Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2014-01-27 08:40

Kodotrummor, Eldfågeln, Cincinnati Pop Orchestra?

Men det är sant, piccolaflöjt stressar baselementet i piP väldigt lite.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22729
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-27 09:18

shifts skrev:Kodotrummor, Eldfågeln, Cincinnati Pop Orchestra?

Men det är sant, piccolaflöjt stressar baselementet i piP väldigt lite.


De exemplen du nämner faller trots allt i lägsta registret. Lustigt att jag gjort MasVisningar på två av dem för snart ett år sedan! Med basreflexsystem ligger en fara i att skicka in signal under avstämningsfrekvensen.


Bild

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-27 10:56

paa skrev:Jag tror att piPs vävarmerade kon är betydligt tåligare mot sådant våld.


Mina erfarenheter är att piPs basen tål så mycket våld att du omöjligt kan undgå att lägga märke till att det låter SKIT.
och därmed sänka, utan att basen tagit skada alls :)
Senast redigerad av DVD-ai 2014-01-27 12:18, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Inläggav Beakungen » 2014-01-27 12:12

DVD-ai skrev:
paa skrev:Jag tror att piPs vävarmerade kon är betydligt tåligare mot sådant våld.


Mina erfarenheter är ann piPs basen tål så mycket vold att du omöjligt kan undgå att lägga märketill att det låter SKIT.
och därmed sänka, utan att basen tagit skada alls :)


Jag har lagt mail till Ino nu och ställt frågan vad det skulle kosta att uppgradera/laga sina piP med de bättre och tåligare basarna :)

Förhoppningsvis går det att lösa smidigt. Enklaste hade klart varit att åka dit. Men eftersom det är en bit så går inte det :(

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-27 12:15

Beakungen skrev:Jag har lagt mail till Ino nu och ställt frågan vad det skulle kosta att uppgradera/laga sina piP med de bättre och tåligare basarna :)

Förhoppningsvis går det att lösa smidigt. Enklaste hade klart varit att åka dit. Men eftersom det är en bit så går inte det :(


Om du vill ha ett svar inom en överskådlig framtid så skulle jag starkt rekommendera att du ringer istället. Svarstiden på e-posten är inte den bästa.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-27 12:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Inläggav ChristianAndersson » 2014-01-27 12:17

RogerGustavsson skrev:
shifts skrev:Kodotrummor, Eldfågeln, Cincinnati Pop Orchestra?

...Med basreflexsystem ligger en fara i att skicka in signal under avstämningsfrekvensen...


Hur löser man denna risk?
Har någon tagit fram ett ställbart lågnivå-filter;
passande mellan för- och slutsteg exempelvis?
(några decennier efter Sentec´s EC)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-27 12:18

Jo, om sagt, ring !

Då får du snabba svar :)

Signaturbasen är fin fin ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-27 12:22

Beakungen: Jag fann lite information i Ino manifester angående basbyte till piP.


Enligt prislistan så kostar det ca 1260kr att byta ut de söndriga piP basarna mot nya av samma typ.
Detta är subventionerade ersättningselement. Mao du lämnar in dina gamla element och får nya för ett lägre pris. Observera att detta är samma typ av element som du har nu dvs piP icke signatur.

Jag fann dock denna text:
Basbyte från piP (B59) till piPs (B59x) är även det lite extra subventionerat. Kostnad för en dylik operation (arbete oräknat) är 2 000:- inklusive de nya delningsfilterkomponenterna, om felfria originalelement returneras.

Med de 5% påslag som behövs för min prislista så landar du på 2100kr.

Där står dock felfria orginalelement. Att köpa subventionerade ersättningselement till piPs kostar ca 2310kr och att köpa helt nya lösa boomers till piPs kostar ca 3675kr.


Vilket pris som gäller när man har söndriga basar och vill uppgradera kan jag faktiskt inte lista ut. Mitt tips är att ringa och höra, men nu vet du ungefär var du ligger prismässigt iaf.


EDIT: lagt till mer info.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-27 12:34, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-27 12:25

Oresound skrev:Hur löser man denna risk?
Har någon tagit fram ett ställbart lågnivå-filter;
passande mellan för- och slutsteg exempelvis?
(några decennier efter Sentec´s EC)


Delat system med basmoduler är alltid en bra lösning ;)
Eller så sätter man ett HP-filter som avlastar högtalarna under dess avstämning.
Du kan använda tex en miniDSP mellan för- och slutsteg om du inte vill sätta filtret efter slutsteget.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2014-01-27 13:26

RogerGustavsson: Kul att du hade mätningar på några sådana inspelningar.

De bästa jag hört av dem är trevliga på så vis att man gärna höjer nivån och vips fladdrar baselementet oroväckande mycket.

Minns en demo på Audioconcept där Peter visade upp 3D8. De fick ingen vägg utan satt monterade på två skivor en bit ut i rummet. En besökare hade mig sig en inspelning kodotrummor. Nivån sänktes inte från stycket innan och strax hörde man FLOFFFLOFFFLOFF från basarna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-27 13:34

QM60 är riktigt snygga ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2014-01-27 13:36

AndreasArvidsson skrev:Beakungen: Jag fann lite information i Ino manifester angående basbyte till piP.


Enligt prislistan så kostar det ca 1260kr att byta ut de söndriga piP basarna mot nya av samma typ.
Detta är subventionerade ersättningselement. Mao du lämnar in dina gamla element och får nya för ett lägre pris. Observera att detta är samma typ av element som du har nu dvs piP icke signatur.

Jag fann dock denna text:
Basbyte från piP (B59) till piPs (B59x) är även det lite extra subventionerat. Kostnad för en dylik operation (arbete oräknat) är 2 000:- inklusive de nya delningsfilterkomponenterna, om felfria originalelement returneras.

Med de 5% påslag som behövs för min prislista så landar du på 2100kr.

Där står dock felfria orginalelement. Att köpa subventionerade ersättningselement till piPs kostar ca 2310kr och att köpa helt nya lösa boomers till piPs kostar ca 3675kr.


Vilket pris som gäller när man har söndriga basar och vill uppgradera kan jag faktiskt inte lista ut. Mitt tips är att ringa och höra, men nu vet du ungefär var du ligger prismässigt iaf.


EDIT: lagt till mer info.


Nu handlar ju denna tråd om Guru och inte om Ino. För det senare så finns det ju en hel avdelning till. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Inläggav Beakungen » 2014-01-27 13:39

Naqref skrev:
AndreasArvidsson skrev:Beakungen: Jag fann lite information i Ino manifester angående basbyte till piP.


Enligt prislistan så kostar det ca 1260kr att byta ut de söndriga piP basarna mot nya av samma typ.
Detta är subventionerade ersättningselement. Mao du lämnar in dina gamla element och får nya för ett lägre pris. Observera att detta är samma typ av element som du har nu dvs piP icke signatur.

Jag fann dock denna text:
Basbyte från piP (B59) till piPs (B59x) är även det lite extra subventionerat. Kostnad för en dylik operation (arbete oräknat) är 2 000:- inklusive de nya delningsfilterkomponenterna, om felfria originalelement returneras.

Med de 5% påslag som behövs för min prislista så landar du på 2100kr.

Där står dock felfria orginalelement. Att köpa subventionerade ersättningselement till piPs kostar ca 2310kr och att köpa helt nya lösa boomers till piPs kostar ca 3675kr.


Vilket pris som gäller när man har söndriga basar och vill uppgradera kan jag faktiskt inte lista ut. Mitt tips är att ringa och höra, men nu vet du ungefär var du ligger prismässigt iaf.


EDIT: lagt till mer info.


Nu handlar ju denna tråd om Guru och inte om Ino. För det senare så finns det ju en hel avdelning till. ;)


Ahh mitt fel! Andreas var bara snäll nog att svara :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39823
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2014-01-27 13:39

shifts skrev:RogerGustavsson: Kul att du hade mätningar på några sådana inspelningar.

De bästa jag hört av dem är trevliga på så vis att man gärna höjer nivån och vips fladdrar baselementet oroväckande mycket.

Minns en demo på Audioconcept där Peter visade upp 3D8. De fick ingen vägg utan satt monterade på två skivor en bit ut i rummet. En besökare hade mig sig en inspelning kodotrummor. Nivån sänktes inte från stycket innan och strax hörde man FLOFFFLOFFFLOFF från basarna.


Bremen 3D8 har glasfiberkon och jag har aldrig sett att glasfiberkonen går sönder eller ändras. Hur man än bär sig åt är det alltid en av parametrarna som först sätter stop då man styr ut konen till Xmax och därutöver. Det kan vara upphängning eller spider eller talspole eller membran. Ibland kan det vara limmet men då har dåligt lim använts eller också har limfogen varit för dålig. Bra lim med bra limfog är idag tillräckligt stark och temperaturtålig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2014-01-27 13:51

Ivil skrev:Har precis införskaffat mig ett par Guru Junior som skall ersätta mina eps-1:or. Men till min fasa så låter dessa hötalare fruktansvärt burkiga. Lyssnar jag på röster på tv och radio så låter dessa verkligen låda! Betydligt burkigare än eps-1:orna. Vad beror det på?! Är det att jag i princip saknar dämpning i rummet, eller är de inte bättre än så?!


Om jag får spekulera (vilket jag får) så misstänker jag att det är en tillvänjningssak. Man kan kanske dra liknelsen mellan piP och pK resp Guru Junior och Eps-1. Om man gör jämförande lyssningar och har piP som ankarsystemet så kommer pK att upplevas som precade och något skrikiga. Om man har pK som ankarsystemet så kommer piP enligt min erfarenhet låta lite introverta och klanglösa. Men det beror enbart på vad man jämför med. Det är ju problemet med jämförelser. Efter några veckor så försvinner kopplingen och man kan höra hur det egentligen låter. Det är troligen detta som människor kallar inspelning.

Så mitt tips är att spela på Gurusarna ett tag och sedan byt tillbaka till Eps-1 så kommer du vara mycket nöjdare med de förra. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28097
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2014-01-27 14:16

Finns QM60 att lyssna på i butik i Stockholm eller Göteborg?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2014-01-27 16:55

petersteindl skrev:
shifts skrev:RogerGustavsson: Kul att du hade mätningar på några sådana inspelningar.

De bästa jag hört av dem är trevliga på så vis att man gärna höjer nivån och vips fladdrar baselementet oroväckande mycket.

Minns en demo på Audioconcept där Peter visade upp 3D8. De fick ingen vägg utan satt monterade på två skivor en bit ut i rummet. En besökare hade mig sig en inspelning kodotrummor. Nivån sänktes inte från stycket innan och strax hörde man FLOFFFLOFFFLOFF från basarna.


Bremen 3D8 har glasfiberkon och jag har aldrig sett att glasfiberkonen går sönder eller ändras. Hur man än bär sig åt är det alltid en av parametrarna som först sätter stop då man styr ut konen till Xmax och därutöver. Det kan vara upphängning eller spider eller talspole eller membran. Ibland kan det vara limmet men då har dåligt lim använts eller också har limfogen varit för dålig. Bra lim med bra limfog är idag tillräckligt stark och temperaturtålig.

Mvh
Peter


Det jag gav exempel på är när man använt en akustisk inspelning och spelat så hårt att en liten högtalare storknat, det var ingen kritik mot 3D8. RogerGustavsson trodde det var syntetiska ljud som orsakar sådana här skador.

Du sprang fram och sänkte rejält direkt. Hade det varit en annan typ av kon hade det kanske inte gått bra?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2014-01-27 16:58

Naqref skrev:Om jag får spekulera
[spekulationer]


Jag tycker också att man bör överväga detta. Kanske inte om det verkligen låter burkigt / resonant, men om de upplevs lite platta.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ivil
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2006-03-30

Inläggav Ivil » 2014-01-27 17:14

Jag tror verkligen inte jag misstar mig för att de är platta... Jag spelar massor av musik som verkligen är underbar, men tal faller igenom och låter högtalare...Mest troligen så är det rummet som är hemskt... Väggen som den spelar mot är tex en oisolerad innervägg med enkelgips 70mm tjocklek. Jag upplever allmänt att rummet har smått obehaligt efterklang.
I veckan får jag ett nytt slutsteg så jag får testa i ett annat rum. Men helt klart är att det låter burkigare än med eps-1:orna...

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-27 23:06

Frågar igen, har du nära till sidovägg eller liknande? Jag tyckte också uppleva samma sak hemma med mina. Typ, det lät lite urgröpt. Burkigt och hårt. Tyckte mig uppleva att det blev bättre när jag flyttade dom närmre varann o längre från väggarna. Men jag har inte hunnit fixa placeringen ordentligt, ska kika på det dom är tillbaka från elementbyte. På ena sidan har jag bokhyllan väldigt nära o misstänker att det kan vara problemet. Har lyssnat på dom hos hifiart och då lät dom inte så!
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Ivil
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2006-03-30

Inläggav Ivil » 2014-01-27 23:37

WhereNextColumbus: Japp hag har en vägg alldeles i närheten, och ingen vägg alls på andra sidan...Tyvärr så kan jag inte göra så mycket åt placeringen...
Bild
Bild
Vad som jag kan tänka mig är möjligt ur akustiksynpunkt är att bygga en jätteabsorbent som stäcker sig över hela väggen där högtalarna är placerad som stäcker sig upp till tvns överkant (kanske går att övertala frugan...kanske...), samt att stoppa upp akustikcanvastavlor bakom soffan
Mvh/Andreas

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-28 00:00

Jag vet inte om det är en rimlig förklaring, men jag håller själv på att försöka reda ut mitt eget rum lite smått. Akustik är frustrerande.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2014-01-28 00:31

WhereNextColumbus skrev:Akustik är frustrerande.


Kompext och ohyggligt svårt för oss vanliga själar :? Tur att det finns andra som kan det, för oss vanliga alltså :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-28 00:58

Ja, man försöker lära sig lite här och lite där. Men som med allting annat så märker man att ju mer man lär sig desto mindre vet man.

Kan placering med hög mediabänk spela in i det här problemet? Jag har också en rätt hög sån som står placerad mellan högtalarna, lite som på bilden. Bara tänker högt, en till sak som är ganska lika. Och det verkar som att problemen är rätt lika
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2014-01-28 03:44

WhereNextColumbus skrev:Frågar igen, har du nära till sidovägg eller liknande? Jag tyckte också uppleva samma sak hemma med mina. Typ, det lät lite urgröpt. Burkigt och hårt. Tyckte mig uppleva att det blev bättre när jag flyttade dom närmre varann o längre från väggarna. Men jag har inte hunnit fixa placeringen ordentligt, ska kika på det dom är tillbaka från elementbyte. På ena sidan har jag bokhyllan väldigt nära o misstänker att det kan vara problemet. Har lyssnat på dom hos hifiart och då lät dom inte så!


Nu har ju EPS-1 i princip samma elementkonfiguration som Guru Junior och rimligt lika spridningsegenskaper så om det skulle vara akustiken (eller elektroniken) som spökar så borde det drabba båda högtalarna. Att det inte gör så får åtm mig att misstänka att det är egenskaper hos själva högtalaren som är skyldig till det hela. Förutom själva grundegenskaper hos högtalarna så kan det ju finnas andra felkällor. Eftersom kvalitetskontrollen hos Guru är vida överlägsen den man kan åstadkomma som hemmabyggare så statistiskt sett så om det beror på fel hos någon av högtalarna så är det hos EPS-1 felet ligger. Rimligtvis. Om det inte beror på fel så återstår rena tonkurveavvikelser hos de båda högtalarna eller resonanta beteenden hos desamma. Jag gissar att det beror på det förra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-28 08:11

Jag upplever samma typ av effekt med högtalarna som står som temporära ersättare. Plus att jag inte upplevde det när jag lyssnade på dom på hifiart. Därför tänkte jag att det antingen är rummet, inspelningarna eller att jag inbillar mig. Eller så är det pga att mina faktiskt är trasiga sedan en olycka första dagen :) Dom har sprucken boomer.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22729
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-28 09:07

Ivil skrev:Jag spelar massor av musik som verkligen är underbar, men tal faller igenom och låter högtalare...


Tal är ofta inte speciellt väl inspelat. Är vanligt att det låter allt annat än "naturligt".

Användarvisningsbild
Ivil
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2006-03-30

Inläggav Ivil » 2014-01-28 09:34

Tal är ofta inte speciellt väl inspelat. Är vanligt att det låter allt annat än "naturligt".
Någon som har tips på var jag kan hitta en ljudfil med bra inspelat tal?

När jag jamfört tal så är det främst från tv:n (canal digital iptv) så det kanske är inspelningarna som är dåliga

Jag hoppas få ta med mig mina högtalare till StefanW och få jämföra i ett bra rum med bra elektronik för att utesluta högtalarna. Jag får ju också kännslan att det ska vara fel på båda högtalarna är otroligt liten, och med tanke på konstruktörens yrkesskicklighet så känns ju det inte så troligt att högtalarna har denna karaktär.

WhereNextColumbus du skriver att när du hörde dem på Hifiart så lät dem bättre. Är det fler här som har dess Juniorer som kan säga hur ni upplever dem?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2014-01-28 10:06

WhereNextColumbus skrev:Jag upplever samma typ av effekt med högtalarna som står som temporära ersättare. Plus att jag inte upplevde det när jag lyssnade på dom på hifiart. Därför tänkte jag att det antingen är rummet, inspelningarna eller att jag inbillar mig. Eller så är det pga att mina faktiskt är trasiga sedan en olycka första dagen :) Dom har sprucken boomer.

Ok. Nu citerade jag din kommentar eftersom den försökte lösa Ivils problem. Det är tveksamt om den gör. Dina problem kanske det löser däremot.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2014-01-28 10:08

RogerGustavsson skrev:
Ivil skrev:Jag spelar massor av musik som verkligen är underbar, men tal faller igenom och låter högtalare...


Tal är ofta inte speciellt väl inspelat. Är vanligt att det låter allt annat än "naturligt".


Fast om det låter naturligt på EPS men inte på Guru så kanske inte detta är problemet. Men det har kanske inte gjorts några jämförelser på det? Har du gjort det Ivil?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst