Tycker diskussionerna i den här tråden i väldigt hög grad bestått av mer
eller mindre meningslösa spekulationer om specifika högtalare och element,
istället för att handla om det som SKULLE kunna vara intressant - hur hög-
talare bör bete sig, och varför.
För några sidor sedan så skrev jag detta, bump:
IngOehman skrev:Nu är väl kanske dessa högtalare trasiga, mycket talar för det, så mätning-
arna kan vi nog ignorera. Men den principiella diskussionen kan fortfarande
vara intressant.
Alltså frågan om hur man bör se på distorsion i högtalare.
- - -
Och min uppfattning är den, att Vid spelning på nivåer som påminner om
levande musik är frågan för det mesta inte om det kommer att finnas distor-
sion som är hörbar, utan frågan är hur störande den blir. Det får man inte
svar på från distorsionssiffror, även om det är fritt för vem som helst att
gissa, baserat på sådana. Men jag gillar inte att gissa, så jag vill undersöka
saken på riktigt istället, och gör så alltid under utveckligen av varje enskild
högtalarmodell.
Därför är det mycket meingsfullare att arbeta med hjälp av hörseln när man
optimerar distorsionsegenskaperna, således att det inte låter illa när man når
upp i nivåer som passerar hörtröskeln. Att bara minimera småsignaldistorsion
är rätt som meningslöst. Sen bör även distorsionsbeteendet tas med i hela
den ekvation som beskriver samarbetet mellan alla de ingående egenskaperna
hos högtalaren. Ännu en parameter att väga in i den kompletta dimensioner-
ingen av allt, helt enkelt.
Mycket, mycket mera kan sägas om distorsion, och de som varit på mina före-
läsningar i ämnet vet även hur annorlunda man måste väga distorsion från
t ex dynamiska högtalare jämfört med sådana från förstärkare eller från t ex
elektrostatiska högtalare. De yttrar sig helt annorlunda trots liknande mät-
värden.
Vh, iö
Nämner det bara för att jag tycker det ser ut som om alldeles för många
har fastnat i någon sorts dröm om enkelt svar - en tumregel för hur mät-
ningar (några få) "skall se ut" - så att man kan döma - vilt och olyssnat,
och godtyckligt eller kanske till och med med avsikt att angripa någon, för
att hävda sig själv?
Tror tyvärr inte att sådana inställningar någonsin lett till varken tillkomsten
av några bättre högtalare, eller att någon konsument någonsin har lyckats
göra något lyckat val baserat på så smpla utvärderingar.
Nästan allt som är viktigt på riktigt ligger ju i andra domäner. Sådana som
man oftast inte talar om alls.
Jag har skrivit några gånger genom åren att jag själv har förvånats över
att jag funnit så många exempel på att de som inte mäter knappt alls men
som lyssnar mycket så ofta lyckats göra objektivt bättre* högtalare än de
som bara mäter och som tycks se högtalare som någon sorts monofoniska
transmissionslänkar.
Egentligen är jag inte så förvånad, för det är ju på sätt och vis väntat,
men det som förvånar mig är att de som gör så fel inte ser ut att vilja lära
sig. De verkar vara mera intresserade av att marknadsföra sin enkla bild på
problem som i verkligheten är så ofantligt mycket mera komplexa än de ser
ut att vilja förstå.
Vh, iö
- - - - -
Med objektivt bättre så menar jag att återgivningen allt som allt är mera
ursprungstrogen om man väger högtalarnas beteenden (mättekniska) med
en vettig psykoakustisk mall.
Något verkar helt enkelt vara rätt så bra hos dessa "subjektiva" högtalarkon-
struktörers öron. Kanske är deras bästa tillgång att de litar på öronen? Att
de trots att de arbetar mer eller mindre i blindo och experimentellt/ittera-
tivt, ändå tar fasta på vad du hör/upplever, och därför lyckas undvika de
stora fel som de "fyrkantiga killarna" (de som tror att de kan definiera vad
som konstituerar en bra högtalare genom att betrakta dem med en eller
några få enkla mätningar, oftast gjorda i mono) ställer till med, eftersom
de alltid bara hör det de tror på?
Missförstå mig inte, jag försvarar inte subjektiv konstruktionsmetodik såsom
"rätt", jag bara säger att det kan vara mindre fel än att ta fasta på något
som är så inkomplett som de enkla mätningar som man ser att de allra flesta
"kantiga" konstruktärer klänger sig fast vid.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).