Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-07 22:47

Grabbar jag tror vi vunnit över Nattlorden på vår sida, detta måste vara det närmaste ett erkännande man kan komma. Läs vad han skriver:

"Och sen är det INGEN som tvivlar på att man inte kan förstöra ljud med en kabel, däremot finns det ganska billiga/enkla kablar som det inte finns tekniska skäl till att man skulle kunna hitta något BÄTTRE. Sämre på ett sätt som några kan tänkas tycka om är alltså inget problem, och de tycker säkert att det för dem är bättre."

Logiken säger att om man kan förstöra ett ljud med en kabel, så måste man ju kunna förhöja det också. Tack för datt u påpekade det;)!!!!

Bli inte förvånade om Nattlorden sitter med Patricks kablar nästa gång ni besöker honom.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-07 22:47

Kurt49 skrev:Det är fantastiskt pinsamt att så många härinne på forumet, som har ett så underbart intresse som det faktiskt är att njuta av musik, är sååå otroligt stelbenta i sin uppfattning om ljud!

Jag trodde vi musikälskare var en progressiv skara, men tydligen är jorden fortfarande platt för somliga;)

Att säga att kablage, apparatur, rum mm inte påverkar hur det låter är befängt!

Jag tror det finns en rädsla för att man skall upptäcka att det man under åratal fått höra inte kan påverka ljudet (till det bättre) faktiskt gör det.
Jag tror många skeptiker aldrig ens lånat hem bättre kablar och testat, gör det....med risk för att hela er världsbild faller samman :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-07 22:50

Kurt49 skrev:
Bli inte förvånade om Nattlorden sitter med Patricks kablar nästa gång ni besöker honom.

jo det verkar högst sannolikt.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-07 22:54

Wow Panelguy tror jag träffade helt rätt med sitt inlägg!!

Bra där!

"Jag tror det finns en rädsla för att man skall upptäcka att det man under åratal fått höra inte kan påverka ljudet (till det bättre) faktiskt gör det.
Jag tror många skeptiker aldrig ens lånat hem bättre kablar och testat, gör det....med risk för att hela er världsbild faller samman "

Så sant.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-07 22:55

Nattlorden skrev:I vilket fall som helst så har jag rätt. Det räcker att din fru har den där parfymen du gillar på sig så lovar jag att det låter bättre från stereon.

Lukt har aldrig påverkat ljudet hos mig. Inget annat heller. Om man tränar upp något, t.ex blir bra på sport, då blir man inte påverkad av något yttre. Man måste lära sig att inte bli det, annars förlorar man koncentrationen i tävlingen. Flera idrottsmän har sagt att de inte ens visste att det fanns musik och publik i bakgrunden under tävlingen, för att de fokuserade 100% på deras grej.

Det är samma med audio. När jag lyssnar på musik ser jag ingenting även när ögonen är öppna. Jag känner ingen doft eller smak. Det känns inte ens som att jag sitter på en stol, jag svävar inne i musiken. Det är bara musiken jag hör.

Det spelar ingen roll hur kablarna ser ut heller, om det är städat eller inte, eller hur mycket ljus det finns i rummet. Inte ens om jag byter bakgrund på skrivbordet. Kablarna gör 100 gånger större skillnad än något sånt.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-07 22:56

Kurt49 skrev:Logiken säger att om man kan förstöra ett ljud med en kabel, så måste man ju kunna förhöja det också. Tack för datt u påpekade det;)!!!!

Inte om man utgår från max, då blir det inte mer.

Ingen risk. Däremot har jag fått reda på av honom var han köper sina kabelstrumpor, så mitt feta knippe EKK i hemmabion kommer kanske att se ut som en coconut.

Annars är det en salig blandning hos mig; bipackad kabel, kabel från Kjelle, Supra, några Isoda, ett par Van Den Hul, ett par Tara Labs och ett par Ino. Vad som är inkopplat och var har jag inte den blekaste aning om och jag bryr mig inte direkt heller.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-07 22:58

Kurt49 skrev:Bli inte förvånade om Nattlorden sitter med Patricks kablar nästa gång ni besöker honom.

