Komorok skrev:hcl skrev:phloam skrev:hcl skrev:Orsaken är enklare än så. Hör man inte musiken, är det då troligt att man tycker det är bra? Att det finns andra orsaker till att man inte förstår musiken är en annan sak, men att anläggningen inte är bra nog kan helt klart vara en orsak.
Jag är skeptisk - sitter just nu och lyssnar på klassiskt i hörlurar via datorn, och det funkar lika bra för det. Det låter faktiskt skitbra, jag kan inte säga att ljudet är problemet. Musiken går fram lika bra som alla annan musik så fort man vant sig vid uttrycket.
Såvida du inte har något verkligt extraordinärt bra så håller jag inte med. Någon sådan återgivningskvalitet har jag inte varit med om från någon dator.
Många tycker att man visst hör musiken via nästan vilka återgivare som helst, men där håller jag inte heller med. Visst, man hör en variant av musiken, men inte mycket av hur musikerna faktiskt spelar den. Man kan gissa, men det är långt ifrån samma sak. Det är så jag upplever det i varje fall.
Håller med om vartenda ord.
Det som blir knivigt är dock att veta vilken återgivning som är den sannaste.
Men då är vi tillbaks på ruta ett (eller nånstans mitt i diskussionen)
Vilken "variant" är acceptabel och vilken är det inte? Konkreta exempel, tack, på inspelning + anläggning. Eller ge mig ett enda exempel på en anläggning som iigger precis under vad som behövs för att "höra musiken" som det är tänkt. Eller vad som behövs för att slippa gissa?
Vi behöver ju inte konstatera att musik blir bättre ju bättre grejer som används