Kraniet skrev:men har du provat att lägga smoothing ( säg en 1/3 oktav ) på första kurvan?
smoothing=glidande medelvärde?
/DQ-20
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:men har du provat att lägga smoothing ( säg en 1/3 oktav ) på första kurvan?
Kraniet skrev:men har du provat att lägga smoothing ( säg en 1/3 oktav ) på första kruvan? tror det blir väldigt lik den LTAS-kurva du fått.
celef skrev:ja så kan det nog vara, kan du ge exempel på en sådan typ?
celef skrev:jag tycker det åter igen ser ut som att den där ltas mätmetoden är rätt poänglös, en fast mikposition och långt tidsfönster ser ut att göra ett lika gott jobb, och har man svårt att se genom bruset så kan man ju alltid minska upplösningen till 1/6 oktav, eller 1/3 oktav
sebatlh skrev:DQ-20 skrev:IngOehman skrev:I lågfrekvensområdet såg man mera detaljer i min mätning, och jag har hellre den högre upplösningen för varje mätning och gör flera, än slår ihop och riskerar att förlora information som man inte vet om den tillhört högtalarna eller rummet.
Eftersom LTAS handlar om medelvärdesbildning drar jag genast paralleller till statistik och allmän mätteori. Inom statistik är medelvärdet centralt men bör alltid följas av ett mått på avvikelserna, t.ex. varians. Även andra mått kan vara intressanta, t.ex min, max och typvärde. Att tala om ett medelvärde utan att redogöra för fördelningen är i allmänhet förkastligt och kan vara direkt vilseledande. LTAS medelvärdesbildar direkt i mätprocessen och lagrar inte annat än medelvärden som sammanvägts BÅDE över både tid och rum. Mätteoretiskt skulle jag nog hellre se att man medelvärdesbildar över tid post hoc med hjälp av en definierad matematisk metod, eventuellt över flera definierade punkter i rummet. Jag kan "inget" om akustik mätteknik utan betraktar det främst som ett allmänt mätteoretiskt problem. På ett teoretiskt plan uppfattar jag LTAS som olämplig pga av att medelvärdesbildningen sker i själva mätningen. Dess värde måste därför komma från att metoden visat sig hålla empiriskt. Detta återstår att se.
/DQ-20
Ska man vara sådan (vilket man ska vara) så borde vanliga mätningar redovisas med felstaplar. Inga felstaplar, ingen relevans. Och då självklart inte bara mikrofonenens avvikelse, utan även fel som kommer från en oexakt mik-placering.
Så länge rörelsen med mikrofonen är väldefinierad borde inte en medelvärdesbildning via mikrofonen vara något egentligt teoretiskt problem.
DQ-20 skrev: Det verkar svårt att skilja på avvikelser pga av rumsakustisk påverkan från högtalarens tonkurva (eller åtminstone hur vi vi uppfattar tonkurvan inkl. reflektioner som vi integrerar med direktljudet).
/DQ-20
sebatlh skrev:Ska man vara sådan (vilket man ska vara) så borde vanliga mätningar redovisas med felstaplar. Inga felstaplar, ingen relevans. Och då självklart inte bara mikrofonenens avvikelse, utan även fel som kommer från en oexakt mik-placering.
sebatlh skrev:Så länge rörelsen med mikrofonen är väldefinierad borde inte en medelvärdesbildning via mikrofonen vara något egentligt teoretiskt problem.
PappaBas skrev:DQ-10? Jobbar han på halvtid numera?
phon skrev:DQ-20 skrev: Det verkar svårt att skilja på avvikelser pga av rumsakustisk påverkan från högtalarens tonkurva (eller åtminstone hur vi vi uppfattar tonkurvan inkl. reflektioner som vi integrerar med direktljudet).
/DQ-20
Det skadar väl inte att ha rummet uppmätt först, så att man vet någorlunda hur det uppför sig och hur det kan påverka mätningen.
Johan_Lindroos skrev:DQ - 10 + DQ - 10 = 2DQ - 20
(DQ - 20)/2 = DQ/2 - 10
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:DQ-10? Jobbar han på halvtid numera?
Haha! Det gör jag tydligen eftersom jag har tid med inlägg här. Men jag föredrar DQ-20 framför DQ-10. DQ-10 är möjligen en klassiker men DQ-20 är snyggare. Och huvudsaken är att man är snygg!
/DQ-20
sebatlh skrev:Annars så kan nog få fram info om variansen från en LTAS-mätning. Det är ju bara att stycka upp det inspelade spåret i korta stycken och FFTa dem separat. Tyvär så vet man inget om mikrofonpositionen över tid så nyttan är begränsad. Kräver också att man rör mikrofonen ganska långsamt.
IngOehman skrev:En forskare har studerat hur organismen blå skiljer sig i storlek från organismen röd, och det visar sig att de blå i snitt var 10% större än de röda. Det tyckte forskaren var intressant och lite kul då det ungefär motsvarar skillnaden mellan män och kvinnor.
Mätningarna är mycket noggranna och felmarginalerna för varje individs mätning är mindre än 1 promille, allt väl?
Nej, allt är verkligen inte väl, för det är en statistisk studie, och när man tittade närmare på studien så visade det sig att även om varje mätning var extremt noga utförd så hade forskaren missat att nämna att han bara mätt 5 blåa och 7 röda organismer, och att de blåa spridit i storlek mellan 0,1 mm och 4 meter, medan de röda haft en spridning mellan 0,5 mm och 7 meter, men med tyngdpunkten lite längre ned i storlekarna.
IngOehman skrev:Jo, men felmarginal är något helt annat än varians.
Svante skrev:LTAS innebär just att medelvärdesbilda över separatFFTade snuttar.
sebatlh skrev:Svante skrev:LTAS innebär just att medelvärdesbilda över separatFFTade snuttar.
Ja, se där. Ja det gör ju att man kan uppdatera grafen på datorn löpande också.
(Men en liten protest måste jag lägga in för protokollets skull, man måste inte göra så.)
Svante skrev:Fast jag funderar om varians är ett så himla bra mått vid LTAS och rörlig mik.
sebatlh skrev:@DQ-20. Jo, jag är med på vad du menar. Teoretiskt sett är det ett problem. Men i praktiken så vet vi ju varifrån majoriteten av variansen kommer ifrån så spelar det så stor roll så att mätmetoden blir intetsägande?
Det ska ju vara möjligt att mäta hemma också. Bättre med en halvdan mätning än ingen alls, typ. Ibland i varje fall
Svante skrev:Så är det knappast någon forskare värd namnet som gör. Ett enkelt T-test skulle visa att det inte finns någon signifikant skillnad mellan röd och blå. Punkt.
Svante skrev:sebatlh skrev:Svante skrev:LTAS innebär just att medelvärdesbilda över separatFFTade snuttar.
Ja, se där. Ja det gör ju att man kan uppdatera grafen på datorn löpande också.
(Men en liten protest måste jag lägga in för protokollets skull, man måste inte göra så.)
Hmm, menar du att man inte måste medelvärdesbilda över snuttar?
Själva namnet betyder ju long time (ibland "term") avergage spectrum. Average. Medelvärdesbildat. Vad ska man medelvärdesbilda över om inte snuttar?
och finner att de två metoderna ger väldigt lika resultat för dem.From a signal processing point of view, LTAS computation belongs to the class of power spectral density (PSD) [6] estimation methods. We consider two alter- native methods for computing LTAS. The first one is based on a single trans- formation followed by spectrum size reduction, and the second one is based on time-averaging of the short-term spectra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster