Moderator: Redaktörer
sky_eye skrev:adagio skrev:Så sant! En kabel kan omöjligt färga lika mycket som en högtalare eller ett akustiskt rum, då tror man att en ynka kabel försvinner i sammanhanget men det tror/tycker inte jag, den är den lilla tusendelen av den eller den pigment-molekylen som gör att allt stämmer eller blir fult.
Sedan byter man strumpor och allt ändras...
IngOehman skrev:Men... vore det inte en bra ide om ni studerade lite fysik, också?
Och inte minst om ni satte er in i varje fall lite, i de grundläggande
vetenskapsprinciperna. Att undersöka, eller rättare sagt att förstå
vilka slutsatser som man kan/får dra från studier, blir mycket lättare
efter att ni skaffat er grundkunskaperna.
Jag menar det inte på något ovänligt sätt alls, jag bara undrar varför
ni (både du och Patrick82) inte verkar bryr er alls om att lära er ens de
enklaste mest grundläggande sakerna om det som ni pysslar med?
Om ni är rädda att förlora kreativiteten så tror jag ni oroar er i onödan.
Kunskap ger inspiration och ökar kreativiteten - okunskap leder bara till
oförmåga att skilja riktiga framsteg från suggestionseffekter - vilket om
något bromsar utvecklingen.
Visst finns det exempel på framgångsrika uppfinnare som har haft stora
kunskapsluckor, men grundinsikt har de som regel haft, och de har ofta
dessutom haft hjälp utifrån eller av någon kollega med det de har behövt
hjälp med.
Det finns faktiskt flera exempel på nobelpristagare som jobbat i team, en
kreativ vildhjärna och experimentör och en mera insatt fysiker som kunnat
reda ut och dra slutsatser om vad som hänt och vad det berott på.
Vh, iö
Håller helt med.Objektivisten skrev:Man kan se hifi som anrättningen av en maträtt. Det behövs rätt råvaror, div köksredskap och sen en kock. Råvaran står musikern/mastraren för medan ingenjören tillhandahåller köksredskapen. Tweakaren är kocken.
Patrick82 skrev:Så länge det finns skeptiker kommer jag bygga kablar gratis och skicka till folk. Jag hade tänkt lägga ner bolaget efter nyår och börja komvux igår, men efter att ha sett vad Morello skrivit har jag bestämt mig för att fortsätta med kablarna hela mitt liv. Det är tack vare honom jag började skicka kablar efter vad han skrev i tweaks tråden.
Patrick,
I am really glad you decided to cancel Astronaut school and continue with the cable business and enjoy eargasm. Before you announced this I was going to send a letter to convince you to stay with the cable building. If you leave the skeptics think they WON the war. I really don't want that and I don't want the skeptics think they are right. I don't think you would want that would you?I really hope you succeed. I will continue to help with spreading word of mouth about coconut-audio cables making humans to become happy and successful in their life. You mentioned that when a person is busy having eargasm he / she would not go out, meaning no chance of committing crimes. This is really true. I stay home all day (except for Saturday I go to visit my Mom and Dad so they can give me some food) to listen to music / videos. The time is not enough. Not enough time to enjoy even more.
![]()
cheez
_Fredrik_ skrev:Håller helt med.Objektivisten skrev:Man kan se hifi som anrättningen av en maträtt. Det behövs rätt råvaror, div köksredskap och sen en kock. Råvaran står musikern/mastraren för medan ingenjören tillhandahåller köksredskapen. Tweakaren är kocken.
mrGaskill skrev:_Fredrik_ skrev:Håller helt med.Objektivisten skrev:Man kan se hifi som anrättningen av en maträtt. Det behövs rätt råvaror, div köksredskap och sen en kock. Råvaran står musikern/mastraren för medan ingenjören tillhandahåller köksredskapen. Tweakaren är kocken.
Så lyssna live är som att äta råvaror dåMmm..
Tweakaren är väl han som sitter på restaurangen och pepprar och saltar lite i efterhand oavsett vad som beställts in.
adagio skrev:Du har en mycket trevlig ton, som vanligt. Visst kan man köpa en "perfekt" kabel på tex solar eller hos någon annan grossist och sedan paketera den med sin egen logga om man vill det. Mycket fina sk högpresterande kablar kan kosta så lite som en 10/m-100kr/m hos grossist. Det står alla och en var att göra det. Men så vill inte jag göra.
Tack för påhoppet föresten! Det säger mer om dig och din ödmjukhet än om mig. Och du förstår nog vad jag anser om dig utan att ha träffat dig.
Morello skrev:adagio skrev:Du har en mycket trevlig ton, som vanligt. Visst kan man köpa en "perfekt" kabel på tex solar eller hos någon annan grossist och sedan paketera den med sin egen logga om man vill det. Mycket fina sk högpresterande kablar kan kosta så lite som en 10/m-100kr/m hos grossist. Det står alla och en var att göra det. Men så vill inte jag göra.
Tack för påhoppet föresten! Det säger mer om dig och din ödmjukhet än om mig. Och du förstår nog vad jag anser om dig utan att ha träffat dig.
Grejjen är att jag är så sinnessjukt trött på alla ormoljeaktörer utan de mest basala kunskaper i relevanta ämnen som kontaimerar branschen och ger hela audioindustrin ett dåligt rykte. Det är nästan genatnt att berätta att man delvis jobbar med audiokonstruktion - folk drar på näsan eftersom branschen är sp full med charlataner.
Det är exakt sådana som du och Patrick som bidrar till att ge audio-branschen ett dåligt och pseudovetenskapligt rykte.
KarlXII skrev:mrGaskill skrev:_Fredrik_ skrev:Håller helt med.Objektivisten skrev:Man kan se hifi som anrättningen av en maträtt. Det behövs rätt råvaror, div köksredskap och sen en kock. Råvaran står musikern/mastraren för medan ingenjören tillhandahåller köksredskapen. Tweakaren är kocken.
Så lyssna live är som att äta råvaror dåMmm..
Tweakaren är väl han som sitter på restaurangen och pepprar och saltar lite i efterhand oavsett vad som beställts in.
Nej.. Det är servitören, som lägger ut bestick och tallrikar på ett elegant sätt, och öppnar samt häller upp vinet på ett mycket spektakulärt sätt tillsammans med en flärdfull harang om matens och dryckens förträfflighet. För detta vill han ha rejält med dricks![]()
Morello skrev:adagio skrev:Du har en mycket trevlig ton, som vanligt. Visst kan man köpa en "perfekt" kabel på tex solar eller hos någon annan grossist och sedan paketera den med sin egen logga om man vill det. Mycket fina sk högpresterande kablar kan kosta så lite som en 10/m-100kr/m hos grossist. Det står alla och en var att göra det. Men så vill inte jag göra.
Grejjen är att jag är så sinnessjukt trött på alla ormoljeaktörer utan de mest basala kunskaper i relevanta ämnen som kontaimerar branschen och ger hela audioindustrin ett dåligt rykte. Det är nästan genatnt att berätta att man delvis jobbar med audiokonstruktion - folk drar på näsan eftersom branschen är sp full med charlataner.
Det är exakt sådana som du och Patrick som bidrar till att ge audio-branschen ett dåligt och pseudovetenskapligt rykte.
AndersP skrev:Håller med om allt du säger iö, men likaväl har Morello ofta en väldigt otrevlig ton i sina inlägg.
Jag menar som Bamse: Är man stor och stark måste man vara väldigt snäll. Man kan förstås hävda att Morello inte framstår som speciellt stor och stark, snarare tvärtom, men kunskaper inom akustik/högtaleri och elektronik finns ju i ovanligt stor mängd. Har man den kompetensen och vill umgås med andra på forum anser jag att man får ta lite ansvar och försöka vidarebefordra något av den kunskap man har utan att vara spydig och överlägsen.
Morello skrev:AndersP skrev:Håller med om allt du säger iö, men likaväl har Morello ofta en väldigt otrevlig ton i sina inlägg.
Jag menar som Bamse: Är man stor och stark måste man vara väldigt snäll. Man kan förstås hävda att Morello inte framstår som speciellt stor och stark, snarare tvärtom, men kunskaper inom akustik/högtaleri och elektronik finns ju i ovanligt stor mängd. Har man den kompetensen och vill umgås med andra på forum anser jag att man får ta lite ansvar och försöka vidarebefordra något av den kunskap man har utan att vara spydig och överlägsen.
Jag håller med dig, men jag har ingenting till över för näringsidkare som ägnar sig åt ren geshäft och kvacksalveri! Jag tycker det är förskräckligt tråkigt att sådant förekommer; i huvusak därför att det bidrar till att plantera dogmer och okunskap.
Morello skrev:Problemet är att ormoljeaktörer ytterligt sällan är intresserad av att tala om kablar från ett teknisk perspektiv.
AndersP skrev:Så, argumentera gärna för din sak men gör det snyggt.
Menar du mig eller Morello?
AndersP skrev:Så, argumentera gärna för din sak men gör det snyggt.
Menar du mig eller Morello?
Morello skrev:AndersP skrev:Håller med om allt du säger iö, men likaväl har Morello ofta en väldigt otrevlig ton i sina inlägg.
Jag håller med dig, men jag har ingenting till över för näringsidkare som ägnar sig åt ren geshäft och kvacksalveri! Jag tycker det är förskräckligt tråkigt att sådant förekommer; i huvusak därför att det bidrar till att plantera dogmer och okunskap.
Patrick82 skrev:Morello skrev:AndersP skrev:Håller med om allt du säger iö, men likaväl har Morello ofta en väldigt otrevlig ton i sina inlägg.
Om jag skickar en kabel till dig, kommer du kunna erkänna att den gör en skillnad efter allt du har sagt under de senaste månaderna? Det brukar vara så att ju längre man har varit skeptisk desto svårare blir det att erkänna att man haft fel.
Alla audiofiler har varit skeptiska i början, även jag. Det tog nästan två år innan jag vågade prova en kabel. Jag började med 2 stycken billiga kablar under tusenlappen och hörde ingen skillnad. Sen provade jag en Nordost Valhalla för 35 000 kr och hörde skillnad, det lät kallt och kliniskt. Den gav en färgning på ljudet som jag gillade, så jag köpte Valhalla till hela min anläggning.
Morello skrev:Grejjen är att jag är så sinnessjukt trött på alla ormoljeaktörer utan de mest basala kunskaper i relevanta ämnen som kontaimerar branschen och ger hela audioindustrin ett dåligt rykte. Det är nästan genatnt att berätta att man delvis jobbar med audiokonstruktion - folk drar på näsan eftersom branschen är sp full med charlataner.
Morello skrev:Du köpte valhala till hela systemet och samtidigt går du på bidrag?
bensnake skrev:Morello skrev:Grejjen är att jag är så sinnessjukt trött på alla ormoljeaktörer utan de mest basala kunskaper i relevanta ämnen som kontaimerar branschen och ger hela audioindustrin ett dåligt rykte. Det är nästan genatnt att berätta att man delvis jobbar med audiokonstruktion - folk drar på näsan eftersom branschen är sp full med charlataner.
Jag är lite nyfiken på i vilka sammanhang du mött alla dessa "dra-på-näsan-individer".
PerStromgren skrev:Morello, var nu en öppensinnad kille och tag emot en kabel, det kostar ju inget! Om du inte gör det, framstår du som en som sticker huvudet i sanden.
Användare som besöker denna kategori: MacBruce, Majestic-12 [Bot] och 35 gäster