, och ståendevågens frekvens kan väljas helt fritt, oberoende av
avstånd mellan ljudkälla och den reflekterande ytan. En resonans, eller en
serie av resonanser som uppstår till följd av kommunicerande ytor, har där-
emot helt specifika frekvenser.
Egentligen kan resonans dessutom betyda två saker. Den mekanism som
KAN resonera (potentiell resonans) och den pågående resonansen. Man
kan alltså säga ett det finns en resonans i ett rum även om den inte pågår.
Hmm! Det första du skriver hänger jag inte med på! En stående våg är väl beroende av våglängden (och därmed frekevensen) och avståndet mellan emitter och reflekterande yta? Eller har jag missförstått dig?
Japp, det räcker med en och endast en begränsningsyta för att en stående våg skall uppstå.
Wiki skrev:Stående vågor är i sin grundläggande form ickeresonanta. Icke resonanta stående vågor uppstår t ex mellan ljudkälla och en reflexyta, alltså när ett ljud från en ljudkälla reflekteras mot ett tvärsnitt med lägre eller högre akustisk impedans än den som råder i vågen, det vill säga mediets akustiska impedans. Resonanta ståendevågor (resonanser) är ett specialtfall som uppstår när ett ljud reflekteras oändligt många gånger, t ex mellan två parallella ytor.

Röda prickar är noder.
Det här är en stående våg som exempelvis blir till följd av en reflexion av en ljudvåg mot en vägg.
Tänk dig förtätningar och förtunningar av luftmolekyler i en akustisk ljudvåg som utbreder sig mot en vägg. Tänk att denna akustiska ljudvåg t.ex. den blå vågen når en vägg och studsar tillbaks. Vid väggen är det alltid tryckmax. Luftmolekylerna har en hastighet mot väggen och i studsögonblicket får de hastigheten noll.
En tänkt vägg skulle i denna bild vara mitt emellan de två högra röda prickarna. (Jag har lättast att tänka i tryck och tryckmax än i hastighet och hastighetsmax). Följ först enbart den blå vågen. Då ser man att då den uppnår tryckmax mot en tänkt vägg exempelvis mellan de röda prickarna till höger så kommer luftmolekylerna studsa tillbaka där reflexionen blir den röda vågen. Dessa båda vågorna adderas därefter akustiskt enligt superpositionsprincipen. Den svarta kurvan är en stående våg som uppstår på grund av superpositionen dem emellan.
Mvh
Peter