Kablar och tweaks

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 15:54

Patrick82 skrev:
IngOehman skrev:Fast tack vare suggestionseffekter så blir ju även ickeskillnader enorma,
alltså om man inte blindtestar.

Lite dumt kanske att inte lita på hörseln och undersöka skillnaderna blindt
då kan jag tycka. Om man verkligen vill träna hörseln alltså. När man har
facit så hör man ju skillnader vare sig de finns där eller inte.

Det enda man tränar är suggestionsförmågan.

Och den är det nästan bättre att träna bort, tycker jag.

Vh, iö

Jag har gjort många blindtester med min fru. Vanliga blindtester fungerar inte för att man blir utmattad efter ett par byten. Med varje byte måste man gå igenom allt i musiken; hur basen låter, hur silkeslent det är, hur detaljerna är, hur stor ljudbilden är osv. Det är som att gå in i ett mörkt rum med en ficklampa, man måste gå igenom allt för att vara säker på sitt svar. Om man tittar på bara en vägg kan man ge ett bra svar, men det är inte 100%. Vissa kablar kan låta lika mjuka, men skilja sig åt i annat. Man måste lyssna på allt.

Ett test där man får välja mellan ett dussin kablar är bättre. Men man måste veta innan hur varje kabel låter. Detta tar flera månader att förbereda. Ett byte tar ungefär en timme innan man vet hur det låter, då kan man komma fram till vilken kabel man lyssnar på. För att få ett noggrant svar kan man bara göra ett byte per dag. Om man gör flera snabba byten så lurar man sig till att det inte finns skillnader.

Det du beskriver gäller väl i så fall även för öppna tester.

Så vill du uppnå en viss säkerhet så tar det lika lång tid. Den enda skill-
naden är att du i det öppna fallet bara kan tro något om hur säker du
kan vara. Säkerheten är lika bedräglig som intrycken som sådana är, om
man inte eliminerar suggestionseffekterna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-10 16:28

bensnake skrev:
Patrick82 skrev:White Night och Paradise kablarna jag skickade som är 2 meter långa, de låter inte lika bra om de är 1 eller 3 meter. 2 meter är perfekt.

Kabeln jag fick är en Paradise Power 2m Natural Edition. Kan du berätta lite om hur den är uppbyggd (ledare, skärmning, kontakter, etc.)?

Din Paradise Natural Edition har ingen skärmning, den använder 3 stycken billiga 1.5mm ledare och Rhodium kontakter. Inuti slangen har den min "Paradise Crystal Formula" som gör ljudet öppet, mjukt och transparent. Dessa kristaller gör ljudet för mjukt, men träfibern kompenserar för detta och gör ljudet mer sandigt och avslappnat. Det är som att lyssna på musik på en vit strand.

Min nya Paradise Ultra har skärmning med samma uppbyggnad, fast kristallerna har behandlats på ett speciellt sätt för att få mer svärta, detaljer och renare ljud. Man går djupare in i musiken.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-10 16:41

helt underbart!
snacka om att den passar för Rikkard Wållff
den dära riktiga Varärjag?-svärtan
none more black, marabou, intergalatic space
mums 8)
jag bjuder 20:-
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-10 18:43

Tack för alla donationer, nu har jag fått nya strumpor :) http://youtu.be/0pmz3Dcpyh8

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-10 19:05

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-10 19:54

Patrick82 skrev:
bensnake skrev:
Patrick82 skrev:White Night och Paradise kablarna jag skickade som är 2 meter långa, de låter inte lika bra om de är 1 eller 3 meter. 2 meter är perfekt.

Kabeln jag fick är en Paradise Power 2m Natural Edition. Kan du berätta lite om hur den är uppbyggd (ledare, skärmning, kontakter, etc.)?

Din Paradise Natural Edition har ingen skärmning, den använder 3 stycken billiga 1.5mm ledare och Rhodium kontakter. Inuti slangen har den min "Paradise Crystal Formula" som gör ljudet öppet, mjukt och transparent. Dessa kristaller gör ljudet för mjukt, men träfibern kompenserar för detta och gör ljudet mer sandigt och avslappnat. Det är som att lyssna på musik på en vit strand.

Min nya Paradise Ultra har skärmning med samma uppbyggnad, fast kristallerna har behandlats på ett speciellt sätt för att få mer svärta, detaljer och renare ljud. Man går djupare in i musiken.

Fantastiskt! :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-10 20:35

Jag gick till posten idag för att skicka 6 strömkablar och 4 tweaks, på vägen dit tittade nån skummis på mig, jag tror det var Morello som var där och spökade. Jag frågade Morello om han ville ha en strömkabel, ha sa att jag skulle lägga av med tramset för att han hade redan massor med fullt fungerande strömkablar.

När jag kom till posten tog de inte emot paket för att de hade haft någon brand tidigare. Jag skulle komma tillbaka nästa vecka. Jag fick bära hem allt igen, men jag fick testa mina nya strumpor så det var alltid något, de är så mjuka runt hälen :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-10 21:01

IngOehman skrev:
[img]http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilder/Sängmotväggåfot.JPG[/img]

Vh, iö

Vad är det där för spännande högtalare?? Ser inte ut som någon Ino-modell jag sett innan..och jag trodde jag hade koll på de flesta...

Patrick82: Använder med framgång ett flertal av dina tweaks. Funderat på ett tillverka högtalarkabel?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-10 21:29

BPM skrev:Patrick82: Använder med framgång ett flertal av dina tweaks. Funderat på ett tillverka högtalarkabel?

Högtalarkablar har jag byggt många av. Jag började med rektangulär koppar i kristaller. En kund bytte sin Transparent Reference XL kabel till den och fick bättre ljud. Sen använde jag billig Belden med kristaller, en kund sa att den var bättre än Nordost Valhalla som han hade förut. Men dessa kablar har jag slutat tillverka för länge sedan. Jag använder inte högtalarkablar längre. Jag brukade använda dem till mina AKG K1000 Ear Speakers. Men nu använder jag AKG K702 som har en hörlurskabel. Jag använder min TRS till XLR signalkabel till den, med en XLR till Mini XLR adapter. Den är så styv att man inte kan röra på huvudet, men det gör inget. När man lyssnar på musiken är man redan borta i en annan dimension.

Bild

Till mina studiomonitorer använder jag Blue Jeans LC-1 med kristaller runt, 4-stegs Dolphin Crystal Formula med Fluorescent Buffering. Det känns som att bada med delfiner i vattnet. Man sjunker ner i stolen och bara badar. Jag behöver inte bada i badkaret längre. Ljudanläggningen sköter allt.

Jag köper nästan alla kablar från Blue Jeans Cable, förutom strömkablar, de har de inte. Blue Jeans Cable är skapad av skeptiker. De sa att jag kan sätta kristaller runt deras kablar. De har inget emot detta för att jag är deras största kund.
Jag undrar om Morello låter mig köpa hans elektronik så jag kan proppa dem fulla med kristaller. :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-10 22:09

IngOehman skrev:Jag har dock haft säng ett antal år hemma, men för några år sedan så
köpte jag en ny säng. En fin, med en massa motorer. Men när den väl
skulle ställas upp så hade jag inte riktigt mental ork utan kände mig rätt
så oinsspirerad, och hela sängen blev därför stående liksom lutande mot
en vägg i sovrummet, med en massa wellpapp kvar rumt diverse delar.

Jag lade bäddmadrassen på golvet tills vidare istället. Och så har det varit
sedan dess. Den står där mot väggen fortfarande sängen, med en massa
plast och wellpapp runt. Lutar lite gör den också, eftersom det ligger lite
böcker och annat under ena kortsidan.

Tittar på den just nu faktiskt.

Såhär ser det ut:

[img]http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilder/Sängmotväggåfot.JPG[/img]

Ah men, va' fanken?! Hade jag bott i Stockholmsområdet hade jag varit där imorgon och hjälpt/tvingat dig att skruva ihop den och få på plats. Även om den inte skulle användas - för att få en lite snyggare miljö att vistas i.

