Olika avstånd till högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Olika avstånd till högtalare.

Inläggav Fostex » 2014-01-22 15:12

Jag försöker bli klok på hur jag ska möblera i vår nya lägenhet.
Tyvärr kommer högtalarplaceringen att utsättas för diverse kompromisser :(

Min största fundering just nu, är vad som händer om jag har olika avstånd till höger respektive vänster högtalare.
Självklart både nivå och tidskompenseras vänster högtalare (den som står längre bort) i receivern. De placeras även i samma lyssningsvinkel (ca 23 grader).

Jag har tänkt fram dessa nackdelar:

- Spridnings- och reflexmönstret från respektive högtalare blir olika, då förstareflexen från vänster högtalare träffar t.ex. golvet "tidigare".

- Avståndet till bakväggen blir längre, vilket påverkar väggstödet och således tonkurvan.

- Den maximala ljudtrycksnivån begränsas tidigare utav den vänstra (läs: nivåhöjda) högtalaren.

Kan ni hjälpa mig att bedöma hur skadliga de här kan vara för återgivningen, och om det finns fler nackdelar?

Så här ser den tänkta placeringen ut. Rummet är 4.5x4.3m
Högtalarna är Ino i6.
Bild
Senast redigerad av Fostex 2014-01-22 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 15:14

Den placeringen ser långt från optimal ut i mina ögon.

Du har ju flera andra sätt att placera högtalarna. Om du kan rita ut var dörrar och fönster är så kan du nog få en del tips :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-01-22 15:23

Disclaimer: Har gammal tråd sedan tidigare om just rummet - vill någon moderator slå ihop dessa är det helt okej! Inte menat att dubbelposta. :)

Andreas:

Placeringen begränsas egentligen av att soffan inte får stå mitt i rummet för min blivande sambo. Jag hade helst velat ha den mitt i rummet, på lagomt avstånd från den sneda väggen - vilket är uteslutet då soffryggen hamnar i blickfånget från rummet intill. I rummet ska dessutom en 160cm bred säng rymmas.
Så här ser rummet i fråga ut.
Bild

2.7m-väggen inhyser rummets fönster.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 15:30

Ja ja jag tyckte jag kände igen rumsformen. Din andra tråd är självklart anledningen.

Det där är verkligen inget lätt rum att möblera i och med sambons restriktioner så blir det ännu svårare..hmm.

Jag har aldrig testat att placera högtalare mot en snedvägg(jämfört med lyssningsplats) så jag har tyvärr inga egna erfarenheter, men om man bara tänker på fysiken bakom och vad som påverkas så är det allt från timing och spridning till tonkurva med den uppställningen.

Observera att jag vill inte låta pessimistisk, speciellt när jag inte hört en sådan uppställning själv, men det där kan bli problematiskt tror jag.

Jag har inga konkreta svar så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
Det enda jag kommer på är med soffan i mitten av rummet parallellt med snedväggen, men det har du ju redan tänkt på.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-22 15:42

Kan du inte ställa soffan med ryggen mot snedväggen?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-22 15:46

Objektivisten skrev:Kan du inte ställa soffan med ryggen mot snedväggen?

Så tänkte jag med vid första anblicken.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-01-22 15:46

Riv sneväggen, och bygg upp ett rektangulärt rum.....

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-01-22 15:47

Andreas:
Jag förstår helt vad du menar. Den här olika avstånd-tanken är typ sista idén jag har, men andras synsätt är alltid tacksamt!
Som det ser ut kommer antagligen sängen att stå i nedre vänstra hörnet på bilden, i vilken vinkel som nu blir lämplig.

Usch vilket huvudbry detta är, till på köpet ska 6 st bakhögtalare antagligen upp. :cry:

Objektivisten & genstruktur:
Det kan gå, och ha högtalarna med det korresponderade hörnet "mellan sig" tänker ni?

Maccis:
Gissa om jag vill! :twisted:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-22 16:03

Fostex skrev:
Det kan gå, och ha högtalarna med det korresponderade hörnet "mellan sig" tänker ni?

Har aldrig provat den uppställningen själv, men läst om andra som varit nöjda. En ide att prova i alla fall?

Eller så ställer du högtalarna där du ställt dem på bilden och soffan tvärs över hörnet?

Edit: Aha, det är en dörr i hörnet som kommer skymmas av soffan va?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Olika avstånd till högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-01-22 16:46

Fostex, mitt förslag är att du placerar "ideal"-lyssningsplatsen längst till vänster i soffan. Sedn placerar du högtalarna med lika lyssningsavstånd som en likbent triangel med lyssningsvinkeln 46 grader. Försök att skjuta på soffan en liiiiten aning så att du kan ha högtalarna på lika avstånd från väggen bakom. Ställ sedan in hembiorecivern så att du har samma avståndsinsntällning där på både höger och vänster fronhögtalare.

Med denna lösning så borde det gå att få det väldigt likt som din ovanstående skiss.

Basåtergivningen brukar det dock bli problem med då man placerar lyssningsplatsen relativt centralt i rum.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-01-22 17:09

genstruktur skrev:
Fostex skrev:

Har aldrig provat den uppställningen själv, men läst om andra som varit nöjda. En ide att prova i alla fall?

Eller så ställer du högtalarna där du ställt dem på bilden och soffan tvärs över hörnet?

Edit: Aha, det är en dörr i hörnet som kommer skymmas av soffan va?

Stämmer bra med dörren! Tack för de bra tankarna, ska skissa och måtta vidare. :)

Johan_Lindroos skrev:Fostex, mitt förslag är att du placerar "ideal"-lyssningsplatsen längst till vänster i soffan. Sedn placerar du högtalarna med lika lyssningsavstånd som en likbent triangel med lyssningsvinkeln 46 grader. Försök att skjuta på soffan en liiiiten aning så att du kan ha högtalarna på lika avstånd från väggen bakom. Ställ sedan in hembiorecivern så att du har samma avståndsinsntällning där på både höger och vänster fronhögtalare.

Med denna lösning så borde det gå att få det väldigt likt som din ovanstående skiss.

Basåtergivningen brukar det dock bli problem med då man placerar lyssningsplatsen relativt centralt i rum.

Tack för tipsen Johan.
Det här är nog faktiskt den mest lämpliga idén hittills. Soffan är dessutom svagt rundad (ca 10 m radie), så det kan bli en ganska bra kompromiss med att den vänstra platsen ("min" plats ;)) är lite utvinklad fr.
Sen kan jag försiktigt puffa in soffan i mot rummet, lite varje dag. Har jag tur märker inte Malin någonting.. :twisted:
Här kan det kanske vara en idé med en centerkanal för att få en hygglig ljudbild från högersidan också, eller tänker jag fel?

Med lite tur är målarna klara i eftermiddag, då ska jag posta bilder på möbleringsprojektet.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-22 17:15

Fostex skrev:

Sen kan jag försiktigt puffa in soffan i mot rummet, lite varje dag. Har jag tur märker inte Malin någonting.. :twisted:

Det där har jag praktiserat. Flyttade fram min frontar en 2-3cm varje dag i en vecka. Snillrikt och märktes inte av sambon :). Eller så märkte hon det, brydde sig inte, och sa inget.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 17:16

Så här någonting?
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 17:53

Nattlorden skrev:Så här någonting?

Det var mitt förslag, men soffan får inte synas genom dörröppningen så det går inte.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-22 17:56

Nattlorden skrev:Så här någonting?
Bild

Så tänker jag direkt när jag ser rummet också, superlösning!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
yangluchan

Inläggav yangluchan » 2014-01-27 04:55

Som jag ser det så är det inte rummet som är felet, det är sambon. Går det inte att byta ut den :lol: Det skulle lösa de mesta med placeringen.
Have a nice...
Janne

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-27 06:59

Sätt hjul på soffan och dra fram den till sweetspot vid finlyssning,

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-27 08:21

Även om vi bortser från själva hifi-aspekten, tycker jag att soffans placering enligt din skiss känns lite oortodox... Hur ser övrig möblering i rummet ut?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-27 08:33

En lyssningsfåtölj utan nackstöd som ställs i rätt position vid koncentrerad lyssning. Den kan vackert stå längs med en vägg och vara ostörande för sambon övrig tid.

Exempel på ostörande lyssningssäten:

Bild

Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-01-28 18:12

Mmm, håller med föregående talare. Fåtölj/stol för finlyssning. :)

Återgå till Generellt om hifi