bs60 eller px-2 konfig

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

bs60 eller px-2 konfig

Inläggav Callisto » 2013-11-26 21:47

Finns det en version av bs60 idag som går att koppla om så att de blir px-2?
Om man kör tillsammans med pi60s borde väl det rimligtvis bli bättre med bs60 varianten än px-2. För om man kör px-2 delar man väl systemet och tappar pi60s egna baskapacitet, eller har jag fattat det fel?
Det är väl bara när man köper ytterligare ett par px-2 som (4 totalt) som det blir en vinning jämfört med bs60 och pi60s.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-26 21:49

Att man behöver extra slutsteg och cr80 (eller vad det heter) med px-2 behöver inte diskuteras, det är redan känt :)

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-11-26 22:39

Du delar normal vid 80hz med cr80s/es så ja, inget pi60s under den frekvensen.

Användarvisningsbild
vr6jos

Re: bs60 eller px-2 konfig

Inläggav vr6jos » 2013-11-26 22:42

Callisto skrev:Finns det en version av bs60 idag som går att koppla om så att de blir px-2?

Ja
Om man kör tillsammans med pi60s borde väl det rimligtvis bli bättre med bs60 varianten än px-2.

Ja man får väl synergier där de bägge baselementen samverkar
För om man kör px-2 delar man väl systemet och tappar pi60s egna baskapacitet

Ja, under delningsfrekvensen
Det är väl bara när man köper ytterligare ett par px-2 som (4 totalt) som det blir en vinning jämfört med bs60 och pi60s.

Nja, med Profx kan man ju enklare ställa nivå och gå in och eq'a. I kombination med bs60 sätter pi60s begränsningen (bottnar först) Kombinationen pi60s & Profx går att spela starkare.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-27 11:58

+1 på det :)

men jag föredrar nog pi60s + bs60 framför pi60s + pX-2 i dom flesta fall, det brukar låta bättre helt enkelt, annars ska det gärna vara pX-4 ;)

pi60s och bs60 är en jäkla smutt lösning dessutom !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-27 14:41

Basstöd kontra fullfjädrade basmoduler – vad är bäst?
Basstöden kan säkert av många uppfattas som alternativ till några av mina profundus-basmodulsystem, men vad är egentli-gen bäst – är [pi60s + bs60 + kontrollbox + en effektförstärkare] bättre än [i14/i16s(eller pi60s) + prof.X-2 + cr80 + två effekt-förstärkare]?
Min egen uppfattning är att lösningen med basmoduler typiskt är den bättre. Ett väl intrimmat system baserat på pi60s (eller i14/i16s) plus ett par prof.X-2 basmoduler vinner ofta över pi60s kompletterade med bs60 i allt utom möjligen ljudtryck (där faktiskt pi60s + bs60 i vissa delar av frekvensregistret har ett litet övertag eftersom de samarbetar) men skillnaden är förvånansvärt liten om man ser till den låga kostnaden för bs60.
En viktig poäng med basmodulkombinationen är dock att man mycket lätt kan gå från prof.X-2 till prof.X-4. Genom att skaffa två moduler till ökar man alltså dramatiskt den akustiska uteffektförmågan. Sen kan man gå vidare med ytterligare ett par och få ett prof.X-6 system, och så vidare… Sådana möjligheter till systemexpansion finns inte med bs60 (med mindre än att man övergår till att använda dem som prof.X!).
Jag skall dock inte sticka under stolen med att flera av våra kunder säger sig uppskatta det extremt puristiska i uppbygg-naden av ett system baserat på pi60 (eller pi60s) och ett par bs60. Ett sådant system är ju fortfarande helt faslinjärt, använ-der ingen extra aktiv elektronik och medger dessutom en noggrann injustering av systemet till rummet, samt ger på köpet en välfungerande och superaudiofil aperiodisk (resonansfri) tonkontroll till anläggningar som saknar sådana ibland välbehövliga finesser.

Oavsett vad man anser i frågan sitter man aldrig bakbunden, Det går ju utmärkt att i efterhand komplettera ett system be-stående av pi60(s) + bs60 med ett elektroniskt delningsfilter och en ytterligare effektförstärkare – och så har man ett basmo-dulsystem! Självklart kan man sen komplettera med ytterligare ett par X-2-moduler och få en fyrdubblad akustisk uteffekt-förmåga, eller till tre par och få en niodubblad akustisk uteffekt…
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-27 15:06

Jo, inom ett vist område så är det ju bättre tryck ur pi60s + bs60, men sällan i det området man tycker sig sakna tryck vid praktisk användning.
är min erfarenhet i alla fall.. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-27 15:50

DVD-ai skrev:Jo, inom ett vist område så är det ju bättre tryck ur pi60s + bs60, men sällan i det området man tycker sig sakna tryck vid praktisk användning.

Glömde att nämna att det är citerat från Ino's manifest.
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-27 16:08

modellen är nog att börja med bs60 och sen utöka med delningsfiltret och ett par basar till så att det blir prof.x-4 :) . Extra slutsteg har jag redan så dröjer väl inte länge innan en beställning på basar sker :P

Tack för infon förresten Rydberg och DVD-ai

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-27 18:20

Rydberg skrev:
DVD-ai skrev:Jo, inom ett vist område så är det ju bättre tryck ur pi60s + bs60, men sällan i det området man tycker sig sakna tryck vid praktisk användning.

Glömde att nämna att det är citerat från Ino's manifest.

Jo jag vet det :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-11-27 21:35

Callisto skrev:modellen är nog att börja med bs60 och sen utöka med delningsfiltret och ett par basar till så att det blir prof.x-4 :) . Extra slutsteg har jag redan så dröjer väl inte länge innan en beställning på basar sker :P

Tack för infon förresten Rydberg och DVD-ai

Detta är ju den resan jag gjort :D .....Nästan, har pi60(inte s) Oavsett var det stannar upp så blir det bara bättre för varje steg, men viktigast av allt glöm inte bort det minst lika viktiga RUMMET! :lol:
Hoppas att du blir nöjd :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-28 09:38

Ja en dag kanske jag investerar i bs60 till mina pi60s, dagen dagen kommer att dröjja tills att ett nytt boende är aktuellt.
Så antagligen 2år i alla fall, som det är nu så har jag ingen störra nytta av, eller plats för bs60 !

Men sanningen är nog den att NÄR jag har plats för mer och vill ha mer kräm, så blir det nog profundusX-4 senaste version lågavstämda och med infratilslats i cr80s.
För det känns som ett vettigare steg helt enkelt :)

Men med det sagt så tycker jag att bs60 är ett ypperligt komplement och en jäkla trevlig lösning !
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-29 01:59

Kan nämna att den kanske största musikupplevelse som jag haft i hela mitt
liv var med just pi60s och bs60, i ett litet rum i årsta. Systemets ägare heter
Peter Pettersson, och på skivtallriken snurrade Maria Callas.

Jag var helt bedövad efteråt, och i det tillståndet spelade han några stycken
symfonisk musik (minns inte exakt var det var) och närmare musiken har jag
inte känt mig, ens live på konserthuset, någonsin.

Det skall inte tolkas som en kritik mot live-musik, bara som en kommentar till
hur fantastisk det är att leva i en tid då man kan och har kunnat (i över 100 år)
dokumentera och sedan på skiva avnjuta musikhändelser, vissa så goda att det
kan ta årtionden innan någon liknande händer igen.

Hurra för fonogrammet!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-29 07:49

IngOehman skrev:Kan nämna att den kanske största musikupplevelse som jag haft i hela mitt
liv var med just pi60s och bs60, i ett litet rum i årsta. Systemets ägare heter
Peter Pettersson, och på skivtallriken snurrade Maria Callas.

Jag var helt bedövad efteråt, och i det tillståndet spelade han några stycken
symfonisk musik (minns inte exakt var det var) och närmare musiken har jag
inte känt mig, ens live på konserthuset, någonsin.

Det skall inte tolkas som en kritik mot live-musik, bara som en kommentar till
hur fantastisk det är att leva i en tid då man kan och har kunnat (i över 100 år)
dokumentera och sedan på skiva avnjuta musikhändelser, vissa så goda att det
kan ta årtionden innan någon liknande händer igen.

Hurra för fonogrammet!

Vh, iö

men hallå!

Då får du också bjuda på vilken skiva det är med Callas. Den vill jag ju ha förstår du väl. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sworks

Re: bs60 eller px-2 konfig

Inläggav sworks » 2013-11-29 09:08

Callisto skrev:Finns det en version av bs60 idag som går att koppla om så att de blir px-2?
Om man kör tillsammans med pi60s borde väl det rimligtvis bli bättre med bs60 varianten än px-2. För om man kör px-2 delar man väl systemet och tappar pi60s egna baskapacitet, eller har jag fattat det fel?

Hej

Själv har jag ställt mig frågan flera gånger och säkert andra också... "Vad vill jag uppnå, till vilket pris och sist vad behöver jag då?" Uppnår jag målet med apparaterna a+b+c eller räcker det med a+b? Svaret blir nog att det beror på omständigheterna som bekant... Vart vill jag nu komma då? Jo att jag själv provade mig fram och räknade in ekonomiska parametrar i det hela. Det började (inte helt sant men nästan) med pi60, pip, pi60s och nu bs60. Räcker då pi60s med bs60 för mig? Jag vet inget annat i den miljö som apparaterna verkar i så svaret blir uppenbart "ja".

Tack och bock så länge!

Återgå till Wänner af Ino