Det är sällan (iaf jag själv) stöter på andra stora namn inom hifin. Keele är väl en sån där karl som jag fått ett litet hum om och har läst endel av hans forskning om ljud. Därefter känner jag inte till någon som har gjort någåt sådär megainnovativt för hifin eller iaf för utvecklingen av högtalare ska jag säga.
Carlsson tog såvitt jag vet (och rätta mig gärna om jag har fel) ortoakustiken, där en högtalare skulle spela som bäst i vanliga rum, och hans kreationer är tämligen ovanliga, minst sagt. Sen har vi ju ino audio som mig veterligen är så nära ren hifi (i ordets rätta bemärkelse) som man kan komma.
Därefter så... ja, där tar min lilla kunskap slut i ämnet. Det finns säkert endel tyskar, britter (med tankenpå deras ljudforskning på runt 60-talet) och amerikaner, säkert också japaner, som har gjort någptni stil med dom svenska herrarna som nämts ovan. Men vilka kan det vara? Säljs deras högtalare än idag?
Jag ska även tillägga att jag i mina tankar räknat bort magnetostater och elektrostater från mina tankar, även om jag är fullt med på att detta är innovatiiner som säkerligen kan mäta sig i storleken med dom svenska namnen