BosseS skrev:Ja, hörlursutgången är ju till för att driva hörlurar, inte en linjeingång med betydligt högre impedans. Men trots det är nivån redan låg, mycket lägre än andra linjekällor. Så att sänka volymen på paddan är ingen lösning. Däremot finns ju motiv för att söka en annan lösning t.ex det som nämns i tråden.
Skulle vilja se en bild på vilka alternativ som finns.
Först har vi ljudkällorna, strömmad musik från nätet eller musik från filer på någon dator/telefon/padda, fler?
Sedan har vi tjänster som spotify, wimp, youtube, svtplay m.fl som man vill kunna (fjärr)styra bekvämt.
Sedan har vi ljudkedjan och dess kvalité, wifi, bluetooth (aptx), ...
Till sist, priset.
Allt detta vill man ju dessutom (fjärr)styra, utöver att styra spotify i sig etc.
@Bosse S.
Jag kommer in lite sent i diskussionen så det jag skriver kanske redan sagt, men hur som helst. Om du har en Apple iPad så tycke jag att du ska titta på en teknik som heter Apple Airplay. Som namnet antyder så är det bara från portabla Apple enheter så som iPad och iPhone som det går att använda Airplay men har man en sådan enhet så är Airplay det naturliga valet. Med Airplay så streamar man över nätverket vilket gör det betydligt stabilare än bluetooth. Med Airplay så streamar man dessutom i "lossless" vilket gör att det är möjlig att få bättre ljud än över bluetooth.
Hembioförstärkare från bl.a. Denon har ofta stöd för Airplay och det finns en del mediaspelare som också har det stödet, men har man inte någon sådan apparat så kan man titta på någon av Apples egna apparater. Apple Airport har stöd för ljud över Airplay och den har analoga utgångar. Apple TV har stöd för att streama både ljud och bild över Airplay. Den saknar dock analoga utgångar så det det krävs en dac (eller hembioförstärkare) för att få ut ljudet i får den. Båda apparaterna kostar kring 800-900 kr.
Med Apple TV kan man förutom att streama ljud också hyra film via tex. netflix och numera även se SVT Play´s utbud så det är nog den apparaten som jag rekommenderar