Övriga världens hifi-gurus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Övriga världens hifi-gurus?

Inläggav zartok » 2013-12-07 09:06

Jag började tänka på det här när jag skrev i carlsson-grenen här på forumet. Vi i sverige har väl två riktigt stora namn inom hifi, carlsson och herr öhman.

Det är sällan (iaf jag själv) stöter på andra stora namn inom hifin. Keele är väl en sån där karl som jag fått ett litet hum om och har läst endel av hans forskning om ljud. Därefter känner jag inte till någon som har gjort någåt sådär megainnovativt för hifin eller iaf för utvecklingen av högtalare ska jag säga.

Carlsson tog såvitt jag vet (och rätta mig gärna om jag har fel) ortoakustiken, där en högtalare skulle spela som bäst i vanliga rum, och hans kreationer är tämligen ovanliga, minst sagt. Sen har vi ju ino audio som mig veterligen är så nära ren hifi (i ordets rätta bemärkelse) som man kan komma.

Därefter så... ja, där tar min lilla kunskap slut i ämnet. Det finns säkert endel tyskar, britter (med tankenpå deras ljudforskning på runt 60-talet) och amerikaner, säkert också japaner, som har gjort någptni stil med dom svenska herrarna som nämts ovan. Men vilka kan det vara? Säljs deras högtalare än idag?

Jag ska även tillägga att jag i mina tankar räknat bort magnetostater och elektrostater från mina tankar, även om jag är fullt med på att detta är innovatiiner som säkerligen kan mäta sig i storleken med dom svenska namnen :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-07 09:38

Jag förmodar att du nu tänker på högtalarkonstruktörer och inte elektronik?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-07 09:40

Nog finns det och har funnits många gurus även internationellt
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-07 10:33

Vi har ju även Reidar Persson med sina Respons samt Bo Bengtsson.
Om man får kalla dem för gurus?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-07 10:35

Sigge Linkwitz har en del intressanta saker att förmedla.
Både vad gäller högtalare och tankegångar.

http://www.linkwitzlab.com/
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-07 10:38

Ja, det är högtalare jag tänker på, var kanske lite otydlig :)

Ni får gärna skriva en rad om vad dom profiler ni skriver har gjort för contribution också :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-07 12:53

Kalle Ståhl och Ace Bass principen har väl nått ut stort över världen. Eller är jag missledd?

Och pratar vi mer än högtalare har vi en mängd "gurus" hugger Perka och Bladelius bara så där, finns förstås många fler.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-12-07 14:31

Tom Danley är ett föredöme.
Delar med sig av sina upptäckter och kommer med tips om hur hans produkter bör anpassas för hemmabruk, exemplarisk kille!
Nämn en annan kontruktör som verkligen beskriver sina tankegångar på ett tekniskt plan o inte i svepande drag.

Linkwitz är bra på det sättet att han också publicerar sina tankegångar och upptäckter, väldigt fint!

Ni missar Anders Eriksson: han har väl delat med sig jättemycket!
eps,eps-2, pk,oa51.le,le2, oa52le, oa50le, linjekällor, hfls-1, 2,5-vägaren, beskrivning av principen OA, osv osv.
där fanns även en hel del kul artiklar på naqref.com innan den blev kidnappad.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-12-07 17:23

schmutziger skrev:Ni missar Anders Eriksson: han har väl delat med sig jättemycket!
eps,eps-2, pk,oa51.le,le2, oa52le, oa50le, linjekällor, hfls-1, 2,5-vägaren, beskrivning av principen OA, osv osv.

Heja AE! :)

Det går att kika på hur hans hemsida såg vid flera historiska tidpunkter via den här sidan/länken: http://web.archive.org/web/*/naqref.com Börja med att välja årtal. Mycket nöje!

Bonus: http://web.archive.org/web/200106031736 ... /forum.asp
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-07 18:18

Harry F. Olson.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-07 18:23

Var drar vi gränsen mellan "Guru" och "mycket duktig konstruktör" eller "hantverkare"? Det är sällan konstruktören eller hantverkaren benämner sig själv Guru. Krävs det nytänk eller räcker det med förädling för att nå "gurustatus"? Ino och Öhman nämndes i inledningen av den här tråden som exempel på svensk Guru inom högtalarområdet. Jag känner inte herr öhman alls och har inte ens haft nöjet att lyssna på någon av hans konstruktioner. Hade jag det hade jag kanske ägt ett par. Men jag har sett högtalarna på bild. Jag har även sett Bremens ägg och jag gillar den designen bättre och skulle därför hellre sätta gurustatus på Peter Steindl. Men som sagt så har jag ju inte lyssnat på vare sig ägget eller någon Inohögtlare TYVÄRR!! Och därför har jag nog ingen talan i den här gurutråden.

Men jag håller helt och hållet med om epitetet "guru" vad Stig Carlsson anbelangar. Trots att jag tycker att mina MP2, Martin Persson, låter bättre än mina OA12 så bygger ju, vad jag förstått, konstruktionen på Carlssons idéer varför Persson aldrig når "gurustatus". Eller?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-07 18:54

Bra frågor. Jag skulle påstå att min definition av guru är någon som gjort något väldigt innovativt, inte "bara" en duktig konstruktör. Carlsson och herr öhman anser jag passar bra in på det, den sistnämda på grund av sin skrämmande djupa kunskap i ämnet när hans högtalare har tillverkats och hur nära dom kommer vad som kan sägas är ren hifi. Carlsson gjorde högtalare som skulle låta bra i rum, inte i studios, samt att han (väl) talade varmt om spridning av ljudet på ett nytänkande sätt?

Äggen talas det mycket om och jag skulle hemskt gärna ha hört dom. Men i min väldigt begränsade kunskap så finns inte mycket direkt innovativt med dom, här får jag mer än gärna rättas om jag har fel.

Mp2 har jag aldrig ens högt talas om :)

Men ett exempel: larsenhögtalarna vill jag inte kalla för guru eftersom dom mig veterligen bygger vidare på carlssons ideer om ljud.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-07 19:28

Detta är som jag ser det några av de största gurusarna utomlands:

Harry F. Olson

Frank Massa

Siegfried Linkwitz

Jim Fosgate

John Dunlavy

Stan Ricker

Jack Renner

Keith O. Johnson

Bob Carver

Ken Kantor

Ivor Tiefenbrun

Peter Walker

Jag baserar listan på att de alla på något sätt har haft en filosofi och
lyckats nå ut med den. Listan är inte specifikt på högtalarkonstruktörer
utan på hifi-gurus.

Det betyder inte att jag tycker det de sagt varit klokt nödvändigtvis.

Kanske fyller jag på listan mera när jag kommer på fler.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-12-08 00:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-07 19:32

Peter Snell borde vara med, och Floyd Toole.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-12-07 19:49

Tom Danley.

Vem/vilka låg bakom de fina högtalarna från JBL's storhetstid?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2013-12-07 19:51

Jag skulle vilja påstå att Peter Walker (quad) borde stå högst på listan.
Där kan man väl verkligen prata GURU

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-07 20:25

Då fick jag lite mysig söndagsgoogling ser jag :) carver är väl den enda som jag känner igen direkt, troligtvis pga hans amp challange. Linkwitz som även nämts tidigare tror jag har gjort en matematisk formel som är döpt efter honom :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-12-07 20:43

Roy Allison

Paul Wilbur Klipsch
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-07 20:45

schmutziger skrev:Tom Danley är ett föredöme.
Delar med sig av sina upptäckter och kommer med tips om hur hans produkter bör anpassas för hemmabruk, exemplarisk kille!
Nämn en annan kontruktör som verkligen beskriver sina tankegångar på ett tekniskt plan o inte i svepande drag.

Linkwitz är bra på det sättet att han också publicerar sina tankegångar och upptäckter, väldigt fint!

Ni missar Anders Eriksson: han har väl delat med sig jättemycket!

Håller med om alla tre. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-07 20:45

Lynn Olsen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-07 20:48

Nattlorden skrev:Lynn Olsen?

Vilken av dem är det?

Bild
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-07 21:47

Ear skrev:Jag skulle vilja påstå att Peter Walker (quad) borde stå högst på listan.

Ja, om utlänningar får vara med så får han stå bara ett halvt steg nedanför Stig, som är världens främsta Guru när det gäller högtalare. Det är nog alla eniga om. Utom Engelsmännen.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-07 21:49

hifikg skrev:
Ear skrev:Jag skulle vilja påstå att Peter Walker (quad) borde stå högst på listan.

Ja, om utlänningar får vara med så får han stå bara ett halvt steg nedanför Stig, som är världens främsta Guru när det gäller högtalare. Det är nog alla eniga om. Utom Engelsmännen.

Jag gissar att Stig inte är speciellt känd utanför Sverige varför jag tror att ditt påstående ovan är falskt.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-07 21:58

Andersh74 skrev:
hifikg skrev:

Jag gissar att Stig inte är speciellt känd utanför Sverige varför jag tror att ditt påstående ovan är falskt.

/Anders

Är han inte så kommer han att bli. Var så säker. Det kanske tar 2000 år men förr eller senare kommer han att få den uppskattning han förtjänar. Utom av engelsmännen.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-07 22:05

hifikg skrev:
Andersh74 skrev:
hifikg skrev:

/Anders

Är han inte så kommer han att bli. Var så säker. Det kanske tar 2000 år men förr eller senare kommer han att få den uppskattning han förtjänar. Utom av engelsmännen.

Jag har inget minne av att du har några Sonabburkar!? Det har jag. Men jag har kanske fel i minnet. Jag tror faktiskt att det kan vara så att tekniken springer ifrån den gode Stig nu när han är död. Kommer ihåg en "sticker" som satt bak på en bil en gång; där stod "Bmw följer inte utvecklingen, Bmv leder den". Det kanske var så att Stig var först i Sverige en gång, men nu är han inte längre med oss. Stig var en Guru och kommer så att förbli. Men han leder inte utvecklingen längre.

Det gör kanske herr Öhman och herr Steindl? Blir dom Gurus när dom dör?

/A

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-12-07 22:24

Andersh74 skrev:....
Jag har inget minne av att du har några Sonabburkar!?....

Stig har konstruerat annat än Sonabburkar, t ex de som bär hans eget namn, dvs Carlsson. Och sådana har hifikg.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-07 22:29

Andersh74 skrev:
hifikg skrev:
Andersh74 skrev:
hifikg skrev:

/Anders

Jag har inget minne av att du har några Sonabburkar!? Det har jag. Men jag har kanske fel i minnet. Jag tror faktiskt att det kan vara så att tekniken springer ifrån den gode Stig nu när han är död. Kommer ihåg en "sticker" som satt bak på en bil en gång; där stod "Bmw följer inte utvecklingen, Bmv leder den". Det kanske var så att Stig var först i Sverige en gång, men nu är han inte längre med oss. Stig var en Guru och kommer så att förbli. Men han leder inte utvecklingen längre.

Det gör kanske herr Öhman och herr Steindl? Blir dom Gurus när dom dör?

/A

En av dem kommer att bli det, det är jag väldigt säker på, men jag vlll inte skriva in mig som medlem i något "läger" så jag säger inte vem det är *s*. Vad gäller Sonabburkar så får du studera min medlemspresentation ;-)

Än har ingen presterat något bättre än det Stig åstadkom, men det finns absolut aspiranter och det vore väl på tiden nu när det gått snart 20 år sedan Stig lämnade in. När jag besöker mässor så är det bästa det som är mest likt Stigs mästerverk (läs OA 52.2). Peters ägg var nära ett år i ett litet rum, mindre nära i ett större. Ingvars konstruktioner lämnar inte mycket övrigt att önska. Vad jag tycker om Walkers Wonders framgår av min medlemspresentation. Har länge tänkt släppa ut mina 63-or på marknaden igen, för att göra någon riktigt lycklig, men jag är för egoistisk. De är otroligt bra, på gränsen till bättre än 52-orna på viss musik.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-07 22:45

Sanny_X skrev:
Nattlorden skrev:Lynn Olsen?

Vilken av dem är det?

Bild

Troligen ingen av dem. Ärligt talat vet jag inte kön på personen i fråga, men Ariel och ME2-högtalarna har nog blivit byggda i många ex. Personen i fråga jobbade dessutom i samma korridor som Linkwitz... Håller med om att Lynn låter som kvinna, men det finns fler namn som använda på båda könen, så...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-07 23:10

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-07 23:26

Naqref

Nästa