Minigruppköp från miniDSP. Avslutat.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-15 13:40

steveo1234 skrev:
bomellberg skrev:Jag gjorde en snabb testmätning i fredags och UMIK integrerar väldigt snyggt med REW.

När jag startade REW så kom det upp "Jag ser att du har en UMIK installerad, vill du använda den för mätningar?". Jag svarade ja, och då bad den om min kalibreringsfil som jag laddat ned på miniDSPs hemsida. Sen var det klart!

Kom ihåg att du behöver REW beta 10 (12?) för att få rätt känslighet via UMIK.

Har jag för mig :oops:

Ja, jag hade det inte installerat alls så jag tog den senaste (beta 13).
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-17 08:15

Nu har jag tre UMIK:ar och två miniDSP kvar. Gissar att de ska skickas.

Fraktkostnad UMIK: 54 kr (Postens SkickaLätt, inkl avisering)
miniDSP: 30 eller 45 kr (Jiffybag förfrankerad S eller M)

Jag har fått Petters adress men inte er andras. PM:a direkt så skickar jag! Jag vill helst inte behöva traska till Posten mer än en gång.

/Bosse

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-04-17 08:31

Hämtade min miniDSP igår, trevligt att få ett ansikte kopplat till forumidentiteten.

Kul också att se bänken som Bosse kämpat med, riktigt häftigt bygge! Snacka om WAF, det finns ingen som tänker på att detta egentligen är en kapabel basmodul x2.

Tackar ödmjukast för tipset angående RTSect, testade som hastigast igår och det fungerar ju fantastiskt bra!
Blir nog till att bygga en motoriserad "mikrofonpositioneringsrigg" tror jag....... 8)
.....

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-17 08:38

AndersD skrev:Hämtade min miniDSP igår, trevligt att få ett ansikte kopplat till forumidentiteten.

Kul också att se bänken som Bosse kämpat med, riktigt häftigt bygge! Snacka om WAF, det finns ingen som tänker på att detta egentligen är en kapabel basmodul x2.

Tackar ödmjukast för tipset angående RTSect, testade som hastigast igår och det fungerar ju fantastiskt bra!
Blir nog till att bygga en motoriserad "mikrofonpositioneringsrigg" tror jag....... 8)

LTAS is da shit, och mick i en pendel duger fint tycker jag. Mätningen är ju så robust att det inte spelar så stor roll om man väsnas lite, det försvinner ju inom kort ändå.

Trevligt att träffas!
Senast redigerad av bomellberg 2013-04-18 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-18 14:26

Sådär, nu är alla fem paket på väg till er. Hoppas att allting blev korrekt nu.

Bild

Fraktkostnad blev 54 kr per paket. Jag vågade inte packa miniDSP i Jiffybag, så jag la dem i bubbelplast i kartong de också. Ni får avisering per email, utom ekkove som får av mig per PM.

Alltså: miniDSP - 128+29+54 kr att lägga till. UMIK: 98+29+54 kr.

Härmed förklarar jag gruppköpet avslutat. Tack för visat intresse!

/Bosse

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-18 15:42

Jag var inte ens med i detta gruppköp, men jag tackar dig ändå Bo.
Dylika initiativ ska premieras.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-18 16:00

tvett skrev:Jag var inte ens med i detta gruppköp, men jag tackar dig ändå Bo.
Dylika initiativ ska premieras.

Tack tvett! Vem vet, vissa kanske inte tycker att miniDSP är deras kopp te, och lägger ut på hifimagget? 8)

Om du är sugen tycker jag definitivt att du ska köpa en. Det är en billig mojäng som kan hålla leklusten vid liv länge.

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2013-04-18 16:08

Instämmer med tvett!
Noterade propån nästan från första början, men valde att inte hoppa på då jag ännu inte är framme med mina system.
Tycker att detta skötts förbaskat bra; insiktsfullt, koncist och rappt!
//Olle

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-18 16:28

ollen skrev:Instämmer med tvett!
Noterade propån nästan från första början, men valde att inte hoppa på då jag ännu inte är framme med mina system.
//Olle

+1 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2013-04-18 16:32

Tack än en gång.
/Ove

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2013-04-18 23:00

petersteindl skrev:
ollen skrev:Instämmer med tvett!
//Olle

Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
Johansthlm

Inläggav Johansthlm » 2013-04-20 11:48

Instämmer med alla.
Friktionsfritt!
Nu ska det jävla mätas!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-20 12:01

bomellberg skrev:Om du är sugen tycker jag definitivt att du ska köpa en. Det är en billig mojäng som kan hålla leklusten vid liv länge.

Jag fick hem en begagnad väldigt fort, fortare än gruppköpet tillochmed :-)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-04-23 23:17

Fick min idag. Tack så mycket, ditt engagemang för detta uppskattas
verkligen. För över de sista slantarna imorgon. Har du vägarna förbi
Västerås någon gång står alltid fikadörren på glänt och doftar nybakta
bullar :wink:
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-23 23:39

PetterPersson skrev:Fick min idag. Tack så mycket, ditt engagemang för detta uppskattas

Hej på dig du.
Du får gärna kika in här, jag försöker hetsa polaren att bygga lite horn och du kan ju lite om det dära ;)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=210
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-04-24 08:36

Stort tack till dig för att du anordna detta gruppköpet. Det har gått så bra att det kan få stå som förebild för framtida gruppköp!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-24 08:51

steveo1234 skrev:Stort tack till dig för att du anordna detta gruppköpet. Det har gått så bra att det kan få stå som förebild för framtida gruppköp!

Tack så mycket! :oops: Jag blir glad av att göra andra glada! :-)

För er som inte hängde på men ändå är lite sugna på miniDSP + UMIK kan jag bara säga: Gört! Det är väldigt utbildande om inte annat att sitta och leka med denna utrustning, och mycket enkelt att komma igång.

Senaste versionen av REW (beta 14) har bättre stöd för UMIK på MAC.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-24 08:51

PetterPersson skrev:Fick min idag. Tack så mycket, ditt engagemang för detta uppskattas

Tack, Petter! Bullar gillas. :D

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-12-02 14:36

BUMP!

Efter x månaders samlande av damm har det äntligen blivit dags att testa den här lilla prylen.

För tillfället kör jag med DCX2496 och i helgen blev jag smärtsamt medveten om nackdelarna att inte kunna skydda basarna vid de allra lägsta frekvenserna.

miniDSP har ju möjlighet att ställa ända ner till 10Hz (jmf med Behringerns 20) och min tanke är att på något smart sätt högpassfiltrera basdelen och skydda mot genomslag. Just nu har jag helt enkelt inte tillräckligt med kapacitet för att "leka infra"

Till frågan.....
Är det någon som vet hur 2.1-advanced fungerar när man aktiverar monoläget?

Har man fortfarande två utgångar (till basarna) och kan dessa två EQas individuellt? I mjukvaran verkar det ju funka men frågan är om den verkligen släpper signal på båda utgångarna?

Jag har två olika bassystem som måste EQas olika för att "passa ihop" så jag är i behov av separata utgångar, även om det är mono.

(Kan kanske verka slött att inte testa själv men jag har byggt in mina prylar så det tar en halv dag bara att koppla om och ändra till miniDSP)

Någon som vet?
.....

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-12-02 15:30

AndersD skrev:BUMP!
Till frågan.....
Är det någon som vet hur 2.1-advanced fungerar när man aktiverar monoläget?

Har man fortfarande två utgångar (till basarna) och kan dessa två EQas individuellt? I mjukvaran verkar det ju funka men frågan är om den verkligen släpper signal på båda utgångarna?

Jag har två olika bassystem som måste EQas olika för att "passa ihop" så jag är i behov av separata utgångar, även om det är mono.

(Kan kanske verka slött att inte testa själv men jag har byggt in mina prylar så det tar en halv dag bara att koppla om och ändra till miniDSP)

Någon som vet?

Jag använder min så. Man sätter den i monoläge, men man har i alla fall två "kanaler" genom dsp med PEQ, nivå och filter på varje utgång.
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-12-02 15:52

Mycket bra.
Tack för infon!
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-12-04 16:49

Skrev frågan på miniDSPs forum samtidigt som jag skrev här, idag fick jag ett högst förbryllande svar!

devteam skrev:Anders,

Sure you can have different EQ but that's not really recommended as you'd start to have some weird behavior when you mix the 2 together (mixer at last stage)

DevTeam

Som jag tolkar deras svar mixar man inte till mono förrän efter EQ mm. Skulle innebära att det blir samma utsignal på båda hur man än gör.

edit: Skit också, tänkte lösa det genom att köpa ytterligare en miniDSP men det lär ju inte hjälpa. Hur jag än gör kan jag inte köra mono om jag vill ha två separata subsystem!
Hmmmmm, det blir nog dammsamlande ett tag till
.....

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-12-04 17:46

AndersD skrev:Skrev frågan på miniDSPs forum samtidigt som jag skrev här, idag fick jag ett högst förbryllande svar!

devteam skrev:Anders,

Sure you can have different EQ but that's not really recommended as you'd start to have some weird behavior when you mix the 2 together (mixer at last stage)

DevTeam

Som jag tolkar deras svar mixar man inte till mono förrän efter EQ mm. Skulle innebära att det blir samma utsignal på båda hur man än gör.

edit: Skit också, tänkte lösa det genom att köpa ytterligare en miniDSP men det lär ju inte hjälpa. Hur jag än gör kan jag inte köra mono om jag vill ha två separata subsystem!
Hmmmmm, det blir nog dammsamlande ett tag till

Hmm, har de verkligen fattat din fråga rätt? Jag är rätt säker på att det fungerar som jag använder det utan konstiga saker som händer. Jag får dubbelkolla.
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2013-12-04 18:10

Såg någon instruktionsvideo på tuben där dom sa att även om du bara använder en av kanalerna till subwoofer så måste den andra vara en klon då den annars mixar den ihop bägge dessa till en kurva man kanske inte tänkt sig.

Föregående

Återgå till DIY-forum