Hörs 30Hz HP-filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hörs 30Hz HP-filter?

Inläggav PerStromgren » 2014-02-05 17:59

Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:

Om man tager sig en snutt akustisk musik med instrument som alla har en grundton som överstiger, säg, 41 Hz(*), hörs då inkoppling av ett 30Hz HP-filter med hygglig branthet? Om så är fallet, vad är det vi skär bort?

*) Ett Kontra-E, dvs den vanligaste stämningen för den lägsta strängen på en elbas eller en kontrabas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-05 18:08

kanske lokalen och resonanslådor och sånt kan ljuda där nere? Fottramp?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-05 18:25

darkg skrev:kanske lokalen och resonanslådor och sånt kan ljuda där nere? Fottramp?

Kanske. Har du hört sån't själv?

Jag har hört tunnelbanan i några kyrkoinspelningar, men de tror jag låg högre än de ca 30Hz mitt system kan återge.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-05 19:42

PerStromgren skrev:
darkg skrev:kanske lokalen och resonanslådor och sånt kan ljuda där nere? Fottramp?

Kanske. Har du hört sån't själv?

Jag har hört tunnelbanan i några kyrkoinspelningar, men de tror jag låg högre än de ca 30Hz mitt system kan återge.

Jag hör inget :-)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-05 20:09

När jag ställde infrafiltret på 20 eller 15 Hz på min Antimode så tyckte jag att det lät annorlunda, och sämre, än att slå av det helt. Trots att mina högtalare faller av brant vid 23hz.

Har ingen förklaring till varför bara.

Edit: alltså inget under 20 respektive 15hz skulle alltså nå högtalarna.
Senast redigerad av genstruktur 2014-02-06 00:03, redigerad totalt 2 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-05 21:00

Om inspelningen har med lågfrekvent information från lokalen blir det förmodligen hörbart. Det brukar hävdas att lokalens storlek kan "förminskas" när man kapar bort lågfrekvens. I en del fall stympas signalen flera gånger på sin väg från mikrofon till lyssnarens högtalare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Hörs 30Hz HP-filter?

Inläggav petersteindl » 2014-02-05 23:09

PerStromgren skrev:Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:

Om man tager sig en snutt akustisk musik med instrument som alla har en grundton som överstiger, säg, 41 Hz(*), hörs då inkoppling av ett 30Hz HP-filter med hygglig branthet? Om så är fallet, vad är det vi skär bort?

*) Ett Kontra-E, dvs den vanligaste stämningen för den lägsta strängen på en elbas eller en kontrabas.

Är det någon som gjort mätningar på röster. T.ex. P-ljud och B-ljud. D-ljud eller T-ljud. Tippar att det finns en del lågfrekvens. Insvängningsförlopp på instrument kan nog vara lite luriga, exempelvis på piano och slagverk. Det bör finnas mer lågenergi i insvängningsförloppen än i själva tonhöjden.

Vad är hygglig branthet? :) 12 dB/oct eller 18 eller 24?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-05 23:40

Eller 42 . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-06 00:16

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:

Är det någon som gjort mätningar på röster. T.ex. P-ljud och B-ljud. D-ljud eller T-ljud. Tippar att det finns en del lågfrekvens. Insvängningsförlopp på instrument kan nog vara lite luriga, exempelvis på piano och slagverk. Det bör finnas mer lågenergi i insvängningsförloppen än i själva tonhöjden.

Vad är hygglig branthet? :) 12 dB/oct eller 18 eller 24?

Mvh
Peter

Jomen precis!

Det finns ju transient energi i anslag osv. Den frekvens som instrumentet klingar ut med efter anslag är en sak, spektrum på energin då man klappar till är en annan.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-06 01:42

Baskaggen är väl ett bra exempel på det.

Frågan är dessutom lite lustig, man kan fråga sig om ett 100 Hz HP-filter hörs också. Med blockflöjtsmusik, alltså.

Rimligen ska man använda bredbandigt material för att besvara en sådan fråga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-06 09:52

Svante skrev:Baskaggen är väl ett bra exempel på det.

Frågan är dessutom lite lustig, man kan fråga sig om ett 100 Hz HP-filter hörs också. Med blockflöjtsmusik, alltså.

Rimligen ska man använda bredbandigt material för att besvara en sådan fråga.

Ja, frågan må vara lustig, men grundar sig i den långa debatten om hur mycket bandbredd som behövs i botten. Det klassiska svaret (tänk "Hifi som hobby, 1968", eller nå't) var alltid att kolla på instrumentens grundton, och se till att den finns med, men hur är det egentligen med den saken?

Notera att jag bara talar om akustisk musik nu, inte electronica eller film, som ju ställer helt andra krav.

Brantheten på filtret? Tja, hur brant lutar en basrefelxlådetonkurva? Det kan väl vara en bra utgångspunkt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-06 10:16

MAn måste väl också beakta brantheten på filter. Det finns väl inga som släpper igenom 30 Hz men helt blockerar 29?

Och filter är ju inte bara filter, de introducerar andra förändringar, tex fasskift, eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-02-06 10:29

LTS 2v-f1 går väl ner till ca 30Hz om jag inte minns helt galet. Sånna har jag :)
När jag spelade med mina basmoduler för första gången så minns jag hur besviken jag blev på många skivor. Det var mycket musik (hårdrock) som inte lät annorlunda alls.
Black Sabbaths skiva Black Sabbath stod däremot ut från mängden. Den skivan blev klart mycket bättre (nåja) med modulerna.

Så, svaret på frågan "vad är det man skär bort" har du redan fått.
Svaret på om man hör ett 30Hz HP-filter blir "det beror på skivan :("

Förövrigt kan du ju testa detta hemma hos någon hifitok i Karlstad med basmoduler och DSP. Inte svårare än att slänga in det där 30Hz filtret och lyssna :-) Kan ju tillåmed göras enkelblint med lätthet.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-02-06 10:58

Intressant fråga... Om du har ett filter som går att ställa som lågpass så går det ju att prova och se vad man hör av det som då passerar filtret. Jag menar att man ställer in filtret som man tänkt sig, typ 24dB/okt@30Hz, men väljer LP istället för HP. Då borde det framgå rätt så tydligt vad man går miste om, när man sedan ändrar tillbaka till HP :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-06 11:09

sebatlh skrev:LTS 2v-f1 går väl ner till ca 30Hz om jag inte minns helt galet. Sånna har jag :)
När jag spelade med mina basmoduler för första gången så minns jag hur besviken jag blev på många skivor. Det var mycket musik (hårdrock) som inte lät annorlunda alls.
Black Sabbaths skiva Black Sabbath stod däremot ut från mängden. Den skivan blev klart mycket bättre (nåja) med modulerna.

Men den typen av musik har väl sällan information under 30 Hz?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-06 11:21

PerStromgren skrev:frågan må vara lustig

Jag tycker att det är en bra fråga. En reality check. Man kunde ju byta till sig mycket kvalitet på annat håll om man släpper ett möjligen missriktat krav på lågbaskapacitet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-02-06 11:38

Tillbaka till grundfrågan. Varför vill du använda ett HP-filter om du (nästan) bara spelar akustisk musik? Har du känsliga basar?

Själv håller jag på med ett par bandpass-basar för partybruk och dom kommer jag att försöka skydda från överstyrning via ett brant HP-filter.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-02-06 11:59

För att svara på frågan så, ja, det hörs.

Anledningen är att man brukar prata om högpassfilterfrekvensen som den frekven där frekvensgången sjunkit med tre decibel. Strax ovanför denna frekvens är det alltså fortfarande en viss dämpning som vid ytterligare högre frekvenser närmar sig rak odämpad frekvensgång. Andra aspekter är hur brant filtret är, då ser frekvensgången ut på olika vis, liksom fasegenskaperna som även de kan höras rätt så tydligt
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 12:17

sebatlh skrev:Inte svårare än att slänga in det där 30Hz filtret och lyssna :-) Kan ju tillåmed göras enkelblint med lätthet.

Absolut.

Per är det dags för en lite lätt ovetenskaplig blindtestardag kanske?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-06 12:20

AndreasArvidsson skrev:
sebatlh skrev:Inte svårare än att slänga in det där 30Hz filtret och lyssna :-) Kan ju tillåmed göras enkelblint med lätthet.

Absolut.

Per är det dags för en lite lätt ovetenskaplig blindtestardag kanske?

Ja, det är ju mycket bättre än att sitta här och torrprata! Jag återkommer, så får vi hitta på nå't!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 12:21

PerStromgren skrev:Ja, det är ju mycket bättre än att sitta här och torrprata! Jag återkommer, så får vi hitta på nå't!

Gött mos :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-06 12:22

Kalejdokom skrev:Tillbaka till grundfrågan. Varför vill du använda ett HP-filter om du (nästan) bara spelar akustisk musik? Har du känsliga basar?

