Moderator: Redaktörer
darkg skrev:kanske lokalen och resonanslådor och sånt kan ljuda där nere? Fottramp?
PerStromgren skrev:darkg skrev:kanske lokalen och resonanslådor och sånt kan ljuda där nere? Fottramp?
Kanske. Har du hört sån't själv?
Jag har hört tunnelbanan i några kyrkoinspelningar, men de tror jag låg högre än de ca 30Hz mitt system kan återge.
PerStromgren skrev:Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:
Om man tager sig en snutt akustisk musik med instrument som alla har en grundton som överstiger, säg, 41 Hz(*), hörs då inkoppling av ett 30Hz HP-filter med hygglig branthet? Om så är fallet, vad är det vi skär bort?
*) Ett Kontra-E, dvs den vanligaste stämningen för den lägsta strängen på en elbas eller en kontrabas.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:
Om man tager sig en snutt akustisk musik med instrument som alla har en grundton som överstiger, säg, 41 Hz(*), hörs då inkoppling av ett 30Hz HP-filter med hygglig branthet? Om så är fallet, vad är det vi skär bort?
*) Ett Kontra-E, dvs den vanligaste stämningen för den lägsta strängen på en elbas eller en kontrabas.
Är det någon som gjort mätningar på röster. T.ex. P-ljud och B-ljud. D-ljud eller T-ljud. Tippar att det finns en del lågfrekvens. Insvängningsförlopp på instrument kan nog vara lite luriga, exempelvis på piano och slagverk. Det bör finnas mer lågenergi i insvängningsförloppen än i själva tonhöjden.
Vad är hygglig branthet?12 dB/oct eller 18 eller 24?
Mvh
Peter
Svante skrev:Baskaggen är väl ett bra exempel på det.
Frågan är dessutom lite lustig, man kan fråga sig om ett 100 Hz HP-filter hörs också. Med blockflöjtsmusik, alltså.
Rimligen ska man använda bredbandigt material för att besvara en sådan fråga.
sebatlh skrev:LTS 2v-f1 går väl ner till ca 30Hz om jag inte minns helt galet. Sånna har jag
När jag spelade med mina basmoduler för första gången så minns jag hur besviken jag blev på många skivor. Det var mycket musik (hårdrock) som inte lät annorlunda alls.
Black Sabbaths skiva Black Sabbath stod däremot ut från mängden. Den skivan blev klart mycket bättre (nåja) med modulerna.
PerStromgren skrev:frågan må vara lustig
PerStromgren skrev:Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:
sebatlh skrev:Inte svårare än att slänga in det där 30Hz filtret och lyssnaKan ju tillåmed göras enkelblint med lätthet.
AndreasArvidsson skrev:sebatlh skrev:Inte svårare än att slänga in det där 30Hz filtret och lyssnaKan ju tillåmed göras enkelblint med lätthet.
Absolut.
Per är det dags för en lite lätt ovetenskaplig blindtestardag kanske?
PerStromgren skrev:Ja, det är ju mycket bättre än att sitta här och torrprata! Jag återkommer, så får vi hitta på nå't!
Kalejdokom skrev:Tillbaka till grundfrågan. Varför vill du använda ett HP-filter om du (nästan) bara spelar akustisk musik? Har du känsliga basar?
Johan_Lindroos skrev:PerStromgren skrev:Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:
För att svara på frågan så, ja, det hörs.
Anledningen är att man brukar prata om högpassfilterfrekvensen som den frekven där frekvensgången sjunkit med tre decibel. Strax ovanför denna frekvens är det alltså fortfarande en viss dämpning som vid ytterligare högre frekvenser närmar sig rak odämpad frekvensgång. Andra aspekter är hur brant filtret är, då ser frekvensgången ut på olika vis, liksom fasegenskaperna som även de kan höras rätt så tydligt
PerStromgren skrev:men man brukar ju inte kalla högtalaren för ett HP-filter...
RogerGustavsson skrev:sebatlh skrev:LTS 2v-f1 går väl ner till ca 30Hz om jag inte minns helt galet. Sånna har jag :)
När jag spelade med mina basmoduler för första gången så minns jag hur besviken jag blev på många skivor. Det var mycket musik (hårdrock) som inte lät annorlunda alls.
Black Sabbaths skiva Black Sabbath stod däremot ut från mängden. Den skivan blev klart mycket bättre (nåja) med modulerna.
Men den typen av musik har väl sällan information under 30 Hz?
PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:PerStromgren skrev:Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:
För att svara på frågan så, ja, det hörs.
Anledningen är att man brukar prata om högpassfilterfrekvensen som den frekven där frekvensgången sjunkit med tre decibel. Strax ovanför denna frekvens är det alltså fortfarande en viss dämpning som vid ytterligare högre frekvenser närmar sig rak odämpad frekvensgång. Andra aspekter är hur brant filtret är, då ser frekvensgången ut på olika vis, liksom fasegenskaperna som även de kan höras rätt så tydligt
Men om du struntar i filtertanken och mer tänker på anläggningens bandbredd nedåt? Det ÄR ju visserligen ett filter, vad som än orsakar begränsningen, men man brukar ju inte kalla högtalaren för ett HP-filter...
WhereNextColumbus skrev:Jag har funderar ett tag nu på vad det är med digitala hp/lp-filter, hur det påverkar annorlunda än analoga. Ett digitalt filter borde kunna vara "fasneutralt" va? Men vad är det som blir sämre?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster