Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Kastade in nedanstående en annan tråd. Men jag tror att frågeställningen är lite malplacerad i den tråden.
Frågan är dock väldigt intressant. Åtminstone tycker jag det, så den får en helt egen tråd.Strmbrg skrev:Vilka är de påtagliga bristerna i CD-ljudet tycker ni?
Jag syftar på hörbara brister, och jag syftar dessutom på hörbara brister som ni upplever UTAN jämförelser med något annat format.
Mitt eget svar är att jag inte upplever några brister alls.
Med det kan jag ju även hävda att systemet är BRA.
Min definition av bra är egentligen detsamma som när jag skriver tillräckligt bra.
Ledande fråga, som alltså innehåller ett invävt påstående.
O
Påståendet att det finns påtagliga brister.
Jag har inte sett att någon omdömesgill skrivare har antytt att det finns
några påtagliga brister. Några har antytt att de tror att det finns sådana,
men de har i andra inlägg visat att de inte baserar sådana uppfattningar
på några riktiga studier av vad CD-systemet defakto gör. Andra skriver en
del som visar att de har svårt att förstå skillnaderna mellan system- och
apparatfel.
Så jag föreslår en omformulering av frågan om målet är att få veta något
om vilka egenskaper CD-systemet har*.
Med det sagt skall jag nu läsa resten av tråden, jag anar att jag inte är
den förste att ha synpunkter på frågan och som skrivit att de inte känner
några brister som är påtaliga.
Vh, iö
- - - - -
*Om målet är att då veta vad folk tror så är dock frågan intressant, men
den kan behöva kompletteras om du vill veta på vilka grunder de tror vad
de tror.
Objektivisten skrev:Det saknas liv och tonerna klingar inte ut ordentligt.
phloam skrev:Jag tycker största bristen är att det saknas ledtrådar till att musik är på g, typ bandbrus eller vinylknaster. Det där"svirrp"-ljudet när man trycker play finns iofs men kommer ju från spelaren. Kanske att man associerar musik med skramlet av en plastig fjärr istället?
Nej jag försöker inte vara ironisk
phloam skrev:Jag tycker största bristen är att det saknas ledtrådar till att musik är på g, typ bandbrus eller vinylknaster. Det där"svirrp"-ljudet när man trycker play finns iofs men kommer ju från spelaren. Kanske att man associerar musik med skramlet av en plastig fjärr istället?
Nej jag försöker inte vara ironisk
phloam skrev:Veckans filosofifråga på faktiskt: "Hur lång är en halvsekund?"
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Kastade in nedanstående en annan tråd. Men jag tror att frågeställningen är lite malplacerad i den tråden.
Frågan är dock väldigt intressant. Åtminstone tycker jag det, så den får en helt egen tråd.Strmbrg skrev:Vilka är de påtagliga bristerna i CD-ljudet tycker ni?
Jag syftar på hörbara brister, och jag syftar dessutom på hörbara brister som ni upplever UTAN jämförelser med något annat format.
Mitt eget svar är att jag inte upplever några brister alls.
Med det kan jag ju även hävda att systemet är BRA.
Min definition av bra är egentligen detsamma som när jag skriver tillräckligt bra.
Ledande fråga, som alltså innehåller ett invävt påstående.
Påståendet att det finns påtagliga brister.
Jag har inte sett att någon omdömesgill skrivare har antytt att det finns
några påtagliga brister. Några har antytt att de tror att det finns sådana,
men de har i andra inlägg visat att de inte baserar sådana uppfattningar
på några riktiga studier av vad CD-systemet defakto gör. Andra skriver en
del som visar att de har svårt att förstå skillnaderna mellan system- och
apparatfel.
Så jag föreslår en omformulering av frågan om målet är att få veta något
om vilka egenskaper CD-systemet har*.
Med det sagt skall jag nu läsa resten av tråden, jag anar att jag inte är
den förste att ha synpunkter på frågan och som skrivit att de inte känner
några brister som är påtaliga.
Vh, iö
- - - - -
*Om målet är att då veta vad folk tror så är dock frågan intressant, men
den kan behöva kompletteras om du vill veta på vilka grunder de tror vad
de tror.
Nix, frågan kan kanske UPPFATTAS som ledande.
Men, eftersom jag har ställt den, så kan jag berätta att den INTE är ledande. Inte ens halvledande. Ehrm.
Ja, om jag inte missuppfattat mig själv, förstås.
Jag har ju dessutom skrivit att jag INTE upplever att CD-systemet i sig besitter några för
mig störande brister i mitt musiklyssnande. Och då handlar det dessutom ganska ofta om månginstrumentell, akustisk musik.
Vad jag vill samtala om är nog (där vet jag inte säkert faktiskt) huruvida ett system som INTE har några påtagliga musiklyssnings-distraktioner behöver / borde / bör ersättas med någonting ännu bättre.
Eller ur det fillesåfiska prespektivet: Om något saknar konkreta brister - vad är då syftet med att ersätta det med något annat som "liksom ännu mer saknar" dessa brister.
Så, i DEN riktningen kan man kanske säga att frågan är lite ledande. Men egentligen inte, eftersom jag inte har någon ambition att koncensus skall landa på någon viss punkt.
Det enda intressanta är väl vad vi kommer fram till - inte att någon viss ståndpunkt skall
"vinna".
Strmbrg skrev:Jag TYCKER att många av er JÄMFÖR onödigt mycket.
Jag tycker så, egentligen enbart pga vad jag själv kommit fram till nu på halvgamla dagar. Ni som jämför får SJÄLVKLART göra det om det passar er att göra det.
![]()
Det verkar vara ganska svårt att få omdömen om sakers egenskaper och beteenden ur ett absolut perspektiv. Ofta blir ju svaren av typen "Ja, jämfört med xx så låter ju yy sämre..." Men det behöver ju inte innebära någonting alls annat än att man har RANKAT saker.
Men, att avgöra UTAN att jämföra, är det jättesvårt det?
Det kanske det är.
Åtminstone om man vill komma fram till vad som är bättre än något annat, eller om man vill komma fram till hur saker skiljer sig från varandra.
Men, den där saken som hamnar högst upp i jämförelsen då?..
Är den BRA?
Är den bra per automatik, för att den visade sig vara bäst?
Är den sämsta dålig?
phloam skrev:Veckans filosofifråga på faktiskt: "Hur lång är en halvsekund?"
Kaha skrev:Vil man ta reda på hur begränsningarna i CD-systemet låter (eller inte låter), så kan man ju alltid göra en F/E-lyssning på ett 16bitars 44,1kHz A/D/A system. En sådan lyssning är t ex publicerad här av AES.
Kronkan skrev:Kaha skrev:Vil man ta reda på hur begränsningarna i CD-systemet låter (eller inte låter), så kan man ju alltid göra en F/E-lyssning på ett 16bitars 44,1kHz A/D/A system. En sådan lyssning är t ex publicerad här av AES.
I klartext om jag förstår resultatet rätt. Det går inte att normalt att höra någon skillnad mellan cd och ett mera högupplöst format.
IngOehman skrev:Lyckas inte se på vilket sätt frågan är filosofisk dock.
petersteindl skrev:Å andra sidan mäts längd i meter
Kronkan skrev:Kaha skrev:Vil man ta reda på hur begränsningarna i CD-systemet låter (eller inte låter), så kan man ju alltid göra en F/E-lyssning på ett 16bitars 44,1kHz A/D/A system. En sådan lyssning är t ex publicerad här av AES.
I klartext om jag förstår resultatet rätt. Det går inte att normalt att höra någon skillnad mellan cd och ett mera högupplöst format.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster