Morello skrev:Enheten ifråga är cps! Cycles per second!
Förkortas också c/s. Det känns som att läsa Wireless World from 1949. Härligt!
/DQ-20
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Enheten ifråga är cps! Cycles per second!
DQ-20 skrev:Objektivisten är som 10 Hz - en ond ande i vardagsrummet.
DQ-20 skrev:Morello skrev:Enheten ifråga är cps! Cycles per second!
Förkortas också c/s. Det känns som att läsa Wireless World from 1949. Härligt!
/DQ-20
Aerob skrev:IngOehman skrev:2. Enheten för frekvens som är herts, förkortas Hz, och decibel förkortas
dB. Inte hz och db.
Vh, iö
Enheten för frekvens är inte herts, utan hertz.
Morello skrev:Jag tror mig ha använt enheten cps i Molt vid något eller några tillfällen.
RogerGustavsson skrev:Aerob skrev:IngOehman skrev:2. Enheten för frekvens som är herts, förkortas Hz, och decibel förkortas
dB. Inte hz och db.
Vh, iö
Inte hertz, utan Hertz efter Heinrich Hertz. Förkortas Hz.
RogerGustavsson skrev:Aerob skrev:IngOehman skrev:2. Enheten för frekvens som är herts, förkortas Hz, och decibel förkortas
dB. Inte hz och db.
Vh, iö
dB. Inte hz och db.
Vh, iö
dimitri skrev:ganska underhållande subjekt/objekt divideringar. JND-begreppet är ngt helt nytt för mig men jag gillar idén med det. En minsta märkbar förändring hos objektet som kan uppfattas av subjektet. Låter sig höras. Men det påtalas och betonas i tråden att sambandet är statistiskt. Det är alltså inte subjektet (singularis) utan subjekten (pluralis) medan objektet kan förbli ett och samma hela tiden.
Ingen aning om ovanst tillför diskussionen någonting, vill bidra med mina fem groszy
petersteindl skrev:Värdet på jnd ligger helt och hållet hos subjektet/subjekten och inte hos objektet/objekten såsom du påstått.
dB. Inte hz och db.
Vh, iö
hcl skrev:Svante skrev:Jag fick för något år sedan frågan om det heter kohm eller kOhm.
Jag svarade reflexmässigt kohm, men ändrade mig sedan till kOhm. Håller ni med mig?
Se "Ämne:"!
Svante skrev:Jag fick för något år sedan frågan om det heter kohm eller kOhm.
Jag svarade reflexmässigt kohm, men ändrade mig sedan till kOhm. Håller ni med mig?
Callisto skrev:Svante skrev:Jag fick för något år sedan frågan om det heter kohm eller kOhm.
Nej, jag skriver nog kohm. På samma sätt som att du skriver s för sekund och ms för millisekund.
Nattlorden skrev:Callisto skrev:Svante skrev:Jag fick för något år sedan frågan om det heter kohm eller kOhm.
Nej, jag skriver nog kohm. På samma sätt som att du skriver s för sekund och ms för millisekund.
Det är inte på samma sätt. Stort S är ju för Siemens, inte sekund...
PerStromgren skrev:Wickan hävdar att ohm skrivs med ett omega, inget annat! (*)
Ref: http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
*) ... och får kraftfullt stöd! http://www1.bipm.org/en/si/si_brochure/ ... able3.html
PerStromgren skrev:Wickan hävdar att ohm skrivs med ett omega, inget annat! (*)
Ref: http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
*) ... och får kraftfullt stöd! http://www1.bipm.org/en/si/si_brochure/ ... able3.html
Wiki skrev:Ohm (Ω) är SI-enheten för resistans, reaktans och impedans. 1 ohm är den resistans som vid 1 volt släpper igenom laddningsmängden 1 coulomb per sekund, det vill säga 1 ampere. 1 Ω = 1 V/A.
Enheten är uppkallad efter Georg Ohm som upptäckte förhållandet mellan spänning och ström, Ohms lag.
IngOehman skrev:När det gäller att skriva beteckningen för liter med stort L så säger jag bara huga. Men då är jag helt subjektiv.
IngOehman skrev:Jag säger bara att det för mig i varje fall känns helt okej både att skriva kjoule, kcal, kton och kvolt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster