Bang & Olufsen Beolab 18

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-02 12:31

B&O har så väl som Bose ofta föråldrade helhetslösningar även om det enskilda intrycken gör att det verkar modernt. B&O körde länge med dvd inbyggt efter att det kommit bluray och Bose körde CD i sina system långt efter att Dvd kommit. Och när den väl kommit så klarade den inte DTS.
B&O kör med bred aluminiumram runt sina skärmar och skiter i att det är dåligt för kontrasten. Ne, tyvärr är man inte moderna och "villigheten" i att vara med enkelhet kompatibla är inte så hög.
Inte så snyggt att ställa en designad trave bredvid en japansk bluray.

Mvh/Harryup

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-02 12:54

Hur många andra tillverkare erbjuder installationshjälp och helhetslösningar på den nivå som B&O gör ?

Kostar pengar gör det ju, men man får ju förstå att behovet finns för en viss skara.

Design har väl alltid varit deras grej, det är viktigt för många. Själv tycker jag denna är skitcool

http://www.beoplay.com/Products/BeoplayA9?_ga=1.200613609.675386046.1388659758

Tycker beolab 18 också ser rätt fina ut. Gillade inte designen på de gamla modellerna. Prisvärt? Det beror väl på vem som skall köpa dem?

Generellt tycker jag i alla fall att de gamla modellerna låter bättre än Bose om man nu får lov att jämföra.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-02 13:18

Snygg är den. Häftig, lixom.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-02 14:35

Bill50x skrev:
shifts skrev:Jag gillar Bang & Olufsen, mycket tack vare ett helhetstänk där deras system ska fungera väl ihop, samt att de i mångt och mycket är bakåtkompatibla. Grym service när det kommer till reservdelar. I helgen fick jag veta att man till och med kan beställa de gamla kartongerna till många av högtalarna för en ringa summa. Otroligt häftigt tycker jag.

När det kommer till systemtänk, användarvänlighet och bakåtkompabilitet kommer jag bara att tänka på ett annat märke som tänker på detta: Apple.

Linn ligger nära tycker jag. Det var bara några år sedan jag beställde/köpte en ny (transport-)låda till min gamla LP12:a. Nu är det ju iofs en produkt som fortfarande tillverkas och ser likadan ut, men ändå.

Men jag håller med om användarvänligheten när det gäller B&O, även om min erfarenhet är begränsad. Men detta gäller väl iofs ofta(st?) de sk slutna systemen, dvs där producenten har koll på såväl mjuk- som hårdvara. B&O, Sonos, Meridian mfl... Men deras framgång hänger ju på att de leverarerar vad konsumenterna önskar. Squeezebox kan man väl kalla för ett halvöppet system och de drogs med enorma problem mjukvarumässigt. På telefonsidan är Apple mycket stabila även om man kan sakna såväl funktioner som prestanda jämfört med Android. Å andra sidan har Android problem med buggar, hängningar osv.

Vad B&O lider av är att de fortfarande vill synas. Varför inte konstruera system som är inbyggda och mer eller mindre osynliga? Tom Linn kan ju ordna detta och det finns säkert massor med andra företag som kan fixa detta. Bose är väl rätt stora på detta, dyra våningar i Sthlm säljs ju ofta med argumentet "inbyggt Bose-system".

/ B

Just det, bra uppmärksammat med de märkena. Håller med om att de är snarlika och jag tror du har rätt i ditt antagande.

Däremot tycker jag Apple visat det under nästan hela sin livstid och inte bara genom deras telefoner. Tänkte faktiskt inte ens på telefonerna när jag skrev det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-02 14:36

Harryup skrev:B&O har så väl som Bose ofta föråldrade helhetslösningar även om det enskilda intrycken gör att det verkar modernt. B&O körde länge med dvd inbyggt efter att det kommit bluray och Bose körde CD i sina system långt efter att Dvd kommit. Och när den väl kommit så klarade den inte DTS.
B&O kör med bred aluminiumram runt sina skärmar och skiter i att det är dåligt för kontrasten. Ne, tyvärr är man inte moderna och "villigheten" i att vara med enkelhet kompatibla är inte så hög.

Mvh/Harryup

B&O har väl blivit frånåkta på många ställen i dag, men de hade systemtänket med hela fjärrstyrda system i flera rum redan på 70-talet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-01-02 18:55

shifts skrev:
Harryup skrev:B&O har så väl som Bose ofta föråldrade helhetslösningar även om det enskilda intrycken gör att det verkar modernt. B&O körde länge med dvd inbyggt efter att det kommit bluray och Bose körde CD i sina system långt efter att Dvd kommit. Och när den väl kommit så klarade den inte DTS.

Mvh/Harryup

B&O har väl blivit frånåkta på många ställen i dag, men de hade systemtänket med hela fjärrstyrda system i flera rum redan på 70-talet.

Jo, det var väldigt smidigt. Man kunde använda samma fjärrkontroll till
alla enheter i huset. Och den motordrivna plattan till deras CRT-TV:s var
grymt smidig.

Det är faktiskt så att man enkelt kan koppla ihop den gamla 1980-
talsutrustningen med alla moderna produkter och styra dessa med nya
fjärrkontroller m.m. Bara använda en adapter. Det är riktigt bra "service"
mot kunderna kan jag tycka.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-01-02 18:58

Bill50x skrev:[...]
Vad B&O lider av är att de fortfarande vill synas. Varför inte konstruera system som är inbyggda och mer eller mindre osynliga? Tom Linn kan ju ordna detta och det finns säkert massor med andra företag som kan fixa detta. Bose är väl rätt stora på detta, dyra våningar i Sthlm säljs ju ofta med argumentet "inbyggt Bose-system".

/ B

B&O är lika mycket en möbel som det är en elektronikpryl. De ska ju synas. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-02 18:59

shifts skrev:

Mvh/Harryup

Jo, fast dom saknar numera balansen i systemen. Sen 20 år. Efter Beogram 1000, Beomaster 1000 och deras högtalare på den tiden så har dom inte varit marknadsledare rakt över utan man har en del spjutspets men sen föråldrad CD eller DVD. Och kabeldragningen för multirum skall man inte tala om. Inte kul att löda dinkontakter och systemet tål heller inte längre kablar utan att självsvänga (ungefär 5-6 år gammalt).
Så sedan länge har man inte full koll, är väl förmodligen marknadsavdelningen som vill använda gammla beprövade teknologier istället för att hoppa på flugor som Bluray och nya standarder.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-01-02 19:00

Strmbrg skrev:
KarlXII skrev:De senaste årgångarna av B&O har ju inte imponerat tycker jag.
Snygga grejor naturligtvis och fungerar antagligen bra men skrikigt och onaturligt ljud. Det låter helt enkelt illa.

Men det gör nog inget för de förblindade märkesmänniskorna.
De VET vad som är bäst och struntar förmodligen i vad som är bra.

Jo, vi Ino-ägare är lite så. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-01-02 19:01

Harryup skrev:
shifts skrev:

Mvh/Harryup

Jo, fast dom saknar numera balansen i systemen. Sen 20 år. Efter Beogram 1000, Beomaster 1000 och deras högtalare på den tiden så har dom inte varit marknadsledare rakt över utan man har en del spjutspets men sen föråldrad CD eller DVD. Och kabeldragningen för multirum skall man inte tala om. Inte kul att löda dinkontakter och systemet tål heller inte längre kablar utan att självsvänga (ungefär 5-6 år gammalt).
Så sedan länge har man inte full koll, är väl förmodligen marknadsavdelningen som vill använda gammla beprövade teknologier istället för att hoppa på flugor som Bluray och nya standarder.

mvh/Harryup

Deras nya högtalare, enheter osv. kommunicerar trådlöst. Och en del
produkter har även stöd för Airplay.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-02 22:00

Varför kostar B&Os TV-apparater så himla mycket?
Är det någon unik teknologi? Har för mig att jag såg ett pris på 37 papp för en fyrtiotummare. Eller om den till och med var mindre än så.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-02 22:04

Strmbrg skrev:Varför kostar B&Os TV-apparater så himla mycket?

För att alla inte skall tycka sig ha råd med dem, därför blir det exklusivt att ha en.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-01-02 22:33

kolla i klipet hur mysigt och fint det är att bygga en B&O grunka :-)

http://www.youtube.com/watch?v=i4T49M-3gkE
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-01-02 23:38

bassman skrev:kolla i klipet hur mysigt och fint det är att bygga en B&O grunka :-)

Typ som du och Westerdahl hos Hans.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-01-03 01:04

Jag tycker att min B&O bandspelare är riktigt bra. :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-01-03 10:20

mx skrev:
bassman skrev:kolla i klipet hur mysigt och fint det är att bygga en B&O grunka :-)

Jo typ.. En som skruvar och flera som ser på :D
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2014-01-03 17:43

bassman skrev:
mx skrev:

Jo typ.. En som skruvar och flera som ser på :D

Mitt minne är vagt. Det var väl mest en som såg på och tre som grejade lite (varav två lite mer)?

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-01-03 21:23

Strmbrg skrev:Varför kostar B&Os TV-apparater så himla mycket?
Är det någon unik teknologi? Har för mig att jag såg ett pris på 37 papp för en fyrtiotummare. Eller om den till och med var mindre än så.

Det är Samsung-skärmar i dem, om de inte bytt.

En av mina vänner har ett system bestående av fyra Beolab 3-satelliter + Beolab 2-sub, och en tv-integrerad center som jag tror heter BeoLab 7.1. Det låter tyvärr sämre än mitt eget system som till stor del kommer från elsoprummet, till en kostnad av... ja... nära hundratusen för högtaleriet?

Jag har däremot en del minnen från barndomen av Beolab Penta, som jag minns som en bra högtalare. Åttiotalssnygga är de iaf. En dag ska jag nog ha sådana... måste bara skaffa ett rum till så jag kan ha dem någonstans ;-)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-01-03 21:46

Jag tycker inte man ska glömma att rummet påverkar även b&o, "fina" rum kanske inte alltid kan ge den där audiofila ljudkvaliteten som vi audiofiler får i våra övermöblerade och mörklagda mansgrottor, vi lever liksom på olika planeter, och brudarna väljer sällan vår planet om man säger så
Bikinitider

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-01-04 00:50

Bill50x skrev:..., dyra våningar i Sthlm säljs ju ofta med argumentet "inbyggt Bose-system".

Snacka antiklimax. Det första man måste göra när man flyttar in är att riva ut en massa prylar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-04 03:01

Gissa om det sker ofta i nysålda dyra lägenheter att mycket mer än bara Bose slits ut. Gillar man inte det nyrenoverade badrummet så slänger man ju bara ut det. Flyttar nån vägg också kanske. Osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-01-04 03:53

Harryup skrev:Gissa om det sker ofta i nysålda dyra lägenheter att mycket mer än bara Bose slits ut. Gillar man inte det nyrenoverade badrummet så slänger man ju bara ut det. Flyttar nån vägg också kanske. Osv.

Så är det. Gillar man att få sprillans nya vitvaror gratis ska man titta i soprummet där en lägenhet just sålts.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-04 11:58

hcl skrev:
Bill50x skrev:..., dyra våningar i Sthlm säljs ju ofta med argumentet "inbyggt Bose-system".

Snacka antiklimax. Det första man måste göra när man flyttar in är att riva ut en massa prylar.

Det händer säkert men jag har en kamrat som behöll det inbyggda systemet för bakgrundsfrukostmiddagpartymusik och nyheterna i TV. För musik har han en seriös anläggning. Det är dessutom ganska vanligt i en del moderna nyrenoverade lägenheter i centrala Sthlm, men jag gissar att det mest är för folk som tycker det är viktigare att inget syns mer än hur det låter.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi