Hur matchade ni in era delade system

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Hur matchade ni in era delade system

Inläggav bassman » 2013-12-12 11:48

Det här har garanterat varit uppe tidigare men jag är lite nyfiken hur andra ställer nivå och q-värde på era delade system.

Själv hade jag piP och när p-x-modulerna kom in i bilden gjorde jag kalibrering subjektivt efter dessa i ett utgångsläge. Ungefär så att piP fick längre utsträckning neråt.. Mätte ni eller skruvade ni tills det "lät rätt"?

Att jag efter kalibrering sedan plussar på runt 4dB till modulerna på det mesta av musiken jag spelar är en annan sak.. Det är endast fett proddad basnarkomani musik som spelas i "kalibrerat" läge eller om man är hemskt många i rummet som äter/dämpar. För det märks att energin i musiken minskar när man är typ 6 personer i rummet..

Dela med er om era sätt av tuning av basmodulerna. Och håller ni fast vid den "kalibrerade" nivån?

Det är ju rasande enkelt och frestande att "vippa upp" ett antal dB om man har Ino-filtret :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-12 11:49

Har alltid bara lyssnat och trimmat in, sedan har det blivit perfekt :)

Låtit "som det ska" helt enkelt :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-12 11:50

Jag mäter först så att jag får en helt rak kurva sedan justerar jag utifrån detta med hörseln.

Jag kör alltid i kalibrerat läge för musik. Till film kan det vara skoj att dra på lite extra.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-12 12:14

Brus på DVD tillsammans med radioshack SPL-meter. Därefter finjustering en eller en halv db med hjälp av örat.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-12-12 12:25

AndreasArvidsson skrev:Jag mäter först så att jag får en helt rak kurva sedan justerar jag utifrån detta med hörseln.

Jag kör alltid i kalibrerat läge för musik. Till film kan det vara skoj att dra på lite extra.

En rak kurva är ju inte särskilt njutbar i mina öron, hur ser kurvan ut efter justering?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-12 12:28

Ah just ja. Sen har jag en lutning på kurvan visst också ja. Kanske 4db ökning från 80hz ner till 10hz.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-12 12:36

bassman skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag mäter först så att jag får en helt rak kurva sedan justerar jag utifrån detta med hörseln.

En rak kurva är ju inte särskilt njutbar i mina öron, hur ser kurvan ut efter justering?

Det är ju bara utgångpunkten. Därefter justerar jag med hörseln till det upplevs bra.

Tänk på att detta är vid 80-100Hz. Jag ställer nivån så den är rak vid övergången/delningen vilket i mitt fall är vid 103Hz och sedan ges lutningen på kurvan under delningen till stor del av rummets förstärkning vilket ger en ökning i nivå mot lägre frekvenser. Längst ner har jag dessutom en infraboost.

EDIT: En bild säger mer än 1000ord:
Bild

*obs*
Denna kurva är helt ny och inte riktigt inlyssnad så kan komma mindre förändringar.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-12-12 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-12-12 12:55

Infraboost är kul :)

Så här såg det ut när IÖ var förbi och "stämde av"

Bild

Efter Ingvars besök har jag dämpat ner väggen bakom basfällan med uppreglad porös-skiva med mineralull bakom och stoppat igen ett utrymme som var ett skräphål på 0,70*2.06 m med mineralull då fick jag ner 35Hz peaken ganska rejält.

Återgå till Wänner af Ino