Nej, du missförstod mig. Jag menar inte att verkligen använda ett filter, det var för att diskutera vad man missar om man inte kan återge, säg, 10-40 Hz i sin anläggning när man spelar musik som kan antas (nota bene!) inte innehålla någon information i området.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-06 12:23

Johan_Lindroos skrev:

Anledningen är att man brukar prata om högpassfilterfrekvensen som den frekven där frekvensgången sjunkit med tre decibel. Strax ovanför denna frekvens är det alltså fortfarande en viss dämpning som vid ytterligare högre frekvenser närmar sig rak odämpad frekvensgång. Andra aspekter är hur brant filtret är, då ser frekvensgången ut på olika vis, liksom fasegenskaperna som även de kan höras rätt så tydligt

Men om du struntar i filtertanken och mer tänker på anläggningens bandbredd nedåt? Det ÄR ju visserligen ett filter, vad som än orsakar begränsningen, men man brukar ju inte kalla högtalaren för ett HP-filter...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 12:26

PerStromgren skrev:men man brukar ju inte kalla högtalaren för ett HP-filter...

Nä en högtalare är snarare ett bandpassfilter ;)

Jag förstår dock precis hur du menar.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-02-06 12:34

RogerGustavsson skrev:
sebatlh skrev:LTS 2v-f1 går väl ner till ca 30Hz om jag inte minns helt galet. Sånna har jag :)

Men den typen av musik har väl sällan information under 30 Hz?

Mjae. Grundtonen på instrumenten är som Per skriver 41Hz (eller lite lägre om man tex kör 5 strängad bas.)
Men sen har vi anslagen. Där finns alla möjliga frekvenser med. (Jämför tex med fourierutvecklingen/spektrat hos en spik-puls eller vad man kallar dem)
Frågan gällde ju också akustisk musik. Hårdrock är trots allt akustisk i grunden även om den är förstärkt ;)
(Man kan ju iofs argumentera att det aldrig är en akustisk signal som förstärks från gitarren, men den akustiska signalen har samma(???) egenskaper som den elektriska så det är väl att märka ord kan man tycka :D)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-02-06 13:44

PerStromgren skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Men om du struntar i filtertanken och mer tänker på anläggningens bandbredd nedåt? Det ÄR ju visserligen ett filter, vad som än orsakar begränsningen, men man brukar ju inte kalla högtalaren för ett HP-filter...

Ja, precis som du skriver kan högtalarens avrullning ses på liknande sätt som ett högpassfilter i basregistret. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-06 14:18

Ett basreflexsystem får väl i regel en avskärning med 24 dB/oktav? En sluten låda 12 dB/oktav och en dipol 18 dB/oktav? Adderar man alla avskärningar från mikrofon till högtalarna kan det väl bli rätt rejäl avskärning jämfört med lyssning direkt på instrumenten?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-06 14:21

Det kan hända mycket, beroende på fonogram dock. Men villkoret för att
det skall ha betydelse behöver inte vara att det finns energi under den
HP-filterfrekvens som du applicerar.

Skälet till detta är mångfaldiga, men några kan man kanske nämna.

Ett är att gränsfrekvensen inte är en oändligt skarp mellan vad som på-
verkas och vad som inte påverkas. Även två oktaver(!) ovanför en första
orddningen HP-funktion så har man hörbar nivåpåverkan (en kvarts dB
sisådär) med normalskarpa lyssnare. En oktav över så är nivåfelet en hel
decibel.
Men brantare filter så blir effekten något mindre med avseende på ampli-
tud långt över delningen, men desto större med avseende på fas (mer
om det strax). Med brantare filter är det även lättare (om de är analoga)
att kompensera med hjälp av atypiska dimensioneringar.

Ett annat skäl är att inte bara amplitud utan även fas påverkas. Att under
normala förutsättningar skilja mellan vad som är amplitud och vad som är
fas är svårt, och i debatter ser man att det ofta är trosfrågor. Någon (som
inte har undersökt saken) påstår att det inte är amplitudfelen som hörs
och någon annan (som inte heller har undersökt det) säger att fasen inte
är orsaken till hörbarheten. Folk tror och tycker en massa helt enkelt, men

(en sak kom i vägen, återkommer strax och skriver klart inlägget)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-06 16:47

Jag har funderar ett tag nu på vad det är med digitala hp/lp-filter, hur det påverkar annorlunda än analoga. Ett digitalt filter borde kunna vara "fasneutralt" va? Men vad är det som blir sämre?
Häpp!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-06 16:58

WhereNextColumbus skrev:Jag har funderar ett tag nu på vad det är med digitala hp/lp-filter, hur det påverkar annorlunda än analoga. Ett digitalt filter borde kunna vara "fasneutralt" va? Men vad är det som blir sämre?

Digitala filter kan bli mycket mer exotiska i sin överföringsfunktion, men kan också bli helt identiska med sina analoga syskon, det är helt upp till filterkonstruktören.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Teknikforum