Snart finns det inga skeptiker kvar :)
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2014-02-07 22:59

Kurt, vad var det för kabel? Vad har du den kopplad till?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-07 23:00

Patrick82 skrev:
Nattlorden skrev:I vilket fall som helst så har jag rätt. Det räcker att din fru har den där parfymen du gillar på sig så lovar jag att det låter bättre från stereon.

Lukt har aldrig påverkat ljudet hos mig. Inget annat heller. Om man tränar upp något, t.ex blir bra på sport, då blir man inte påverkad av något yttre..

Du kan bara eliminera det från ditt medvetna, du kan aldrig eliminera det från ditt undermedvetna, så det där kan du inte påstå, för det vet du inte.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-07 23:05

Panelguy skrev:Jag tror många skeptiker aldrig ens lånat hem bättre kablar och testat, gör det....med risk för att hela er världsbild faller samman :wink:

Det är en spekulation du gör. Min spekulation ser ut tvärt om. Nämligen att de gånger skeptiker lyssnat på olika kablar har skillnaderna upplevts som så obetydliga att vidare lyssning varit ointressant. Jag vet inte vad du bygger dina spekulationer på, men mina bygger jag på egna erfarenheter.

Jag höll på ett tag och experimenterade med nätkablar. Jag byggde till och med egna. Och jag upplevde hyfsat stora skillnader i ljudet beroende på vilka nätkablar jag använde. Lustigt nog försvann skillnaderna helt när jag blindtestade. Inte först, då hörde jag dem. Det var bara det att det liksom inte spelade någon roll vilken kabel som var inkopplad. :) När jag insåg detta, försvann skillnaderna som genom ett trollslag och fortsatte att vara borta även när jag lyssnade öppet. Så kan det gå om man är openminded på riktigt. 8)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-07 23:05

Nattlorden skrev:
Kurt49 skrev:Logiken säger att om man kan förstöra ett ljud med en kabel, så måste man ju kunna förhöja det också. Tack för datt u påpekade det;)!!!!

Inte om man utgår från max, då blir det inte mer.

Ingen risk. Däremot har jag fått reda på av honom var han köper sina kabelstrumpor, så mitt feta knippe EKK i hemmabion kommer kanske att se ut som en coconut.

Annars är det en salig blandning hos mig; bipackad kabel, kabel från Kjelle, Supra, några Isoda, ett par Van Den Hul, ett par Tara Labs och ett par Ino. Vad som är inkopplat och var har jag inte den blekaste aning om och jag bryr mig inte direkt heller.

Man måste våga för att vinna..

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-07 23:08

MichaelG skrev:
Panelguy skrev:Jag tror många skeptiker aldrig ens lånat hem bättre kablar och testat, gör det....med risk för att hela er världsbild faller samman :wink:

Det är en spekulation du gör. Min spekulation ser ut tvärt om. Nämligen att de gånger skeptiker lyssnat på olika kablar har skillnaderna upplevts som så obetydliga att vidare lyssning varit ointressant. Jag vet inte vad du bygger dina spekulationer på, men mina bygger jag på egna erfarenheter.

Jag höll på ett tag och experimenterade med nätkablar. Jag byggde till och med egna. Och jag upplevde hyfsat stora skillnader i ljudet beroende på vilka nätkablar jag använde. Lustigt nog försvann skillnaderna helt när jag blindtestade. Inte först, då hörde jag dem. Det var bara det att det liksom inte spelade någon roll vilken kabel som var inkopplad. :) När jag insåg detta, försvann skillnaderna som genom ett trollslag och fortsatte att vara borta även när jag lyssnade öppet. Så kan det gå om man är openminded på riktigt. 8)

Provade du Furutechs kontakter, kristaller? 8)

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-07 23:13

Jag varken hörs eller syns? Syns man inte eller hörs man inte, så finns man inte.
Därför så slängde jag iväg ett PM till 49:an, med förhoppning att han läser och tar mig på allvar.

Du bad om en utmaning, och jag antar den! Eftersom du inte "ser mig" på forumet, så slänger jag iväg ett Pm istället. Hoppas jag "hörs" här? Hur och när vill du göra testet?

Mvh Rullen!
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-07 23:14

LeifB skrev:Man måste våga för att vinna..

Jo, man kan ju hoppa fån eiffeltornet på en kvast och hoppas den går igång om man inte känner sig tillräckligt säker i sina fysikkunskaper.

Jag satsar där det har tekniska möjligheter att fungera.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-07 23:18

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Man måste våga för att vinna..

Jo, man kan ju hoppa fån eiffeltornet på en kvast och hoppas den går igång om man inte känner sig tillräckligt säker i sina fysikkunskaper.

Jag satsar där det har tekniska möjligheter att fungera.

Om jag säger att ljudet får en mer svärta i bakgrunden, tightare bas och bättre stereoperspektiv. lockar det dig att våga prova?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-07 23:18

Nattlorden skrev:

Påstår du att det inte skulle fungera, trots att du aldrig provat?! 8O Fy Fabian vad du är trångsynt!!!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-07 23:21

Hur lägger man upp ett blindtest av nätkablar, på ett
någorlunda vettigt sätt . . . typ. Någon som har en idè :?:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-07 23:21

LeifB skrev:Provade du Furutechs kontakter, kristaller? 8)

Nej, jag hade andra lösningar. :) Och jag tycker det skulle vara kul om det blev ett blindtest. Jag tror inte för fem öre på att en rimligt välkonstruerad nätkabel går att skilja från en standardkabel i ett blindtest. Skulle detta ske, vore det väldigt roligt eftersom mycket skulle ställas på ända. Och det är kul! :)

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-07 23:23

Laila skrev:Hur lägger man upp ett blindtest av nätkablar, på ett

Eftersom det är så "markant" skillnad så är det väl bara att byta då?
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-07 23:24

LeifB skrev:Om jag säger att ljudet får en mer svärta i bakgrunden, tightare bas och bättre stereoperspektiv. lockar det dig att våga prova?

Inte det minsta, eftersom det du berättar är din subjektiva uppfattning. Möjligen om din uppfattning backades upp av en kontrollerad, statistiskt säkerställd blindtest med verifierat matchade nivåer som bekräftade att du kan skilja dem åt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-07 23:27

Två apparater som du först kör med vanlig kabel, och verifierar att du inte kan skilja åt. Sedan förser du den ene med testkabeln, kollar att nivåerna ligger rätt och sedan testar du. Snabb switchningsmöjlighet och blint är självklara krav.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-07 23:27

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Om jag säger att ljudet får en mer svärta i bakgrunden, tightare bas och bättre stereoperspektiv. lockar det dig att våga prova?

Inte det minsta, eftersom det du berättar är din subjektiva uppfattning. Möjligen om din uppfattning backades upp av en kontrollerad, statistiskt säkerställd blindtest med verifierat matchade nivåer som bekräftade att du kan skilja dem åt.

Det är bättre på alla volym nivåer. Det jag beskrev är bättre med Patrick kablar oavsett volym. Det finns fler saker så som mer microdetaljer och lättare att hitta exakt läge i ljudbilden för instrument och röster.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-07 23:29

LeifB skrev:Det är bättre på alla volym nivåer. Det jag beskrev är bättre med Patrick kablar oavsett volym. Det finns fler saker så som mer microdetaljer och lättare att hitta exakt läge i ljudbilden för instrument och röster.

Det var inte sådana nivåer som avsågs. Det var att du testlyssnar båda kablarna vid exakt samma utnivå. Det är ett känt faktum att en liten volymökning alltid ger en fördel i bedömningar.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-07 23:30

--
Senast redigerad av Objektivisten 2014-02-07 23:32, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-07 23:30

Hos Ken Kessler kan man göra det.

...in 1995, Ken and his wife moved into their present house, and Ken set about putting in the listening room he has now. ‘It’s been optimised to have no coloration in the bottom end, no resonances, so that the room is as neutral and hi-fi friendly as can be, and I am listening to the system and not to the room.’

The room was wired with four brands of audiophile AC cables in four different rings, plus one of standard house wiring as a control. There are 42 AC mains sockets on the four rings, which are connected into their own consumer unit, isolated completely from the house, even with separate billing.’

Ken’s multiple mains installation gave him a unique opportunity for cable comparison. He could amaze visitors by sitting them down to hear the differences when the CD player, for example, was fed from the consumer unit via Siltech, or Transparent, or ordinary copper.

http://www.hifinews.co.uk/news/article/meet-the-team;-ken-kessler/9827

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-07 23:31

Nattlorden skrev:

Två apparater som du först kör med vanlig kabel, och verifierar att du inte kan skilja åt. Sedan förser du den ene med testkabeln, kollar att nivåerna ligger rätt och sedan testar du. Snabb switchningsmöjlighet och blint är självklara krav.

Lurar eller högisar . . . typ ?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-07 23:33

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Det är bättre på alla volym nivåer. Det jag beskrev är bättre med Patrick kablar oavsett volym. Det finns fler saker så som mer microdetaljer och lättare att hitta exakt läge i ljudbilden för instrument och röster.

Det var inte sådana nivåer som avsågs. Det var att du testlyssnar båda kablarna vid exakt samma utnivå. Det är ett känt faktum att en liten volymökning alltid ger en fördel i bedömningar.

Det spelar ingen roll det är helt enkelt ljud i två olika ligor..
Så bra är hans nätkablar. Har aldrig hört så stor skillnad tidigare.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-07 23:34

Objektivisten skrev:

Hos Ken Kessler kan man göra det.

...in 1995, Ken and his wife moved into their present house, and Ken set about putting in the listening room he has now. ‘It’s been optimised to have no coloration in the bottom end, no resonances, so that the room is as neutral and hi-fi friendly as can be, and I am listening to the system and not to the room.’

The room was wired with four brands of audiophile AC cables in four different rings, plus one of standard house wiring as a control. There are 42 AC mains sockets on the four rings, which are connected into their own consumer unit, isolated completely from the house, even with separate billing.’

Ken’s multiple mains installation gave him a unique opportunity for cable comparison. He could amaze visitors by sitting them down to hear the differences when the CD player, for example, was fed from the consumer unit via Siltech, or Transparent, or ordinary copper.

http://www.hifinews.co.uk/news/article/meet-the-team;-ken-kessler/9827

Bild

Nu ids jag inte läsa artikeln men testerna skedde naturligtvis dubbelblint . . . typ ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-07 23:37

LeifB skrev:Det spelar ingen roll det är helt enkelt ljud i två olika ligor..

Kul att du hör det. Ingen som kommer hem till dig som inte känner till att den sitter där kommer att göra det däremot. Du har fallit för placebo helt enkelt. Antingen får nätdelen ström eller inte. Hur snyggt den kommer dit spelar ingen roll för hur strömmen tas ur nätdelen av apparaten. Det kan inte vara stora skillnader mellan nätkablar om den ene inte är trasig.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-07 23:43

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Det spelar ingen roll det är helt enkelt ljud i två olika ligor..

Kul att du hör det. Ingen som kommer hem till dig som inte känner till att den sitter där kommer att göra det däremot. Du har fallit för placebo helt enkelt. Antingen får nätdelen ström eller inte. Hur snyggt den kommer dit spelar ingen roll för hur strömmen tas ur nätdelen av apparaten. Det kan inte vara stora skillnader mellan nätkablar om den ene inte är trasig.

Ok.. du säger det ja. Ja ja jag gjorde ett försök.. Du är säkert nöjd med ditt ljud. Finns inget mer att göra det bättre ?!!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi