Banankontakter!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-17 09:53

Hur låter kontaktdistortion?

Jag har supra kabel som skruvats fast i bägge ändar.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-01-17 10:11

IngOehman skrev:Glöm de effekter du räknat ut, du blandar ihop olika saker.

Det som berättar vilken "påfrestning" en kontakt utsätts för är strömmen,
inte max märkspänning, så att räkna ut en effekt baserat på en spänning
som inte kommer att vara aktuell, saknar mening. Skulle de vara aktuell
så talar vi ju om högtalare med särdeles hög impedans.

Så glöm de effekter du räknat ut, de har ingenting med frågan att göra.

Om du skall räkna ut någon effekt så måste du utgå ifrån strömmen och
sedan räkna ut vilken effekt denna motsvarar i någon tänkbar högtalar-
impedans.

Se mitt tidigare inlägg.

En kontakt som skulle vara rejtad 1 A / 100 000 V tål alltså inte att an-
vändas till att överföra 100 000 W från en förstärkare och till en högtal-
are med 8 eller 4 ohms impedans, trots att 1*100 000 = 100 000.

100 000 W i 4 ohm blir ju nästan 224 A peak. Mycket mera än 1 A.

- - -

Och det normala när man tittar på XLR-kontakter är som jag skrev tidigare
att max-rating för ström ligger på runt 15 A (16 för din tydligen) medan
nominella strömmen brukar vara 5 A (den som den tål hela tiden utan att
riskera att bli för varm).

Banankontakter brukar specificeras tåla 50-80 A maxström. Men framför-
allt så kan man studera spänningsfallet över kontakten när man spelar lite
musik, och då ser man hur överlägsna banankontakter är, om de är på ett
bra sätt kontakterade mot kabeln vill säga. Skruvade bananer är t ex inte
något att ha.

Vh, iö

Vilka banankontakter är det som tål 50-80 A. De dyraste labpropparna som elfa har är specade till 30A/30VAC.
Jag utgår ifrån att de data fabrikanterna uppger är korrekta och är jämförbara med varandra. Då blir i alla fall min slutsats att banankonakterna tål mindre effekt än både XLR och speacon. Att en XLR kontakt inte skulle tåla att användas som högtalarkontakt inom sina specificerade data låter väldigt egendomligt i mina öron.
16A/250VAC borde räcka en bra bit. Om vi tar ett par exempel: En förstärkare som lämnar 500W vid 4 ohm blir t.ex. strömmen 11A. Om vi minskar belastningen till 2 ohm blir det 15,8A. Detta borde räcka i dom flesta normala anläggningar. Själv har jag aldrig ägt en förstärkare över 100 W så för min del är marginalen tillräcklig.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-01-17 10:14

KarlXII skrev:Varför köra XLR när det finns Speakon?

För att det är en trevlig kontakt rätt konstruerad och smidigare och snyggare än speacon.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-17 10:55

Eri skrev:

För att det är en trevlig kontakt rätt konstruerad och smidigare och snyggare än speacon.

...men inte direkt lämplig för högtalare. :)
Rätt sak på rätt plats.

Speakon är för övrigt både smidig och trevlig. Älskar klicket när den snäpper på plats. Känns mycket förtroendeingivande.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-01-17 12:01

KarlXII skrev:
Eri skrev:

Rätt sak på rätt plats.

Speakon är för övrigt både smidig och trevlig. Älskar klicket när den snäpper på plats. Känns mycket förtroendeingivande.

Bara för att den egentligen inte är tänkt som högalarkontakt är det ju inget som hindrar att använda den som sådan. ( Stig Carlsson använde den i OA6 2, Audio pro använde den i någon modell.) Själv har jag använt den sedan slutet av 70-talet. Den fungerar alldeles utmärkt. Den har också ett trevligt klick. :)
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
lennartj

4-poliga Cannon

Inläggav lennartj » 2014-01-17 14:05

På 1970-talet tror jag tele-plugg/-jack var den vanligaste högtalaranslutningen i proffs-/PA-sammanhang, innan Speakon-kontakten uppfunnits.
"Lyx-alternativet" var Cannon-kontakter, typ XLR, alltid Cannon original på den tiden för de var patenterade, men inte de vanliga 3-poliga utan 4-poliga.

De hade två fördelar, möjlighet till biwiring och eliminrad risk för felkoppling eftersom 4-poliga Cannon knappast förekom i någon annan tillämpning, såvitt jag vet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-17 14:19

IngOehman skrev:Så, om du drar dem skapligt hårt, hur känns det då om du känner
efter hur hårt de är dragna en månad senare?

Vh, iö

Jag får utvärdera det. Har precis förra veckan skruvat ihop nya kablar. Men innan det använde jag skruvterminaler utan bananer och när jag har inte reagerat på att det satt dåligt.
Häpp!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-17 14:42

Eri skrev:
KarlXII skrev:
Eri skrev:

Rätt sak på rätt plats.

Bara för att den egentligen inte är tänkt som högalarkontakt är det ju inget som hindrar att använda den som sådan. ( Stig Carlsson använde den i OA6 2, Audio pro använde den i någon modell.) Själv har jag använt den sedan slutet av 70-talet. Den fungerar alldeles utmärkt. Den har också ett trevligt klick. :)

Kan du ha rätt i. :) +1
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-01-17 15:07

Stig Carlsson använde den (XLR) i OA6 2.....

Användes även i OA116 och OA2212 där jag tycker funktionen är utmärkt :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-17 15:09

Hur väl sitter speakonkontakterna egentligen? Min uppfattning är att den är riktigt bra, men har något gjort tester på hur mycket vikt man kan belasta dem med?

Fick en tanke nu med väggmonterade speakonkontakter till surrounderna. "Upp på väggen med er *klick*" :D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-17 15:13

AndreasArvidsson skrev:Hur väl sitter speakonkontakterna egentligen? Min uppfattning är att den är riktigt bra, men har något gjort tester på hur mycket vikt man kan belasta dem med?

Fick en tanke nu med väggmonterade speakonkontakter till surrounderna. "Upp på väggen med er *klick*" :D

Du får inte loss dom utan att dra "knappen" på ovansidan bakåt samtidigt som du vrider kontakten.

Med tanke på att de är standard inom PA så lär de ju tåla bra med stryk!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-17 15:14

JonasW skrev:Du får inte loss dom utan att dra "knappen" på ovansidan bakåt samtidigt som du vrider kontakten.

Jo själva losstagningen är ju inte helt optimal i det fallet, men man kanske kan sätta den så pass nära toppen att man kommer åt kontakten. Oavsett så vore det en skoj idé att fästa surrounderna i sina egna kontakter.

Jao precis.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-17 15:38

AndreasArvidsson skrev:
JonasW skrev:Du får inte loss dom utan att dra "knappen" på ovansidan bakåt samtidigt som du vrider kontakten.

Jo själva losstagningen är ju inte helt optimal i det fallet, men man kanske kan sätta den så pass nära toppen att man kommer åt kontakten. Oavsett så vore det en skoj idé att fästa surrounderna i sina egna kontakter.

Jao precis.

Köp ett par kontakter och provmontera på en kloss som likanr dina högtalare så kan du säkert känna om de kommer att hålla eller inte. De kommer ju knappast att ramla ner, om inte surrarna är blytunga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-17 15:40

PerStromgren skrev:Köp ett par kontakter och provmontera på en kloss som likanr dina högtalare så kan du säkert känna om de kommer att hålla eller inte. De kommer ju knappast att ramla ner, om inte surrarna är blytunga.

Får göra det när nästa omgång surrar skall byggas.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-01-17 21:28

WhereNextColumbus skrev:
darkg skrev:
WhereNextColumbus skrev:
darkg skrev:
WhereNextColumbus skrev:Supras sitter bra. Men dom är rätt dyra.

Berätta mer :-) jag sneglar lite på dem!

Har nog inte så mycket mer att säga, du får nog ut mer om du tittar på en bild. Man skruvar fast, så sitter dom där dom sitter. Själva "bananen" sitter tight i högtalarna också. Billigast på supra är webhallen.

De kostar 250 kr / 2x2 mest överallt.

Just därför är webhallens pris på 199:- billigast. Som jag känner till.

Ah, combicon.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-17 22:20

Eri skrev:Bara för att den egentligen inte är tänkt som högalarkontakt är det ju inget som hindrar att använda den som sådan. ( Stig Carlsson använde den i OA6 2, Audio pro använde den i någon modell.) Själv har jag använt den sedan slutet av 70-talet. Den fungerar alldeles utmärkt. Den har också ett trevligt klick. :)

Audio Pro använde 3-poliga för högtalaranslutning på A100. Det var 3-ledare mellan högtalare och slutstegen p.g.a. ACE-funktionen.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-01-17 22:30

Det var just den jag tänkte på.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-18 12:29

Vh, iö

Sitter berget, som sagt. Behöver inte efterdras efter en viss tid.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-18 13:28

bensnake skrev:

Vh, iö

Hmm. Kör du med solid enkardelig koppar?
Det är det i EKK och jag fick gå skruva hela tiden när jag drog direkt till anslutningskontakterna utan att använda bananer.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-18 14:37

De är i regel solida ledare i inkommande el i hus/lägenheter. Där skruvas de fast men de lossnar inte med tiden. Varför blir det så med skruvdonen på förstärkare/högtalare?

Användarvisningsbild
lennartj

Hårdare metall?

Inläggav lennartj » 2014-01-18 15:08

Det går nog att konstruera banankontakter med skruvanslutning där även enkardelig ledare sitter som berget, fast de blir dyra, men det är ju bensnakes WBT.

Den springande punkten tror jag är att skruven (och godset den är gängad i) behöver vara av en betydligt hårdare metall än koppar så att ledaren deformeras under skruven.
WBT föreskriver vilket moment skruvarna ska dras med och i produktkatalogen hittar man artikelnummer WBT-0481 Torque Screwdriver för "bara" 160 US Dollars.
Utseendmässigt likadana lågpriskopior misstänker jag att ofta är tillverkade i mjukare metall så att varken skruvskalle eller gängor håller för hård åtdragning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-01-18 15:25

Jag tror kopplingsplintar och skruvar som används till elinstallationer är av hårdare material än koppar.
Dessutom har ju ett slags knivfastsättning blivit mycket vanlig där man bara sticker in den avisolerade, helst enkardeliga, ledaren i ett hål och när änden är tillräckligt långt inne triggar den en liten kniv som slår ner och låser ledaren likt en musfälla av giljotinmodell i miniatyr.
Mycket snabbjobbat, installationselektriker jobbar väl ofta på ackord?

Denna lösning är utmärkt för fasta installationer som detta handlar om,
men jag har inte sett liknande lösningar med dragavlastning som duger för stickkontakter och liknande.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-19 16:10

sprudel skrev:
bensnake skrev:

Vh, iö

Hmm. Kör du med solid enkardelig koppar?
Det är det i EKK och jag fick gå skruva hela tiden när jag drog direkt till anslutningskontakterna utan att använda bananer.

:lol: Jag missuppfattade helt klart vad som avsågs med "dra dem skapligt hårt" i IngOehmans svar... Alltså; kontakterna sitter färdigterminerade från fabrik. Jag beställde kablarna med dessa kontakter apterade. Det jag menade var att när jag väl dragit åt kontakterna i högtalarterminalerna, sitter de berget. Vilket ju iofs kan tyckas självklart. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-01-19 18:43

Lutar nog mot "fusknakamichi" för min del. Har använt sådana med ok resultat tidigare dessutom tycker jag de är snygga.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-19 19:13

landa skrev:Lutar nog mot "fusknakamichi" för min del. Har använt sådana med ok resultat tidigare dessutom tycker jag de är snygga.

Jag använder själv dessa "Nakamichi"-bananer till supra ply 2.0 och har inte haft problem med att det skulle släppa med tiden. Jag har kontrollerat ibland, men aldrig behövt efterdra. Sitter 2st skruv man fäster kabeln med och överlag finns inget att klaga på. Själva "pinnen" har också suttit fint i de polskruvar jag testat. Andra billiga bananer har glappat och helt enkelt haft dålig passform.

Bra skit för pengen!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-23 17:54

WBT´s bananer är inte gratis men bra och det jag använder.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-23 19:14

Jag har använt en massa olika kontakter genom tiderna och även olika bananer typ MC och knivbananer. Tycker WBT är överlägsna och sitter som bara den. Min inställning är att kontakter mycket väl kan vara viktigare än sladden och i det perspektivet och den allmänna känslan i WBT gör att jag inte tänker använda något annat.
Dessutom använder jag försumbar effekt i diskanten så man vill inte ha en massa kontaktresistanser.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-01-23 19:42

kör numera med vdh snowline kablar och argonbananer

kostade lite men det är en snygg/smidig kabel och bananerna sitter bra

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-01-23 22:15

RogerGustavsson skrev:De är i regel solida ledare i inkommande el i hus/lägenheter. Där skruvas de fast men de lossnar inte med tiden. Varför blir det så med skruvdonen på förstärkare/högtalare?

En enkel teori: högtalaren vibrerar. Förstärkaren blir varm/kall/varm/kall....efter en tid sitter det lösare. Har själv stött på fenomenet med lossnande kablar flera gånger.

/Krister

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2014-01-24 17:44

Sen drar man nog åt elanslutningarna ganska mycket hårdare än vad man kan göra bak på en förstärkare eller högtalare.
#faktiskt.se@quakenet

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd