Jag tror bestämt att Nagrania förväxlat K2 och K3...
Fast skall man vara noga bör man inte relatera de olika harmoniska övertonerna (det finns många fler är K2, och K3. K4 och K5 t ex, och förstås K9, o s v...) till "typ av aktivt element" i förstärkeriet.
Det handlar snarare om symmetrin i förstärkarens kopplingar. Alla single end-konstruktioner har större tendens att uppvisa kraftig K2, medan PP-konstruktioner (oavsett om det är rör eller transistorer) ofta lyckas undertrycka K2 ganska bra.
Så länge man bara spelar enkla signaler (flöjt + piano t ex) är de flesta överens om att K2 är mycket harmlösare än K3, kanske till och med "välljudande"?
Men om man spelar mera komplex musik med massor av olika instrument som spelar samtidigt kan alla distorsionsformer ställa till med mer eller mindre störande ihopgrumling av musiken.
Skall man vara riktigt noga så gäller, för alla symmetriska distorsionsformer (K3, K5, K7...), att de kan låta väsentligt olika beroende på fasrelation till grundtonen.
Detta beror inte på att örat i sig skulle vara nämnvärt faskänsligt, utan på att distorsionsutvecklingen ser helt olika ut med ifaskomponent, än med urfaskomponenet. I ena fallet blir överföringsfunktionen nämligen komprimernade (vanligast) medan den i andra fallet är expanderande. Många konstruktioner har dessutom vid olika nivåer helt olika distorsionskaraktärer.
Det finns faktiskt effektförstärkarfall där man vid extremlåga nivåer har en expanderande karaktär (mycket små detaljer försvinner), medan tredjetonen vid högre nivåer släcks ut (får en nollning) för att ersättas av högre övertonskomponenter, både jämna och udda. Men sedan återkommer tredjetonen igen vid ännu högre signalnivå, i motsatt fasläge, och därefter är beteendet hos förstärkaren komprimerande.
Komplicerat är det.
Det är inte alls konstigt att apparater kan låta hur som helst, och att det ibland är så stora hörbara skillnader mellan olika apparater - särskilt i High End-kategorin, där det finns många "udda konstruktioner" som möjligen kan betecknas vara... tekniskt innovativa. Typ sådana innovationer som bara den som inte är insatt i elektronikkonstruktion förstår hur bra de är.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).