Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Instämmer. PA har ju ett mycket mer avvrundat ljud, jag tror inte att man skulle stå ut med sk "hifi-ljud" vid dom ljudnivåer det oftast rör sig om i PA-sammanhang ...
Magnuz skrev:Kan det vara att allt annat är så fruktansvärt högt och (ofta) distat och dränker s-ljuden?
dawen skrev:E skrev:dawen skrev:Däremot att man har höga scennivåer gör ju att risken för rundgång är större, men njae, det är faktiskt sällan något problem.
Behövs inte högre medhörningsnivåer när utnivåerna är höga då?
Menar du alltså t ex att om enbart i-örat-medhörning används och
exempelvis trummors och gitarrförstärkares direktljud inte är alltför
starka, så kan man mikrofonera betydligt mindre nära (med mindre
förstörda konsonanter som följd) utan risk för rundgång?
Varför skulle man inte kunna det?
E skrev:Alltså, om svaret på frågan "behövs högre medhörningsnivåer när
utnivåerna är höga?" (du svarade inte på det) är ja, så stämmer ju
min teori om att hörselfarliga ljud(ut-)nivåer renderar, förutom
andra och större fenomen, sämre ljud pga den nödvändiga allt för
nära mikrofoneringen (ifall man inte använder i-örat-medhörning).
xeizo skrev:Han är nog inte ensam, alla dom som använder proppar i öronen på konserter är nog beredda att instämma ...
Nagrania skrev:Jag skulle vilja få några exempel på skivor med kraschade S-ljud. Jag har själv inga sådana problem med min rigg och därför vill jag kunna kolla typiskt svåra skivor. Då menar jag CD-skivor eftersom vinyler är mer problematiska. Det finns ju många sångare som har svåra S-ljud och ofta beroende på hur micken placeras framför ansiktet. Men det är ganska lätt att åtgärda det med ett dynamiskt filter i.s.f en De-esser.
E skrev:paa skrev:Slew rate och crest-faktor,
Stigtid och spetsfaktor, för er som gillar att slänga er med hippa,
svenska begrepp?![]()
Mvh E*
Morello skrev:E skrev:paa skrev:Slew rate och crest-faktor,
Stigtid och spetsfaktor, för er som gillar att slänga er med hippa,
svenska begrepp?![]()
Mvh E*
Nejdu, stigtid är inte samma sak som slewrate. Storheterna är inte samma enhet.Slewrate mäter vi i tex. V/s och stigtid i sekunder.
Morello skrev:Nejdu, stigtid är inte samma sak som slewrate. Storheterna är inte samma enhet.Slewrate mäter vi i tex. V/s och stigtid i sekunder.
E skrev:Attans! Så man är helt enkelt tvungen att sluddra ur sig "slew rate"?
Eller kan man komma undan med svinghastighet?
Nåja, spetsfaktor gick ju i alla fall hem.![]()
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Erahjar och 20 gäster