Konvertera till Linn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doze84

Konvertera till Linn

Inläggav doze84 » 2014-02-04 02:06

*Hejsan, det var ett tag sedan jag hängde här. Det var ju lite debatter sist. Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist. Skulle vara kul att höra era berättelser!
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-02-04 02:20

Vem är du?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Aerob

Re: Konvertera till Linn

Inläggav Aerob » 2014-02-04 02:56

doze84 skrev:*Hejsan, det var ett tag sedan jag hängde här. Det var ju lite debatter sist. Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist. Skulle vara kul att höra era berättelser!

Ja, nu har majoriteten köpt Linn här på faktiskt.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-02-04 08:49

doze84 skrev:*Hejsan, det var ett tag sedan jag hängde här. Det var ju lite debatter sist. Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist. Skulle vara kul att höra era berättelser!

Hur har det gått själv; har du kommit på bättre tankar?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 09:04

Ja, det var ju också en fråga... Har du själv konverterat till Ino-högtalare?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2014-02-04 10:19

:D :D

Vad har du för Linn grejor Doze?

//Per

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-04 10:23

Jag redan en Linnklassik så det räcker så länge :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-02-04 12:13

...o jag har en Linn Basik vinylsvarv :)
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-02-04 12:23

doze84 skrev:Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist.

Kanske?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-04 16:33

Nä men om du betalar så konverterar jag gladeligen. Jag tar ett Klimax
Exakt-system med en Sondek LP12, tack! Jag beundrar skottarna för mycket,
men jag har inte tänkt låta dem lura mig på mina pengar... det är de för snåla
för.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-02-04 16:41

Jag lyssnar på Linn gratis! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 17:05

Nimrod skrev:Jag lyssnar på Linn gratis! :D

Grattis!

/ B

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-02-04 17:41

Bill50x skrev:

Grattis!

/ B

Tack, lyssnar på Linn Classical webradio på Pioneer N-50 helt gratis. :wink:
Dom sänder med 320kbps. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 18:31

Nimrod skrev:
Bill50x skrev:
Grattis!

Tack, lyssnar på Linn Classical webradio på Pioneer N-50 helt gratis. :wink:
Dom sänder med 320kbps. :D

Japp, går bra med Squeezeboxen åxå :-)

/ B

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-04 18:41

Vet inte om tråden är seriös, men jag vart och lyssnade på akurate 242 och måste säga att jag vart grymt besviken. Dom lät väl helt ok, men absolut inte att det lät som ett par högtalare för 90.000 kr. Passade utmärkt till stränginstrument och bra inspelningar, men kalopsejsade totalt när man körde från spotify eller cd med lite sämre inspelningar. Toto lät bra, iron maiden lät skit typ.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-04 19:58

Högtalare med "rak" återgivning brukar väl just avslöja dåliga inspelningar.
Vad jag har fått höra så ska inte Maidens inspelningar vara några tekniska
underverk direkt.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-04 20:13

zartok skrev:Vet inte om tråden är seriös, ...

Helt klart en trålare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 21:12

zartok skrev:Vet inte om tråden är seriös, men jag vart och lyssnade på akurate 242 och måste säga att jag vart grymt besviken. Dom lät väl helt ok, men absolut inte att det lät som ett par högtalare för 90.000 kr. Passade utmärkt till stränginstrument och bra inspelningar, men kalopsejsade totalt när man körde från spotify eller cd med lite sämre inspelningar. Toto lät bra, iron maiden lät skit typ.

Jag har dissat nästan alla Linnhögtalare, just för att dom inte låter speciellt bra. Det började redan med Kan på 70-talet, efterföljaren Sara likaså. 242 kan låta väldigt bra med "rätt" musik men annars inte och med tanke på priset är de rena katastrofen. Första gången jag tyckte det lät riktigt trevligt var på en musikafton hos HighFidelity (Sthlm) där de då nya Akubarik användes. Det lät riktigt trevligt och dessa ligger i typ samma prisklass som 242. Med inbyggda slutsteg typ 160 tusen. Senare har jag lyssnat på Linn Klimax Exakt och det är nog den bästa återgivning jag har hört, möjligen med undantag av ett par rördrivna Focal hos en kamrat. Men 340 tusen för ett par högtalare, om än aktiva så det räcker med en mobiltelefon som matning, är ändå i saftigaste laget. Men helt klart har Linn utvecklats och de kan idag även producera högtalare av klass.

/ B

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-04 21:20

Något hyffsat OT men @Nimrod. Tycker du att din N-50 ger ifrån sig ett litet nätbrum tros? Funderar på om jag råkat ut för ett litet måndagsexemplar. Ville bara kolla. Har ett litet tag kvar på garantin, men har inte direkt brytt mig om det förrän åter igen för några dagar sen. Nu tycks jag höra det hur jag än vrider och vänder på mig.

Hmm, ska nog ta och få det fixat innan det är för sent.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-02-04 21:28

robotno skrev:Något hyffsat OT men @Nimrod. Tycker du att din N-50 ger ifrån sig ett litet nätbrum tros? Funderar på om jag råkat ut för ett litet måndagsexemplar. Ville bara kolla. Har ett litet tag kvar på garantin, men har inte direkt brytt mig om det förrän åter igen för några dagar sen. Nu tycks jag höra det hur jag än vrider och vänder på mig.

Har inte tänkt på det tidigare men nu när jag testade och lyssnade nära lådans överkant så finns det lite brum till höger, det gör det.
Men som sagt, det är så svagt att hade du inte frågat så hade jag aldrig märkt det.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-04 21:37

Nimrod skrev:
robotno skrev:Något hyffsat OT men @Nimrod. Tycker du att din N-50 ger ifrån sig ett litet nätbrum tros? Funderar på om jag råkat ut för ett litet måndagsexemplar. Ville bara kolla. Har ett litet tag kvar på garantin, men har inte direkt brytt mig om det förrän åter igen för några dagar sen. Nu tycks jag höra det hur jag än vrider och vänder på mig.

Har inte tänkt på det tidigare men nu när jag testade och lyssnade nära lådans överkant så finns det lite brum till höger, det gör det.
Men som sagt, det är så svagt att hade du inte frågat så hade jag aldrig märkt det.

Tackar för infon, tycker dock min kanske ligger nån nivå över acception.

Hoppas jag inte satt dig i något ofrivilligt helvetesirritationsläge nu bara. :wink:
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-04 21:43

My next naim will be Linn :wink:

Jag tycker att det är lite uppfriskande på något vis med dom där brittiska hifimärkena. Jag föredrar dessa alla dagar i veckan framför Ino/NAD grått :)

..fast ska jag vara helt ärlig så är dom nog mer uppfriskande än bra kanske 8)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-04 21:55

pinnen skrev:Ino/NAD grått

:lol: Väl talat!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-02-04 23:50

Bill50x skrev:
zartok skrev:Vet inte om tråden är seriös, men jag vart och lyssnade på akurate 242 och måste säga att jag vart grymt besviken. Dom lät väl helt ok, men absolut inte att det lät som ett par högtalare för 90.000 kr. Passade utmärkt till stränginstrument och bra inspelningar, men kalopsejsade totalt när man körde från spotify eller cd med lite sämre inspelningar. Toto lät bra, iron maiden lät skit typ.

Jag har dissat nästan alla Linnhögtalare, just för att dom inte låter speciellt bra. Det började redan med Kan på 70-talet, efterföljaren Sara likaså. 242 kan låta väldigt bra med "rätt" musik men annars inte och med tanke på priset är de rena katastrofen. Första gången jag tyckte det lät riktigt trevligt var på en musikafton hos HighFidelity (Sthlm) där de då nya Akubarik användes. Det lät riktigt trevligt och dessa ligger i typ samma prisklass som 242. Med inbyggda slutsteg typ 160 tusen. Senare har jag lyssnat på Linn Klimax Exakt och det är nog den bästa återgivning jag har hört, möjligen med undantag av ett par rördrivna Focal hos en kamrat. Men 340 tusen för ett par högtalare, om än aktiva så det räcker med en mobiltelefon som matning, är ändå i saftigaste laget. Men helt klart har Linn utvecklats och de kan idag även producera högtalare av klass.

/ B

Håller med dig Bill. Har bara lyssnat på Linn Exakt-systemet vidett tillfälle hittills men det var så bra att det inte var klokt. Gå till Karlavägen 42 (sthlm) och lyssna vettja!! :-)

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2014-02-04 23:53

Objektivisten skrev:

Japp, tacka vet jag Linns färglada design!
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 00:04

JConsul skrev:
Objektivisten skrev:

Japp, tacka vet jag Linns färglada design!
Bild

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 00:07

Mats skrev:Håller med dig Bill. Har bara lyssnat på Linn Exakt-systemet vidett tillfälle hittills men det var så bra att det inte var klokt. Gå till Karlavägen 42 (sthlm) och lyssna vettja!! :-)

Hehe,jo, det var ju där jag lyssnade på Exakt andra gången. Och då kom ju också chefskonstruktören (till slut) på besök och berättade om utvecklingen av systemet.

/ B

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-02-05 00:10

Bill50x skrev:
Mats skrev:Håller med dig Bill. Har bara lyssnat på Linn Exakt-systemet vidett tillfälle hittills men det var så bra att det inte var klokt. Gå till Karlavägen 42 (sthlm) och lyssna vettja!! :-)

Hehe,jo, det var ju där jag lyssnade på Exakt andra gången. Och då kom ju också chefskonstruktören (till slut) på besök och berättade om utvecklingen av systemet.

/ B

Jag var nog där kvällen efter. Han vart ju försenad första kvällen pga oväder om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-05 10:49

Zeeall skrev:Vem är du?

En trevligare attityd skulle vara klädsamt.
doze84 har varit med på forumet länge och ägt, ev fortfarande äger Linn. Bara att söka i forumet om du är intresserad.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-05 10:51

Bill50x skrev:

/ B

Kul att ni uppskattar Exakt. Själv är jag inte övertygad ännu. Ska ge det fler chanser i mer bekant miljö innan jag uttalar mig närmare.
Tycker nämligen mitt Linnsystem är klart mer musikaliskt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi