Högtalare made in Denmark..men vilken tillverkare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CalleP

Högtalare made in Denmark..men vilken tillverkare?

Inläggav CalleP » 2014-01-31 20:03

Första inlägget här och kanske blir fler så småningom.Ingen direkt Hifi-nörd
men är rätt förtjust i gammel-hifi men ingen samlare.Grejorna ska användas vilket jag gör varje dag.

Nu till min fråga:Köpte dessa för någon dag sen på second-hand men går bet på vilken tillverkare det ev.kan vara. Skulle gissa på sent 70/tidigt 80-tal.

Låter ok för pengen iallafall men nyfiken på vem som tillverkade dom.
Det som står här på baksidan är det enda ledtrådarna som finns tyvärr.
https://lh5.googleusercontent.com/-X2dB ... -01-31+-+2

//Calle

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-31 20:17

Har du ingen bild som visar högtalaren?

Användarvisningsbild
CalleP

Inläggav CalleP » 2014-01-31 20:29

RogerGustavsson skrev:Har du ingen bild som visar högtalaren?

Ajdå!Misstänkte att länken till mitt Google+ konto inte skulle funka.
Ska försöka på annat sätt då....

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2014-01-31 20:38

Det behöver inte ens vara en "dansk" högtalare. På den här tiden tillverkades många olika märkeshögtalare från olika länder i Danmark.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-01-31 20:38

jamo
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
CalleP

Inläggav CalleP » 2014-01-31 20:43

https://lh3.googleusercontent.com/-REpPtCzmqBI/UuvjvjrWjZI/AAAAAAAACsM/eWSIte-h3lM/w329-h585-no/2014-01-31+-+1

Bild framifrån.

Ps.Eftersom sista kommentaren säger Jamo,funkar länkarna?
Är nog "förstörd" av Facebook mfl. då man bara laddar upp bilderna.
:lol:

Användarvisningsbild
CalleP

Inläggav CalleP » 2014-01-31 21:10

Nu så!Baksidan
Bild

Användarvisningsbild
CalleP

Inläggav CalleP » 2014-01-31 21:12

Framifrån

Bild

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-02-01 10:58

Oj vad det ser Jamo ut, fast bilden var rackarns så suddig...

Användarvisningsbild
CalleP

Inläggav CalleP » 2014-02-01 14:01

Haha,ja..vad säger man!
Endast spelad på låg volym och lät ok.
Men tyvärr är det återvinningen nästa.Båda kantringarna (basarna) är i stort sett pulvriserade.Och jepp..nu när jag lyckades gräva mig in i själva högtalaren (man tar ut hela framsidan,högtalarna är limmade) så står det en lapp som säger Jamo.
Hade man enkelt kunnat ta av fronttyget så hade man sluppit släpa hem eländet. Bättre lycka nästa gång.
:D

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-02-03 21:36

Man kan kanta om basar...

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-02-04 10:28

Några billigare jamolådor är väl tveksamt om det lönar sig att kanta om, ljudkvalitetsmässigt så låter det nog bättre att köpa något annat för samma pris som bara nya kanter går på :)

Däremot skulle nog skrotsamlaren inom mig behållt lådorna. Några trötta bilstereoelement eller element ur nån skrotad TV, eller till och med med de torra kanterna, skulle väl duga för att få lite bättre ljud än inbyggda högtalaren i transistorradion som spelar när man gräver i förrådet :wink:

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-02-04 12:06

Bara för att skapa lite förvirring, jag hade ett par JBL TLX-8 och på deras baksida kunde jag läsa, Made in Denmark.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-04 14:45

Harman-koncernen har låtit tillverka en hel del högtalare i Danmark. Det kan stå något av de varumärken som Harman basar över på produkten. Nu har ju flera danska fabriker flyttat tillverkning till Kina och det blir kanske främst dyrare högtalare som blir kvar i Danmark?

Användarvisningsbild
CalleP

Inläggav CalleP » 2014-02-05 00:03

Nepp,någon omkoning tror jag att jag inte bryr mig om.Men kanske göra ngt med lådorna?Tar mig en funderare...
Så här ser iallafall innanmätet ut:

Bild

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-02-05 11:49

Hade en liknande modell, tyget kunde man ej ta bort så ända sättet var med kniv.

Enligt mig var det vara skräp.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2014-02-05 19:19

har haft precis ett par sådana nya kom jag på.. följde med i ett Kendo "stereo" stapel (lösa delar) från expertbutiken ca 1991-92
sicket jädra dynga .. mitt livs sämsta köp.. då jag var ung o dum o tyckte om blinkande lampor o annat tjaffs

elementen är dessutom limmade o omöjliga att få bort (i alla fall för 20 år sen )
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
CalleP

Inläggav CalleP » 2014-02-06 17:55

Hahaha!Det lär INTE bli lättare att få bort limmet nu typ 20-30 år efter.
Hårt som sten!
Åker på sophögen.

Var tillbaka till samma butik idag men hittade inte det jag var ute efter och vägrar gå därifrån utan att köpa något. Så "släpade" med mig dessa Sonab B1.
Låter iallafall!
Bild

Användarvisningsbild
rainman

Inläggav rainman » 2014-02-06 19:16

Snajsigt, har ett par i källaren!
Följde med nån kompaktstereo morsan köpte typ -85, märke för mig okänt. Stereon är sen länge borta, men högtalarna har spelat så sent som för nåt år sen!
Det roliga med skivspelaren i denna kompaktstereo var att den var automagisk och den elstyrda armen gick runt skivan och spelade sida två utan att man behövde vända. Riktigt smidigt! :D

Användarvisningsbild
CalleP

Inläggav CalleP » 2014-02-07 16:51

Det lilla jag vet iallafall är att dessa inte är "äkta" Sonab.Verkar ha varit en typ av stapelvara att skicka med dittan och dattan hos t.e.x On-Off mfl. en gång i tiden.

Det "roliga"med just mina är att det finns ingen högtalarterminal på baksidan men alla bilder jag hittat finns det sådan på baksidan.
Kanske man äger "urfadern"till B1:orna eller nåt?

Jaja..det får duga för stunden tills man snubblar över något bättre.
125kr kan dom väl varit värda iallafall.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2014-02-07 16:57

Min kompis köpte såna där, på ett ungefär, i en butik i Luleå som har allt möjligt krafs. De kopplades in till hans dator med en gammal Sankyo-receiver, eller Sansui eller vad det nu var. Lät faktiskt RIKTIGT bra.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-02-07 18:31

Sonab B1, lustigt, hittade ett par andra fusk-Sonab i samma storleksklass i elsoprummet härom dagen. Diskanten ser likadan ut som den där, det var en Eltax. Basen var något som såg billigt ut. Har skruvat isär dem men inte hunnit lyssna på dem... erbjuds för bortskänkning sen om de funkar och någon vill ha för att mäta/lyssna på. De funkar säkert som bakhögtalare.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-02-16 08:59

rainman skrev:Det roliga med skivspelaren i denna kompaktstereo var att den var automagisk och den elstyrda armen gick runt skivan och spelade sida två utan att man behövde vända. Riktigt smidigt! :D

Sharp?

En bekant hade nåt sånt. Det tråkiga med den var att den verkligen slängde ned pickupen mot skivan med en rejäl duns, vilket gjorde att varje skiva som spelats ett antal gånger fick knastrigt ljud i början (där pickupen plogat mot vinylen). För att användaren inte skulle märka detta så tydligt så stängde elektroniken av ljudet då pickupen slängdes ned mot skivan.

Det var nog rätt bra att Sonab-kopiorna finns kvar och stereon inte finns kvar... :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-16 10:02

De där Sonab ser precis exakt ut (samma plastfront, samma element) som ett par Akai-högtalare jag sett - på dessa står det "Made in Sweden by JWS".

Hade faktiskt tänkt fråga om de kunde vara bra (som JWS'are alltså) :) Men de är alltså ok som loppisfynd?

Edit: Ser att en skillnad kan vara att elementen på Akai ser lite "nätmönstrade" ut, litet basreflexrör på baksidan och klämterminaler (om jag inte minns fel). Möjligen lite djupare låda. Men frontplattan och diskanten helt identisk!

Användarvisningsbild
rainman

Inläggav rainman » 2014-02-16 12:14

MiaM skrev:
Sharp?

En bekant hade nåt sånt. Det tråkiga med den var att den verkligen slängde ned pickupen mot skivan med en rejäl duns, vilket gjorde att varje skiva som spelats ett antal gånger fick knastrigt ljud i början (där pickupen plogat mot vinylen). För att användaren inte skulle märka detta så tydligt så stängde elektroniken av ljudet då pickupen slängdes ned mot skivan.

Det var nog rätt bra att Sonab-kopiorna finns kvar och stereon inte finns kvar... :wink:

Det låter bekant! Minns inte mycket av den, försvann innan man vart intresserad av märken och så, men högtalarna fick jag ta över när jag insåg att det var bättre ljud i dom än i de som följde med min telefunkenrigg jag köpte för mina sommarjobbspengar i fjortonårsåldern! Och jag har dom fortfarande kvar av nån anledning. Har haft dom vid datorn längre perioder men de tar en rackarns plats på skrivbordet..

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-02-16 16:58

Om jag inte minns fel så hade de där Sharp-apparaterna kristallpickup, så det var väl inte hifi direkt. Men det är riktigt ballt med udda vinyllösningar, jag är personligen mycket förjust i Mitsubishi. Jag såg en gång en skivspelare som satt UNDERST i anläggningen, alltså i en motoriserad utskjutbar lådda. Kan det ha varit en Sansui? Nån som vet?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-02-18 06:20

Ja, med en förstärkare som nog inte ens hade separat bas/diskant för tonkontrollen så var väl nivån redan satt nere i botten, så kristallpickup var väl inte otänkbart.

Tidigare Sharp med stående skiva var väl bättre tror jag, men de var känsliga för lutande underlag.

Jag tror jag sett bild på någon "byrålåda"-skivspelare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-18 08:19

mangrove skrev:Om jag inte minns fel så hade de där Sharp-apparaterna kristallpickup, så det var väl inte hifi direkt. Men det är riktigt ballt med udda vinyllösningar, jag är personligen mycket förjust i Mitsubishi. Jag såg en gång en skivspelare som satt UNDERST i anläggningen, alltså i en motoriserad utskjutbar lådda. Kan det ha varit en Sansui? Nån som vet?

Vet vad du menar!! :) men kan inte komma ihåg märke... chansa och kolla här? (broschyrer) http://wegavision.pytalhost.com/ *funderar*

Fråga f.ö. - om högtalarna ovan är JWS egentligen, kan de vara hyfsade m.a.o.? Hur är JWS som märke?

Edit:

http://blog.louobedlam.com/post/1025231 ... player-via inte denna men 8O 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-02-18 12:35

phloam skrev:Vet vad du menar!! :) men kan inte komma ihåg märke... chansa och kolla här? (broschyrer) http://wegavision.pytalhost.com/ *funderar*

Wooooow vilken guldgruva av åttiotals-stereo-porr :-D Har inte hittat den ännu, men via din länk hittade jag modellnumret på en anläggning jag köpte till morsan på nittiotalet:
http://legendy-prl.pl/zestaw_stereo_mit ... _z-20.html
Det är alltså inte dubbelkassettdäck, utan det fack som är under kassetten är märkt "storage" och är helt tomt. Där ryms det ungefär fyra kassettband. 8O

Återgå till Vintage-hifi