Cerwin Vega A-400

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenamp

Cerwin Vega A-400

Inläggav zvenamp » 2014-01-11 18:59

ja nu har man dammat av blysläden o väckt upp den från Törnrosa sömnen den är från 1979 o still going strong ..

mätte upp allt o alla kondingar är i fullgott skick..

den ser ut så här..Bild

lämnar bara 225 watt i 8 ohm 0,03% THD

o 350watt i 4 ohm 0,05THD

o helt amerikanskt byggt ..

några synpunkter på ljud ?

jag har nämligen använt det till att driva PA anläggning mellan 1998-2003 o före detta så stod den på en nattklubb mellan 1979-91 o drev 2 18" subbashorn..
köpte den för 300:-

-varken brummar eller fräser ..
-har bra data..
-enligt mig så spelar det friskt o hifi mässigt..
-men andra kanske andra synpunkter .. :roll: :roll:

lite data
Power output: 225 watts per channel into 8Ω (stereo)

Frequency response: 7Hz to 100kHz

Total harmonic distortion: 0.03%

Damping factor: 250

Input sensitivity: 1.4V

Signal to noise ratio: 113dB

Speaker load impedance: 4Ω (minimum)

Dimensions: 482 x 178 x 356mm

Weight: 20.4kg

Year: 1979
https://www.dropbox.com/s/oibgod8wyx88x ... ervice.pdf 8) 8O
Senast redigerad av zvenamp 2014-01-11 19:13, redigerad totalt 3 gånger.
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-11 19:04

Nä det är bara skit.
Du kan dumpa den hemma hos mig så ska jag se till att den kommer tryggt och säkert till elektronikcontainern på återvinningen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-01-11 19:09

KarlXII skrev:Nä det är bara skit.
Du kan dumpa den hemma hos mig så ska jag se till att den kommer tryggt och säkert till elektronikcontainern på återvinningen.
:( :( :wink:

alltså jag trodde detta bara var ett PA slutsteg men det är det inte ... tydligen skall det vara bra grejor fan trafon ser ut som en smärre kraftstation.. den är stooor...

Raukman

Inläggav Raukman » 2014-01-11 21:16

Har en likadan nere i källaren som jag har lagat lite på. Kylfläkten låter som ett mindre flygplan dock...
Men visst, inget fel på ljudet tycker jag.
Men det är en jäkla nätdel, stor som as!
Har bytt alla trissor på mitt, ganska dyra men jag fick tag i ett gäng till bra pris av en snäll forummedlem.
Får se om jag kan hitta nån användning av det för det är ganska coolt!

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-01-11 21:29

Ett sånt hade jag under många år i en mobil discorigg. Var lite känsligt om man körde bas med det i 4 ohm...då blev det lätt varmt och slog ifrån. Men till toppar gick det utmärkt timme efter timme. En trogen arbetshäst som inte pajade nån gång så länge jag hade det, och det var några år. Dock har det en liten svaghet i konstruktionen och det är att ett kretskort är monterat hängande på ett annat. När plastupphängen spricker med åren blir kortet hängandes enbart i kontaktstiften som är lödda på det andra kortet, varpå lödingarna kan spricka och börja glappa. Men det är bara att löda om dem så tuffar det på igen.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-01-12 10:10

Kan nog låta bra, jag har både goda och dåliga erfarenheter av CW, hört CW högtalare som mest låter som billig bilstereo men även hört CW som låter såpass bra att någon målat över CWlogon för att ingen ska ha förutfattade meningar.

Och eftersom jag inte hört ditt steg så får jag lita på ditt omdöme och tro att det låter bra, specmässigt har det förutsättningarna i vart fall!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
xdigger

Inläggav xdigger » 2014-01-13 23:24

Jaha Zvenamp, när du tröttnar kan du ju köra ut den tlll Bälgviken. :)

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-01-14 20:25

xdigger skrev:Jaha Zvenamp, när du tröttnar kan du ju köra ut den tlll Bälgviken. :)

va nu då en närgårds.....

ps bestämde mig för att recappa skyddkretsen.. då kondingarna ser ledsna ut .... + några kopplingskondingar på slutstegen....

o fläkten blir bytt till en 12 volt dc som jag kommer koppla in för konstantdrift... = bra kylning o tyst som en mus,,,,,

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2014-01-14 21:53

Ahaaaa.... sådan har jag också haft. Hade glömt bort det.
Drev toppar i mobil discorigg i mitt fall också. Tuffade på utan problem.
Minns eg inget angående ljudkvalite...

Edit: vid eftertanke minns jag att effekten var lite knapp i vårat fall. Ett gammalt LAB1000 (passivt kylt med enorma kylflänsar på baksidan) ersatte och det upplevdes mer kraftfullt... och det var det ju också.
Spelade lite på CW:et hemma. Fläkten gick tyst och störde inte. Har för mig fläkten tryckte in luft i kabinettet och att det i botten längs sidorna var öppna slitsar och en u-list (fungerade som fot också) gjorde att den luften styrdes ut ur lådan och upp längs flänsen på utsidan... hmmm... det där lät invecklat :roll: Jaja, det blev viss rörelse av luft på kylflänsarna iaf.
Nä... minns fortfarande inget om ljudkvalite. Skit samma. Den är ju TUNG :D

Användarvisningsbild
xdigger

Inläggav xdigger » 2014-01-18 00:08

Inte nog med det Zven, vi är bekanta också. :D

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-01-18 10:20

Det där är riktigt bra steg - låter klassiskt PA-steg - lite hårt och vasst, men det är betydligt mer fläsk i dessa, än skräpet som produceras idag och förses med högre utteffekt-specar.
Däremot har jag för mig att det behöver 1500mV in mot hifi-prylarnas 775mV

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-01-18 17:46

xdigger skrev:Inte nog med det Zven, vi är bekanta också. :D

bekant i bälgviken.... ? hmm namn in real Life ?

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-01-18 17:53

leffe skrev:Det där är riktigt bra steg - låter klassiskt PA-steg - lite hårt och vasst, men det är betydligt mer fläsk i dessa, än skräpet som produceras idag och förses med högre utteffekt-specar.
Däremot har jag för mig att det behöver 1500mV in mot hifi-prylarnas 775mV

faktiskt så skall steget får bekänna färg den 15 februari
o då inkopplade på ett par CV DC-12
skall lånas ut till 30 års kalas...

men...
steget klarar sig bra med HIFI normens 775mV

(har provat) det går inte stå i samma rum när man vrider på volymen på min Philips 270 försteg inkopplat i a400 sen i DC-12 blir för HÖGT!!! :lol: :lol:

anledning till den högre matning spänning är för att minska störkällor... högre nivå minskar risken för interference...

håller inte med om att det låter stelt o vasst inte inkopplat mot mitt Philips iallafall
specarna säger 7Hz-100Khz +-1 db dvs den färgar inte ljudet ett skvatt .. man får vad man matar den med... har man bra grejor i övrigt så borde det bli bra ljud .. hmm skall fan koppla in LUXOR TL8071 nästa helg.... o utvärdera

Användarvisningsbild
xdigger

Inläggav xdigger » 2014-01-18 22:17

Jag har skruvat pumpar på bilia då och då, kanske ringer det nån klocka?

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-01-19 10:41

Det borde funka utmärkt på bröllopet. Dc12 har väl riktigt hög verkningsgrad och är 8 ohm? Då kan du spela hööööögt läääänge :D

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-01-19 19:27

xdigger skrev:Jag har skruvat pumpar på bilia då och då, kanske ringer det nån klocka?

hmm bensinpumpar på dresser .... :D

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-01-19 19:32

heliac skrev:Det borde funka utmärkt på bröllopet. Dc12 har väl riktigt hög verkningsgrad och är 8 ohm? Då kan du spela hööööögt läääänge :D

jodå det går o spela högt :lol: men just nu inväntar jag nya kondingar till skyddskretsen... var 2 läckande kondingar som orsakar att steget går in i skyddsläge helt plötsligt .. provade med det jag hade i lådan o då hoppar den igång .. men det är noga med värdena så det blev o beställa nya med rätt data... o värden..

har ju service manual... :D

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-01-19 22:34

zvenamp skrev:
heliac skrev:Det borde funka utmärkt på bröllopet. Dc12 har väl riktigt hög verkningsgrad och är 8 ohm? Då kan du spela hööööögt läääänge :D

jodå det går o spela högt :lol: men just nu inväntar jag nya kondingar till skyddskretsen... var 2 läckande kondingar som orsakar att steget går in i skyddsläge helt plötsligt .. provade med det jag hade i lådan o då hoppar den igång .. men det är noga med värdena så det blev o beställa nya med rätt data... o värden..

har ju service manual... :D

Alltid dessa lytar :evil:

Användarvisningsbild
xdigger

Inläggav xdigger » 2014-01-20 00:16

Jajemän! :)

Användarvisningsbild
xdigger

Inläggav xdigger » 2014-01-20 00:17

Jajemän! :)

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-01-24 18:32

sitter o NJUTER.... jävlar i namma detta slutsteg håller benhårt i basen... och det spelar hifi jag säger HIFI.... den som byggde detta steg visste vad dem gjorde...... :lol: :lol: :lol: man hör allt detaljer ex ex..... lyssnar just nu på billie jean ( wacko jacko)
slog sen över till Earth wind & fire... Lets Grove.......jaaaaa......
sen lite norha jones.... jummy jummy....
testat både på CW DC-12 o Luxor 8071.... huga huga effekt väger bly....typ 21 kilo.... nåt annat är rent skitsnack...

2*225 watt i 8 ohm ger stadga...... 8O
:D :D 8O

bänkkörde steget i 2 ohm....... lämnade peakpower 2*750watt 8O 8O

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-24 21:34

Sista chansen: Imorron åker jag till återvinningen! Ska skrotet med?

:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-01-29 14:53

zvenamp skrev:skall lånas ut till 30 års kalas...

Ett tips: om inte högtalarägaren (eller den som får pröjsa ev. pajade högtalare) och/eller den som rattar ljudet kommer hålla sig nykter under kalaset så se till att fixa nån slags limiter.

(Detta gäller iofs bara om det är högtalare med passiva delningsfilter. Är allt aktivt och du kör ett gäng slutsteg så är det ju bara att se till att varje steg är såpass klent att det inte kan bränna högtalarna - då kan det klippa bäst det vill utan att det händer nåt mer än låter illa)

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-01-29 21:11

MiaM skrev:
zvenamp skrev:skall lånas ut till 30 års kalas...

Ett tips: om inte högtalarägaren (eller den som får pröjsa ev. pajade högtalare) och/eller den som rattar ljudet kommer hålla sig nykter under kalaset så se till att fixa nån slags limiter.

(Detta gäller iofs bara om det är högtalare med passiva delningsfilter. Är allt aktivt och du kör ett gäng slutsteg så är det ju bara att se till att varje steg är såpass klent att det inte kan bränna högtalarna - då kan det klippa bäst det vill utan att det händer nåt mer än låter illa)

he he he Cerwin vega DC-12 pallar med no problemas.. :D

finns faktiskt nivå pottar på slutsteget på baksidan...
men eftersom jag själv skall vara med på festen o pimpla lite bira.. så lär jag hålla koll på volymen... hela riggen är min dvs mixerbord slutsteg o högtalare

i Cerwin vegas slutsteg så sitter det soft clipp krets.... o jag har provat spela långt över vad mina öron pallar gick ut till annat rum.... o där lät det rent o distfritt... problemet med mindre steg är att dem börjar dista vid hög uteffekt.. = LIkspänning på utgången om än fasvriden sådan.. detta brukar elda upp diskanter på löpande band..... men detta steg lämnar rent distfri effekt.... :wink:

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-02-16 23:16

festen avklarad :lol: jädrar vad dessa DC-12 or spelade ut på hög volym...

säger så här .... Cerwin stannar kvar o även Slutsteget.... för dessa 2 ihop är en win win situation o klara fylla en lokal för 250 personer med både välljud o tryck... behövdes inget mer....

slutsteget blev varmt o gött men inte så pass varmt att kylfläkt starta.... så överdimensionerat så inihelv..... är bara förnamnet....

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2014-02-17 22:35

Hej vet du i vilken klass slutsteget jobbar i?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-02-19 00:51

Lasse- skrev:Hej vet du i vilken klass slutsteget jobbar i?

mvh Lasse-

Enligt Service manualen så jobbar drivsteget i Class A
output är autobias compensaiton class A dvs vid normala effektuttag typ 125 watt så jobbar slutsteget i ren class A varav steget vid kontinuerlig hög uteffekt går över i class AB1 .. är nån servokrets som styr detta..

jag måste verkligen säga .. att detta är ett HIFI steg... steget är byggt av ett amerikanskt företag som tydligen hette Metron

Bild
Senast redigerad av zvenamp 2014-02-19 19:33, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-19 00:54

Meridian finns fortfarande som ett dyrt hifimärke.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-02-19 15:10

Får väl ta och rota fram mitt A-400. Nånstans ligger det. Blir faktiskt lite sugen på att testa det.

Men det har inte varit igång sedan början på 90-talet...så.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-02-19 21:22

heliac skrev:Får väl ta och rota fram mitt A-400. Nånstans ligger det. Blir faktiskt lite sugen på att testa det.

Men det har inte varit igång sedan början på 90-talet...så.

....det kommer att ryka tjock svart rök...
/Krister

Nästa

Återgå till Vintage-hifi