Bas i taket

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Eldkarr

Bas i taket

Inläggav Eldkarr » 2014-01-14 16:18

Hej !

behöver lite råd :)

har idag ett biorum som är 3,6m brett 4,0 meter djupt och 2,4 m i tak
har en ganska stor duk 138" vilket gör att jag inte får plats med min 2 bas moduler fram (små sluta låder med linkwitz transform via minidsp)

har dom idag bakom soffan, har gjort lite mätningar med umik-1 och stämmer väldigt bra enligt första bilden nedan.

har idag ett Ecophon Sombra tak och funderar på att utöka från 2 till 4 basar och montera upp dom i taket och ta bort fyra skivor och sätta dit basmodulerna i stället vilket inte kommer påverka utsendet i rummet mycket

borde då det bli likt andra bilden? och jag slipper eq så hårt? någon som har någon erfarnhet? :D

mvh
Johan

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-01-14 16:43

Jag har kört med takmonterade basar och det har funkat bra.

Främre takparet vid 1/4 in från både rumsbredd och rumslängd, det bakre paret 1/4 in från rumsbredden men nära till vägg bakom eftersom det inte gått att öppna en dörr annars. Har tillsammans med dom använt ett par Ino Y2:or som först stod dikt sidoväggarna 1/4 in från rumslängden

Repsons för båda kurvorna är utan användning av EQ:

Bild

Dipparna vid ca 175 och 250 Hz ville jag få upp och tillverkade lite akustikfix för att lindra reflektionen från sidoväggarna. Måste då maka Y2:orna närmare mitten på rummet = sämre ställe för lågbas men iom att responsen blev bättre mellan ca 80 - 300 Hz och det händer mer där än i lågbasen, var valet ändå enkelt.

Bild

Mer info i den gammal byggtråd, börjar här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry139128

Eldkarr

Inläggav Eldkarr » 2014-01-16 15:28

Då blir det att köra på den iden och testa hur det blir :)
tack Adhoc :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-01-16 18:54

Jag skulle bygga det andra paret basar först. Om du har olika material i väggarna skulle jag placera ut basarna på golvet först och köra lite mätningar. Eventuellt får du rucka på den där "regeln" om 1/4 in från sidan / längden om du har en lätt, eftergivlig vägg i kombination med en tung betongvägg.

Återgå till Generellt om hifi