leffe skrev:Ok, tack för tipsen
Jag får troligen gå "wild n´crazy" och montera en takantenn - T-antenn räcker inte och är för fult - sedan kan jag säkert ställa ner FM-mute och släppa igenom svagare signaler.
I Fjollträsk sänder P1 - P4 horisontellt medan alla reklamkanaler sänder vertikalt. De senare är ofta också rejält mycket svagare.
Ofta används en Z-antenn, eller Zigma-antenn, som är huvudsakligen vertikal men har en horisontal bit i "mitten". Tidigare vändes den mot Nacka och kompletterades med ett filter som dämpade P1 - P4 med ungefär 10dB. Filtret finns inte längre att köpa, så på senare tid har jag vänt såna antenner 90 grader från Nacka, då blir det ungefär samma dämpning som tidigare med filtret.
Så här ser min egen antenn ut nu, den är nyligen uppsatt som ersättning till min 20 år gamla antenn. Den långa åt vänster är en logperiodisk antenn för UHF digital-tv. Bakom den sitter Z-antennen med sitt speciella filter under.
Under UHF-antennen sitter en enkel dipol för DAB-radio + lite scannerkanaler. Inte för att jag behöver DAB men när det ändå fanns en ingång på sammankopplingsfiltret som sitter underst på masten ...

Det finns även en ingång på filtret för AM-radio+band I, där tänkte jag koppla in ett spröt som skall sitta på toppen av maströret, men det har inte kommit dit än. Underst sitter en fast parabol för 19 + 13 grader öst som används för alla fria kanaler där.
Sammankopplingsfiltret är egentligen ett aktivt filter, alltså en förstärkare med en massa olika ingångar med ställbart gain för varje ingång samt spänningsmatning nerifrån huset. Alltihop matar en mängd tv-uttag i husets alla rum.