Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:shifts skrev:Jag gillar Bang & Olufsen, mycket tack vare ett helhetstänk där deras system ska fungera väl ihop, samt att de i mångt och mycket är bakåtkompatibla. Grym service när det kommer till reservdelar. I helgen fick jag veta att man till och med kan beställa de gamla kartongerna till många av högtalarna för en ringa summa. Otroligt häftigt tycker jag.
När det kommer till systemtänk, användarvänlighet och bakåtkompabilitet kommer jag bara att tänka på ett annat märke som tänker på detta: Apple.
Linn ligger nära tycker jag. Det var bara några år sedan jag beställde/köpte en ny (transport-)låda till min gamla LP12:a. Nu är det ju iofs en produkt som fortfarande tillverkas och ser likadan ut, men ändå.
Men jag håller med om användarvänligheten när det gäller B&O, även om min erfarenhet är begränsad. Men detta gäller väl iofs ofta(st?) de sk slutna systemen, dvs där producenten har koll på såväl mjuk- som hårdvara. B&O, Sonos, Meridian mfl... Men deras framgång hänger ju på att de leverarerar vad konsumenterna önskar. Squeezebox kan man väl kalla för ett halvöppet system och de drogs med enorma problem mjukvarumässigt. På telefonsidan är Apple mycket stabila även om man kan sakna såväl funktioner som prestanda jämfört med Android. Å andra sidan har Android problem med buggar, hängningar osv.
Vad B&O lider av är att de fortfarande vill synas. Varför inte konstruera system som är inbyggda och mer eller mindre osynliga? Tom Linn kan ju ordna detta och det finns säkert massor med andra företag som kan fixa detta. Bose är väl rätt stora på detta, dyra våningar i Sthlm säljs ju ofta med argumentet "inbyggt Bose-system".
/ B
Harryup skrev:B&O har så väl som Bose ofta föråldrade helhetslösningar även om det enskilda intrycken gör att det verkar modernt. B&O körde länge med dvd inbyggt efter att det kommit bluray och Bose körde CD i sina system långt efter att Dvd kommit. Och när den väl kommit så klarade den inte DTS.
B&O kör med bred aluminiumram runt sina skärmar och skiter i att det är dåligt för kontrasten. Ne, tyvärr är man inte moderna och "villigheten" i att vara med enkelhet kompatibla är inte så hög.
Inte så snyggt att ställa en designad trave bredvid en japansk bluray.
Mvh/Harryup
shifts skrev:Harryup skrev:B&O har så väl som Bose ofta föråldrade helhetslösningar även om det enskilda intrycken gör att det verkar modernt. B&O körde länge med dvd inbyggt efter att det kommit bluray och Bose körde CD i sina system långt efter att Dvd kommit. Och när den väl kommit så klarade den inte DTS.
B&O kör med bred aluminiumram runt sina skärmar och skiter i att det är dåligt för kontrasten. Ne, tyvärr är man inte moderna och "villigheten" i att vara med enkelhet kompatibla är inte så hög.
Mvh/Harryup
B&O har väl blivit frånåkta på många ställen i dag, men de hade systemtänket med hela fjärrstyrda system i flera rum redan på 70-talet.
Bill50x skrev:[...]
Vad B&O lider av är att de fortfarande vill synas. Varför inte konstruera system som är inbyggda och mer eller mindre osynliga? Tom Linn kan ju ordna detta och det finns säkert massor med andra företag som kan fixa detta. Bose är väl rätt stora på detta, dyra våningar i Sthlm säljs ju ofta med argumentet "inbyggt Bose-system".
/ B
shifts skrev:Harryup skrev:B&O har så väl som Bose ofta föråldrade helhetslösningar även om det enskilda intrycken gör att det verkar modernt. B&O körde länge med dvd inbyggt efter att det kommit bluray och Bose körde CD i sina system långt efter att Dvd kommit. Och när den väl kommit så klarade den inte DTS.
Mvh/Harryup
B&O har väl blivit frånåkta på många ställen i dag, men de hade systemtänket med hela fjärrstyrda system i flera rum redan på 70-talet.
Strmbrg skrev:KarlXII skrev:De senaste årgångarna av B&O har ju inte imponerat tycker jag.
Snygga grejor naturligtvis och fungerar antagligen bra men skrikigt och onaturligt ljud. Det låter helt enkelt illa.
Men det gör nog inget för de förblindade märkesmänniskorna.
De VET vad som är bäst och struntar förmodligen i vad som är bra.
Harryup skrev:shifts skrev:Harryup skrev:B&O har så väl som Bose ofta föråldrade helhetslösningar även om det enskilda intrycken gör att det verkar modernt. B&O körde länge med dvd inbyggt efter att det kommit bluray och Bose körde CD i sina system långt efter att Dvd kommit. Och när den väl kommit så klarade den inte DTS.
Mvh/Harryup
Jo, fast dom saknar numera balansen i systemen. Sen 20 år. Efter Beogram 1000, Beomaster 1000 och deras högtalare på den tiden så har dom inte varit marknadsledare rakt över utan man har en del spjutspets men sen föråldrad CD eller DVD. Och kabeldragningen för multirum skall man inte tala om. Inte kul att löda dinkontakter och systemet tål heller inte längre kablar utan att självsvänga (ungefär 5-6 år gammalt).
Så sedan länge har man inte full koll, är väl förmodligen marknadsavdelningen som vill använda gammla beprövade teknologier istället för att hoppa på flugor som Bluray och nya standarder.
mvh/Harryup
Strmbrg skrev:Varför kostar B&Os TV-apparater så himla mycket?
bassman skrev:kolla i klipet hur mysigt och fint det är att bygga en B&O grunka
http://www.youtube.com/watch?v=i4T49M-3gkE
mx skrev:bassman skrev:kolla i klipet hur mysigt och fint det är att bygga en B&O grunka
Typ som du och Westerdahl hos Hans.
bassman skrev:mx skrev:bassman skrev:kolla i klipet hur mysigt och fint det är att bygga en B&O grunka
Typ som du och Westerdahl hos Hans.
Jo typ.. En som skruvar och flera som ser på
Strmbrg skrev:Varför kostar B&Os TV-apparater så himla mycket?
Är det någon unik teknologi? Har för mig att jag såg ett pris på 37 papp för en fyrtiotummare. Eller om den till och med var mindre än så.
Harryup skrev:Gissa om det sker ofta i nysålda dyra lägenheter att mycket mer än bara Bose slits ut. Gillar man inte det nyrenoverade badrummet så slänger man ju bara ut det. Flyttar nån vägg också kanske. Osv.
hcl skrev:Bill50x skrev:..., dyra våningar i Sthlm säljs ju ofta med argumentet "inbyggt Bose-system".
Snacka antiklimax. Det första man måste göra när man flyttar in är att riva ut en massa prylar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster