Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-17 09:05

Maccis skrev:Har ju ett ganska litet rum, 3,60 x 3,30 x 2m.
Kommer det funka med ett par QM10?

Tänkte mest om det finns begränsningar när det gäller rumsvolym eller mått?


Så länge du kommer 1-1.5m eller mer från dem så är det inga problem.
I det rummet sitter du väl iaf 2m från kan jag tänka mig.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-18 12:23

Bild

8O :cry:

Studerade mina junior i solljus för första gången. Båda bas/mellanregisterelementen ser ut ungefär såhär. Dom verkar helt enkelt ha vikt sig strax innanför gummikanten.[s] Är det självförvållat (antar det,ljudet.[/s] hade en liten incident med denon-appen förra helgen. Vi var inte riktigt överens om vilken ljudnivå som var acceptabel klockan tre på natten. Men jag var snabb på fjärren[s]) eller är det ett fabriksfel?ljudet.[/s] Har aldrig hört talas om att det går att spela sönder element så att konen viker sig. Men man lär sig något nytt varje dag.

Har inte märkt att dom ska ha ändrat ljudkaraktär särskilt sedan jag kopplat in dom, men jag kan inte tänka mig att det här inte skulle påverka
Senast redigerad av WhereNextColumbus 2014-01-26 22:06, redigerad totalt 1 gång.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2014-01-18 12:44

Jag har gjort samma sak med mina piP förut.
Efter att ha spelat basrik musik lite för högt vid några tillfällen så såg mina koner likadana ut. :(

Jag hörde ingen direkt skillnad, men talade med IÖ som rekommenderade ett byte.

Finns en brottanvisning i materialet gissar jag att mycket av styvheten har gått / kommer att gå förlorad.
Mycket kul - lite tid

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-18 13:27

Ja det är väl bäst att byta, hoppas att jag får köpa nya element och att jag lyckas klura ut hur man monterar bort frontplattan utan att förstöra något bara. Tråkigt. Första kvällen lyckas man sabba. Man ska inte lita på smarphones! Och man ska def ställa in volymtak på receivern!
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2014-01-18 13:46

Fan vad trist!

Detta hände med mina piP efter ett misstag med på tok för hög nivå med Yello.. Jag har bytt elementen och spelar numera med mera effekttåliga toppar.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-18 18:09

Ja det känns jättetrist, hoppas det går att byta ut
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Ivil
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2006-03-30

Inläggav Ivil » 2014-01-26 11:06

Har precis införskaffat mig ett par Guru Junior som skall ersätta mina eps-1:or. Men till min fasa så låter dessa hötalare fruktansvärt burkiga. Lyssnar jag på röster på tv och radio så låter dessa verkligen låda! Betydligt burkigare än eps-1:orna. Vad beror det på?! Är det att jag i princip saknar dämpning i rummet, eller är de inte bättre än så?!

Jag provade att stoppa två av soffans sittkuddar bakom högtalarna och en stor 90*210 madrass bakom lyssningsplatsen, men det burkiga ljudet återfann sig...

Har testat att koppla ur en högtalare och upplever dem burkiga var för sig.

Jag har en onkyo 818 och tycker mig ha tillräckligt med effekt och jag kör pure direct...

Jag förstår inte vad som är galet!
Någon fler som äger dessa högtalare som vill delge sina åsikter?

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Inläggav Xenod » 2014-01-26 16:45

Du har inte någon rumskorrektion eller annan behandling påslagen i receivern som var inställd för de förra högtalarna? Testa isf att slå av alla såna funktioner.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2014-01-26 17:36

Är du helt säker på att de ej kan vara felfasade?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57306
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-01-26 17:55

Ta dem tillbaka till butiken och provlyssna dem där för att verifiera att de inte låter konstigt där med?

Men jag instämmer med tidigare frågare... Hemmabioreceivers är notoriska på att vara motsträviga på att bli av med inmätningar när man byter mellan olika lägen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ivil
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2006-03-30

Inläggav Ivil » 2014-01-26 19:36

Jag kör med pure direct som vad jag förstår kopplat bort audessy?. Felfasade tycker jag mig kunna stryka då jag testat att koppla bort en högtalare...

Ta dem tillbaka till butiken och provlyssna dem där för att verifiera att de inte låter konstigt där med?
Tyvärr köpte jag dem på nätet då det känndes säkert att detta skulle vara en bra högtalare...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39823
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2014-01-26 19:59

Är det någon som vet vad konsumentköplagen säger angående saker som köps på nätet och returrätt/ånger osv?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2014-01-26 20:03

Distans-lagen, 14 dagars ångerrätt efter att du hämtat ut paketet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39823
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2014-01-26 20:08

Tackar!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ivil
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2006-03-30

Inläggav Ivil » 2014-01-26 20:16

För att förtydliga vad jag menar med burkigt så blir vissa röster främst mansröster burkiga/låter högtalare. Jag kan göra en frekvensmätning på min amatörmässiga nivå. Det kanske kan visa om det är kopplat fel invändigt? Men att det ska vara på två högtalare käns ju lite troligt. Så antingen så känns det som att onkyon har nått fuffens för sig, eller att rummet slår an nått som upplevs värre med dessa högtalare än eps1orna. Eller att högtalarna helt enkelt har denna lådresonans?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57306
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-01-26 20:23

Ivil skrev:Jag kör med pure direct som vad jag förstår kopplat bort audessy?. Felfasade tycker jag mig kunna stryka då jag testat att koppla bort en högtalare...


Prova med löst för/slutstegskombo eller integrerad utan rumsinmätnjng.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28097
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2014-01-26 20:23

Kan du inte bära iväg juniorerna till någon kompis och prova i ett annat rum och en annan anläggning? Jag har aldrig hört dessa små, men jag litar på att konstruktören inte skulle släppa iväg något med starka lådresonanser!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ivil
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2006-03-30

Inläggav Ivil » 2014-01-26 21:02

Jag har aldrig hört dessa små, men jag litar på att konstruktören inte skulle släppa iväg något med starka lådresonanser!

Det gör jag också, så då känns rummet som den troliga orsaken. Så ni som är erfarna är det än viktigare med dämpning när lådvolymen minskas? Att första reflexen då blir större och mer betydande? Jag har beställt ett nytt slutsteg (rotel rb-03) som jag tänkte ha och driva dem med (tänkte ha dem i köket). Jag vet att jag har ett dåligt dämpat rum...

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2014-01-26 21:10

Har ju QM10two, och jag känner inte igen det du berättar om.
Tyckar det är väldigt naturligt som kramas ur den lilla lådan med de små elementen.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28097
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2014-01-26 21:16

Ivil skrev:
Jag har aldrig hört dessa små, men jag litar på att konstruktören inte skulle släppa iväg något med starka lådresonanser!

Det gör jag också, så då känns rummet som den troliga orsaken. Så ni som är erfarna är det än viktigare med dämpning när lådvolymen minskas? Att första reflexen då blir större och mer betydande? Jag har beställt ett nytt slutsteg (rotel rb-03) som jag tänkte ha och driva dem med (tänkte ha dem i köket). Jag vet att jag har ett dåligt dämpat rum...


Jag vidhåller att du bör prova hos någon annan, eller åtminstone i ett anat rum. Elektroniken tror jag mindre på, åtminstone om du litar på att alla tonkontroller och liknande är urkopplade.
... tycker jag!

Per

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-26 21:24

Hur är dom placerade?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-26 21:45

Någon får rätta mig här, men jag får för mig att det kan bli sådär om högtalarna står placerade för nära sidovägg?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7542
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2014-01-27 00:34

Var och hämtade ett par Qm60 i svart pianolack idag utanför Stuttgart! En polare till mig köpte dem. Väldigt snygga högtalare faktiskt :P

Bild

Bild

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2014-01-27 01:50

petersteindl skrev:Är det någon som vet vad konsumentköplagen säger angående saker som köps på nätet och returrätt/ånger osv?

Mvh
Peter


Det är distansköplagen som gäller för internethandel, full returrätt i en månad(eller va det 2??).
men det är bara att masa sig in på KOs sida.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Inläggav Beakungen » 2014-01-27 01:59

WhereNextColumbus skrev:Bild

8O :cry:

Studerade mina junior i solljus för första gången. Båda bas/mellanregisterelementen ser ut ungefär såhär. Dom verkar helt enkelt ha vikt sig strax innanför gummikanten.[s] Är det självförvållat (antar det,ljudet.[/s] hade en liten incident med denon-appen förra helgen. Vi var inte riktigt överens om vilken ljudnivå som var acceptabel klockan tre på natten. Men jag var snabb på fjärren[s]) eller är det ett fabriksfel?ljudet.[/s] Har aldrig hört talas om att det går att spela sönder element så att konen viker sig. Men man lär sig något nytt varje dag.

Har inte märkt att dom ska ha ändrat ljudkaraktär särskilt sedan jag kopplat in dom, men jag kan inte tänka mig att det här inte skulle påverka


Kollade mina piP nyss för skojs skull. Det blev mindre skoj. Båda mina basar ser ut sådär! Har nog spelat på tok för högt med dem :/

Bara att byta basar misstänker jag? Vad kostar ett par sådana?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35515
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-01-27 02:12

Jag tror att piPs vävarmerade kon är betydligt tåligare mot sådant våld.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Inläggav Beakungen » 2014-01-27 02:17

paa skrev:Jag tror att piPs vävarmerade kon är betydligt tåligare mot sådant våld.



Jag googlade runt lite och såg detta också. Lutar åt att uppgradera piPen till piPs.

Vad jag läst mig till så är det inte så mycket dyrare än att köpa nya basar. Så kanske lika bra att göra det?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2014-01-27 07:43

Hur högt spelar ni? Jag har små basar i mina toppar och har spelat ordentligt högt med dem. Dock har jag inga som helst spår av brott i konen (Peerless 5 tums).

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-27 08:15

I mitt fall så spelades det på maxläge för reglaget, av misstag. Det var bra högt. Men det står ett par prof p-lådor hos mig nu och väntar på att jag ska lacka dom nu. Och jag har satt en volymspärr i receivern. Så förhoppningsvis ska jag slippa det här i fortsättningen.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22729
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-27 08:18

Thomas_A skrev:Hur högt spelar ni? Jag har små basar i mina toppar och har spelat ordentligt högt med dem. Dock har jag inga som helst spår av brott i konen (Peerless 5 tums).

T



piP spelar ju ovanligt låga frekevenser för sin storlek. Det kanske stressar elementet mera än de högtalare som har högre avstämningar? Musikvalet bör kunna göra skillnad. Med akustisk musik är väl risken mindre än med syntetiskt genererad subbas?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster