petersteindl skrev:rikkitikkitavi skrev:tack för förklaringen. jo, det lät som ngn form av resonans eller energilagring som "fördröjer" övertonen.
rent praktiskt, hur mäter man med fördröjning? det måste ske med någon form av signalbearbetning och sedan "gatea" signalen?
I domediskanter finns det ytterligare en otrevlig egenskap som många kanske inte observerat. Domediskanter har ingen centrerskiva utan endast en upphängning. Det betyder att talspolen får det svårare att utföra en perfekt kolvrörelse.
Då talspolen rör sig så rör den sig inte som en kolv. Den kan t.ex. börja röra sig som en åtta d v s 8. En del kallar det för rocking mode.
Njae, som en åtta ser inte rörelserna ut i rocking mode, utan då rör sig det
rörliga systemet som en gung-bräda.
Problemet är inte så stort i de flesta domdiskanter så länge man inte för-
söker använda dem väldigt långt ned i frekvens. Hos mellanregisterdomar
är det däremot ett mycket vanligt problem.
Speciellt i kombination med dynamisk offset kan distorsionsfenomenen bli
rätt udda (ofta av AM-typ, vilket för att de inte är så lätta att se med THD-
mätningar, även om man kan ana problemen i THD-mätningar, men vill
man se dem tidigt så finns det bättre mätmetoder) och som du skriver kan
sådana modulationer ha stark historisk anknytning/smitta, det vill säga en
svag signal kan bli mycket förvrängd på grund av att det spelades starkt
alldeles nyss.
Värre sorters, och inte ovanliga, distorsionsfenomen finns dock, t ex olika
brusliknande missljud från domediskanter.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).