Hur det än är så måste utgångspunkten vara att det inte ska vara sämre än förut, dvs när man köpte en CD för i storleksordningen 100:- och sen kunde spela den, kopiera den och spara den hur mycket och hur länge som helst.
(Naturligtvis handlar det här inte om masskopiering i 100-tals ex eller radio-utsändning utan att betala till STIM osv.)
Och eftersom musik som man laddar ner är utan CD och utan texthäfte så ska det vara billigare !
Är det dessutom av sämre ljudkvalitet än CD ska det därutöver vara ännu mycket billigare !
Kan tänka mig att betala (max) 10:- för en låt i CD-kvalitet som jag kan spela och kopiera ner på CD hur mycket jag vill. Jag ska givetvis kunna spela den på dator eller vanlig musikanläggning utan artificiella hinder.
Köper/laddar man ner ett helt album ska man få rabatt, typ max 50:- för det.
Sen kan jag också tänka mig att den nya distribueringssituationen blir så mycket billigare för bolagen (= mer konkurrens) att priserna jag nämnde ska ytterligare halveras.
Vad gäller betalningen så är det inget unikt problem för just musiknedladdning i det här sammanhanget.
Om det är större belopp (= man köper många låtar/album på samma gång) så finns ju dom vanliga alternativen kontokort och Paypal.
När det gäller småbelopp så blir det problem - i varje fall om man vill slippa besvären och/eller avgifterna.
Världen väntar på en aktör som vågar lansera en fungerande lösning med tillräcklig spridning. Bankerna är tyvärr alldeles för giriga för att de ska komma fram med något vettigt.
Kanske kommer Poogle - Pay with Google ?
Eller Moogle - Money from Google ?
Googlecash ? 1 Goo = 1 dollar ?