Ingen av våra Stockholmiter som känner sig kallade?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2014-01-10 22:33

Nej jag kan inte, jag ska skruva ihop en säng åt en av killarna på Audio Pro.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-10 22:43

Patrick82 skrev:
IngOehman skrev:
Patrick82 skrev:
hifikg skrev:
Nattlorden skrev:Nätsladdar måste man nog ha en del kunskap för att få sälja, antar jag. Det borde väl finnas lite myndighetskrav att efterleva för dem?

Tanken har slagit mig. Är hemmagjorda entusiastkablar lika säkra som medskickade svarta gummikablar? Vad säger du Patrick, skulle dina kablar klara en S-märkning?

Alla mina strömkablar är CE märkta.

Är det testade också, för att undersöka om de får CE-märkas?

Jag frågar för jag har ju för mig att det är tillverkaren själv som an-
svarar för att kraven är uppfyllda när det gäller nätkablar. Man kan
alltså helt godtyckligt sätta på ett CE-märke, men man är då även
ansvarig för att kabeln uppfyller kraven. Och då är det bra att veta
att de faktiskt gör det.

Jag är rätt säker på att dina kablar gör det, men är ändå nyfiken på
om du gått igenom direktiven, följt dem och om du eventuellt också
har gjort vederbörliga mätningar?

Vh, iö

De är redan CE och UL märkta när jag köper dem. Jag köper kablar som mäter bra, sen sätter jag kristaller runt dem. T.ex. med signalkablar, billig Belden kabel + kristaller låter bättre än silver i luft. Vanlig strömsladd + kristaller låter bättre än alla strömkablar jag provat. Jag har ägt strömkablar värda mer än en miljon tillsammans. Jag har sålt alla förutom en. Med dessa pengar bygger jag gratis kablar till folk.

Men du köper ju en massa kontakter, då skruvar du väl ihop kablarna själv? Inget som är jättesvårt att göra helt rätt, men ändå. Ibland blir jag lite nyfiken på hur min jättesnok ser ut i själva kontakterna, men det förstör säkert hela magin att börja mecka med kristallerna. Eller så kommer jag på någon alldeles egen tweak :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-10 22:51

Min erfarenhet är att de flesta tweaks, för att inte säga nästan alla, gör mer skada än nytta applicerad på en "färdig produkt" om det är välljud som är målet . . . typ :evil: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-11 00:06

Skulle gärna testa en kabel, har tidigare trott blint på NEJ sägarna, till jag fick låna hem någon fin RCA kabel och matarkabel samt högtalarkabel, nu när de är tillbakalämnade så saknar jag luft och placeringen jag hade med finsnörena!
Fast jag mäter bara med öronen, och tumstock då!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-11 00:15

BPM skrev:[img]http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilder/Sängmotväggåfot.JPG[/img]

Vad är det där för spännande högtalare?? Ser inte ut som någon Ino-modell jag sett innan..och jag trodde jag hade koll på de flesta...

De är Ino och de tillverkades på 80-talet och kallades petistalerna
(le petit pedistal). Närmast motsvarande modell idag är pi25.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 13:28

IngOehman skrev:
BPM skrev:[img]http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilder/Sängmotväggåfot.JPG[/img]

De är Ino och de tillverkades på 80-talet och kallades petistalerna
(le petit pedistal). Närmast motsvarande modell idag är pi25.

Skulle vara spännande att få se en full bild på'n. På bilden såg det ut som en stativare men å beskrivningen att döma är det en golvare?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-11 17:18

(le petit pedistal), det får jag till det lilla stativet, men är inte fullärd i franska dock, men min mors hotel hette la petit Victoria i San José (Costa rica)

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-11 19:53

hifikg skrev:
Patrick82 skrev:
IngOehman skrev:
Patrick82 skrev:
hifikg skrev:
Nattlorden skrev:Nätsladdar måste man nog ha en del kunskap för att få sälja, antar jag. Det borde väl finnas lite myndighetskrav att efterleva för dem?

Tanken har slagit mig. Är hemmagjorda entusiastkablar lika säkra som medskickade svarta gummikablar? Vad säger du Patrick, skulle dina kablar klara en S-märkning?

Alla mina strömkablar är CE märkta.

Är det testade också, för att undersöka om de får CE-märkas?

Jag frågar för jag har ju för mig att det är tillverkaren själv som an-
svarar för att kraven är uppfyllda när det gäller nätkablar. Man kan
alltså helt godtyckligt sätta på ett CE-märke, men man är då även
ansvarig för att kabeln uppfyller kraven. Och då är det bra att veta
att de faktiskt gör det.

Jag är rätt säker på att dina kablar gör det, men är ändå nyfiken på
om du gått igenom direktiven, följt dem och om du eventuellt också
har gjort vederbörliga mätningar?

Vh, iö

De är redan CE och UL märkta när jag köper dem. Jag köper kablar som mäter bra, sen sätter jag kristaller runt dem. T.ex. med signalkablar, billig Belden kabel + kristaller låter bättre än silver i luft. Vanlig strömsladd + kristaller låter bättre än alla strömkablar jag provat. Jag har ägt strömkablar värda mer än en miljon tillsammans. Jag har sålt alla förutom en. Med dessa pengar bygger jag gratis kablar till folk.

Men du köper ju en massa kontakter, då skruvar du väl ihop kablarna själv? Inget som är jättesvårt att göra helt rätt, men ändå. Ibland blir jag lite nyfiken på hur min jättesnok ser ut i själva kontakterna, men det förstör säkert hela magin att börja mecka med kristallerna. Eller så kommer jag på någon alldeles egen tweak :-)

Jag spenderar några minuter extra med kontakterna så de sitter säkert på plats. När man ser andra tillverkare gör de bara snabbt med skruvdragare. Jag gör manuellt med känsla. Det är som en naprapat som knäcker ben i ryggen, han använder inga verktyg, bara händerna. När jag skruvar ledaren i kontakten känner jag hur ledaren böjs inuti, det måste bli rätt för bäst ljud, inte sticka åt fel håll, tänk om benen i ryggen sticker ut ur huden, inte bra.

Jag bygger kablarna så de ska hålla i tusentals år. När jag ligger på min dödsbädd vill jag inte att folk ska komma in och säga att deras kabel gick sönder...De ska säga att deras gammelfarfars kabel fungerar bra fortfarande.

Svagheten ligger i metallpinnarna. Jag provade detta med min högtalarkabel, pinnen på ena sidan av gaffeln började böja sig efter jag snurrade runt med en 20 kilos vikt på den, men inget annat tog skada. Träfibern är stark och håller allt samman. Pinnen på strömkontakten är tjockare, så den borde hålla mycket mer, kanske 50 kg.

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-11 20:47

Vad är det för slags kristaller det rör sig om?

Är det möjligen sådana där healing-kristaller som de säljer i Drottninggatsbacken?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-12 06:53

Strmbrg skrev:Vad är det för slags kristaller det rör sig om?

Är det möjligen sådana där healing-kristaller som de säljer i Drottninggatsbacken?

Piezoelektriska kvarts kristaller. De använder dessa i "Dolphin speaker" för att kommunicera med delfiner. Dessa högtalare går från 6 kHz till 170 kHz. http://www.popsci.com/technology/articl ... munication

Dessa kristaller är så kraftfulla att man inte kan använda så mycket av dem, för mycket och det låter som blekningsmedel, allt blir vitt utan svärta, så jag blandar dem med andra material. Det är varför jag lyssnade på samma låt i ett år, det är tidskrävande att experimentera med alla material och hitta den rätta blandningen. Efter ett år hade jag finjusterat formeln till 0.01 gram noggrannhet.

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-12 14:54

Som kollega/konkurrent till Patrick måste jag säga att det är kul att se att hans produkter tagits emot relativt väl här på faktiskt. Kan bara hålla med Patrick i hans erfarenheter om olika material och saker som pläteringar, polering mm. Jag anser också att naturmaterial är överlägsna rent väljudsmässigt. Det kan dock diskuteras i all evinnerlighet vilka material som låter si och så och vilka parametrar som påverkar och hur relevanta de är både mätmässigt och rent subjektiv upplevt.
Intressant med din användning av kristaller, kristaller är ju radiomotagare. förstärkare och absorberare av tex radiosignaler. Så det kan nog påverka signaler. Acoustic revive har väl också använt kristaller rätt länge?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-12 15:31

Skojar du?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-12 15:48

Både ja och nej! Jag gläds åt att folk inte stenat honom verbalt i skrift. Vilket annars är en påtaglig risk om man tillverkar kablar för dyra pengar. Samt att det kan gå bra för en liten oberoende tillverkare.
Att använda naturmaterial som dielektrikum i kablar (något jag själv gör) tycker jag är ljudmässigt bättre än tex teflon.
Kristaller ä?! Jag tycker det är intressant att man kan bygga en enkel radiomotagare med kristall. Och att all radio har sitt ursprung i den tekniken. Modigt att iaf pröva tycker jag. Vad det sedan gör får väl Patrick stå för. Acoustic recive använder någon form att kristaller bl.a. i sina kablar så där skojar jag inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-12 16:00

Utveckla! Varför är det så menar du? Vilka tekniska egenskpaer hos bomull och silke menar du är intressanta etc osv?

Varför menar du att kapacitansen är så viktig? Är inte den karakäristiska impedansen väsentlig? Hur kan man öht. göra en signalkabel utan skärm och tycka det blev bra?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-12 16:23

Morello skrev:Utveckla! Varför är det så menar du? Vilka tekniska egenskpaer hos bomull och silke menar du är intressanta etc osv?

Varför menar du att kapacitansen är så viktig? Är inte den karakäristiska impedansen väsentlig? Hur kan man öht. göra en signalkabel utan skärm och tycka det blev bra?

Kapacitans, resistans och induktans har inget att göra med hur bra ljudet låter.
När jag använde Nordost Valhalla strömkablar lät det väldigt illa med skärm, de var som att kvävas i en matta, det fanns ingen luft. Jag fick bättre ljud när jag satte kabeln bredvid en RFI källa för att ljudet blev ljusare och luftigare med mer detaljer. RFI och vibration ger bara en viss färgning på ljudet, de är inte så att det "läcker" in brus i musiken.

Olika dielektrikum ger olika ljud också. Teflon låter både suddigt och kantigt. Jag hade rektangulär silver (Goertz Alpha Core) med tunn film av Teflon runt, jag fick både klarare och mjukare ljud när jag tog bort Teflonet. Jag fick koka hela kabeln i hett vatten en timme för att få bort Teflonet.

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-12 17:05

Det blir ju lite OT men vi kan väl sväva ut lite i väntan på nya tillrop ang gratiskablar.
Mina åsikter och mina lyssningserfarenheter är att tex teflon ger ett mycket klart ljud utan smearing men det kan allt som oftast ge en hårdhet i de övre registren.
Ang kapacistans:
Jag förlitar mig helt på de rapporter och publiceringar jag tagit del av i ämnet. Således har jag ingen grundforskning i ämnet. Det är iaf tillräckligt mycket konsensus bland alla tillverkare och Generelt att låg kapacistans är önskvärd vid signal överföring.
Jag upplevde skillnader mellan olika tillverkare och försökte sätta mig in i vilka faktorer som gav olika ljudmässiga effekter eller snarare tog bort effekter eller ljudpåverkan.
Ang skärmat och oskärmade kablar, tycker jag att skärmade ofta högkapacitiva kablar upplevs som "tröga" i ljudet, utan headroom eller luftighet. Kablar utan skärm ger mycket låg kapacistans och ett rappare mer frigjort ljud. Tar man sedan bort isoleringen ökar man närvaron eller snarare frånvaron av tröttande effekter ytterligare. Dock är det mycket opraktiskt att köra oisolerat.
Jag började med teflon och PE (skummad) men efter att lyssnat på skalad kabel tyckte jag att det lät klart bättre. Bomull ligger väldigt nära luft i när det gäller den dielektriska Konstantin och fungerar mycket bra i innomhus-miljö. Ett problem med bomull är annars att det har en tendens att absorbera fukt från omgivningen. Därför ser jag till att förvara alla råvaror i hermetiskt tillslutna förpackningar tills de ska användas. Numera använder jag ett extra tunt lager polyofin för att försluta själva kabeln och se till att den inte utsätts för fukt och andra ämnen som påskyndar oxidering mm.
Det finns dock lägen där oskärmade kablar plockar upp störningar, i vissa apparatkombinationer behövs det skärm. Därför har jag exprimenterat mycket med skärmar senaste halvåret. Har en egenutvecklad skärm av metallfolie (extremt tunn tejp med koppar eller Alu på en bärande plast) samt skärmstrumpa av kolfiber. Denna kombo har mycket bra skärmningsegenskaper samt låg negativ påverkan av signalen.
Denna skärm kommer användas i några modeller, först ut är MINERVA .
Det är mina åsikter iallafall.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-12 18:07

Om man inte använder kristaller så är naken kabel alltid bäst.

Nordost Valhalla RCA signalkabel har trådar runt ledarna, men dessa försämrar ljudet. Nordost Valhalla strömkabel har två trådar tvinnade runt varandra "Dual Mono Filament", det ger mindre kontakt med ledaren. Med signalkablar är detta bättre, men inte med strömkablar för att det ökar vibrationerna.
Jag modifierade strömkabeln och använde den till mina AKG K1000 hörlurar istället, där passade den bäst, som RCA kabel gav den inte så bra ljud, ledaren var för tjock. Till hörlurarna bytte jag en tunn 30cm Single Mono Filament till en tjock 1 meter Dual Mono Filament. Jag fick mer detaljer även när den var tjockare och 3 gånger längre. Jag hittade en gammal bild med Valhalla strömkabel till K1000.

Bild

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-12 18:33

Nakna kablar behöver jag inte längre för att tillräckligt mycket kristaller gör ledaren osynlig. Dessa kristaller gör störst effekt med strömkablar för att det dämpar vibrationerna också. När jag bytte Nordost Valhalla strömkabel till Virtual Dynamics Genesis, var det en stor förbättring. Nordost Valhalla lät svag, ihålig och tunn. Jag tyckte en vanlig lampsladd var bättre än Valhalla för att den gav mer mikrodetaljer. Silverpläterad koppar låter bra för röster, men allt annat försvinner. Man kan få samma effekt med kristaller, men utan att offra annat.

Att tweaka ledarmaterialet leder ingen vart, man måste alltid offra något. Rektangulär ledare verkar bra på pappret. Men den skarpa kanten på sidan påverkar ljudet. Jag kom fram till detta efter några år av experiment. Ledaren har 4 stycken kanter på 90 grader, detta ger skarphet i ljudet. Om man lägger flera rektangulära ledare på varandra gör det basen större, men skarpheten finns kvar. Jag hittade en bild på min första strömkabel. 8 stycken rektangulära kopparledare. Kopparljudet dominerade anläggningen och det lät inte naturligt. Man kan inte få naturligt ljud med metaller, man måste minska andelen metall i ljudanläggningen. När det är kristaller som dominerar låter det som riktiga livet, som att lyssna på en strand.

Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-12 18:43

Bild
Denna geometri använder jag i mina strömkablar. 10 ledare totalt. [/img]

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-12 18:55

Här är min andra kabel jag byggde, den finns nånstans i källaren tror jag. Jag kan leta om någon vill ha den. Den har inga kristaller, bara Tourmaline "jordning" med magneter inuti kokosnöten. (Virtual Dynamics använde magneter, jag kom på senare att magneter är inte bra).

Bild

Jag bytte från rektangulär koppar till en flerkardelig kabel med 75 stycken tunna trådar. Detta gav också skarphet i ljudet jämfört med enkardelig. När jag använde flera stycken såna kablar blev basen större men skarpheten var kvar. Det var bra för detaljer men det lät strävt som sandpapper (magneten gav mjukhet som kompenserade för detta). Med enkardelig blir ljudet suddigare ju fler ledare man använder, samma om man använder en tjockare ledare.

Men sen hittade jag kristallformeln som tar bort suddet. Enkardeligt låter bäst för alla kablar jag gör. Det blir klarare än flerkardeligt, men utan att låta strävt, det låter silkeslent. När man kombinerar mjukhet med klarhet får man mer transparens och djup i musiken. Men om man använder för mycket kvartskristaller kommer alla detaljerna upp i ansiktet utan något djup. Om man använder för lite blir det suddigt och man kan inte höra djupt in i musiken heller. Man måste hitta rätt balans för att komma så djupt in som möjligt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi