Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Oavsett vilka basar man skaffar så står de alltid bäst på ett bra ställe.
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:Oavsett vilka basar man skaffar så står de alltid bäst på ett bra ställe.
Men vistt är det så att INO designats för hörn eller nära hörn?
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:Oavsett vilka basar man skaffar så står de alltid bäst på ett bra ställe.
Vad Nattlorden menar är att med många andra subbar så har marknadsavdelningen fått bestämma och då har de oftast för små lådor (för det uppenbart är lättare att sälja). Folk stirrar sig blinda på diametern på baselementet.
XTZ har väl t.ex fina Peerless element i sina men i för små lådor.
Harryup skrev:
Vad Nattlorden menar är att med många andra subbar så har marknadsavdelningen fått bestämma och då har de oftast för små lådor (för det uppenbart är lättare att sälja). Folk stirrar sig blinda på diametern på baselementet.
XTZ har väl t.ex fina Peerless element i sina men i för små lådor.
Det där ser jag som en floskel eller inkompetenta ingenjörer. Vad som kan vara är att marknadsavdelningen vet att en viss storlek behövs i sortimentet och då skall en sådan utvecklas. Sen om puckade ingenjörer bygger den suboptimal kan bara slå tillbaka på dom själva. Marknadsavdelningen har inte krävt att ingenjörerna skall utveckla en dålig högtalare.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Pappabas;
Vad jag menar är att marknadsavdelningen påverkar inte kvalite'n på stubben givet att ingenjörerna bygger en enligt uppdraget.
Är måttet 65l får ingenjörerna bygga den bästa de kan.
Kan firman sälja en 200 l så får ingenjörerna optimera en sådan.
Men marknadsavdelningen vill ju inte ha en dålig 65L.
Om den lätt bättre än alla konkurrenters så gör ju det den bara mera lättsåld.
Men om en 200L inte passar in i sortimentet av nån anledning så är det ingen bra ide' om ingenjörerna designar en sådan.
Mvh/Harryup
mx skrev:Jag har använt Ino pX-2 till Dynaudio Contour S3.4 och det fungerade
helt okej. Största flaskhalsen satt i filtret och inte i kombinationen av
högtalare och basmoduler.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Pappabas;
Vad jag menar är att marknadsavdelningen påverkar inte kvalite'n på stubben givet att ingenjörerna bygger en enligt uppdraget.
Men om en 200L inte passar in i sortimentet av nån anledning så är det ingen bra ide' om ingenjörerna designar en sådan.
Mvh/Harryup
Ja, men tror du att IÖ satt måtten på profZ först och sedan gjort sitt bästa därefter? Eller tror du han började med andra krav och att slutstorleken blev som den behövde bli?
sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Jag har använt Ino pX-2 till Dynaudio Contour S3.4 och det fungerade
Kan du utveckla detta?
Menar du INO filter inte funkade bra ihop med Dynaudio eller är det dåligt även ihop med INO topp?
Eller menar du Dynadiofiltret?
Eller kopplade du förbi INO så Dynaudio fick hela signalen och enbart hade INOfilter ihop med INObas?
har du kört med andra talare, med utan basar som gav bättre resultat?
Harryup skrev:Tycker du att INo är ett vanligt företag? Ino's marknadsavdelning är ju varje nöjd ägare som deltar i Ino-trådar, vilket jag för övrigt inte har något emot.
Så mitt svar är riktat till Pappabas enligt mitt tycke nedvärderande av marknadsavdelningar. Vilket är tyvärr vanligt här.
lennartj skrev:Imho bör subbarna vara små, slutna och många när man vill optimera djupbasåtergivningen i ett vardagsrum med en anläggning som huvudsakligen är avsedd för musik.
De bör placeras osymmetriskt i förhållande till hörn och sidoväggar så att de triggar olika rumsmoder för jämnaste frekvensgång utan att blanda in smalbandig eq, tycker jag.
Den enda ino-produkt jag äger är ett cr80s+infra delningsfilter som fungerar ypperligt i min anläggning.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Pappabas;
Mvh/Harryup
Ja, men tror du att IÖ satt måtten på profZ först och sedan gjort sitt bästa därefter? Eller tror du han började med andra krav och att slutstorleken blev som den behövde bli?
Elfsberg skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Pappabas;
Mvh/Harryup
LOL du är så TRÅNGSYNT och INSNÖAD
1.
Är INO subbar designade för att stå i hörnen eller behöver IÖ komma hem och tänka till innan, så man köper rätt modell, rätt antal och placerar dom rätt? (tänker mig 2st i främre delen av rummet som är 16m2)
2.
Vad skiljer INO subbar från andra märken tex REL, SVS och de andra erkända? Bra/dåligt? Någon som provat? (snackar bara pris vs prestanda nu)
Att ha filter/slutsteg inbyggt i lådan som andra har är iof praktiskt.
3.
Kan man köra INOsub/delningsfilter tillsammans med andra icke INO högtalare (över 80Hz) eller måste det vara INO rakt igenom?
4.
Tvärt om INO talare över 80Hz, INO-filter och sub från annan leverantör.
shifts skrev:sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Jag har använt Ino pX-2 till Dynaudio Contour S3.4 och det fungerade
Kan du utveckla detta?
Menar du INO filter inte funkade bra ihop med Dynaudio eller är det dåligt även ihop med INO topp?
Eller kopplade du förbi INO så Dynaudio fick hela signalen och enbart hade INOfilter ihop med INObas?
Han svarar nog själv snart, men jag gissar så länge: Han delade i receivern.
mx skrev:shifts skrev:sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Jag har använt Ino pX-2 till Dynaudio Contour S3.4 och det fungerade
Kan du utveckla detta?
Han svarar nog själv snart, men jag gissar så länge: Han delade i receivern.
Precis så.
Elfsberg skrev:lennartj skrev:Imho bör subbarna vara små, slutna och många när man vill optimera djupbasåtergivningen i ett vardagsrum med en anläggning som huvudsakligen är avsedd för musik.
De bör placeras osymmetriskt i förhållande till hörn och sidoväggar så att de triggar olika rumsmoder för jämnaste frekvensgång utan att blanda in smalbandig eq, tycker jag.
Den enda ino-produkt jag äger är ett cr80s+infra delningsfilter som fungerar ypperligt i min anläggning.
Du tycker?
Det kanske inte behöver vara så komplicerat heller, bara för att det är så hos dig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster