Sub - Ino vs andra märken? Placering?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Sub - Ino vs andra märken? Placering?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-30 16:57

Hej!
funderar på sub, men funderar kring placering.

1.
Är INO subbar designade för att stå i hörnen eller behöver IÖ komma hem och tänka till innan, så man köper rätt modell, rätt antal och placerar dom rätt? (tänker mig 2st i främre delen av rummet som är 16m2)

2.
Vad skiljer INO subbar från andra märken tex REL, SVS och de andra erkända? Bra/dåligt? Någon som provat? (snackar bara pris vs prestanda nu)
Att ha filter/slutsteg inbyggt i lådan som andra har är iof praktiskt.

3.
Kan man köra INOsub/delningsfilter tillsammans med andra icke INO högtalare (över 80Hz) eller måste det vara INO rakt igenom?

4.
Tvärt om INO talare över 80Hz, INO-filter och sub från annan leverantör.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-30 17:08

Enligt mig är huvudsakerna som är ovanliga/speciella med Inosmoduler :

* säljes bara i par
* passiva ( inte såå jätteovanligt )
* har inte storlekskompromissats för att vara säljbara

Det är absolut inget problem att köra dem/cr80(s) med andra märken.

Oavsett vilka basar man skaffar så står de alltid bäst på ett bra ställe.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-30 17:26

Nattlorden skrev:Oavsett vilka basar man skaffar så står de alltid bäst på ett bra ställe.

Men vistt är det så att INO designats för hörn eller nära hörn?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-30 18:30

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:Oavsett vilka basar man skaffar så står de alltid bäst på ett bra ställe.

http://www.sonicdesign.se/subplace.html
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-11-30 18:44

Oavsett märke kommer subben vara rundstrålande och hamnar elementet på samma plats för två olika fabrikat lär samspelet med reflekterande rumsytor bli lika. En rektangulär hög baslåda med lågt placerat element kan ge mer flexibilitet om lådan vänds upp och ned så elementets placering mot rumsytorna lätt kan varieras, funkar ju inte för en kubisk låda.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-30 18:50

Jag vet inte ens att man kan göra det.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-30 23:40

För att förstå lite om subplacering:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... omsPt3.pdf

En undersökning som Harman gjort med avseende på optimalt antal och placering.
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... ltsubs.pdf

TLDR:
Minst två basar på vardera 1/4 rumsbredd för att ha hand om moder i den ledden. Detta i det teoretiska fallet. I praktiken får man nog testa sig fram lite men ha den bakomliggande fysiken i tankarna.

Hörnplacering ger absolut högst verkningsgrad men då måste man EQ:a ned moder.

Vad Nattlorden menar är att med många andra subbar så har marknadsavdelningen fått bestämma och då har de oftast för små lådor (för det uppenbart är lättare att sälja). Folk stirrar sig blinda på diametern på baselementet.
XTZ har väl t.ex fina Peerless element i sina men i för små lådor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-30 23:49

Vad Nattlorden menar är att med många andra subbar så har marknadsavdelningen fått bestämma och då har de oftast för små lådor (för det uppenbart är lättare att sälja). Folk stirrar sig blinda på diametern på baselementet.

Det där ser jag som en floskel eller inkompetenta ingenjörer. Vad som kan vara är att marknadsavdelningen vet att en viss storlek behövs i sortimentet och då skall en sådan utvecklas. Sen om puckade ingenjörer bygger den suboptimal kan bara slå tillbaka på dom själva. Marknadsavdelningen har inte krävt att ingenjörerna skall utveckla en dålig högtalare.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-30 23:55

Harryup skrev:

Det där ser jag som en floskel eller inkompetenta ingenjörer. Vad som kan vara är att marknadsavdelningen vet att en viss storlek behövs i sortimentet och då skall en sådan utvecklas. Sen om puckade ingenjörer bygger den suboptimal kan bara slå tillbaka på dom själva. Marknadsavdelningen har inte krävt att ingenjörerna skall utveckla en dålig högtalare.

Mvh/Harryup

ehh? Varför det? Det är väl inget konstigt med det? Om marknaden för det mesta styrs av att presumtiva kunder tittar på diameterstorleken som ett mått på kapacitet?
Marknadsavdelningen sätter säkert krav på fysiska dimensioner. Det har ju med allt från förpackning,transportkostnader och kundens önskemål.
Tror du inte den stora majoriteten väljer den med högst WAF-faktor?
Skall jag köpa en 10-tummare som är stor som ett mindre kylskåp eller den andra mindre 10-tummaren i snajsig kompakt låda?
Produkten är ingenjörsmässigt bra konstruerad givet premisserna.
Bara inte enligt dina eller mina premisser.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-12-01 00:01

Skall man ha en riktigt bra basmodul så är det ju antingen DIY eller någon av Inos modeller. Fördelen är ju att med båda går att få lådan som man vill ha den, vilket gör att det blir lättare att "gömma".
Nackdelen är som sagt att de i regel blir lite större. Om man generaliserar lite.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-12-01 10:03

Pappabas;
Vad jag menar är att marknadsavdelningen påverkar inte kvalite'n på stubben givet att ingenjörerna bygger en enligt uppdraget.
Är måttet 65l får ingenjörerna bygga den bästa de kan.
Kan firman sälja en 200 l så får ingenjörerna optimera en sådan.
Men marknadsavdelningen vill ju inte ha en dålig 65L.
Om den lätt bättre än alla konkurrenters så gör ju det den bara mera lättsåld.
Men om en 200L inte passar in i sortimentet av nån anledning så är det ingen bra ide' om ingenjörerna designar en sådan.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-12-01 10:11

Jag har använt Ino pX-2 till Dynaudio Contour S3.4 och det fungerade
helt okej. Största flaskhalsen satt i filtret och inte i kombinationen av
högtalare och basmoduler.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-01 11:15

Harryup skrev:Pappabas;
Vad jag menar är att marknadsavdelningen påverkar inte kvalite'n på stubben givet att ingenjörerna bygger en enligt uppdraget.
Men om en 200L inte passar in i sortimentet av nån anledning så är det ingen bra ide' om ingenjörerna designar en sådan.

Mvh/Harryup

Ja, men tror du att IÖ satt måtten på profZ först och sedan gjort sitt bästa därefter? Eller tror du han började med andra krav och att slutstorleken blev som den behövde bli?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-01 11:19

mx skrev:Jag har använt Ino pX-2 till Dynaudio Contour S3.4 och det fungerade

Kan du utveckla detta?
Menar du INO filter inte funkade bra ihop med Dynaudio eller är det dåligt även ihop med INO topp?
Eller menar du Dynadiofiltret?
Eller kopplade du förbi INO så Dynaudio fick hela signalen och enbart hade INOfilter ihop med INObas?

har du kört med andra talare, med utan basar som gav bättre resultat?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-12-01 11:35

Nattlorden skrev:

Mvh/Harryup

Ja, men tror du att IÖ satt måtten på profZ först och sedan gjort sitt bästa därefter? Eller tror du han började med andra krav och att slutstorleken blev som den behövde bli?

Tycker du att INo är ett vanligt företag? Ino's marknadsavdelning är ju varje nöjd ägare som deltar i Ino-trådar, vilket jag för övrigt inte har något emot.
Så mitt svar är riktat till Pappabas enligt mitt tycke nedvärderande av marknadsavdelningar. Vilket är tyvärr vanligt här.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-01 12:01

Kan du utveckla detta?
Menar du INO filter inte funkade bra ihop med Dynaudio eller är det dåligt även ihop med INO topp?
Eller kopplade du förbi INO så Dynaudio fick hela signalen och enbart hade INOfilter ihop med INObas?

Han svarar nog själv snart, men jag gissar så länge: Han delade i receivern.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-01 13:02

Harryup skrev:Tycker du att INo är ett vanligt företag? Ino's marknadsavdelning är ju varje nöjd ägare som deltar i Ino-trådar, vilket jag för övrigt inte har något emot.
Så mitt svar är riktat till Pappabas enligt mitt tycke nedvärderande av marknadsavdelningar. Vilket är tyvärr vanligt här.

Jamen... Det var ju just vad som skiljer Ino-basar från andra som det gällde. Först säger du emot och sen vänder du helt om igen??

Det är väl klart att marknadsavdelningar i princip aldrig har samma mål som medelfaktisktianen, så det är väl inte konstigt om de inte är uppskattade?

Sitter du på en sådan själv eftersom du verkar ta illa upp? I så fall, när gjorde ni sist en produkt så som kunden vill ha den snarare är hur ni kan sälja bäst till kund?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-12-01 14:08

@Harryup
Var har du fått att jag skulle nedvärdera marknadsavdelningen? Jag har påstått att de nog tänker (på helt rätt grunder) vilken produkt som kommer att sälja bäst. Så jag tror kraven ser ut ungefär som "Vi behöver en 12-tums bas, i en ytbehandling som ser exklusiv ut men den får inte vara större än 50l".
Det är ju helt rätt specifikationer givet de marknadspremisser de anser gäller? Återigen så är det kanske inte de premisser som kanske du och jag har.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-12-01 14:28

@OP
Du kan kombinera toppar och basar hur du vill med hjälp av olika delningsfilter.
Resultatet kan bli bra i alla dessa situationer.
Jag skulle säga att det nog är möjligheterna till justeringar i delningsfiltret som är viktigast för att få det tillfredställande.
Att dela i receivern är sämre än separat delningsfilter men kostar inget och går att få helt ok.

Om du vill säkerhetsställa att det låter precis som konstruktören avsett så kör Ino hela vägen.
Det finns väldigt fina och kapabla DIY-basmoduler.
DIY basmoduler är billigare att bygga men har å andra sidan mycket sämre andrahandsvärde.
Det är väl en kostnadsfråga i slutänden.

Användarvisningsbild
lennartj

cr80s+infra

Inläggav lennartj » 2013-12-01 16:07

Imho bör subbarna vara små, slutna och många när man vill optimera djupbasåtergivningen i ett vardagsrum med en anläggning som huvudsakligen är avsedd för musik.
De bör placeras osymmetriskt i förhållande till hörn och sidoväggar så att de triggar olika rumsmoder för jämnaste frekvensgång utan att blanda in smalbandig eq, tycker jag.
Den enda ino-produkt jag äger är ett cr80s+infra delningsfilter som fungerar ypperligt i min anläggning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-12-01 17:10

Jag har kört lite olika lösningar hemma med delat system men det var först när jag fick tag på ett cr80es som det blev riktigt bra. I början körde jag med pK och hembyggda basar med 4xSLS 12 i slutna lådor. Sen vidare till Ino-toppar (i6) och vidare till Ino basar. Först prof X-2 vidare till X-4 2012. De låter mycket bättre än SLS hos mig men det är egentligen svårt att motivera prisskillnaden kanske. X-4 kostar väl en 26-27000:- nånting medans jag byggde SLS för kanske 5000:- eller så. Redan det är riktigt bra egentligen men Inos är bättre.
Svara kan jag egentligen bara göra på fråga 3 och 4. Det går alldeles utmärkt!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: cr80s+infra

Inläggav Elfsberg » 2013-12-01 17:12

lennartj skrev:Imho bör subbarna vara små, slutna och många när man vill optimera djupbasåtergivningen i ett vardagsrum med en anläggning som huvudsakligen är avsedd för musik.
De bör placeras osymmetriskt i förhållande till hörn och sidoväggar så att de triggar olika rumsmoder för jämnaste frekvensgång utan att blanda in smalbandig eq, tycker jag.
Den enda ino-produkt jag äger är ett cr80s+infra delningsfilter som fungerar ypperligt i min anläggning.

Du tycker?
Det kanske inte behöver vara så komplicerat heller, bara för att det är så hos dig.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-01 17:12

Nattlorden skrev:

Mvh/Harryup

LOL du är så TRÅNGSYNT och INSNÖAD
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-01 17:45

Elfsberg skrev:
Nattlorden skrev:

Mvh/Harryup

LOL du är så TRÅNGSYNT och INSNÖAD

Har du sett en profZ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-01 19:22

1.
Är INO subbar designade för att stå i hörnen eller behöver IÖ komma hem och tänka till innan, så man köper rätt modell, rätt antal och placerar dom rätt? (tänker mig 2st i främre delen av rummet som är 16m2)

Så vitt jag vet är de inte designade för att stå på någon speciell plats utan där de låter bäst i var rum. De behöver mao inte stå i hörn, men kan om man så vill.
2st i främre delen av rummet låter vettigt.

2.
Vad skiljer INO subbar från andra märken tex REL, SVS och de andra erkända? Bra/dåligt? Någon som provat? (snackar bara pris vs prestanda nu)
Att ha filter/slutsteg inbyggt i lådan som andra har är iof praktiskt.

Varierar ju lite, men rent spontant skulle jag säga att Ino som regel är lite större än basar från andra märken, de är helt passiva, samt att de säljs parvis.

3.
Kan man köra INOsub/delningsfilter tillsammans med andra icke INO högtalare (över 80Hz) eller måste det vara INO rakt igenom?

Ja då inga problem alls.

4.
Tvärt om INO talare över 80Hz, INO-filter och sub från annan leverantör.

Heller här är det inga problem. Det jag kan inflika är att om produkterna från "annan leverantör" är dåliga så kanske de inte gör jobbet lika bra som om man kompletterat med Ino basar, men det är ju inget specifikt för Ino utan så blir det ju alltid om man kombinerar produkter av varierande kvalité.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-12-01 21:26

shifts skrev:

Kan du utveckla detta?

Precis så.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-01 22:44

mx skrev:
shifts skrev:

Kan du utveckla detta?

Precis så.

ok

har ingen reciever utan enbart 2kanalförsteg.
Rent hypotetiskt, skulle jag kunna kunna köra hela signalen till mina befintliga frontar och dra en sep anslutning från försteg --> INO filter --> slutsteg --> INO subbar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-01 22:47

Ja, det skulle du kunna göra. Det är nog lägre sannolikhet på en god integration på det sättet än att dela av topparna med filtret dock.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-01 22:48

Man kan ju alltid testa och se om det fungerar, men jag skulle rekommendera(iaf testa) att man delar topparna också.

Användarvisningsbild
Jara

Re: cr80s+infra

Inläggav Jara » 2013-12-01 23:02

Elfsberg skrev:
lennartj skrev:Imho bör subbarna vara små, slutna och många när man vill optimera djupbasåtergivningen i ett vardagsrum med en anläggning som huvudsakligen är avsedd för musik.

Du tycker?
Det kanske inte behöver vara så komplicerat heller, bara för att det är så hos dig.

Ja, han tycker. "Imho" betyder "in my humble opinion", om jag inte missminner mig.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi