Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Svante skrev:bensnake skrev:IngOehman skrev:Man F/E-lyssnar inte CD-spelare.
Det där har jag funderat på. Hur går man tillväga när det kommer till val av CD-spelare om man valt transparentspåret för komponerande av anläggning? Utgår man från att alla spelare låter likadant (eller i vart fall att skillnaderna är så små att de anses försumbara) och väljer den man tycker är snyggast? Eller vilka kriterier utgår man från? Mätbart jitter?
Man måste jämföra med en annan CD-spelare eller åtminstone en annan DAC. Man kan ju inte lyssna på insignalen till en CD, som ju är digital, utan att omvandla den till en analog signal.
Alternativet, som inte alls är dumt, är att göra lite mätningar på saker som man vet kan och brukar påverka.
Eller ännu hellre gör man bådadera.
Det har ju vid ett flertal tillfällen hänvisat till hur man kan göra/gör F/E-test av en Cd-spelare genom att bränna skivor utifrån utsignalen mm. Har aldrig satt mig in i det då det verkade alldeles för svajigt för min smak. Dock är det ju bra att få höra att det inte görs enligt dessa teorier.
mvh/Harryup
Panelguy skrev:Det låter nästan som om det skulle finnas ofärgade anläggningar.
Det pratas mycket om vikten av att välja en transparent förstärkare, exempelvis Bryston, men jag läser väldigt lite om valet av transparent högtalare. Med tanke på hur marginellt en förstärkare påverkar ljudet jämfört med högtalaren borde fokus ligga betydligt mer på den senare.
AndreasArvidsson skrev:bensnake skrev:Conan skrev:2. Skulle man kunna gissa att den "icke detekterbara" fönserrutan på något sätt kan bidra till att det som betraktas genom rutan förefaller tråkigare och färglöst?
Nej, det är bara i musiklyssningssammanhang det förhåller sig så. Märkligt nog. Varför är det så? Det borde ju vara som i ditt exempel med rutan men likväl är det inte så. Jag blir inte klok på det.
Jag vidhåller att det är precis så som med rutan. Rutan eller valfri länk i lyssningsanläggningen kan självklart ändra det vi ser/hör genom färgning, men inte blir det till det bättre, enligt mig.
Ponera dock att du kan ändra färgningen individuellt för var motiv genom rutan eller var spår som spelas upp på anläggningen. Då kan man förbättra för det enskilda fallet. Tänk efterbehandling av bilder i photoshop.
En fast färgning som gäller för allt kan dock aldrig enligt mig förbättra resultatet. Det är min egna åsikt, men jag vet att det finns folk som tycker tvärt om och det är helt ok
För övrigt så gillar jag liknelsen med fönsterrutor och solglasögon
markusA skrev:Jag bockade för ett nej. Blindtestet är bra men knappast avslappnade. Ofta hittar jag svårkvantifierade skillnader och ofta är det något jag lär mig känna igen över tid. Själva testlyssningen blir en svårighet i sig själv.
markusA skrev:Det är situationen där jag medvetet söker skillnader. Fokus försvinner från musiken och istället lyssnar jag efter detaljer. Att jaga skillnader...
Vanlig lyssning är mer avslappnad och jag öppnar mig mer för helheten och det musikaliska. När jag sedan byter grejer så blir det mer av en aha-upplevelse och tydligare skillnader.
Men det är kul med blindtestet också.
n3mmr skrev:hevi skrev:Svante skrev:bensnake skrev:IngOehman skrev:Man F/E-lyssnar inte CD-spelare.
Det där har jag funderat på. Hur går man tillväga när det kommer till val av CD-spelare om man valt transparentspåret för komponerande av anläggning? Utgår man från att alla spelare låter likadant (eller i vart fall att skillnaderna är så små att de anses försumbara) och väljer den man tycker är snyggast? Eller vilka kriterier utgår man från? Mätbart jitter?
Man måste jämföra med en annan CD-spelare eller åtminstone en annan DAC. Man kan ju inte lyssna på insignalen till en CD, som ju är digital, utan att omvandla den till en analog signal.
Alternativet, som inte alls är dumt, är att göra lite mätningar på saker som man vet kan och brukar påverka.
Eller ännu hellre gör man bådadera.
Det som kommer närmast är väl att jämföra en analog bandinspelning med en ADC/DAC kombination, dvs den analoga signalen jämförs mot samma signal som gått genom A/Dn och sedan konverterats tillbaks av D/An till analogt.
Med ansatsen att det är ganska osannolikt att ADCn introducerar hörbara fel som sedan kancelleras perfekt av DACens hörbara fel så att summan blir ohörbar
Man gör val vid konstruktionen av en ADC eller en DAC: Hur hanterar man t ex bandbegränsningen/antialiasing? Hur gör man interpolationen?
De fel som systematiskt härrör från de val man gjort kan mycket väl vara kancellerande. Vanligast borde det där vara om båda är från samma tillverkare och konstruktör.
Men väljer man medvetet väldigt olika konstruktionsval så kanske det kan gälla, att det är osannoplikt.
markusA skrev:Den blinda aspekten stör mig inte, det är mer själva testsituationen som kan vara svår att slappna av i.
AndreasArvidsson skrev:Utan tvekan påverkar högtalarna generellt mer och är därför viktigare att lägga ner mer resurser på än slutsteget.
Varför det läggs så mycket fokus på saker som är "mindre viktiga" och att det pratas så lite om högtalare och rum kan jag inte svara på.
Alexi skrev:Självklart är högtalaren och rummet de två viktigaste delarna i kedjan efter inspelningen.
Panelguy skrev: Ja det är just därför jag tycker det är så märkligt att samma Bryston vs. rör-debatt återkommer gång efter annan. En petitess jämfört med högtalarnas påverkan som man mer sällan diskutterar. Har det kanske att göra med att förstärkare kan F/E-lyssnas men inte högtalare
bensnake skrev:AndreasArvidsson skrev:För övrigt så gillar jag liknelsen med fönsterrutor och solglasögon
Jag tycker också att dessa är kul.
Bill50x skrev:Panelguy skrev: Ja det är just därför jag tycker det är så märkligt att samma Bryston vs. rör-debatt återkommer gång efter annan. En petitess jämfört med högtalarnas påverkan som man mer sällan diskutterar. Har det kanske att göra med att förstärkare kan F/E-lyssnas men inte högtalare
Högtalarnas påverkan är kanske stor, i betydelsen lättast att uppfatta, men är skillnaderna viktigast? Om skillnaderna i elektroniken är så marginell så förstår jag inte alls varför man ägnar mer tid åt denna än den kvart det tar att handla en Denon-receiver?
/ B
Bill50x skrev:Om skillnaderna i elektroniken är så marginell så förstår jag inte alls varför man ägnar mer tid åt denna än den kvart det tar att handla en Denon-receiver?
/ B
Svante skrev:Ja herrejisses, grabbar, har vi inte lyckats få till en blindtesttråd igen.
Bill50x skrev:Om skillnaderna i elektroniken är så marginell så förstår jag inte alls varför man ägnar mer tid åt denna än den kvart det tar att handla en Denon-receiver?
/ B
phloam skrev:Därför att det ligger i själva intresset för HiFi - det ligger prestige i att hitta de minsta detekterbara skillnaderna, vad det än gäller. Stora skillnader som är lätt detekterbara är för uppenbara. Helst ska det handla om sådant som bara vissa lyssnare lyckas uppfatta med sin fantomhörsel
phloam skrev:Fatta vilken cred det skulle vara att kunna kalla sig "Mannen som detekterade Bryston-steg 10/10 under blindtest"
Vad man skall ha den kompetensen till i musiklyssnandet ställer jag mig dock frågande till.
Svante skrev:Ja herrejisses, grabbar, har vi inte lyckats få till en blindtesttråd igen.
AndreasArvidsson skrev:markusA skrev:Den blinda aspekten stör mig inte, det är mer själva testsituationen som kan vara svår att slappna av i.
Det förstår jag absolut. Det är en lite speciell situation.
Alexi skrev:Självklart är högtalaren och rummet de två viktigaste delarna i kedjan efter inspelningen.
Harryup skrev:Eftersom jag inte vet i vilket ljus den inte detekterades så har jag ingen aning om jag skulle kunna detektera den i annat ljus.
Så, nä. Analogin funkar inte.
Conan skrev:Harryup skrev:Eftersom jag inte vet i vilket ljus den inte detekterades så har jag ingen aning om jag skulle kunna detektera den i annat ljus.
Analogin funkar finfint för nu var det GTS (glastekniska sällskapet) som testade rutan, och de brukar ju F/E-titta fönsterglas på regelbunden basis. I normalfallet har de inga problem att detektera testobjekten, men i det här fallet gick de bet.
Och visst stämmer det som du säger att "icke detektion" i ett sammanhang inte är någon garanti för att rutan är ofärgande i alla situationer, men jag anser att "icke detektion" faktiskt är ett inte obetydligt kvalitetsmärke vare sig vi snackar fönsterglas eller förstärkare.
Så om jag skulle välja fönster till huset, skulle "icke detektion" i ett GTS-test vara en betydande faktor.
Conan skrev:Harryup skrev:Eftersom jag inte vet i vilket ljus den inte detekterades så har jag ingen aning om jag skulle kunna detektera den i annat ljus.
Analogin funkar finfint för nu var det GTS (glastekniska sällskapet) som testade rutan, och de brukar ju F/E-titta fönsterglas på regelbunden basis. I normalfallet har de inga problem att detektera testobjekten, men i det här fallet gick de bet.
Och visst stämmer det som du säger att "icke detektion" i ett sammanhang inte är någon garanti för att rutan är ofärgande i alla situationer, men jag anser att "icke detektion" faktiskt är ett inte obetydligt kvalitetsmärke vare sig vi snackar fönsterglas eller förstärkare.
Så om jag skulle välja fönster till huset, skulle "icke detektion" i ett GTS-test vara en betydande faktor.
Micke23 skrev:Man skulle kunna jämföra en stereoanläggning (och dess olika delar i kedjan) med ett kameraobjektiv också, där flera linselement efter varandra med skilda egenskaper ändå tillsammans kan resultera i en oförvrängd, ljusstark, knivskarp bild. Linsen i en engångskamera eller mobil är väl inte mycket mer än en glasruta eller genomskinlig plastbit. Motsvarar kanske billigaste Siba-anläggningen?
När det gäller en kameralins utvärderar man ju inte de enskilda linselementen utan hela objektivet, som en enhet. Motsvarar kanske mer GÖK-lyssning än F/E-lyssning av enskilda apparater...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster